PDA

View Full Version : supermooie finish!!! maar hoe???



teunallica
6 maart 2012, 15:05
Hee gitaarnetters,

Ik ga weer eens beroep doen op jullie expertise!
via de bovenstaande reclameadd kwam ik op de site van mayonesguitars en daar kwam ik deze gitaar tegen:

http://www.mayones.com/bindata/gallery/obrazki/GALbfaba649648e570c1c34ce2cba5d8b84.jpg

Die finish ziet er echt geweldig uit!!

Deze link geeft grotere foto's:
http://www.mayones.com/en/custom_shop_gallery/setiuspro7slime

De top is van ash (essen geloof ik), maar hebben ze dat eerst groen gestained, geschuurd en vervolgens zwart gestained. Of precies andersom?
Kan iemand mij wat meer vertellen. Ik vind het namelijk erg mooi!

Mr.Fingers
6 maart 2012, 15:14
EDIT: laat maar, zat fout

oigun
6 maart 2012, 15:16
Ik denk eerst zwarte lak dan groen grainfillen en licht schuren vervolgens (matte) blanke lak

barno
6 maart 2012, 15:16
Niet mijn smaak maar evengoed benieuwd hoe ze dat flikken. Lijkt bijna alsof ze eerst zwart hebben gelakt, dan teruggeschuurd en groene stain derover? Door het zwart zie je nauwelijks tekening.

edit: zie oi, dekkend groene grainfiller lijkt me idd de truuk.

no 1 hops
6 maart 2012, 15:33
mijn persoonlijk idee is toch eerst kleuren met groen, dat moet in de nerf zichtbaar blijven.
maar ik kan 100% mis zijn

pueblo
6 maart 2012, 15:40
mijn persoonlijk idee is toch eerst kleuren met groen, dat moet in de nerf zichtbaar blijven.
maar ik kan 100% mis zijn

als je eerst groen doet en daarna pas zwart, dan zie je niets meer van dat groen, het groen zou in de nerven gaan en het zwart dat je er boven doet gaat ook overal op, volgens mij lijkt de methode die oigun heeft voorgesteld wel goed.

oigun
6 maart 2012, 17:57
Practice on scrap...Dit is ook de manier om een "doghair" finish te maken.

Kakihara
6 maart 2012, 18:33
Het doet me om de een of andere reden denken aan het openwrijven van de nerven met een staalborstel en opvullen met kalkpasta (in dit geval bijgekleurd ?) KLIK (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?122858-Alternatieve-methodes-voor-afwerken-branden-ijzeren-borstel-en-kalk(pasta))

pasqual
6 maart 2012, 22:36
Lijkt mij eerst groen gestained en daarna over de nerf een of ander goedje dat de kleur afsluit en zelf geen lak kan opnemen. daarna schuren zodat alleen de groene kleur in de nerf blijft ( ligt verzonken ) en vervolgens zwart stainen. Als dit een ingewikkelde omschrijving is van wat Oigun bedoeld, excuses!:soinnocent:

stijnkenens
6 maart 2012, 22:48
Wat je ook zou kunnen proberen:
- Body zonder enige voorbehandeling groen spuiten.
- Goed laten uitharden.
- Dan schuren, eerst grof, daarna tot +/- 320 of zo, totdat het najaarshout terug bloot komt te liggen, de nerf (voorjaarshout) blijft gevuld met de groene lak.
- Dan de body kleuren met een zwarte watergedragen kleurstof, doordat de nerf vol lak zit, pakt de kleurstof daar niet op.
- Daarna aflakken.


Wat hier boven al vermeld werd: zelf testen?

s.

teunallica
6 maart 2012, 23:18
Tuuuuurlijk ga ik even testen, maar ik had even een zetje in de goede richting nodig. Ik ben op het gebied van finishen echt een leek...
Maar goed, de manieren van oigun en stijnenkens lijken me het meest plausibel. Die ga ik binnenkort eens uitproberen.

@stijnenkens: met waterdragende kleurstof bedoel je gewoon beits neem ik aan?

bernhardus
6 maart 2012, 23:29
ha teunallica,

Ik weet voor 99% zeker dat het als volgt gedaan is:

Eerst stainen met zwart, dit laten intrekken en drogen, en vervolgens schuren.
Als het goed is is dan de "diepere" laag in het hout zwart gekleurd.
Vervolgens ga je er met groen overheen, ook weer laten intrekken en drogen.

Dan moet je het nog afwerken met blanke lak etc.

