PDA

View Full Version : Ik geil op een Gibson J-45



vulvasonic
6 maart 2012, 16:31
Kan iemand mij vertellen waarom ik hier NIET voor moet gaan?

LaurentB
6 maart 2012, 16:39
Nou, ik kan je wel vertellen dat je er echt veel moet proberen. Heb er regelmatig een geprobeerd bij Feedback waar echt een volkomen dooie klank uit kwam. Heb het ook elders wel gelezen, dat ze goed kúnnen zijn, maar vooral Gibson heeft op akoestisch gebied een erg variërende kwaliteit, en je moet er een reeks proberen voordat je een goeie te pakken hebt, en dat wil je wel voor die 2000 euro of zo :(

refused199
6 maart 2012, 16:41
Ach zet het uit je hoofd joh, wat heb je dáár nou aan!
Overigens geldt dat wat betreft die kwaliteitsverschillen niet alleen voor de akoestische gitaren van Gibson hoor.




Nee, gewoon doen natuurlijk!!!!

Mr.Fingers
6 maart 2012, 17:33
Kan iemand mij vertellen waarom ik hier NIET voor moet gaan?

overpriced,

vrij donkere sound,

ERG wisselvallige kwaliteit (heb er eens eentje gezien met 8 druipers op de body).

Ik zou dan eerder voor een Bourgeois of een Santa Cruz gaan, gebaseerd op de J45. (of als je gewoon een gibby met de look wilt; LG-1. Ik ken er iemand die de zijne nu verkoopt, en dat ding veegde met plezier de vloer aan met iedere hedendaagse Gibson):


http://link.marktplaats.nl/535872819

zoon van Piet
6 maart 2012, 18:06
Ik geil ook ontzettend op een J45..

maar ja: ik heb er een!:soinnocent:

En laat ze maar kletsen, als je een goeie hebt, wil je niks anders meer...
en natuurlijk moet je testen, maar dat lijkt me vanzelfsprekend als je zo'n bedrag uit gaat geven.

LaurentB
6 maart 2012, 18:16
Ik geil ook ontzettend op een J45..

maar ja: ik heb er een!:soinnocent:

En laat ze maar kletsen, als je een goeie hebt, wil je niks anders meer...
(...)

Dat is wel wat ik ook lees ja, dat ze erg goed kunnen zijn. En ik vind het beslist een mooie gitaar, een eleganter model dan een dreadnought.

Jasper.
6 maart 2012, 19:15
Hij is niet elektrisch en heeft geen floyd rose?

RUIS
6 maart 2012, 22:23
En hij is niet met Hello Kitty-print verkrijgbaar.

vulvasonic
7 maart 2012, 11:03
Nou, ik kan je wel vertellen dat je er echt veel moet proberen. Heb er regelmatig een geprobeerd bij Feedback waar echt een volkomen dooie klank uit kwam. Heb het ook elders wel gelezen, dat ze goed kúnnen zijn, maar vooral Gibson heeft op akoestisch gebied een erg variërende kwaliteit, en je moet er een reeks proberen voordat je een goeie te pakken hebt, en dat wil je wel voor die 2000 euro of zo :(

Dat begrijp ik en dat zal ik ook zeker doen.


Ach zet het uit je hoofd joh, wat heb je dáár nou aan!
Overigens geldt dat wat betreft die kwaliteitsverschillen niet alleen voor de akoestische gitaren van Gibson hoor.
Nee, gewoon doen natuurlijk!!!!
Kwaliteitsverschillen vind je niet alleen bij Gibson. Ik ben me ervan bewust dat er verschillen kunnen zijn en dat niet iedere gitaar per definitie goed is.


overpriced,

vrij donkere sound,

ERG wisselvallige kwaliteit (heb er eens eentje gezien met 8 druipers op de body).

Ik zou dan eerder voor een Bourgeois of een Santa Cruz gaan, gebaseerd op de J45. (of als je gewoon een gibby met de look wilt; LG-1. Ik ken er iemand die de zijne nu verkoopt, en dat ding veegde met plezier de vloer aan met iedere hedendaagse Gibson):


http://link.marktplaats.nl/535872819

Ik val juist voor die donkere sound. Het is wel zo dat een minder exemplaar hierdoor al vrij snel doods kan klinken. Ik heb gekeken naar alternatieven, maar niet veel gitaren wisten me te overtuigen. De door jou genoemde gitaren ken ik echter niet. Ik zal er eens naar zoeken om te proberen. Dank.


