PDA

View Full Version : Mijn aller eerste keer met een gitaar. Haha!



Giolli
5 maart 2012, 18:59
Hoi allemaal,

Mijn naam is Bernadet en ik word 26 maart alweer 16 lente's jong.
Aankomende Donderdag heb ik mijn eerste (acoustische) gitaarles en ik heb er onwijs veel zin in.
Mijn broertje's (10) hobby was vroeger gitaar spelen, hij heeft het nooit gekunt. Haha.. Hij heeft wel een electrice en een acoustische gitaar.
Helaas heeft de Ac. nog maar 2 snaren (Nylon) en moet ik dus even een setje er bij kopen. :)

Ik weet totaal niets van gitaar spelen, nog nooit een instrument bespeeld, ben alleen heel goed in paardrijden maar voorderest kan ik ook... tja. Helemaal niets. Haha! :soinnocent:

Hoe ik er op kom om te willen gitaar spelen? Ik kom uit de achterhoek en mijn grote passie's zijn paarden en boerenrockbandjes. (Normaal, Jovink en de voederbietels, Normaal coverband, Bökkers dut Normaal, Mooi Wark, BZB, kiek now us)
En ik ben afgelopen zaterdag naar de Radstake geweest bij ons in de buurt en daar speelde Hendrik Jan Bökkers op met "Bökkers Dut Normaal" een soort coverband van Normaal, met de gitarist en zanger van Jovink.
Ben altijd al mega fan van hem geweest maar deze zaterdag had ik de eer om een praatje met hem te maken en Damn wat is die man knap. ;)
Vandaar.... Ik wil altijd al heel graag gitaar spelen, maar zal toch acoustisch moeten beginnen wil ik straks op een electrice gitaar rond knapp'n !

Dus. Om een lang verhaal kort te maken... Ik ben dus Bernadet en zal hier een poos mee plaatsen, maar vooral heel veel lezen om zo veel mogelijk te leren.

Groetjes.

Jordy920
5 maart 2012, 19:18
Hey Bernadet!!
Gefeliciteerd met je nieuwe fantastische hobby ;)
Ik ben zelf ook pas net begonnen!
en op dit forum kan je wel alle informatie vinden die je nodig heb als beginner moet ik zeggen!

Veel plezier! en welkom!
groet,
Jordy

Giolli
5 maart 2012, 21:32
Bedankt Jordy. :)
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat allemaal, is het echt nodig om eerst akoestisch te leren voor dat je op elektrice gaat?
Zal eens een beetje rondzoeken op het forum. Wie weet vind ik wat nuttigs. ;)

Jordy920
5 maart 2012, 21:41
Mijn idee erbij is dat het helemaal niet nodig is om eerst op een akoestische gitaar te spelen voordat je elektrisch gaat spelen.
uhmm.. ik denk dat je beter kan beginnen met wat je zelf het leukst vind..
Er plezier in hebben is tenslotte het aller belangrijkste..

Ik ben zelf een maand of 4 a 5 ook begonnen op een elektrische gitaar..
En toen ik me eerste paar open akkoorden een beetje kon spelen en ik pakte een akoestische gitaar vond ik het echt hard werken! haha.
Maar ik vond het niet heel veel moeilijker of dat het echt niet ging ofzo. Maar misschien dat dit voor iedereen wel verschilt.

Wat ik al eerder zei.. Doe vooral wat je zelf leuk vind/lijkt.
Zorg dat je er plezier in heb!
Dan gaat het het best!

Rizz
5 maart 2012, 21:47
Bedankt Jordy. :)
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat allemaal, is het echt nodig om eerst akoestisch te leren voor dat je op elektrice gaat?
Zal eens een beetje rondzoeken op het forum. Wie weet vind ik wat nuttigs. ;)

Hoi en welkom!

Het is niet echt nodig om eerst akoestisch te leren spelen, hoor.. De basistheorie is hetzelfde, maar ze vereisen allebei een andere techniek... Bijna net zo groot is het verschil in techniek tussen nylon en stalen snaren (akoestisch)..

Het ligt er maar aan wat voor muziek je wilt gaan maken... Als daar vooral een electrische gitaar in thuis hoort, moet je gewoon daarmee beginnen.. Een akoestische is dan bijv makkelijk voor "erbij"...

Succes en veel plezier met een mooie hobby!

