PDA

View Full Version : P90: wat is de aantrekkingskracht?



jze
5 maart 2012, 13:48
Altijd op zoek naar diversiteit in mijn gitaarcollectie ben ik al een tijdje geintrigeerd door P90 pickups. Ik heb zelf nog nooit een met P90's uitgeruste gitaar bespeeld, maar wat ik er van heb gehoord en beluisterd bevalt me wel. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het nu echt een middenweg tussen humbucker en singlecoil?

Wordt het dan geen compromis, of hebben ze toch echt iets eigens. Kortom, bevestig mijn gevoel dat ik een P90 gitaar in mijn arsenaal moet hebben! :seriousf:

(Ps. Het zou dan wel een Music Man met MM90 elementen worden..)

barno
5 maart 2012, 13:57
P 90 is voor mij de holy grail. Ik heb -tig gitaren, veel single coils en P 90's (zijn ook sc, maar soit). Laatste jaren ook wel wat met humbuckers maar ik blijf steeds teruggrijpen naar P 90's. Middenweg? nee. Was er trouwens voor de sc en de hb. ik zou eerder zeggen dat sc en hb afgeleiden zijn in twee andere richtingen.

Je hebt de bite van een sc maar met toegevoegde mids. en niet het klinische, hotte wat hb's hebben.

bass blom
5 maart 2012, 13:58
weet waar je aan begint!
ik had in 2006 geloof ik zo out of the blue het idee, hee, ik heb nog nooit een gitaar met P90's gehad.
en toen ik er 1 had wist ik dat ik eigenlijk altijd al op zoek was naar dat geluid.
het 'oer' geluid.
succes! :D

jze
5 maart 2012, 14:01
Zouden jullie het geluid als 'rauwer' omschrijven? Want daar ben ik wel een beetje naar op zoek, als aanvulling op het 'gladde' geluid van humbuckers (niet slecht hoor, integendeel!).

Mr.Fingers
5 maart 2012, 14:07
Heb hier een tijd een ES135 gehad met P100's (stacked P90's), en dat was een goede gitaar, met ruk-elementen. Na een tijdje daar 2 custom-wound AlNiCo2 P90's van onze eigen stijnkenens in gegooid, en een heerlijke klank!

Martijn-w
5 maart 2012, 14:09
Ik begin ook steeds meer het idee te krijgen dat P90's zijn waar ik naar op zoek ben.

bass blom
5 maart 2012, 14:17
Zouden jullie het geluid als 'rauwer' omschrijven? Want daar ben ik wel een beetje naar op zoek, als aanvulling op het 'gladde' geluid van humbuckers (niet slecht hoor, integendeel!).

daar zie je maar weer hoe termen verschillend zijn voor verschillende mensen :D
ik zou juist zeggen, P90's zijn gladder, rondere toon, snijden directer door zielen.
maar je kunt ook rauwer zeggen.. ik vind humbuckers altijd iets 'kartonnigs' hebben.. minder echt hoog en laag.
en vergeet niet, de humbucker is een compromis, om het gebrom van de P90 tegen te gaan.
dat heb je dus wel met P90's.. meer brom. als je onder een TL staat of vlakbij je versterker..

Martijn-w
5 maart 2012, 14:24
Bij SC's heb ik vaak het gevoel dat ik mid's en dus power mis. En bij humbuckers mis ik juist wat hoog en zijn de mid's wat te aanwezig. Als ik het zo lees is dan de P90 een goeie oplossing?

zoon van Piet
5 maart 2012, 14:24
Het zijn ruk-elementen, een jaren 40-ontwerp en echt niet bedoeld voor scheurende 100watters..
In technisch opzicht volslagen verouderd..
Brom, ruis, bijgeluiden, feedback en microfonie zijn maar enkele van de kenmerkende nadelen van deze oudjes.
komt nog eens bij dat ze onderling nogal eens willen verschillen in geluid en output..
kortom: het is niks, dus..

