PDA

View Full Version : locking nut FR versleten



joskedentweede
7 maart 2012, 11:04
Hey allemaal,

Bij het herstellen van mijn Heartfield heb ik ontdekt dat de topkam versleten is, ik zal wat preciezer zijn. Het is een FR mechanisme, dus het heeft een locking nut, maar een van de schroeven is doorgedraaid, ik kan er dus niet meer met een imbussleutel aan prutsen. Wat moet ik nu doen? Kan ik enkel die schroef vervangen? Of best de volledige locking nut? En waar kan je die dan het best halen? Kan ik hier zomaar alles opzetten, zoals bijvoorbeeld deze: http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=550&parent=73

Het zou fijn zijn als jullie me zouden kunnen helpen, ik ben niet helemaal thuis in die dingen, ik ben al blij dat ik mijn Heartfield volledig kan afstellen! :D

Groeten,
Jonathan!

Hiro
7 maart 2012, 11:13
vaak zijn de losse onderdelen ook wel te bestellen op guitar-parts.nl of guitarsupplies.nl, en anders kan je het ook gewoon volledig vervangen, zit alleen vast met 2 schroeven.

Orpheo
7 maart 2012, 11:21
als de schroef zelf versleten is, nieuwe erin. als de draad in de topkam zelf versleten is denk ik dat je er beter een nieuwe op kan zetten. kan sowieso geen kwaad denk ik op zo'n ouwe gitaar...

joskedentweede
7 maart 2012, 12:18
als de schroef zelf versleten is, nieuwe erin. als de draad in de topkam zelf versleten is denk ik dat je er beter een nieuwe op kan zetten. kan sowieso geen kwaad denk ik op zo'n ouwe gitaar...

Bedankt voor de reacties! Ik twijfel inderdaad omdat de gitaar toch al een mooie leeftijd heeft!

Eric van Esch
7 maart 2012, 15:31
Als er een schroef versleten is, dan kan je bijna wel aannemen dat de anderen ook niet de beste zullen zijn (tenzij die ene schroef stelselmatig mishandeld is). Hele topkam vervangen lijkt dan de beste optie voor de lange duur.

universe777
7 maart 2012, 19:04
Er zijn verschillende breedtes in Lock nuts. Schaller Heeft bv. de R1, R2, R3 en R4. Ik geloof dat de 3 en 4 even breed zijn maar een andere snaar-spacing hebben. Meet dus de boel even na voor het bestellen. Ik zou wel gaan voor een OFR of Schaller nut. Daar is het metaal gewoon goed van. Met goedkopere kopieen heb ik slechte ervaringen. (Draaien eerder dol)

jerome
8 maart 2012, 11:06
Mij ervaring is dat het schroefdraad van de inbusboutjes stuk kan zijn terwijl het schroefdraad in de topkam zelf nog goed is.
En dan kan je gewoon nieuwe boutjes kopen, een beetje goede ijzer-/gereedschapzaak heeft ze op voorraad
Vaak zijn het zwarte inbusboutjes met de maat M4 x 8mm met de kwaliteit 10.9 of 12.9 (die zijn sterker als normale zilverkleurige 8.8 boutjes)
Als het schroefdraad in de topkam zelf stuk is dan zou ik de topkam even van de hals af halen.
Misschien dat er aan de achterkant een merk en/of type op staat.
Als het bijvoorbeeld een Schaller is dan staat het typenummer op de achterkant; R1, R2, R3, R4...R10, enz.
En als het een Schaller is dan zou ik er zeker weer een Schaller op monteren.
Dan hoef je niets pas te maken, te vijlen, te zagen of wat dan ook en de kwaliteit van Schaller is heel goed.
BTW, op gitaren met een originele Floyd Rose trem zitten ook meestal/vaak Schaller toplocks.

joskedentweede
9 maart 2012, 11:07
Mij ervaring is dat het schroefdraad van de inbusboutjes stuk kan zijn terwijl het schroefdraad in de topkam zelf nog goed is.
En dan kan je gewoon nieuwe boutjes kopen, een beetje goede ijzer-/gereedschapzaak heeft ze op voorraad
Vaak zijn het zwarte inbusboutjes met de maat M4 x 8mm met de kwaliteit 10.9 of 12.9 (die zijn sterker als normale zilverkleurige 8.8 boutjes)
Als het schroefdraad in de topkam zelf stuk is dan zou ik de topkam even van de hals af halen.
Misschien dat er aan de achterkant een merk en/of type op staat.
Als het bijvoorbeeld een Schaller is dan staat het typenummer op de achterkant; R1, R2, R3, R4...R10, enz.
En als het een Schaller is dan zou ik er zeker weer een Schaller op monteren.
Dan hoef je niets pas te maken, te vijlen, te zagen of wat dan ook en de kwaliteit van Schaller is heel goed.
BTW, op gitaren met een originele Floyd Rose trem zitten ook meestal/vaak Schaller toplocks.

Hier heb ik ook al aan gedacht, ik rij straks even naar de doe het zelf zaak in de hoop de juiste maat te vinden.