PDA

View Full Version : Brom, ruis en feedback op zelfbouw jazzmaster: tips ??



knarf
7 maart 2012, 15:16
Dag iedereen,

Ik zit op m'n zelfgebouwde jazzmaster met een flinke ruis en feedback probleem. Clean is er weinig aan de hand maar als de gain en/of compressie toenemen gaat het snel mis. Ik ben me bewust van de ruisgevoeligheid van JM pickups en m'n bouwconfiguratie is ook niet optimaal op dat vlak (geen slagplaat en dus geen shielding) maar ik vermoed dat er toch ergens iets fout is.

Het bekende "aanraken v.d. hardware = de ruis vermindert" fenomeen is hier zeer uitgesproken dus ik denk in de richting van een aardeprobleem. De trem (Bigsby type) is nochtans rechtstreeks geaard aan de volume pot.

Bestaat er zoiets als een aardlus op een gitaar? Al zou ik niet weten hoe die hier tot stand is gekomen...

Mijn specs zijn de volgende:

-bigsby style vibrato, met aarding naar vol. pot
-roller bridge, zonder aardedraadje (zo'n roller bridge is écht een aanrader op dit type gitaar !)
-AVRI Fender Jazzmaster pickups
-1 Meg pots, volume en tone, 3 standen schakelaar, klassieke 3-weg schakeling (dus niet het typische JM circuit)
-control cavity is geshield

Zoals gezegd zal een JM wel altijd ruis produceren maar een mooie gain moet toch haalbaar zijn zonder al de squeeling feedback.
Mijn dank voor alle suggesties !