Maar ze klinken heerlijk! ;)

bass blom
5 maart 2012, 14:30
heerlijk ja, oer geluid.
en veel meer gevoelig voor spelen met je aanslag en potmeter volume :p

Fuhgawz
5 maart 2012, 14:36
Heerlijke klank! Ik zou niet zeggen dat het een middenweg is tussen single coils en humbuckers, want het is een sound op zich. Genoeg power, grommende aggressieve middentonen, maar toch ook veel definitie. Een heerlijke rauwe rocksound is het eigenlijk. Nadeel is echter wel dat ze brommen als een idioot als je er wat gain overheen gooit of in een ruimte zit met veel stoorzenders. Dat is de reden dat ik toch terug ben gegaan naar humbuckers. Aan de sound lag het in ieder geval niet!

Hotpepper01
5 maart 2012, 14:51
Ik ben het wel eens met de meesten voor me. Een geweldig geluid, ondanks de nadelen van brommen bij elektrische bronnen. Ik heb zelf inmiddels 3 gitaren met P90s erin en ik vind dat helemaal top. Vooral de P90 van Gibson en die van Seymour Duncan. De P90 van Epiphone vind ik echt minder....

jze
5 maart 2012, 14:55
Zijn ze gevoeliger wat brommen en ruis betreft dan normale enkelspoelers?

Als het een nieuwe MM wordt zou dat verholpen moeten zijn met het ingebouwde silent circuit.. Iemand ervaring met de MM90's van Music Man?

zoon van Piet
5 maart 2012, 15:00
Zijn ze gevoeliger wat brommen en ruis betreft dan normale enkelspoelers?

Als het een nieuwe MM wordt zou dat verholpen moeten zijn met het ingebouwde silent circuit.. Iemand ervaring met de MM90's van Music Man?

Normale enkelspoelers - stratelementen, bedoel je? Die zijn van oorsprong maar een tikkie minder erg, door hun mindere uitgangsspanning is een stoorsignaal ook ietsje minder hoorbaar.

Maar pas op met silent circuits en dergelijke nieuwerwetsigheden. De charme en de magie van P 90's zit m juist in die levendigheid die naast brom en bijgeluid ook die dynamiek en gevoeligheid opleveren. Laat 'm brommen! :)

Midwolda
5 maart 2012, 15:01
Seymour Duncan Phat Cats in m'n LP Studio Dot gezet i.p.v. de stock-pickups:
van "gitaar met humbuckers" werd dat ineens een volbloed rock-axe met soul & bite.
Veel meer dynamiek en definitie, zowel in het hoog als in het laag, en vooral dat laatste doet 't 'm.
Daardoor konden de 10-46's vervangen worden door 10-52, een miniem verschil maar je merkt het wel.
Die pickups gaan er pas weer uit als ik die gitaar verkoop (yeah, right... ;) )

Brommen heeft-ie niet zo'n last van maar ik heb dan ook geen TL's in de woonkamer. :chicken:

Rutger
5 maart 2012, 15:01
Ik heb nooit méér brom gehad dan met gewone sc's, dat is me altijd 100% meegevallen.

Tja, ik weet niet wat het is, maar P90's is gewoon altijd goed. Laatst weer zo'n ervaring: ik ben nooit zo weg geweest van Gibson SG's, en laatst bespeelde ik er eentje met P90's...man man wat fijn toch weer! :D

barno
5 maart 2012, 15:12
het gebrom van P90's: gezever en ook, zoals al gezegd, maakt juist deel uit van de sound. Ik ben het niet met Fingers eens dat P100's slecht klinken maar ze klinken wel wezenlijk anders dan een P90 - terwijl het theoretisch een gestapelde P90 is die hum cancelt

Mr. Dynamite
5 maart 2012, 15:58
Heb sinds zaterdag ook een p90 gitaar, voor mij de eerste ervaring hiermee afgezien van wat gitaren in de winkel.
Lekker geluidje, echt een single coil met wat meer power. Vind ze hier meer op lijken dan op een humbucker.
Sluiten ook redelijk aan op de stacked humbuckers die in mijn 'strat' zitten, hoef hierbij de amp niet anders in te stellen bij switchen van gitaren zeg maar.

GretschGuy
5 maart 2012, 17:53
Hoort dit niet in 't 'Pickups' subforum?

Anyway, P90 is de bom. Beetje moeilijk om 't verschil in sound t.o.v. humbuckers in woorden uit te drukken. Net als bij vintage PAF-achtigen is 't midden dominant en 't opvallendst. Maar de 'pieken en dalen' liggen op andere plaatsen binnen dat gebied. Clean klinken ze erg 'smooth'. Dikker en voller dan Fender sc's. Maar toch met wat sc twang via 'n heldere amp. Met vervorming kunnen ze ontzettend rauw en onbeschaafd klinken.

