PDA

View Full Version : Probleem single coils



Florisde12e
8 maart 2012, 17:03
Hallo Gitaristen,

Ik heb een probleempje met mijn elektrische gitaar. Ik heb een yamaha pacifica met een hss setup. Tot nu toe speelde deze gitaar verbluffend fijn voor een gitaar uit deze prijsklasse. Maar sinds kort geven beide singlecoils een slecht geluid. Het lijkt alsof enkele van de magneetpooltjes in de elementen niet meer werkt. Zou het kunnen dat deze op de één of andere manier ge-demagnetiseerd zijn? Zoja, is hier iets aan te doen?

Alvast bedankt,
Floris

Martijn-w
8 maart 2012, 17:05
Ik weet niet veel van de pooltjes, maar ik weet wel dat "permanente" magneten hun magnetisme kunnen verliezen als ze vallen / een flinke klap krijgen.

piezo
8 maart 2012, 17:09
De kans dat het aan de magneten ligt schat ik kleiner dan 1 op 1.000.000.000.
De oorzaak zal dan dus iets anders zijn.

EDIT: Martijn, er zijn veel onzinverhalen over magneten.

Florisde12e
8 maart 2012, 17:20
Ik nam mijn gitaar laatst mee in de auto naar een repetitie en toen is er een klein versterkertje in de auto bovenopgekantelt. Tijdens die repetitie merkte ik dat bepaalde snaren veel beter werden versterkt dan anderen. Bij de humbucker was dit niet het geval. Als ik met een schroevendraaiertje de pooltjes aanraak hoor ik bij sommige pooltjes ook een veel zachter klikje dan bij de anderen. Ik weet dat magneten in theorie hun magnetisme kunnen verliezen. Maar volgens piezo kan dit dus niet het geval zijn. Enig idee wat het wel kan zijn dan?

bass blom
8 maart 2012, 17:40
als iets er op gevallen is kunnen de pooltjes omlaag geduwd zijn.

SantaX
8 maart 2012, 18:42
Als je je gitaar voor een magneet zet (zoals een versterker) kunnen de pooltjes gedemagnetiseerd raken. Meestal gaat dat echter wel geleidelijk en niet 1 in klap. Althans, dat heb ik eens gelezen ;)

Plant
8 maart 2012, 18:44
Magneten kunnen magnetisme verliezen bij hoge temperatuur, als je de gitaar deze winter niet hebt opgestookt zal dat het niet zijn. Verlies door schokken heb ik ook weleens gehoord, maar of dat klopt weet ik niet.

Ik zou eerder denken aan slecht kontakt ergens, zoals een rotte schakelaar of potmeter. Ik heb ook een Pacifica gehad en daar moest al snel (na een jaar of zo) een nieuwe volumepot en 5-standenschakelaar in omdat er nauwelijks meer geluid uit kwam.

Florisde12e
8 maart 2012, 19:00
@plant, opzich zou dat kunnen maar hoe is dan het verschil tussen de pooltjes te verklaren? Mijn humbucker werkt gewoon zoals het hoort dus dan zou het al moeten betekenen dat er in de 5-way switch iets fout zit bij alle standen behalve stand 5. En dan nog is volgens mij niet te verklaren hoe het komt dat bep. wel en andere pooltjes geen goed geluid geven. Bedankt voor jullie snelle reacties trouwens :)

piezo
8 maart 2012, 21:11
Hoe onwaarschijnlijk ook, het enige magneetfalen als gevolg van een klap zou hier kunnen zijn, dat er onder de spoel keramische magneten liggen (zoals bij veel goedkope singlecoils), die door de klap gebroken zijn. Maar zou dat dan bij beide elementen tegelijk gebeurd zijn en die brokstukken bij beide elementen dan ook nog eens losgeslagen zijn uit de verlijming?

(Ach, ook een kans van 1 op 1.000.000.000 IS een kans, nietwaar?)

Tabula Rasa
8 maart 2012, 21:31
Sluit me volledig bij Piezo aan. Een element kan in theorie zijn magnetisme kwijt raken, maar dat zal dan wel bij alle polen op het element gebeuren (of omdat er 1 ceramische staaf onder zit) (of omdat de polen zo dicht bij elkaar zitten dat alle invloeden als... ???? temperatuur extremen, een klap, een grote magneet???? invloed zal hebben op alle polen)

Breken van de bar, die onder de staafjes hangt zou kunnen, maar hij zit ook nog eens vast met lijm en de kracht van de magneet zelf... heel erg onwaarschijnlijk, zeker ook nog eens bij twee elementen.

Er moet iets anders aan de hand zijn. Leg de gitaar eens een dagje weg en kijk daarna nog eens. Wil niet zeggen dat je gek bent, maar het lijkt me iets dat je inbeeld, want verklaren kan ik het werkelijk totaal niet (zeker niet met die tiktest op de polen die je uitgevoerd hebt.)

