PDA

View Full Version : Zeer matig geluid akoestische gitaar



MichielWolthaus
6 maart 2012, 20:49
Ik heb een gitaar hier, een akoestische, niet veel soeps, nooit geweest.
Er zitten stalen snaren op, en laten we zeggen, dat deze er in de winkel ook op zaten maar er waarschijnlijk niet op horen:sssh:.
De gitaar komt dan ook bij de Marskamer vandaan... het was mijn eerste gitaar om eens te kijken of gitaarspelen me een beetje stond, nu 5 jaar later heb ik de gitaar nog.
Ik gebruik hem eigenlijk nooit meer, behalve om mee te nemen naar gitaarles, aangezien het bij iemand thuis is en zij ook akoestisch speelt dus geen versterker heeft.
Heb dus ook nooit een reden gehad om een betere akoestische gitaar te kopen omdat ik na een jaar gitaarspelen over ben gegaan op een elektrische, en de akoestische bleef dus stof verzamelen.

Maar iets begint me steeds meer te irriteren aan de akoestische gitaar, dat de klank ruk is tja... daar kan ik nog mee leven. Maar het punt dat er zo weinig geluid uit komt en er op sommige frets haast alleen maar doffe/dode tonen te horen zijn vind ik vervelender. Zeker tijdens gitaarles is dit irriterend aangezien zij met haar gitaar dan totaal boven mijn gitaar uit komt en ik soms dus niet kan horen wat ik aan het doen ben.

Ik ben niet van plan honderden euro's te gaan spenderen aan een andere gitaar. Maar ik vroeg me af of als ik nylon snaren op mijn gitaar plaats het geluid vooruit kan gaan. Of dat ik toch naar een leuke vervanger moet gaan kijken.

De gitaar is hier rechts te zien.
http://i52.tinypic.com/ixqjvc.jpg

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.

Mr.Fingers
6 maart 2012, 20:55
MAAK DAT JE DIE SNAREN ERAF HAALT! stalen snaren op een klassieke, daar gaat de gitaar kapot van, want die snaren trekken veel harder, dus je kunt je brug eraf trekken, of de kast breekt gewoon in twee.


Verder, een marskramergitaar gaat nooit klinken als een handgemaakte gitaar van 2500€, het zal altijd maar "zozo" blijven klinken.

Watchmaker
6 maart 2012, 20:59
Er horen inderdaad nylon snaren op. Nagenoeg elke 12-frets gitaar (de octaaf dus bij het begin van de klankkast) is bedoeld voor nylon, en alles duidt er verder ook op (mechanieken, vorm klankkast, breedte toets, vorm v.d. brug).

Een Hauser, Bouchet, Fleta of Romanillos gaat het nooit worden vrees ik. Neem 's contact op met mijn gitaarbouw-leraar in mijn sig (J.R.); hij zit in Utrecht en naast het cursisten-atelier verkoopt hij ook studie-gitaren, "handpicked" bij de importeurs en allemaal individueel nagezien en afgesteld door hemzelf. Vanaf zo'n 300 euri kun je er terecht. Voor minder gaat 't sowieso niet lukken iets te vinden dat ergens naar klinkt, of je moet goed je weg weten in de 2de-handsmarkt.

Watchmaker
6 maart 2012, 21:01
MAAK DAT JE DIE SNAREN ERAF HAALT!

Amen, trouwens. Meteen doen! Geen geintje!

Swaag
6 maart 2012, 21:08
Amen, trouwens. Meteen doen! Geen geintje!
Ik begrijp uit het verhaal van TS dat het al 5 jaar goed gaat..

Wat ik niet begrijp: heeft die gitaarleraar nooit gezegd dat er de verkeerde snaren op zitten?

Watchmaker
6 maart 2012, 21:09
5 jaar en 2 dagen is de kritische grens. ;) Is echt niet de bedoeling, de ongetwijfeld zeer solide triplex constructie van dit hondehok zullen erger voorkomen hebben. Alpen- of Canada- spar zou 't allang begeven hebben.