De huidige Gibson P90 klinkt heel goed. In mijn ervaring klinken de P90's in humbucker formaat toch altijd net even anders als the real thing. Al komt de Gibson P94 wel heel dicht in de buurt. Ook de GFS Dream 90 (om maar eens 'n low budget optie te noemen) klinkt heel fatsoenlijk. De SD Phat Cat klinkt in de verste verte niet als 'n P90. Maar is wel 'n prima pu, met 'n heel eigen karakter.

bass blom
5 maart 2012, 19:10
die GFS en P94 en heb ik dus met uit/insolderen ertussen, achter mekaar gehoord en dat is echt een wereld van verschil.
ter vergelijk had ik ook nog een gibson SG met P90's bij de hand ;)
mijn oordeel, P94 jaaaa!
GFS.. blikken speelgoed.

Morio66
5 maart 2012, 19:33
Ben helemaal om.. had alleen HB, nu LP met P90's, LP junior met P90 en net twee P94's voor in mijn Epi Sheraton gekocht!
Kan het niet uitleggen, is persoonlijk ook denk ik, maar voor mij is het wel "het" soundje.

LemmyNL
5 maart 2012, 21:19
Vraagje... ebay heeft een truckload aan P90s te koop, wat is nou precies wat? Stel dat ik op zoek ben, dan wil ik geen troep kopen natuurlijk...

bass blom
5 maart 2012, 21:29
Vraagje... ebay heeft een truckload aan P90s te koop, wat is nou precies wat? Stel dat ik op zoek ben, dan wil ik geen troep kopen natuurlijk...

fralin, lollar, bare knuckles.. er zijn er zo veel.
loop met een boog om vage merken 3 tientjes dingen heen.

barno
5 maart 2012, 21:32
kent iemand overigens de reissue Valco P 90's in HB formaat? heb ze in een van mijn gitaren en dat zijn echt de beste P90 die ik in huis heb (en heb er veel). Wel vooral geschikt voor vintage lovers.

LemmyNL
5 maart 2012, 21:35
Die wilkinsons zijn te vaag? Om maar wat cheaps te noemen?

bass blom
5 maart 2012, 21:37
kent iemand overigens de reissue Valco P 90's in HB formaat? heb ze in een van mijn gitaren en dat zijn echt de beste P90 die ik in huis heb (en heb er veel). Wel vooral geschikt voor vintage lovers.

nee maar lijkt me heel spannend.
ik zou er ook wel een hoop willen uitproberen maar ben voorlopig blij zat met mijn P94's.
zit nu te dubben om treble bleed.
vooral sinds ik die gouden tele heb, die cleant mooi op met lager volume.
dat wil ik met de les paul ook :p

bass blom
5 maart 2012, 21:41
Die wilkinsons zijn te vaag? Om maar wat cheaps te noemen?

tja, het is zo subjectief.
je kan mazzel hebben.
en datzelfde element in een ander's gitaar klinkt in zijn oren ruk.

:chicken:

GretschGuy
6 maart 2012, 00:32
Die wilkinsons zijn te vaag? Om maar wat cheaps te noemen?

Met Wilkinson is 't uitkijken wat je precies koopt. Er zijn heel goedkope 'Wilkinson licensed' pu's. Gemaakt in China en niet zo best. En er zijn de 'echte', gemaakt in Korea. Type aanduidingen van de Koreaanse exemplaren beginnen met 'W'. De Chinese beginnen met 'M'.

Duhsjaak
6 maart 2012, 09:53
Hi
Eén aspect dat ik in al die reacties niet terug heb gezien is de toonvorming.
Bij de humbukkels (en de actieve pups al helemaal) maakt het eigenlijk weinig uit hoe je (of wie) de gitaar bespeelt. Alle tonnen komen er netjes en compressed uit. Allemaal gelijk en hetzelfde.

Bij bij single coil is toonvorming al kritischer.

Bij P90's is nog beter hoorbaar: iedere aanslag van je plectrum op je snaar anders en hoorbaar anders. Zo zeer, dat je vreselijke veel kunt doen met de manier waarop je je plectrum vasthoudt.

Of, als je zo slordig speelt als ik: Iedere noot klinkt anders. Heerlijk.
Helder? Goor? Het is echt een feest!
Succes. Vriendelijke groet, Gus

Ukeloeder
6 maart 2012, 09:55
Weet wat je aanhaalt Gus...

Midwolda
6 maart 2012, 11:21
Dat bedoelde ik ook met dynamiek en definitie, Gus. ;)

Swaag
6 maart 2012, 11:35
Voor mij is dit de aantrekkingskracht, met name vanaf 1,55 minuut:

http://www.youtube.com/watch?v=H5gu3D3AFKc

bass blom
6 maart 2012, 11:38
Voor mij is dit de aantrekkingskracht, met name vanaf 1,55 minuut:

http://www.youtube.com/watch?v=H5gu3D3AFKc

http://1.bp.blogspot.com/_ZQIxMLGsEtY/SlOM69qcOzI/AAAAAAAAA9A/NnpWG1Tdhoc/s400/homer_drool.gif

Martijn-w
6 maart 2012, 11:41
Hi
Eén aspect dat ik in al die reacties niet terug heb gezien is de toonvorming.
Bij de humbukkels (en de actieve pups al helemaal) maakt het eigenlijk weinig uit hoe je (of wie) de gitaar bespeelt. Alle tonnen komen er netjes en compressed uit. Allemaal gelijk en hetzelfde.

Bij bij single coil is toonvorming al kritischer.

Bij P90's is nog beter hoorbaar: iedere aanslag van je plectrum op je snaar anders en hoorbaar anders. Zo zeer, dat je vreselijke veel kunt doen met de manier waarop je je plectrum vasthoudt.

Of, als je zo slordig speelt als ik: Iedere noot klinkt anders. Heerlijk.
Helder? Goor? Het is echt een feest!
Succes. Vriendelijke groet, Gus

Als ik het zo lees krijg ik steeds meer het idee dat P90's iets voor mij zijn.
Gister na lange tijd weer eens op de akoestische gespeeld. Heerlijk hoeveel dynamiek je er in kan leggen. Het verschil tussen heel rustig spelen en lekker rammen is veel groter dan bij mijn humbucker gitaren.

Duhsjaak
6 maart 2012, 12:11
Dat bedoelde ik ook met dynamiek en definitie, Gus. ;)

Hi
Sorry.
Bedoelen we dus hetzelfde, maar we zeggen het anders. Leuk eigenlijk! En jij zegt het korter. Nou, waar heb ik die kloten smilies gelaten.....
Vriendelijke groet, Gus

beruk
6 maart 2012, 12:45
Wordt het dan geen compromis, of hebben ze toch echt iets eigens. Kortom, bevestig mijn gevoel dat ik een P90 gitaar in mijn arsenaal moet hebben! :seriousf:

Hoort:

http://www.youtube.com/watch?v=jYIEC7xWUBM&feature=related

DemolitionColorScheme
6 maart 2012, 13:01
Hoort:

http://www.youtube.com/watch?v=jYIEC7xWUBM&feature=related
Wel even een kleine verduidelijk voordat de TS een Jazzmaster gaat kopen:
een Jazzmaster heeft eigenlijk geen P90's.

Midwolda
6 maart 2012, 13:10
Hi
Sorry.
Bedoelen we dus hetzelfde, maar we zeggen het anders. Leuk eigenlijk! En jij zegt het korter. Nou, waar heb ik die kloten smilies gelaten.....
Vriendelijke groet, Gus

Sorry? Waarvoor? Jouw uitdrukkingsvaardigheid is gewoon veel groter dan de mijne... ;)

GretschGuy
6 maart 2012, 13:20
Voor mij is dit de aantrekkingskracht, met name vanaf 1,55 minuut:

http://www.youtube.com/watch?v=H5gu3D3AFKc

Ik heb 't niet zo op die trutjes die tegen de juiste noot aan lopen te jodelen. En ook niet op muziek die klinkt alsof 't in 'n lift thuis hoort.