Ik geil ook ontzettend op een J45..

maar ja: ik heb er een!:soinnocent:

En laat ze maar kletsen, als je een goeie hebt, wil je niks anders meer...
en natuurlijk moet je testen, maar dat lijkt me vanzelfsprekend als je zo'n bedrag uit gaat geven.

Je hebt helemaal gelijk. :)


Dat is wel wat ik ook lees ja, dat ze erg goed kunnen zijn. En ik vind het beslist een mooie gitaar, een eleganter model dan een dreadnought.

Ze zijn prachtig!


Hij is niet elektrisch en heeft geen floyd rose?

Daar heb ik er al een paar van, dus dat boeit me niet. :)


En hij is niet met Hello Kitty-print verkrijgbaar.

Dat is inderdaad een minpuntje.

Thesandman
7 maart 2012, 11:31
Kan iemand mij vertellen waarom ik hier NIET voor moet gaan?

De klank van Gibson is fantastisch, maar ik hou er helemaal niet van om op te spelen.
De reden hiervoor is dat Gibson (in' 't algemeen) een veels te dikke hals heeft (maar dat is uiteraard persoonlijk)

--=HANS=--
7 maart 2012, 12:09
overpriced,

vrij donkere sound,

ERG wisselvallige kwaliteit (heb er eens eentje gezien met 8 druipers op de body).

Ik zou dan eerder voor een Bourgeois of een Santa Cruz gaan, gebaseerd op de J45.

Is geen echt vergelijk denk ik, beide merken zijn afhankelijk van de uitvoering duurder tot veel duurder.

Dweezman
7 maart 2012, 14:05
Ik geil op een Gibson J-45

Denk aan je schoonmoeder, dan stopt 't echt.

chris c
7 maart 2012, 14:50
Ik heb er ook lang op gegeild vanwege de looks, maar alle nieuwe die ik bespeeld heb vielen tegen. Te veel midden, zwak hoog, soms zelfs blikkerig. Misschien een degelijke strummer, maar dat is net wat ik het minste doe. Nu ben ik genezen :-)

Eko
8 maart 2012, 09:02
Gewoon aan toegeven. dat is het beste. Beter een keer gehad en tegen gevallen dat nooit geprobeerd. Klank is vaak afhankelijk van de bespeler of afstelling . M`n maatje uit de band heeft een J45 die fantastisch klinkt. Kostte hem wel een goede afstelbeurt om van een goed instrument een heel goed instrument te maken. De klank in winkels is vaak slecht omdat Jan en Alleman er op speelt. Zet er nieuwe snaren op en je staat verbaasd hoe goed zo`n ding kan klinken.
Ik kan dezelfde klank niet uit die J45 halen. Omgekeerd is dat met m`n SJ 200.

vulvasonic
15 maart 2012, 11:27
Vandaag nog maar eens aan een uitgebreid testje onderwerpen. En anders morgen..... :eek:

rijsberman
15 maart 2012, 11:49
Kan iemand mij vertellen waarom ik hier NIET voor moet gaan?

Geld, lieve vulv, geld. Veel te duur zo'n ding.

Kijk eens bij LAG of Tanglewood, hartstikke goeie prijswaliteitverhouding, ook van hout, met bebalking en een toets, evenveel snaren, nou, knappe jongen die het verschil ziet. Zonder te kijken dan, he. Want anders zie je het aan het logootje.

