PDA

View Full Version : tele - strat - hollow body?



Gitaaristop
6 maart 2012, 11:13
Gegroet Gitaarminners!

Hier even een vraagje dat waarschijnlijk dom overkomt...maar ik stel ze toch! :D
Ik speel nu al even (elektrische) gitaar... maar ben nooit een kenner geweest. Ik weet uiteraard dat er verschillende soorten gitaren zijn: tele's, strats, hollow bodies, solid bodies, ... Maar ik vroeg mij af wat nu net het verschil daartussen is. En dan bedoel ik niet de technische kant, maar eerder de sound! Zijn er typische muziekstijlen die om een bepaalde gitaar smeken? Wat is - soundgewijs - het verschil tussen al die soorten (los van het subjectieve feit wat nou net het 'mooiste' klinkt)?

Hopelijk kunnen jullie met jullie eindeloze kennis mijn hoofd weer helder maken! :)

Adios,
Maghalie

Danar
6 maart 2012, 12:25
Hallo,

Natuurlijk is het zo dat bepaalde genres om bepaalde gitaren smeken. Metal wordt over het algemeen niet op een hollowbody gespeeld, terwijl blues daar wel ontzettend van houdt. Ik zeg over het algemeen omdat dit, je wil het niet horen ik weet het, smaakgebonden is. Er zijn metalgitaristen die zweren bij een fender strat. Het is puur afhankelijk van hoe je je sound wil hebben. Op een telecaster zal je eerder country/blues/bluesrock spelen, en op een gretsch meer rock n roll/rockabily, maar als jij blues ontzettend vet vind klinken op een gretsch, wie zijn andere mensen dan om te zeggen dat het niet mag? Maar over het algemeen zijn er wel bepaalde gitaren die het meest bij bepaalde genres gespeeld worden.

SantaX
6 maart 2012, 12:32
In principe kun je alles overal voor gebruiken, maar zoals Danar al zegt zie je globaal wel deze trend:

Tele: chickenpicking, country, en alles wat een lekkere slaggitaar nodig heeft
Gretsch: country, fingerpicking, rockabilly - Denk Chet Atkins
Strat: blues, rock, pop - Denk aan Hendrix, Dire Straights, John Mayer, maar ook bijvoorbeeld aan Iron Maiden
Les pauls: blues, rock, pop met een bite - denk Gary Moore, Slash en tig anderen
Ibanez: Modern van rock tot metal - denk Satriani, Vai

Maar door het zo op te schrijven doe ik veel gitaristen en gitaren te kort.

Buzzel
6 maart 2012, 13:14
Beter probeer je alle gitaren, dan merk je meteen wat het verschil is.

Larss
6 maart 2012, 13:43
Hoe ik het geprobeerd heb: maak er een dagje uit van. Ik ben laatst naar the Music Store in Keulen geweest, heb ik gewoon een dag rondgelopen en heb alles geprobeerd en bespeeld. Probeer gewoon alles. Probeer wel zoveel mogelijk bij een versterker te blijven, zodat het verschil daar niet in zit, maar werkelijk in de gitaren zelf.

Nu zijn er natuurlijk zat andere winkels, zelf ben ik naar de Music Store gereden omdat ze gewoon heel veel hebben daar. Ook is het hier geen probleem als je gewoon 2,5/3 uur in een testruimte (gevult met pak en beet 15 versterkers) zit en gewoon je gang gaat. Om maar even iets noemen, bij de Feedback beginnen ze toch al een beetje te wiebelen wanneer je een wat duurdere gitaar wil proberen, of wanneer je langer dan een half uur bezig bent (is mijn ervaring, weet niet hoe andere dit ervaren natuurlijk).

Conclusie: gewoon proberen, kijk wat jij mooi en fijn vindt

Daan_B
6 maart 2012, 17:51
Ik zou echt gewoon gaan proberen. Iedereen roept hier 'deze gitaar is goed voor die en die stijl', maar dat vind ik echt onzin. Iemand post zijn nieuwe SG en gelijk roepen er een aantal 'lekker ACDC speleeuuh!' Waarom? Waarom kan je geen Blues, Jazz, Funk of heavy metal met een SG spelen? Stop het hokjes denken en speel de gitaar die jij het liefst wilt hebben. Amen.

MichielWolthaus
6 maart 2012, 18:46
Laat het nu zo zijn dat ik een SG heb, en ik een gruwelijke hekel heb aan ACDC :P

TimS
6 maart 2012, 18:49
Als je geen idee hebt hoe ze klinken heeft het ook niet zoveel zin om uit te leggen bij welke stijlen ze meestal gebuikt worden. Kijk anders eens op Youtube, daar zijn heel veel filmpjes van gitaren te vinden. Kijk er een heleboel en je hoort het verschil wel.

frekie
7 maart 2012, 12:38
Met een goede HSS powerstrat en een dito ES335 achtige gitaar kan je een heel eind komen. Het gevaar is anders aanwezig dat je woning er uit gaat zien als een gitaarwinkel:punk:

humbucker
7 maart 2012, 12:48
Is dat een gevaar? Dat willen we allemaal toch stiekem!