Dus heeft dit voor mij toch meer aantrekkingskracht:

http://www.youtube.com/watch?v=qFhM1XZsh6o&feature=fvwrel

Duhsjaak
6 maart 2012, 13:23
Sorry? Waarvoor? Jouw uitdrukkingsvaardigheid is gewoon veel groter dan de mijne... ;)

Hi
Whoa! Valse bescheidenheid. Ben bang dat ik gewoon te slordig heb gelezen.

Had je opmerking over grotere definitie en zo vooral in verband gebracht met jouw favoriete P90's, terwijl ik vooral de reden voor mijn verliefdheid op P90's in het algemeen onder woorden probeerde te brengen.

Nou moet je dat laatste eigenlijk nooit doen, Ukeloeder waarschuwt mij daar terecht voor. Maar ja..... Ze klinken zo mooi hè?
Vriendelijke groet, Gus

jze
6 maart 2012, 13:32
Wel even een kleine verduidelijk voordat de TS een Jazzmaster gaat kopen:
een Jazzmaster heeft eigenlijk geen P90's.

Wees gerust, dat zal niet gebeuren. Toch bedankt voor de waarschuwing! :)

Swaag
6 maart 2012, 14:54
Ik heb 't niet zo op die trutjes die tegen de juiste noot aan lopen te jodelen. En ook niet op muziek die klinkt alsof 't in 'n lift thuis hoort.

Dus heeft dit voor mij toch meer aantrekkingskracht:

http://www.youtube.com/watch?v=qFhM1XZsh6o&feature=fvwrel
Haha more cowbell!!

HaroldA
6 maart 2012, 14:59
Ik heb thuis 3 burolampen en een soldeerbout met trafo's. Ik kan geen P90's gebruiken omdat ik niet boven de brom uit kom.

Martijn-w
6 maart 2012, 15:04
Niet solderen tijdens het spelen?

HaroldA
6 maart 2012, 15:06
Niet solderen tijdens het spelen?

Is vervelend pedaaltjes maken ...

Een tijdje terug repeteerden wij vlakbij het spoor. Ging ook niet met P90. Verder klonk het wel gaaf, alleen zo enorm onhandig.

Martijn-w
6 maart 2012, 15:07
Maak jij pedaaltjes tijdens het spelen dan?

HaroldA
6 maart 2012, 15:08
Maak jij pedaaltjes tijdens het spelen dan?

Ik moet wel ooit iets testen en dan kan ik kiezen tussen een koude bout, of een enorme brom. Brom test niet zo makkelijk en iedere keer je bout weer opwarmen is ook niet fijn.

Hoe dan ook: leuk spul, maar onhandig.

jze
7 maart 2012, 16:56
Ik ga het er waarschijnlijk toch op wagen, ondanks wat tegengeluiden over brom e.d.. Nog wat clipjes geluisterd en ben wel overtuigd van het geluid. Lijntje is al uitgelegd, en ja het wordt ook weer een Music Man. Tuurlijk zijn er tal van andere merken met goede gitaren met P90, maar als het bij mijn favo merk ook te halen is ben ik snel om..

(Nu thuis nog uitleggen dat vakantiegeld al deels uitgegeven gaat worden... :sssh:)

MarkV
7 maart 2012, 20:36
Voor mij is dit de aantrekkingskracht, met name vanaf 1,55 minuut:

http://www.youtube.com/watch?v=H5gu3D3AFKc

Met zo'n gitaar is veel meer leuks te doen:


http://www.youtube.com/watch?v=jTA0CV6ULtU

Vanaf 1:50

Agent_Smith
8 maart 2012, 09:18
Ik ga het er waarschijnlijk toch op wagen, ondanks wat tegengeluiden over brom e.d.. Nog wat clipjes geluisterd en ben wel overtuigd van het geluid. Lijntje is al uitgelegd, en ja het wordt ook weer een Music Man. Tuurlijk zijn er tal van andere merken met goede gitaren met P90, maar als het bij mijn favo merk ook te halen is ben ik snel om..

(Nu thuis nog uitleggen dat vakantiegeld al deels uitgegeven gaat worden... :sssh:)

Gewoon doen idd. Als je eenmaal P90s hebt ben je verkocht! :) Brom en bijgeluiden etc heb ik eigenlijk nooit last van terwijl het volume toch meestal stevig is. Ongetwijfeld zal de ene pickup er ook wel gevoeliger voor zijn dan de andere.

bass blom
8 maart 2012, 09:20
gewoon aanleren bloedsnel je volume dicht te gooien na een nummer.
en dan niet vergeten die weer open te zetten bij begin van volgende :D (been there, done that)

Dweezman
8 maart 2012, 10:22
Ik heb feitelijk P90's in sc-formaat in m'n Jaguar. En eigenlijk vergeet ik dat steeds, omdat het er niet zo uitziet.
Brom, mwa, valt mee te leven. Speel veel live, heb er geen last van.