Florisde12e
8 maart 2012, 21:54
De gitaar heeft om deze reden al enkele dagen onaangeroerd in de tas gezeten. Heb al meerdere keren testjes gedaan dus ben bang dat ik het me niet inbeeld. Ik heb gelukkig enige ervaring met elementen doordat ik voor mijn profielwerkstuk zelf 6 gitaarelementen heb gebouwd. Zal een dezer dagen de boel eens losschroeven om te kijken of er zichtbaar iets fout zit. Kan ik meteen kijken of de elementen inderdaad een magnetische staaf onder de pooltjes heeft of dat de pooltjes zelf magnetisch zijn (zoals bij mijn pw-elementen het geval was). Ik hoop toch dat er nog iemand hier toevallig langskomt die dit ook heeft (gehad) of enig idee heeft wat het kan zijn.

Florisde12e
8 maart 2012, 22:00
Er schiet me ineens wel iets te binnen, geen idee of het helpt. Maar al enkele maanden heeft de neck-pickup een lagere output dan normaal. Dit viel me wel op maar omdat ik hierdoor makkelijk kon schakkelen van overdrive naar een crunchy geluid heb ik er niets aan gedaan. Het was eigenlijk voor mij een nuttigere setup zegmaar. Geen idee of dit helpt maar het schoot me ineens te binnen.

Florisde12e
9 maart 2012, 18:28
nog iemand?

piezo
9 maart 2012, 18:51
Willen de helderzienden van gitaarnetforum Floris even helpen, alsjeblieft?

hs0504
9 maart 2012, 21:00
Je kunt met iets van metaal 'voelen' hoe groot de trekkracht is van de verschillende pooltjes. Die moet uiteraard per pooltje ongeveer gelijk zijn over het hele element. Kan een pooltje zomaar demagnetiseren? Een paar jaar geleden heb ik een strat gekocht (met texas special elementen) waarvan bij thuiskomst bleek dat van het middenelement het pooltje onder de e-snaar niet meer werkte en die onder b nauwelijks. Ze hadden beide geen magnetisch 'trekkracht' meer. Tijdens het proberen niets van gemerkt, waarschijnlijk niet dat element geprobeerd of niet goed opgelet.... Verkoper wist ook van niets. Zoiets aschijnt te kunnen gebeuren door (inderdaad) een stevige schok, een andere magneet of een electrische spanning in de buurt van zo'n magneet.
Op internet vond ik een methode om met 2 sterke magneten zo'n pooltje weer op te laden. Toevallig heb ik zulke magneten, en uiteindelijk eind goed al goed. Werkt nu alweer een jaar twee naar behoren.

Tabula Rasa
9 maart 2012, 21:03
Texas Specials hebben toch losse polen? Een Pacifica heeft volgens mij een ceramische bar onder de niet magnetische polen, dus dat wordt een ander verhaal. 1 magneet met 6 losse staafjes ertegenaan vs 6 losse magneten.

hs0504
9 maart 2012, 21:14
Texas Specials hebben toch losse polen? Een Pacifica heeft volgens mij een ceramische bar onder de niet magnetische polen, dus dat wordt een ander verhaal. 1 magneet met 6 losse staafjes ertegenaan vs 6 losse magneten.

Ja klopt. Als die Pacifica ceramische elementen heeft gaat mijn verhaal iid niet op.

Tabula Rasa
9 maart 2012, 21:19
Ja klopt. Als die Pacifica ceramische elementen heeft gaat mijn verhaal iid niet op.

Dat is inderdaad even de vraag, maar in de openingspost wordt een gitaar genoemd die best redelijk of goed klinkt voor zijn prijs (of iets in woorden van gelijke strekking) wat mij doet vermoeden dat het ceramisch zal zijn.

aaronstonebeat
9 maart 2012, 21:23
Alnico-magneten kun je opnieuw magnetiseren door ze in een magnetisch veld te plaatsen, dus in de buurt van een andere krachtige magneet. Met bijvoorbeeld een magneet uit een harde schijf lukt dat wel; misschien ook wel met een luidspreker.

Voor zover ik weet, worden Fenderelementen pas na het wikkelen gemagnetiseerd.

Duhsjaak
10 maart 2012, 05:00
Hi
Stomme vragen bestaan inderdaad. En ik schaam mij daar helemaal niet voor.
Voordat we allerlei voodoo rituelen als her-magnetisatie uit gaan voeren, is het misschien een idee dat de pups door de klap de slgplaat in zijn geduwd? Dat ze dus tever van de snaren afstaan?
Waarom gooi je de hele bende niet in een oud laken of gigbag en ga je even langs een gitaarboer voor een snelle inspectie?

Ik heb hier pups liggen die 40 jaar mistreatment genoeg hebben gehad om de blues te rechtvaardigen, maar die weigeren dood te gaan.
Van pups die van een enkelvoudige klap hun magnetisme verkiezen, en dan ook nog deels, heb ik nog nooit gehoord.

Excuus als ik door een zinnige analyse heen lul, maar ik vind dit echt weird!
Vriendelijke groet, Gus

piezo
10 maart 2012, 09:47
Excuus als ik door een zinnige analyse heen lul, maar ik vind dit echt weird!
Precies Gus. Ik herhaal daarom maar even mijn vorige uitspraak, ook al wordt de spotternij blijkbaar niet begrepen.
Willen de helderzienden van gitaarnetforum Floris even helpen, alsjeblieft?Ofwel: hoog tijd om op te houden met gissen; en Floris, schroef nou eindelijk dat stomme ding eerst eens open en ga gewoon kijken/meten!