PDA

View Full Version : Studio's: Hoe is jullie monitor systeem geregeld?



Cheetoria
8 maart 2012, 14:51
Ik ben bezig om een studio'tje te realiseren, en ik merk dat ik tegen een kennis kwestie aanloop: Hoe wire je je monitor systeem?

Ik heb 4 auxilaries op m'n tafel zitten, en dat is dus niet genoeg om losse monitor mixen te maken. ik zat ook al te denken aan een 8 kanaals 1x6 splitter (1 kanaal wordt 6 keer gesplit), maar ik heb het idee dat ik dat zelf moet gaan knutselen dan.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

peter_heijnen
9 maart 2012, 10:09
Hoeveel groepen wil je uiteindelijk hebben, en ga je de 4 auxen die je nu hebt allemaal gebruiken voor monitoring of ev ook 1 of 2 voor fx?

bass blom
9 maart 2012, 10:17
fx doe je toch pas na opname?
4 auxen kun je 4 verschillende mixen mee maken, moet toch genoeg zijn? of reken je op orkesten van 20 man of meer?

Roman
9 maart 2012, 11:54
Ik snap je vraag. Je hebt een tafel met 4 aux (per spoor). Daar wil je een monitor mix van maken. De aux is mono. Dat is geen probleem want mono voor een monitor mix is vaak betere. Maar dat is ook vaak een kwestie van smaak.

De aux is niet krachtig genoeg om meteen een hoofdtelefoon op te kunnen aansluiten; je hebt een voorversterker nodig. En je wilt ook graag de kanalen kunnen gebruiken voor meerdere personen. Een voorversterker met splitfunctie dus. Nou, die zijn er.

Ik heb veel van deze jongens in de hand gehad en kan je van harte de Presonus HP6 aanbevelen. Deze is prima te betalen en lever max 150mA per kanaal. Die jongen gaat dan ook knoeperhard. Je hebt zes kanalen die elke weer drie aansluitingen hebben.
De behringer oplossing moet je vergeten. Die versterkt niet, die split enkel en kun je per kanaal het volume MINDER maken dan het origineel. De Presonus heeft daadwerkelijk een goede voorversterker ingebouwd.

Dus, dat.

Cheetoria
28 maart 2012, 02:41
Sorry voor de late reactie.

het gaat mij niet om de versterking van koptelefoon geluid, dat komt wel goed. Wat mijn euvel is, is dat ik graag wil dat alle muzikanten zélf een aparte submix kunnen maken. Wat zo ongeveer inhoudt dat het geluid in 6en gesplit moet worden. Niet op alle ingangen van m'n interface zit een Direct out. Hoe doe je dat?

guhlenn
28 maart 2012, 09:29
uhm, dus je hebt geen direct outs, en 4 auxen, maar 6 muzikanten die je elk hun eigen mix wil geven? Als je alle sporen apart uitstuurt moet je ze splitten (6x???) en 6 mixers aanschaffen die alle sporen weer apart ontvangt en mixt. De vraag rijst hoe groot je studio eigenlijk is? Bedoel, hebben we het over ene professionele faciliteit of je zolderkamer?

Harald
28 maart 2012, 09:39
Han heeft het in zijn studio, daar hangen 3 of 4 mengpanelen waarop monitormixen gemaakt kunnen worden. Hoe de bedrading vanaf de hoofdtafel zit, geen idee. Van wat ik opvang zit hij net met een band in de studio deze week. Hij zal hier dus even niet zo aktief zijn.

Roman
28 maart 2012, 10:46
Kijk, dat veranderd de vraag alweer.
Wat jij wilt is technisch wel te doen. Reken er wel op dat geld gaat kosten. Indien je zes mensen ZELF hun mix wil laten regelen hebben die mensen dus ook een tafeltje nodig waar de nodige sporen op kunnen worden gemixt. Je kunt ALLE sporen doen of een groep (bijvoorbeeld complete drumkit). Een 8 kanaals tafel is in de meeste gevallen dan voldoene.

Je zult ook audio splitters moeten gebruiken. Indien je passief gaat splitten, dus gewoon parallel aan elkaar knopen, krijg je naast veel verlies ook een storingsgevoelig systeem. Actieve splitters zijn dus aan te bevelen. En die kosten geld. Voor 8 kanalen het je dus 8x6 splitters nodig. Ja, er zijn apparaten waar je een kanaal meervoudig kunt splitten. Maar je hebt wel 48 splits nodig. Een mengtafel met direct outs zou misschien kunnen, die kun je achter elkaar koppelen. Weet niet hoe het met de geluidskwaliteit dan wel verlies is ...

Je kunt je ook afvragen of die muzikanten wel zelf WILLEN mixen. Je kunt dat ook voor ze doen. Op die manier hoef je enkel zes mixen uit te sturen vanuit je centrale mix station. EN je hebt de boel zelf in controle. Een veel eenvoudigere oplossing, tevens goedkoper.

Een hardware tafel met deze opties heeft dan wel genoeg AUX nodig. Deze aux poorten nogwel even naversterken, zoals ik eerder schreef.

Er zijn software pakketten, zoals Nuendo bijvoorbeeld, die multiple mixen faciliteert. Je zult dan wel een audio interface keten nodig hebben die zes outputs heeft.

heb je hier wat aan?

Cheetoria
2 april 2012, 16:00
Zeker, tnx. Nog steeds geen idee hoe ik het ga doen, maar wel hoe ik het niet ga doen haha.

harrie-beton
2 april 2012, 17:15
Ik zou als ik nu een studio zou bouwen een presonus digitale mengtafel kopen. Dan kan je zelfs via je IPAD een eigenmonitor mix maken!
Zoveel presets als je wilt.

http://www.presonus.com/products/detail.aspx?productid=52