PDA

View Full Version : snaar tikt bij stemmen



MRH
5 maart 2012, 19:21
Ik heb één snaar die bij het stemmen als ik hoger stem die wel eens een tikkend geluid maakt. Kon nog niet horen waar dit geluid vandaan komt bij mijn Gibson Les Paul Traditional. Kan zijn dat hij wringt bij de kam, maar die gootjes daar zijn behoorlijk ondiep merkte ik bij hersnaren....iemand die dit weet?

bass blom
5 maart 2012, 19:25
goeie kans ja, dat het gootje te smal is.
ff een potlood pakken, wat grafiet in gootje/op snaar smeren, kijken of dat helpt.
dat smeert de boel.

wireman
6 maart 2012, 11:04
Ik had het ook.. Eerst met een potloodje lopen klooien, maar dat vond ik op een maple neck met bone topkam een lelijk viezig rommeltje worden. Ik heb zelf nu NUT SAUCE van Big Bends gekocht.. helemaal super!! Smeert goed en makkelijk aan te brengen dmv injectiespuit en applicator.
Beter is eerst af laten stellen en dan nut sauce erover.. geen centje pijn.

Hotpepper01
6 maart 2012, 11:25
Als een snaar hoger wordt gestemd, wordt hij langer. Dat weten we want we draaien hem op. Maar daardoor neemt de spanning in de snaar toe en wordt hij ook nog eens een fractie dunner. Als de groef in de kam te smal is voor de snaardikte of niet gesmeerd genoeg, dan kan dat het tikkende geluid opleveren. Zoals bass en wireman al aangaven. Dat is de meest voor de hand liggende reden. Als de toonhoogte schoksgewijs omhoog gaat, is dat een goede indicatie dat je moet smeren of vijlen.
Maar het tikken zou ook het geluid kunnen zijn van het wennen van de snaarmateriaal aan de nieuwe, hogere spanning. de langere lengte en de dunnere dikte. Draai de dunste snaren daarom ook nooit te snel op de gewenste toonhoogte. Wennen kost een klein beetje tijd. Te snel opdraaien hoeft niet, maar kan breuk tot gevolg hebben..

bass blom
6 maart 2012, 11:31
wat je ook kunt proberen, de snaar als 'vijl' gebruiken, gewoon met de snaar er in aan beide kanten van de nut pakken en uit en in de groef trekken/duwen. het is waarschijnlijk maar heel weinig te smal daar, met een beetje mazzel los je het zo op.

TopRob
6 maart 2012, 13:00
Mijn tip: een beetje WD40 (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/WD40_english.JPG/398px-WD40_english.JPG) op een wattenstaafje spuiten en dit in de snarengootjes smeren, een heel klein beetje voldoet al. Een prima en onzichtbaar smeermiddel. Dus geen gesmeer met potloden of grafiet.

wireman
6 maart 2012, 14:59
Gewoon een keer wegbrengen.. Dat is jouw gitaar ook echt wel waard.. Heb je m uberhaupt wel eens af laten stellen? Doet een gitaar ECHT goed.. Kijken ze meteen na of de topkam goed is en wordt de brug netjes afgesteld en geintoneerd. 60 euries meer dan waard in mijn geval. Dan kan je altijd nog gaan smeren omdat je dan meteen zeker weet dat het niet aan een wringende snaar ligt. Houdt m ook mooi in tune en benden geeft ook geen getik meer.

Johannes
6 maart 2012, 17:07
Gewoon een keer wegbrengen.. Dat is jouw gitaar ook echt wel waard.. Heb je m uberhaupt wel eens af laten stellen? Doet een gitaar ECHT goed.. Kijken ze meteen na of de topkam goed is en wordt de brug netjes afgesteld en geintoneerd. 60 euries meer dan waard in mijn geval. Dan kan je altijd nog gaan smeren omdat je dan meteen zeker weet dat het niet aan een wringende snaar ligt. Houdt m ook mooi in tune en benden geeft ook geen getik meer.

+1 voor een goede afstelbeurt bij een fatsoenlijke winkel/tech.

MRH
7 maart 2012, 01:33
pas geleden had ik het idee dat de intonatie niet helemaal goed was dus teruggebracht. Op die dag kwam er een support medewerker van Gibson europe zelf langs en heeft dat afgesteld dus mag aannemen dat de afstelling goed zit nu.

de snaar die tikte bij aanspannen heb ik idd even licht met een potloot iets aangestipt op de kam in het gootje en sindsdien niet meer gehoord dat tikken.

wireman
7 maart 2012, 05:22
Nou... kijk... eind goed al goed dan toch? nogmaals.. mocht het terugkomen.. Big bends nut sauce.. superspul!
grafiet van een potlood werkt overigens ook hoor..

Watchmaker
7 maart 2012, 23:22
Die plastic ("Corian" - whatever...) topkammen die Gibson gebruikt - weet 't niet hoor. Heb zelf een pre-cut benen topkam gekocht, die gaat er na evt. nog wat bijwerken (met de plastic kam als "mal" want de spacing en hoogtes zijn perfect) bij de eerstvolgende snaarwissel op. Voordeel van een benen kam is dat het min of meer zelfsmerend is, bijna als Graphtech grafietkammen. Nylon heeft dat ook maar is weer veel te zacht. En de kleur van het been is perfect - Corian is veel te wit.