LGK
5 maart 2012, 21:48
In het begin maakt het volgensmij niet zo veel uit.. Maar later is het wel handig om ook acoustisch te gaan spelen. Bouw je kracht op in je hand, ik speel zelf blues en dan moet je veel de snaren buigen. Dan is die extra kracht in je hand wel lekker ;)
veel plezier hier, en vooral veel plezier in het gitaar spelen!

Grz

piker
6 maart 2012, 09:07
Volgens mij is het juist wel beter om acoustisch te beginnen. Dat je weet waarom je vingers pijn doen. Als je het goed kunt laten klinken acoustisch, klinkt het elektrisch zeker zo goed. Je moet gewoon veel harder drukken op de snaren acoustisch. Doe je dat niet, dan klinkt ze niet. Welkom op dit forum!

Giolli
9 maart 2012, 08:55
Zo. vandaag mijn eerste les gehad en net nog even keihard aan 't oefenen geweest. Heb de A,D,G en E akkoorden onder de knie (min of meer) en probeer het een en ander te oefenen. Gaat best goed.
Ik moét echt met plectrum, zonder vind ik verschrikkelijk. Heb er nu een geleend van m'n leraar. Morgen ga ik zelf naar de muziek winkel om een nieuw snoer voor m'n versterker te halen en een nieuwe E (dunne) snaar. Aangezien ik niet weet hoe dat moet, neem ik gitaar wel mee en laat ze er wel door hun op zetten. Haha. Kan ik het gelijk leren...
M'n hele vingers tintelen, net of het bovenste vel er af is, echt pijnlijk!! Maar leraar zegt dat dat na 2 weken hard oefenen wel veel minder moet zijn.

Dus vanaf morgen heb ik gitaar + snaren + versterker set + tas + plectrum compleet. Kan ik eindelijk aan de slag zonder iets te missen.

Ben nog steeds super gemotiveerd en kijk uit naar de volgende les!

Edit: Ohja! Ik ga verder op mijn electrice, ik heb wil straks echt rock en roll spelen, dus heb niet zoveel aan een akoestische. Vandaar dat ik daar ook nog niet eens mee ga beginnen... Hoop dat ik over een paar jaar toch aardig op m'n electrice vriend kan jagen!!!!

Rizz
9 maart 2012, 09:05
Volgens mij is het juist wel beter om acoustisch te beginnen. Dat je weet waarom je vingers pijn doen. Als je het goed kunt laten klinken acoustisch, klinkt het elektrisch zeker zo goed. Je moet gewoon veel harder drukken op de snaren acoustisch. Doe je dat niet, dan klinkt ze niet. Welkom op dit forum!

Dat is wel zo, maar dan loop je het risico dat je op je elektrieke te hard gaat drukken en dat doet geen goed aan je klank, daar je je toon kan vervormen en dus vals gaat klinken..


Zo. vandaag mijn eerste les gehad en net nog even keihard aan 't oefenen geweest. Heb de A,D,G en E akkoorden onder de knie (min of meer) en probeer het een en ander te oefenen. Gaat best goed.
Ik moét echt met plectrum, zonder vind ik verschrikkelijk. Heb er nu een geleend van m'n leraar. Morgen ga ik zelf naar de muziek winkel om een nieuw snoer voor m'n versterker te halen en een nieuwe E (dunne) snaar. Aangezien ik niet weet hoe dat moet, neem ik gitaar wel mee en laat ze er wel door hun op zetten. Haha. Kan ik het gelijk leren...
M'n hele vingers tintelen, net of het bovenste vel er af is, echt pijnlijk!! Maar leraar zegt dat dat na 2 weken hard oefenen wel veel minder moet zijn.

Dus vanaf morgen heb ik gitaar + snaren + versterker set + tas + plectrum compleet. Kan ik eindelijk aan de slag zonder iets te missen.

Ben nog steeds super gemotiveerd en kijk uit naar de volgende les!

Edit: Ohja! Ik ga verder op mijn electrice, ik heb wil straks echt rock en roll spelen, dus heb niet zoveel aan een akoestische. Vandaar dat ik daar ook nog niet eens mee ga beginnen... Hoop dat ik over een paar jaar toch aardig op m'n electrice vriend kan jagen!!!!

Hardstikke goed! En een goeie keus, akoestisch kan je altijd nog gaan doen...

En pijn in je tengels, tja, komt wel goed... Doe niet zoals ik in het begin en speel je vingers niet stuk! Als je je grens hebt bereikt, stop dan liever een dagje, anders kan je twee weken niet spelen! En hou een paar setjes snaren op voorraad, zit je iig nooit zonder!

Heel veel plezier en succes verder!! :ok: