PDA

View Full Version : Een zeer leuke verrassing... veel geluid voor (zeer) weinig geld!



Gerth
7 maart 2012, 12:17
Gezien mijn dochter en ik tegenwoordig op de akoestische weg zijn en mijn zoon enkel over een electrisch exemplaar beschikt, maar zijn centjes wil sparen voor zijn reisje naar de VS deze zomer, had ik vorig weekend het initiatief genomen om bij onze oosterburen een Squier SA-105 te bestellen, een dreadnought voor de belachelijke prijs van 59 euro. Dan heeft hij tenminste iéts om akoestisch op bezig te zijn en worden zijn én ons budget niet zwaar aangetast.

Na een klein testritje konden we het volgende vaststellen:
- zeer mooi (gelamineerd) bovenblad (natural),
- relatief goede afwerking,
- nog zeer levendige snaren,
- goed bespeelbaar en vlotte hals (actie kan nog iéts lager maar is een kwestie van smaak; voor het stevigere strumwerk over open akkoorden is deze perfect)
- zeer stabiele en gebruiksvriendelijke stemmechanieken met voldoende consistente weerstand
- en vooral de klank wekte onze grote verbazing!

Nu heb ik de voorbije maanden onder andere al wat Seagulls in huis gehad (ook dreadnoughts, S6 en Performer), beiden mooi ingespeelde tweedehands modellen waar ik Elixirs had opgelegd, dus toch wel een béétje een referentie, en tot onze grote verbazing is de klank van deze Squier zeker geen afknapper, integendeel. Heb al dikwijls op zogenaamd "betere" gitaren gespeeld dewelke ik uiteindelijk niet zou verkiezen boven deze Squier...

Nu wordt dit model blijkbaar niet meer gemaakt en hebben ze bij Thomann waarschijnlijk nog een grote stock liggen die ze dan aan dumpprijzen verkopen en kostte deze vroeger een stuk(je) meer; het is op dit moment in elk geval een grote aanrader voor iedereen die een spotgoedkope gitaar kan gebruiken die qua klank toch wel eerder naar de middenklasse neigt dan naar haar even goedkope zusjes (mijn dochter had ooit een Stagg van 69 euro... brrr, in vgl met deze...). En ze zijn er ook in het zwart en sunburst, evt. met versterking en cutaway (100 euro...)... wou het maar even kwijt!

Dweezman
7 maart 2012, 14:24
Tjong!

Goeie tip.

Gerth
7 maart 2012, 15:04
Om nog even de indruk van de klank te verduidelijken; zowel mijn zoon als ik vonden dit de eerste gitaar waar we de typische "rinkel" in herkenden die je dikwijls hoort in nogal "amerikaans" geproducete muziek (Jonas Brothers en consoorten, beetje Gibson-achtig); zeker niet noodzakelijk een referentie maar dit geeft wel een idee...

fastfolkert
31 maart 2012, 20:24
kleine bump

Omdat ik op zoek ben naar een goedkoop gitaartje voor mee op vakantie heb ik deze Squier vandaag bij de lokale muziekboer beluisterd.
Best redelijk geluid, lekkere hals, maar jongens; wat een beroerde afwerking! Frets die uitstaken, bramen rond de inlays in de toets en als klap op de vuurpijl een klankgat dat met de figuurzaag door een derdeklasser was uitgezaagd, kompleet met splinters.:sssh:
De Richwoodjes en SX-jes uit dezelfde prijskasse waren stuk voor stuk prima afgewerkt en klonken niet echt minder dan deze Squier.
Kan natuurlijk exemplarisch zijn (er was maar 1), voor mij helaas wel reden om de Squier SA-105 niet mee te nemen...:stop:

Gerth
2 april 2012, 08:07
Idd misschien exemplarisch, want ik heb dit weekend een Richwood RD-12 "werkpaardje" aangeschaft en alhoewel de klankkwaliteit vergelijkbaar is met de Squier is de afwerking toch minder, vooral de frets dan...

fastfolkert
2 april 2012, 18:59
@Gerth, vraagje: Hoe netjes is het klangat in jouw Squier gezaagd?
Dat was nl. bij het exemplaar wat ik bekeek nogal een afknapper. Die frets waren evt. nog wel bij te werken geweest.

Thx

Gerth
3 april 2012, 07:58
Is eigenlijk mijn zoon zijn Squier en gezien ik linkshandig ben (en hij niet) heb ik nog niet echt op zijn gitaar gespeeld en nog niet op gelet, maar er is mij nog nooit iets "abnormaals" opgevallen... Zal het deze avond eens checken.

Rizz
3 april 2012, 08:28
Nou, hij staat inmiddels ook op mijn lijstje! Moet nog een meeneemkampvuurgitaar hebben, dus heb besloten de lelijkste van het stel te gaan bestellen: de sunburst.. Dat vind ik nl zo lelijk in wat voor vorm dan ook, of hij door de beste spuiter is gespoten of niet.. Als ik dan toch 58 euri uitgeef aan een gitaar, dan maar zo lelijk mogelijk! :D

Dus ik ga blind op je review af, Gerth, beter steltie me niet teleur! ;)

Gerth
3 april 2012, 10:50
Ow, en ik had net de (lefty) Richwood sunburst gekocht omdat ik dat de mooiste vond... :???:

Ik hoop alleszins dat je een even "goed" exemplaar toegestuurd krijgt als mijn zoon!

