PDA

View Full Version : Deuken in de hals verwijderen?



telecastermaster
5 maart 2012, 14:57
Beste iedereen,

Bij een paar van mijn gitaren heb ik last van deuken (deukjes) in de hals (aan de achterkant waar je met je hand de gitaar vasthoudt). Meestal het gevolg van omvallen van het ding.

Nu is het zo dat ik me er best wel aan erger als er deukjes zitten aan de achterkant van de hals. Is daar nog iets aan te doen? Sommige deuken (of deukjes) hebben bovendien nog wel eens bramen. Waarmee kun je die verwijderen?

Overige info: ik hou van lekker dik gelakte (maple) halzen.

Thx.

Peter

barno
5 maart 2012, 15:06
hangt af van hoe diep deukjes zijn. kleine deukjes in kaal hout kunnen vaak hersteld worden met water en warmte, maar bij een gelakte hals is dat geen optie. als deuk niet te groot, kan je ze drop fillen met lak.

of leren leven met de deukjes: ik ga ook niet echt secuur om met mijn gitaren, dus die deukjes neem ik er dan maar bij.

Tabula Rasa
5 maart 2012, 21:01
Bij mijn relic zitten ze zelfs opzettelijk achterop de hals van het tegen tafeltjes etc staan. je went er snel aan hoor. Anders is het inderdaad weg e werken met lak of secondelijm afhankelijk van de laksoort die al op de hals zit.

RS-Rik
6 maart 2012, 12:29
Secondelijm zou ik niet aanbevelen. Dat is best rotspul en het droogt niet altijd lekker in de open lucht en het is een stuk vloeibaarder dan lak. Dropfillen met lak lijkt me de beste optie. Bij de meeste verfhandels hebben ze nog de echte ouwe alkyd (synthetische) blanke lak. Vraag naar het merk Trimetal en neem dan de hoogglans. Dat is een hele fijne verf die lang niet zo stinkt en ontzettend hard wordt.


oja en hij is vrij snel stofdroog

crazycow
7 maart 2012, 11:04
Kun je niet een wat dikkere secondelijm gebruiken, die niet aan alle kanten wegloopt?
Of eventueel epoxy (lijm)?
In ieder geval zou ik minimaal 24 uur wachten voordat je gaat schuren.