PDA

View Full Version : brug met halshoek. Wanneer wel, wanneer niet ?



Koni05
8 maart 2012, 13:49
Ik ben van plan om over een tijdje te beginnen met een hollowbody uit wat resthout wat ik nog heb liggen. Een beetje zoals de Wildkat bouw van Jeroen_K.

Ik zat er wat over te peinzen en het wordt een hollowbody met een vlakke top. Het mooiste vind ik een TOM bridge, maar ik begrijp dat dat alleen werkt met een halshoek, tenzij je de TOM brug verzinkt.

Stel nou dat ik kies voor een normale hardtail brug, zoals op een strat. dan is een halshoek niet meer nodig toch? Of maak ik nu een vergissing? En tegen welke andere problemen zou ik aan kunnen lopen als ik een hardtail brug gebruik?

De reden dat ik hier over na denk is dat het mij vrij lastig lijkt om :
1 - de halshoek te berekenen ( ik ben namelijk dramatisch in Wiskunde)
2 - de halshoek te frezen.

Hoe denken jullie erover?

Koni

Mattia
8 maart 2012, 16:17
Niks berekenen, gewoon tekenen!

Je begint simpelweg met een lijn: de snaar. Die is recht. Daaronder teken je de toets (fretoppervlak dus), die loopt al een beetje schuin af, afstand wordt door de gewenste actie bepaald. Dan teken je de brug op de positie, inclusief hoogte, met kleine marge voor aanpassing omhoog en omlaag. Besef dat je voor 1mm lagere actie op de 12de fret, de brug 2mm moet kunnen laten zakken, en vice versa. Nu teken het oppervlak van de body. Dit kan:

1. Parallel aan de hals/toets. Nadeel: zowel hals als brug steken uit (denk Fender hals joint, maar dan extremer). Kun je deels opvangen door de brug wat te verzinken (wordt ie korter in jouw diagram).
2. Op een hoek. Waar die hoek begint is aan jouw; einde van de body, einde van de toets, whatever. Kun je berekenen, kun je ook gewoon meten.

Halshoek is dus een integraal deel van je design, maar is niet iets dat specific nodig is voor een bepaalde soort brug. Wil je een strat-achtige met een toets die vlak en strak op de body ligt, moet je ook daar een beetje halshoek inbouwen. Vind je een wat uitstekende hals niet erg, of verzink je je TOM wat, kun je ook zonder halshoek een tunomatic gebruiken.

EDIT: Op ProjectGuitar zit een plaatje die het wellicht makkelijker uitlegt van Perry Ormsby:

http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=14036

barno
8 maart 2012, 16:35
Ook belangrijk: fingerpickers vinden het meestal niet aangenaam als de snaren laag boven de top hangen. De mate waarin je de elementen in hoogte kan stellen, speelt hier ook mee.

Koni05
9 maart 2012, 14:26
Bedankt Mattia en Barno.

Ik moest je verhaal een aantal keren doorlezen, maar na de tekening gezien te hebben was het wel helder.

Nogmaals bedankt :)