Ik heb ergens een filmpje waarvan iemand iets soortgelijks doet, ik ga het even voor je zoeken.

bernhardus
6 maart 2012, 23:32
http://www.youtube.com/watch?v=udgWg0Ci7c0

vanaf 1.39, voor het eindresultaat moet je even verder kijken op het kanaal van de uploader!

Mattia
6 maart 2012, 23:49
Lijkt me een swamp ash body, dus moet een sandback techniek prima werken. Met knalgroene porienvuller vullen (epoxy met een of andere tint, zou niet goed weten wat...house of kolor acryl?), sandback tot het enkel in de nerf zit, dan stainen. Dit geeft een 'glad' resultaat, als je textuur wil hebben is de methode van Stijn de betere.

oigun
7 maart 2012, 00:00
Aan de foto's te zien is het essen eerst geborsteld/gezandstraald hierdoor komen de porieen nog wat dieper. Ik kan niet goed zien of het zwart stain of verf is.

bernhardus
7 maart 2012, 00:18
maar nu zie ik de vergrote foto's en het lijkt erop dat groen als eerst aan de beurt is geweest en dan pas zwart

stijnkenens
7 maart 2012, 00:24
jep, een beits op waterbasis.
@ berhardus: het groen zit in de diepere houtvaten, dus jou eerste techniek


Eerst stainen met zwart, dit laten intrekken en drogen, en vervolgens schuren.
Als het goed is is dan de "diepere" laag in het hout zwart gekleurd.
Vervolgens ga je er met groen overheen, ook weer laten intrekken en drogen. zal niet werken.

Het zandstralen wat oigun aangeeft kan ook nog een goed manier zijn om de houtvaten wat groffer / dieper te maken.


s.

barno
7 maart 2012, 00:26
oi jij hebt toch ook al es heel zwart gestaind (mahonie dacht ik) op die Mozer, ik heb het ook es gedaan met mijn Supreme Tux (maple en sipo) en ik kreeg enkel op het maple een bijna volledig dekkend egaal vlak, maar bij de sipo zeker nog grain zichtbaar. daarom denk ik dat het hier toch lak is

teunallica
7 maart 2012, 01:09
http://www.youtube.com/watch?v=udgWg0Ci7c0

vanaf 1.39, voor het eindresultaat moet je even verder kijken op het kanaal van de uploader!

dit is niet helemaal hetzelfde denk ik als de finish waar ik op doelde. Dit is een 'gewone' stainmethode, waar twee stains simpelweg over elkaar worden gesmeerd, met tussendoor even schuren uiteraard. De methode van stijnenkens lijkt me verreweg de meest logische aanpak.

hier kun je overigens nog wat close-up foto's bekijken:
http://www.mayones.com/en/katalog/colors

fred dons
7 maart 2012, 08:52
zwarte/donker groene filler en dan een groene stain, ik heb pas een rode versie gedaan (sorry geen plaatjes) waarbij dit effect per ongeluk optrad.
ik ben nogal ongeduldig en als ik een gitaar binnen heb of een wanneer een body klaar is dan wil ik direct gaan stainen, de laatste gitaar die ik binnen kreeg had een swampash body en ik had alleen stewmac blanke filler (ongelooflijk rotspul om mee te werken als je niet weet hoe). Voor swampash gebruik ik het liefst een donkerbruine filler omdat dat de nerf op een natuurlijke manier naar voren brengt ,alleen dat had ik dus niet en toen heb ik de blanke filler (ziet er uit als behanglijm) vermengt met een donkerbruine/rode stain en dat gebruikt om te fillen, op deze manier sla je eigenlijk 2 vliegen in 1 klap, de porieen worden gevuld en de body krijgt gelijk een stain. dit zelfde kun je dus ook doen moet zwarte stain + filler hoewel ik voor deze kleur dan nog eens separaat met een fel groene stain of ecoline als laatste zou stainen
Als je dus een blanke filler hebt kun je allerlei variaties op dit thema doen

crazycow
7 maart 2012, 09:43
Als het essen is zou terugschuren wel moeten kunnen, essen heeft van die nerven die heel diep liggen en dus goed te vullen met een andere kleur dan de rest van het oppervlak (ik heb eens de fout gemaakt om goedkoop rood schuurpapier te gebruiken op essen fineer, het nervenpatroon werd rood en ik heb het er nooit meer uit kunnen schuren, aan de andere kant gaf het uiteindelijk wel een onverwacht mooi effect.

Ik zou trouwens ook zomaar kunnen denken dat het ge-airbrushed is, aangezien ik wel een soort nervenpatroon zie maar eigenlijk niet echt de nerven (of ik moet een brilletje hebben, dat kan ook).