Sound: JA!


link naar pups:
http://www.vintagevibeguitars.com/windows/jaguarP90Win.html

link naar sound:
http://garments.bandcamp.com/track/both-feet-in-quicksand


p.s. pups beoordelen over je laptopspeakertjes kan ik niet al te serieus nemen ;)

jze
12 maart 2012, 20:41
Het is gelukt, ergens volgende week moet hij aankomen! Niet 1, niet 2, maar 3 P90 pickups. Moet genoeg zijn toch? :crazyhappy:

http://i996.photobucket.com/albums/af83/Zeijen/IMG_2794-Copy.jpg

bass blom
12 maart 2012, 20:45
ik ben heel benieuwd.
bij mij zetten P90's behoorlijk de boel op zijn kop :D
:cheerup:

oigun
12 maart 2012, 20:48
Het is gelukt, ergens volgende week moet hij aankomen! Niet 1, niet 2, maar 3 P90 pickups. Moet genoeg zijn toch? :crazyhappy:

http://i996.photobucket.com/albums/af83/Zeijen/IMG_2794-Copy.jpg

Oeh geil gitaartje, gefeliciteerd!

Duhsjaak
12 maart 2012, 20:57
Hi
Leuk! Vanmiddag keek ik nog wat er van je draadje is terecht gekomen. En nu al naar een finale!
Van harte! Ik heb de nodige gitaren (en ook een bas) met P90's. Ik heb een Taranaki met drie. Ziet er niet echt uit, maar spelen!!!!! En een klank! Hemels!
Ik hoop maar dat de jouwe je je ook spierpijn in je bakkes geeft. Van het grijnzen dus!
Ik hoop ook dat je wat geluid post.
Wordt echt kicken.
Prachtgitaar!
Vriendelijke groet, Gus

barno
12 maart 2012, 21:03
Het is gelukt, ergens volgende week moet hij aankomen! Niet 1, niet 2, maar 3 P90 pickups. Moet genoeg zijn toch? :crazyhappy:

http://i996.photobucket.com/albums/af83/Zeijen/IMG_2794-Copy.jpg

3 P90's is da bom. I know... mooie gitaar ook!

jze
13 maart 2012, 11:48
Dank! Ik ben ook heel benieuwd. De gitaar zelf en de bespeelbaarheid zijn niet nieuw voor me, dus daarvan weet ik wel dat het goed zit. Toen ik er dus één had gevonden met MM90's en ook redelijk betaalbaar was de keuze snel gemaakt!

Inderdaad een sexy gitaartje. De achterkant van de hals heeft nog een bonus. Niet de gebruikelijke bird eyes, maar flamed maple!

Nobler
16 maart 2012, 12:11
Naar aanleiding van dit topic realiseerde ik mij dat een gitaar met P90's nog ontbrak in mijn collectie. Ik ontwikkelde GAS en raakte geinteresseerd in de Studio Tribute serie van Gibson, met name de '60 omdat dat halsprofiel mij beter aanstaat, en met name de goldtop omdat ik altijd een zwak voor goldtops heb gehad. Daarvan had een muziekzaak in de buurt er één. Toen het een prima gitaar bleek hoefde ik gezien de zeer schappelijke prijs niet na te denken. Ik ben erg enthousiast over de P90's. Ik vind dat ze in vergelijking op de (4) versterkers waar ik er tot nog toe mee over gespeeld heb helemaal niet meer 'hummen' dan humbuckers. Met de gebruikte potmeters kan het volume perfect worden geregeld en schoont het geluid mooi op bij dichtdraaien zonder dat er hoog verdwijnt. Bij de meeste goedkope gitaren zijn het aan/uit-schakelaars. Ik heb hem gisteren nog eens zitten AB'en met mijn mooie oude Les Paul Classic met SD Antiquity's. Ik vind het geluid van de P90's mooier bij scheurakkoorden. Raar genoeg vond ik de humbuckers beter in het enkeltonige sologeluid.