LaurentB
6 maart 2012, 21:36
Je zou eens kunnen kijken of je tweedehands een bruikbare staalsnarige gitaar kunt vinden voor niet al teveel geld, kan wel lukken misschien. En inderdaad horen hier nylon snaren op.

MichielWolthaus
6 maart 2012, 22:32
Snaren zitten er inderdaad al 5 jaar op, tenminste niet deze, maar er zitten al 5 jaar stalen snaren op.
Gitaar zal nooit geweldig worden dat begrijp ik, dan moet ik er gewoon geld aan uitgeven.

De body is inderdaad van triplex. En houd zich redelijk, maar ik zal de volgende keer als ik in Den Bosch kom wel even andere snaren kopen, even kijken of dat nog enig verschil oplevert, ten opzichte van nu.

Bij de weg, ik heb de brug er al eens opnieuw opgezet, omdat deze los was gekomen.
Heb er voor de rest eigenlijk nog nooit bij stil gestaan dat er misschien wel nylon snaren op moeten.

Harald
6 maart 2012, 22:38
Los van de snaren, die je brug al eens van de gitaar gescheiden hebben... als je sowieso elektrisch wilt spelen, waarom dan les op akoestische gitaar? Het lijkt wel het zelfde instrument, maar er zijn toch wat redelijk belangrijke verschillen, en al helemaal met een klassieke gitaar.

Muzieknono
7 maart 2012, 07:26
Los van de snaren, die je brug al eens van de gitaar gescheiden hebben... als je sowieso elektrisch wilt spelen, waarom dan les op akoestische gitaar? Het lijkt wel het zelfde instrument, maar er zijn toch wat redelijk belangrijke verschillen, en al helemaal met een klassieke gitaar.

Hij schrijft dat hij les heeft bij iemand thuis die geen versterker heeft, derhalve dus akoestisch, niets mis mee toch.
Mvgr. Dirk Jan :B

Riny
7 maart 2012, 09:22
Hij schrijft dat hij les heeft bij iemand thuis die geen versterker heeft, derhalve dus akoestisch, niets mis mee toch.


Wanneer akoestisch toch niet echt zijn ding zou zijn, waarom dan niet bij de electrische gitaar een Mini- amp meenemen van een paar tientjes (€ 45,00) naar gitaarles?

http://dl.dropbox.com/u/793212/Afbeeldingen/mini-amp.jpg

Lijkt mij, gezien hij niet echt veel geld uit wil geven aan een betere akoestische gitaar, ook een optie. (denk ik)

Guitar GoD
7 maart 2012, 17:02
of zoek een ander leraar waarbij je wat beter elektrisch gitaar kunt leren spelen

Petur
7 maart 2012, 17:08
Wat voor leraar laat daar zo lang stalen snaren op zitten dan?!

LGK
7 maart 2012, 17:12
Wat voor leraar laat daar zo lang stalen snaren op zitten dan?!

Hahah... Echt he. Als hij/zei, een beeeeeetje verstand heeft van gitaren, (wat ik wel mag aannemen) dan had hij/zei dat al lang gezegt, na 5 jaar.. :seriousf:

Swaag
7 maart 2012, 17:12
Eentje die denkt: laat maar gaan, ik wordt betaald?

LGK
7 maart 2012, 17:15
Eentje die denkt: laat maar gaan, ik wordt betaald?

nou.. Als het zo iemand zou zijn, zou ik al lang me gitaar hebben gepakt en weg gegaan zijn.. Duss...:soinnocent:

Swaag
7 maart 2012, 17:29
Dat kan alleen maar op het moment dat je er achter komt dat je al 5 jaar met de verkeerde snaren op je gitaar zit, TS is daar nu pas achter. In zijn geval zou ik toch eens die leraar vragen of die nooit iets raars aan de gitaar heeft opgemerkt in die 5 jaar.. ;-)

MichielWolthaus
7 maart 2012, 19:44
Heb pas 2 jaar gitaarles ;)
Ik heb geen hekel aan akoestisch spelen, alleen ik vind elektrisch fijner.
Naar mijn idee heb ik er geen nadeel van om op een akoestische gitaar les te hebben en thuis op een elektrische gitaar te spelen.