Ik zou het wel weten. :stop:

northernlake
15 maart 2012, 11:51
Geen idee of hij al in Nederland is gespot, maar Eastman maakt nu in hun geweldige E10 en E20 serie ook een E10-SS en E20-SS (slope shoulder, short scale Gibson Jumbo kopie/tribute/whatever). Ja, het is geen Gibson maar ik zou er eens naar kijken.

edit: pic added
http://i.ebayimg.com/t/EASTMAN-E20SS-SLOPE-SHOULDER-ACOUSTIC-GUITAR-H-S-CASE-/00/s/MTYwMFgxMDYw/$(KGrHqNHJBEE8+f-ssi3BPUspf3DIg~~60_57.JPG

vulvasonic
22 maart 2012, 16:14
Geen idee of hij al in Nederland is gespot, maar Eastman maakt nu in hun geweldige E10 en E20 serie ook een E10-SS en E20-SS (slope shoulder, short scale Gibson Jumbo kopie/tribute/whatever). Ja, het is geen Gibson maar ik zou er eens naar kijken.

edit: pic added
http://i.ebayimg.com/t/EASTMAN-E20SS-SLOPE-SHOULDER-ACOUSTIC-GUITAR-H-S-CASE-/00/s/MTYwMFgxMDYw/$(KGrHqNHJBEE8+f-ssi3BPUspf3DIg~~60_57.JPG
Dank je. Eastman stond sowieso al op mijn lijstje, omdat Max Guitars Nijmegen ze heeft (vlak bij mij) en ik er goede dingen over/van heb gehoord. Dit model heb ik nog niet getest, maar over andere modellen was ik best te spreken. Nu verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat ik 'andermans' geld mag uitgeven om een gitaar aan te schaffen en dat het budget me redelijk wat ruimte laat om het ' hogerop' te zoeken. Er zit wel een bovengrens aan, maar toch.

Eigenlijk was ik op zoek naar een heel ander geluid dan dat van de J-45. De klank van de J-45 zit zo'n beetje aan het andere eind van het spectrum, maar wel op een manier die me zeer zeker kan bekoren. Het is een beetje als het kiezen tussen een Fender stratocaster en een Gibson ES-175. Het geld kan ik maar 1 keer uitgeven, maar beide gitaren hebben hun eigen karakteristieken. En ik ben bereid me daardoor te laten leiden. Ik moet mijn stijl sowieso nog ontwikkelen wat dat betreft. Eigenlijk ben ik een kind in een snoepwinkel. :D

Enfin, nog altijd zoekend en geil.

vulvasonic
14 oktober 2012, 00:56
Ik heb hem!
Sterker, ik heb 'm nu al een tijdje en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Dat ding is super!

Mijn twijfels werden meteen weggenomen na het laatste testbezoekje. Er was iets veranderd. In positieve zin. Ik gokte er op dat ze er andere snaren op gelegd hadden. En ik had gelijk. Elixers ipv de standaard Gibson snaren (waar ik een gruwelijke hekel aan heb). Die Elixers laten de gitaar veel beter klinken dan ie al doet met die Gibson rotzooi.

Ergo, ik ben blij dat ik m'n lul weer eens heb gevolgd. :-D

beruk
14 oktober 2012, 01:02
Van harte! Nog sunburst ook? Of puur natuur?

vulvasonic
14 oktober 2012, 01:42
Van harte! Nog sunburst ook? Of puur natuur?

De sunburst. De naturelle uitvoering sprak me niet aan en de zwarte uitvoering leek me wel aardig, maar die had ik liever met een normale pickguard gezien. Dit gezegd hebbende, ze hadden sowieso alleen de sunburst uitvoering. En het lijkt me niet slim om een akoestische gitaar ongehoord over te laten komen. Ik ben juist blij dat ik de moeite heb genomen alles uitgebreid te testen.

En och, wat is het een schoonheid. Volgens sommigen is de J-45 te duur, omdat je vooral ook voor de merknaam betaald. Het is echter ook een ongekend sobere gitaar, ontdaan van allerlei overbodige versieringen. Gibson kan de prijs daardoor (voor Gibson begrippen) relatief laag houden. Je betaalt dus wel degelijk voor kwaliteit. En dat viel me direct op toen ik 'm thuis uit de koffer haalde en er op begon te spelen. Dit is toch echt wel een klasbak! Het verschil tussen de J-45 en alle gitaren in een prijsklasse van tussen de 800 en 1200 is duidelijk merkbaar. De J-45 wint het dan met gemak op vrijwel alle fronten. Maar goed, dat is ook maar hoe ik het zelf heb ervaren. :)

vulvasonic
14 oktober 2012, 02:58
Ik heb nog wel een vraagje trouwens. De input van de J-45 is (zoals gebruikelijk) verwerkt in de draagbandknop. Ik heb er meteen een mooie, stevige, lederen draagband bij gekocht, maar de draagbandknop is eigenlijk te plat om de draagband met veel vertrouwen er aan te bevestigen. Het kreng schiet er regelmatig af.