Ik vind trouwens dat het heel prettig is zo'n werkpaardje te hebben waar alles iets minder nauw steekt en waar de verwachtingen wat minder liggen, dat kan heel ontspannend werken. Heb er trouwens "electrische" EXL's van d'Addario opgelegd; klinkt nét iets strakker en minder "boomy" en dus beter (waarmee ik niet wil zeggen dat je op een Taylor van 3000 euro geen bronzen snaren mag gebruiken, ik heb het gewoon geriskeerd omdat ik een magnetisch klankgatelement ga gebruiken voor de eventuele versterking), omdat ik niet noodzakelijk het "typische" akoestisch geluid nastreef op zo'n goedkope gitaar.

Rizz
3 april 2012, 11:32
Ow, en ik had net de (lefty) Richwood sunburst gekocht omdat ik dat de mooiste vond... :???:

Ik hoop alleszins dat je een even "goed" exemplaar toegestuurd krijgt als mijn zoon!

:seriousf: smaken verschillen he? Overigens, een tobacco burst vind ik wel weer heel mooi, het is de kleurschakering van de SB die ik niet mooi vind...

En bedankt, ik hoop ook dat er een redelijke binnenkomt, anders werken we 'm nog een beetje bij, komt sws wel goed!

Rizz
17 april 2012, 19:47
Nou, heb 'm binnen, wat zijn ze snel daar bij Thomann, zeg! Zondagavond laat besteld en hij kwam om half 6 vandaag binnen.. Eerste indruk: Goede bespeelbaarheid, vrij goede sustain, actie staat lekker afgesteld, maar kan nog iets lager..

Afwerking is redelijk, alleen het klankgat is wat minder, de kleuren van de burst zitten allover en is niet gepolijst.. fretjes zijn goed.

Hij klinkt wel wat modderig, maar heeft een vol geluid, mis alleen wat sprankel, er zit weinig hoog in.. Zal wat andere snaren proberen om te kijken of het daarmee verbetert. En hij moet nog ingespeeld worden natuurlijk..

Al met al voor die €66 inclusief verzendkosten is het een leuk gitaartje en prima geschikt om mee te nemen op de kampeertripjes.. Ik ben tevree! Nog bedankt voor de suggestie, Gerth! :ok:

fastfolkert
17 april 2012, 22:43
@Rizz, wat heb je nou precies gekocht? Die Squier 105?
Is je klankgat ook zo rafelig uitgezaagd? Dat was nl. mijn reden om 'm te laten hangen....Voor de rest vond ik 'm best goed klinken.

Rizz
18 april 2012, 05:51
@Rizz, wat heb je nou precies gekocht? Die Squier 105?
Is je klankgat ook zo rafelig uitgezaagd? Dat was nl. mijn reden om 'm te laten hangen....Voor de rest vond ik 'm best goed klinken.
Die ja.. Er zit alleen wat ongepolijste lak aan de binnenrand en er zit hier en daar wat.. Het is geen perfect afgewerkt gitaar, maar dat verwacht ik ook niet voor dat geld.. Ik denk dat die ji vast hebt gehad, wel heel slecht was! En idd, hij klinkt zeker niet slecht!

Gerth
18 april 2012, 08:18
Blij te horen dat mijn suggestie mensen blij heeft gemaakt! :cooler:

Had ik geen linkepoot geweest had ik dezelfde besteld, maar mijn Richwoodje moet in die prijsklasse (het uiterste minimum dus :)) gelukkig toch wel niet onderdoen.

Maar mijn zoon is nog steeds dolgelukkig met de Squier; voor die prijs zeker het ideale instapgitaartje voor de eerste akoestische belevenissen (de electrische Pacifica staat er sindsdien nogal ongebruikt bij... ).

fastfolkert
18 april 2012, 09:24
Maar mijn zoon is nog steeds dolgelukkig met de Squier; voor die prijs zeker het ideale instapgitaartje voor de eerste akoestische belevenissen (de electrische Pacifica staat er sindsdien nogal ongebruikt bij... ).

Ha, herkenbaar. Bij mijn jongste staat de electrische Ibanez starterkit er ook ongebruikt bij sinds hij 2 weken geleden een 12 jaar oude Cort Earth 100 van mij kreeg.......

Nu nog een goedkope/kampvuurgitaar voor mijn oudste scoren.....Zag net de Squier voor 58 bij Rockpalace, incl verzenden.....toch maar doen dan?

Rizz
18 april 2012, 09:38
Waarom niet? En istie echt slecht, stuur je 'm weer terug, en vraag je om een nieuwe... Maar dat verwacht ik niet... En is je zoon net zo kritisch als jij? (geen aanval, hoor) Of zal hij sneller tevreden zijn, omdat hij uberhaupt een nieuwe gitaar heeft?

fastfolkert
18 april 2012, 15:04
En is je zoon net zo kritisch als jij? (geen aanval, hoor) Of zal hij sneller tevreden zijn, omdat hij uberhaupt een nieuwe gitaar heeft?

Goed punt. Nee, mijn zoon is niet kritisch, maar ik ben zelf nogal een mierenn#$#%r wat dat betreft. Ook bij een gitaar voor 6 tientjes.

Die Cort die ik 2 weken geleden kocht, was 12j oud en had een paar gebuikssporen. Dat kan me dan weer niet schelen....