PDA

View Full Version : Boss GT-10 icm '65 Fender Deluxe Reverb-amp



Larss
7 maart 2012, 21:50
Beste mensen,

Ik heb zowel een Boss GT-10 als een '65 Fender Deluxe Reverb-amp staan. Nu wil ik graag de amp control van de Boss gebruiken. Op de Boss zit hier een mooie jack aansluiting voor om richting de amp te sturen, hier nog geen problemen. Eenmaal bij de amp aangekomen ontstaat het probleem. In 1965 had men namelijk nog niet besloten dat het handig was om jack aansluitingen te gebruiken voor je pedalen, maar tulp aansluitingen.

Het bijbehorende pedaal sluit je dan ook aan met tulpaansluitingen, eentje voor de reverb en eentje voor de vibrato. Kan ik met behulp van wat plugjes, jack -> tulp , mijn Boss gewoon aansluiten op de amp en werkt dit dan? Of stel ik nu een hele domme vraag?

Dank jullie :supercool:

P.S. Lef om het zomaar te proberen heb ik nog niet gehad :soinnocent:

MarkV
7 maart 2012, 21:55
Een Fender Deluxe heeft geen FX loop. De tulp aansluitingen zijn enkel voor de vibrato en reverb. Je Boss kan je aansluiten tussen je gitaar en versterker, dus: gitaar > Boss > versterker (gitaar ingang)

Tabula Rasa
7 maart 2012, 22:04
markV, die ampcontrole is een functie waarbij de Boss binnen presets ook kanalen van je versterker kan schakelen. Mogelijk zou je zo ook reverb en vibrato aan en uit kunenn zetten binnen je presets.

MarkV
7 maart 2012, 22:09
markV, die ampcontrole is een functie waarbij de Boss binnen presets ook kanalen van je versterker kan schakelen. Mogelijk zou je zo ook reverb en vibrato aan en uit kunenn zetten binnen je presets.

My Bad! Ik vermoed dat het nog steeds niet kan, maar misschien ook wel!

DemolitionColorScheme
7 maart 2012, 22:30
markV, die ampcontrole is een functie waarbij de Boss binnen presets ook kanalen van je versterker kan schakelen. Mogelijk zou je zo ook reverb en vibrato aan en uit kunenn zetten binnen je presets.
Ik neem ook aan dat hij dat bedoeld. Deze versterkers hebben geen FX loop en ik denk dat 'ie gewoon de reverb en trem wil switchen. Overigens, mocht je het ècht willen, dan kun je je amp gewoon modden voor een FX loop. Over het algemeen zijn dit erg cleane versterkers, dus is het niet echt nodig. Je kunt het wel doen, maar het enige wat je dan krijgt is een klein kleurverschil omdat je (time-based) effecten dan niet voor de pre-amp komen, maar gelijk naar de powersectie gaan. Echt veel verschil is er niet qua tone, maar goed.

Larss
7 maart 2012, 22:31
Inderdaad Tabula, als het pedaal van de versterker aangesloten zou worden met een jackplug was er ook geen probleem. De Boss is dan eigenlijk gewoon een onnodig ingewikkelde footswitch. Jack - Jack kabeltje er tussen, niet aan de hand. Nu vraag ik me dus af of het óók kan met die tulp aansluitingen, of dat het signaal ook anders is of iets dergelijks.

Het is trouwens wel aan te raden de Boss op de pre-amp ingang aan te sluiten, en niet op de normale ingang.

Little Jay
8 maart 2012, 08:31
Je kunt 't proberen met een jack-tulp kabeltje toch? (Kopen/solderen).
Voor zover ik weet zijn die Fender-footswitch pluggen gewoon mono-pluggen en het signaal zal niet anders worden door een andere plug.

Larss
8 maart 2012, 12:42
Daar dacht ik zelf dus ook aan, maar vroeg me af of ik niks ging slopen binnenin die verzeker. Het lijkt me van niet, maar weet het liever zeker. Het is namelijk geen versterker van €20 ;). Ga het vanmiddag toch maar eens proberen, heb de plugjes en alles klaarliggen. Zal dan ook eens laten weten of het werkt

Kingfisher
8 maart 2012, 15:27
Vreest niet, je gaat er echt de versterker niet mee opblazen. Het enige wat er een probleem kan geven: versterkerswitches komen in twee soorten: de aan/uit en de switch(om het simpel te zeggen):
1) de aan/uit: als je er op duwt gaat ie aan, als je er nog eens op duwt gaat ie uit
2) de switch: je duwt op de knop en een er gaat een puls naar de versterker, die switched. Je duwt nog eens, er gaat dezelfde puls naar de versterker en hij switch weer.

Eenvoudig te testen: neem het uiteinde van de plug en sluit kort met een paperklip: als hij op vibrato blijft, nadat je de paperclip weghaalt, is het een on-off.

Maar normaal zou de GT-10 de twee soorten signaal moeten kunnen aanbieden. In mijn ervaring: gewoon een jack-to-plug adapterje zoeken/solderen, en dat komt wel goed.

BTW: als de switch out van de GT-10 een stereo is, dan kan je twee signalen van de versterker sturen: én de vibrato én de verb

Larss
8 maart 2012, 22:04
Toen ik eenmaal het lef had was het zo gepiept. Werkt als een trein. Enige nadeel is, de uitgang van de Boss is niet stereo, kan dus maar met een effect tegelijk. Blijft koel dat het zo makkelijk werkt though