Is het makkelijk om de input te vervangen, zonder al teveel gedoe, of kan ik het beter laten doen?




Tsja, domme vraag. Ik weet het. Maar misschien heeft iemand een makkelijker oplossing?

grayfink
14 oktober 2012, 08:10
Grolsch rubbertje of draagband met kleinere gaatjes aanschaffen lijkt mij simpeler.
Maar ik weet niks en heb nergens verstand van en dientengevolge niet serieus genomen te worden.

Rizz
14 oktober 2012, 08:28
Meer dan je denkt.. ;) Grolsch is stoer of gewoon een straplock? dingen kosten geen drol en met dat grolsch ding heb je nog voorpret ook!

DarknessAwaits
14 oktober 2012, 08:50
Meer dan je denkt.. ;) Grolsch is stoer of gewoon een straplock? dingen kosten geen drol en met dat grolsch ding heb je nog voorpret ook!

Een straplock met jack input? Die heb ik nou nog nooit gezien...

Rizz
14 oktober 2012, 08:54
Een straplock met jack input? Die heb ik nou nog nooit gezien...


http://elderly.com/images/accessories/ACC/SL1S.jpg

Zo'n ding...

grayfink
14 oktober 2012, 09:42
Weer wat geleerd. Zelf deze gegoogled: http://tapastring.com/strapkeeper0605.htm

TattooRock
14 oktober 2012, 09:58
Omdat ik op de één of andere manier tot de Gibson wordt aangetrokken, dit topic met interesse doorgelezen. Werd ook geprikkeld door wat hier constant over de sound werd gezegd. Zelf maar even een vergelijkingsfilmpje bekeken:

http://www.youtube.com/watch?v=B5gnOm-7v4s&feature=related

Ik vind beide gitaren gewoon super klinken. Wordt misschien zelf meer door de Hummingbird aangetrokken omdat mijn eigen gitaar hiervan is nagebouwd en ook dezelfde sound heeft. Heel veel plezier met je gitaar, ben best een beetje jaloers :soinnocent:

beruk
14 oktober 2012, 11:39
De sunburst.
En och, wat is het een schoonheid.
Yesss:mmmm:

Eko
14 oktober 2012, 12:00
Goeie keus. Die J45 is gemaakt voor singer songwriters. Altijd een perfect geluid als begeleiding. Feitelijk onverwoetsbaar , en killer looks. Die endpin met ingebouwde input vind ik ook maar zozo. Zit op m`n SJ 200 ook , ik gebruik daar altijd een rechte plug , gewoon als verzekering... Die voorgestelde straplock lijkt me wel wat.

zoon van Piet
14 oktober 2012, 12:00
Proficiat!

Nu nog eff 25 jaar van mekaar genieten en dan zo'n zilveren huwelijk topic maken, zoals ik onlangs mocht doen...

Rizz
14 oktober 2012, 12:10
Feitelijk onverwoetsbaar.

Wat zeg jij nou??? Heb je dat (prachtige) ding van ZvP wel eens goed bekeken? zit vol met headcracks, doet het nog steeds, dat dan weer wel.. :D

zoon van Piet
14 oktober 2012, 12:58
Precies: feitelijk onverwoestbaar!

Rizz
14 oktober 2012, 13:06
Da's optimistisch gebracht, zou eerder zeggen: goed repareerbaar, je hoeft er maar naar te kijken en hij breekt! :D

Nee hoor, is allemaal jaloezie! Zou graag ook zo'n juweeltje in m'n bezit willen hebben!:mmmm:

vulvasonic
14 oktober 2012, 15:40
Proficiat!

Nu nog eff 25 jaar van mekaar genieten en dan zo'n zilveren huwelijk topic maken, zoals ik onlangs mocht doen...
Heb je een linkje naar dat topic? Lijkt me leuk om te lezen. :)

vulvasonic
14 oktober 2012, 15:49
Grolsch rubbertje of draagband met kleinere gaatjes aanschaffen lijkt mij simpeler.
Maar ik weet niks en heb nergens verstand van en dientengevolge niet serieus genomen te worden.