Gitaarles ga ik waarschijnlijk van de zomer ook mee stoppen, maar dat doet nu even niet terzake. (ga studeren, en het niveau mag een stuk hoger zijn dan wat het nu is)

Maar ik heb wel begrepen dat er dus totaal de verkeerde snaren op zitten :P

Muzieknono
8 maart 2012, 07:25
Er zitten idd verkeerde snaren op, maar of je gitaar met nylon snaren nu zoveel beter zal gaan klinken?
Gewoon proberen en anders misschien toch eens rondneuzen voor een andere.
Mvgr. Dirk Jan :B

MichielWolthaus
9 maart 2012, 16:48
Stiekem heb ik toch op marktplaats gekeken.
Prijzen vallen mee, helaas weinig keuze omdat ik links speel.
Deze vind ik toch wel mooi :) http://link.marktplaats.nl/538338725
En lijkt me een goede gitaar, maar eerst maar eens andere snaren proberen ;)

jim__
9 maart 2012, 16:57
Heb zo'n zelfde marskramergitaar voor op vakantie (oke, de lichtere kleurvariant dan). Inderdaad van triplex, maar kan prima stalen snaren hebben. Heb op die van mij elixir nanoweb gezet, dan weet ik dat ie na een jaar niet gebruikt te zijn nog steeds knap klinkt. Inderdaad, die snaren kosten de helft van wat de gitaar heeft gekost, maar dat ding geeft door zijn levenservaring en die snaren inmiddels een volume waar je flink tegenaan moet brullen om er overheen te komen met je stem. Het doffe wat bij die van mij ook zo was is er dan ook meteen vanaf.

Mijn advies is dan ook gewoon nieuwe snaren erop zetten, doet echt enorm veel voor je geluid.

MichielWolthaus
9 maart 2012, 17:03
Ga ook zeker eerst andere snaren proberen. Als het dan nog steeds totaal niets is kan ik altijd nog verder kijken.
Helaas woon ik hier in een compleet gat, en is de dichtstbijzijnde gitaar/muziekwinkel dus 21km verderop, dus daar niet dagelijks in de buurt.

De gitaar begint wel een echte relic te worden omdat de lak net zo slecht is als het geluid ;) :')

jim__
9 maart 2012, 17:08
Yep, die van mij ziet er ook niet meer uit. De 'binding', oftewel het zwarte laklaagje rondom is er al zo goed als af. De lak aan de achterkant begint ook mooi craquele te raken en de zwarte hals is zeker niet van ebben nu ook daar de lak los gaat laten :seriousf:. Maar het ding is inmiddels heel Europa doorgeweest, en heeft zich al dik terugverdiend aan gratis eten en drinken. En als ie ooit stuk gaat, so be it (al heb ik wel mooie herinneringen aan dat ding).

Rizz
9 maart 2012, 17:19
En als het dan niets is, koop je deze gitaar (http://www.thomann.de/nl/fender_squier_sa105_bk.htm) uit dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153417-Een-zeer-leuke-verrassing-veel-geluid-voor-(zeer)-weinig-geld!) topic.. Zou zomaar al veel beter kunnen zijn dan deze.. Ik zit er ook over te denken, omdat ik nog een gitaartje nodig heb om mee te nemen... En voor €66 inclusief verzenden kan je je geen bult vallen

MichielWolthaus
9 maart 2012, 17:29
Is serieus niet duur.
Zal het onthouden als het niets word.