Buzz
16 maart 2012, 22:02
Ik heb zelf een MM Axis Sport met 2 P90 (MM90) pickups. De MusicMan heeft een batterij gevoede slient circuit, die prima werkt, zonder af te doen aan het geluid. Toch heb ik er geen batterij meer in zitten. Als die leeg raakt gaat de zaAk kraken en dat gebeurt altijd als het niet uitkomt. Gevolg: bijna nooit last van brom. Het valt echt mee. En die Musicman heb ik nu een jaar of zeven en die doe ik nooit meer weg! Wat een geluid. Kan ik je aanraden!

Duhsjaak
17 maart 2012, 02:22
Hi
Je ziet maar wat een reacties! Leuk draadje.

Brom? ik brom ook wel eens. Niet teveel van aantrekken!
Genieten!

Vriendelijke groet, Gus

LemmyNL
26 maart 2012, 08:22
Even los van de benodigde pots... wijken P90s qua bedrading nog veel af van gewone SC's? Of kun je gewoon een vergelijkbaar schema aanhouden?


-ach what the hell,- zet er dan ook maar bij wat voor pots er nodig zouden zijn.

bass blom
26 maart 2012, 08:34
een P90 is gewoon een SC dus bedrading is hetzelfde.
die vraag over pots heb ik ook nog.

barno
27 maart 2012, 17:07
pots voor bij P 90: zelfde regel als bij de rest: geen dus...
Afhankelijk van de basissound van het hout van de gitaar en wat je graag hebt.

jze
27 april 2012, 13:02
Bump: Toch even mijn ervaring delen nu ik de gitaar een maandje in mijn bezit heb.

Ik kan er heel kort over zijn: geweldig! Wat een lekker geluid heeft dat ding. Moet zeggen dat ik het toch wel tussen een humbucker en normale singlecoil vind zitten, en dat is prima! Nuances in je spel worden veel beter overgebracht met de MM90 pickups dan met de humbuckers. Voor het cleane geluid zouden eigenlijk in elke gitaar P90 elementen moeten zitten.

Samengevat: het is een blijvertje.

Nobler
27 april 2012, 13:15
In mijn jeugd, lang geleden, meende ik uit boeken over gitaren op te maken dat een humbucker alles was en een P90 de prehistorische, achterhaalde, slecht klinkende, voorganger daarvan. Ik heb zelfs nooit de neiging gehad om te willen weten waar een P90 naar klonk. Als ik een gitaar met P90's in een muziekzaak zag deed ik die af als beginnersgitaren die ik links liet liggen. Misschien werd dat ook wel veroorzaakt door mijn ervaringen met de elementen op goedkope japanse of Egmond gitaren van sommige kameraadjes die (enige!) visuele gelijkenis vertoonden met p90's (qua afmetingen), maar nergens naar klonken (niet geholpen door de prutstransistorversterkertjes waar de meesten over speelden).

Hoe dom en hoe jammer!!! Ik wilde dat ik de P90 veel eerder had ontdekt. Van de andere kant heb ik nu tenminste op mijn oude dag nog wat te ontdekken. Naast mijn '60 Tribute begin ik opeens te gassen op een LP Junior, ES-330 of Epi Casino!

Duhsjaak
27 april 2012, 14:41
Hi
Leuk dat je je ervaringen met ons deelt.
Dat gebeurd helaas niet altijd. En leuk ook, dat je is opgevallen van die andere nuances. Precies dat punt maakt mij tot een P90 fetishist.
Blij iemand bij het groeiende koor aan te kunnen laten sluiten.
Geniet ervan!
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
27 april 2012, 15:11
Ik moet dat toch even kwijt hoor, afgelopen week een optreden gedaan met een Princeton en een Es 225. De gitaar (P90's pickups van Oigun) klinkt vrij helder maar als de Princeton in het rood loopt komt er een ongelooflijke growl tevoorschijn die rechtstreeks uit de diepe swamps van de Mississippi lijkt te komen. En toch helder blijven ondertussen he, dat je ondanks die bulldozer muur nog steeds het schuiven van je vingers over de snaren hoort.
Mijn oude Prince stond te wippen van plezier.