Je weet toch dat ik je nooit serieus neem? :D

Grolsch rubbertjes gaan niet werken. De strap-pin is breed genoeg. Het probleem zit 'm in het feit dat de strap-pin te weinig ruimte heeft achter de verbreding. Een dikke lederen riem past daar gewoon niet achter. Daardoor schiet ie juist los. Nooit eerder meegemaakt.

vulvasonic
14 oktober 2012, 15:56
http://elderly.com/images/accessories/ACC/SL1S.jpg

Zo'n ding...
Ik heb de foto's bekeken, maar ik ben er nog steeds niet zeker van of dat ding het hierboven geschetste probleem kan oplossen. Desalniettemin een handig ding om te hebben. Ik zou niet de eerste zijn bij wie de jack-plug zou breken (of erger) indien de strap los zou komen.
Ik moet er niet aan denken.

zoon van Piet
14 oktober 2012, 19:09
Heb je een linkje naar dat topic? Lijkt me leuk om te lezen. :)

Hier staat mijn schatje
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156958-zilveren-huwelijk

Mr.Fingers
14 oktober 2012, 20:04
http://www.ebay.co.uk/itm/Original-Vintage-Circa-1942-Gibson-J35-Acoustic-Flat-Top-Guitar-VERY-RARE-/360494676548?pt=Guitar&hash=item53ef283a44

Ook fraai!

vulvasonic
14 oktober 2012, 22:08
http://www.ebay.co.uk/itm/Original-Vintage-Circa-1942-Gibson-J35-Acoustic-Flat-Top-Guitar-VERY-RARE-/360494676548?pt=Guitar&hash=item53ef283a44
Ook fraai!

Nog niet eens zo heel goedkoop. :)

northernlake
15 oktober 2012, 10:11
Gefeliciteerd!
Ik heb net mijn zelf gebouwde slope shoulder AJ besnaard en ik moet zeggen dat de vorm me goed bevalt. In ieder geval wat comfortabeler op de bank dan mijn Martins.

Aragorn
16 oktober 2012, 14:22
Gefeliciteerd, goede keuze! Verrassend dat er bij jou standaard Elixers opzaten, weet je het zeker? Niet de nieuwe 80/20 snaren die tegenwoordig vanuit de fabriek geleverd worden? De factory strings zijn een beetje een mysterie. Van een Gibson medewerker heb ik begrepen dat ze een eigen string gebruiken (niet de masterbilts) gelijkend op de d'addario exp11. Deze heb ik dan ook op mijn j45 zitten.

Ter info :) veel plezier.

vulvasonic
16 oktober 2012, 14:34
Gefeliciteerd, goede keuze! Verrassend dat er bij jou standaard Elixers opzaten, weet je het zeker? Niet de nieuwe 80/20 snaren die tegenwoordig vanuit de fabriek geleverd worden? De factory strings zijn een beetje een mysterie. Van een Gibson medewerker heb ik begrepen dat ze een eigen string gebruiken (niet de masterbilts) gelijkend op de d'addario exp11. Deze heb ik dan ook op mijn j45 zitten.

Ter info :) veel plezier.

Standaard zat er gew

vulvasonic
16 oktober 2012, 14:38
Standaard zat er gewoon Gibson meuk op. Ik heb 'm ook met die Gibson meuk getest. De laatste keer dat ik er kwam klonk de gitaar (in mijn oren althans) heel anders. En toen bleek dat ze er andere snaren op hadden gelegd. Kan een verkooppraatje zijn geweest, maar ik hoorde het verschil eerder dan hij de opmerking kon maken.

Rizz
19 oktober 2012, 11:47
Toch nog even over die straplock: Ik wist dat ik ergens nog zo'n ding had liggen en vanochtend kwam ik 'm tegen.. Het gat wordt erg klein, dus misschien toch een oplossing?

Open:

https://lh5.googleusercontent.com/-2_RatvfgUZs/UHrLOKNa7AI/AAAAAAAAARs/l_TTZsEc-JA/s800/CIMG2769.JPG

Dicht:

https://lh5.googleusercontent.com/-1o9gt9PqBLg/UHrLNUPJTKI/AAAAAAAAARk/WoNfuNXq9kE/s800/CIMG2768.JPG