PDA

View Full Version : Mijn telecaster praat niet meer met me...



Sinner1980
5 maart 2012, 14:22
Hey allemaal,

Ik ben gek op mijn tele; daar heb ik sinds deze in mijn bezit is geen geheim van gemaakt.
Nu praat ze niet meer tegen me; ja heel zachtjes als ik mijn versterker vol opengooi.

Ik vind dit niet normaal en wil het snel oplossen, bij voorkeur zonder John Williams of Natascha Froger.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?:(

Jamman
5 maart 2012, 14:24
pots perongeluk dicht? Draadje van jack output los? Andere kabel geprobeerd?

Hendriks
5 maart 2012, 14:26
Input , snoer ? Even de controlplate eraf halen ,gitaar aansluiten en even met je vinger de middelste aansluiten van de volumepot aanraken.

geert1976
5 maart 2012, 14:27
Indien de versterker niet de schuldige is, lijkt dit mij een aardeprobleem.

Dus de controlplate loshalen en de bedrading checken, of er nergens iets loszit, of er niet per abuis 2 draden elkaar raken, die elkaar niet mogen raken.

Controleer de standenschakelaar ook even voor de zekerheid.

Sinner1980
5 maart 2012, 14:29
Andere kabel: check!
Pots dicht: check!
Draadje van de jack output; zou kunnen.

Ik heb in een dappere bui een setje 0.11 op mijn tele gedaan (zou iedereen moeten doen trouwens; vet!) en vervolgens was het klaar.
Nogmaals; als ik mijn versterker vol open gooi dan hoor ik haar heel zachtjes. Zou dat een potmeter kunnen zijn die zijn beste tijd gehad heeft (vreemd,maar goed)?

Sinner1980
5 maart 2012, 14:31
Indien de versterker niet de schuldige is, lijkt dit mij een aardeprobleem.

Dus de controlplate loshalen en de bedrading checken, of er nergens iets loszit, of er niet per abuis 2 draden elkaar raken, die elkaar niet mogen raken.

Controleer de standenschakelaar ook even voor de zekerheid.

De versterker is onschuldig,de bedrading ziet er ook prima uit (controlplate) dus ik vermoed de input en laat ik daar nou net geen sleutel voor hebben om die te checken...

Harald
5 maart 2012, 14:44
Hoe beschadig je je input met het verwisselen van snaren ??? Hoop dat je het snel vindt trouwens. Favo gitaren moeten het gewoon doen!

Sinner1980
5 maart 2012, 14:50
Hoe beschadig je je input met het verwisselen van snaren ??? Hoop dat je het snel vindt trouwens. Favo gitaren moeten het gewoon doen!

Ik vind het ook vreemd, de lokale gitaarboer kan ongetwijfeld oplossing bieden maar wat research kan natuurlijk nooit kwaad.

En idd, favo gitaren moeten het gewoon doen; helemaal mee eens.

Jamman
5 maart 2012, 15:07
aarding misschien perongeluk los gerukt van de brug bij het verwisselen van de snaren?

geert1976
5 maart 2012, 15:12
aarding misschien perongeluk los gerukt van de brug bij het verwisselen van de snaren?

Dat lijkt mij schieronmogelijk, aardedraad loopt van de volumepot, binnendoor naar de bovenkant van de body, waarop de burg wordt geschroeft, het draad wordt dus als het ware geklemd tussen de grondplaat en de body en daar komt geen snaar in de buurt.

Heeft het brugelement, toevallig een messing, danwel metalen bodemplaat, waar ook een massapunt op is gesoldeerd?, in dien die los is kan dat aardeproblemen veroorzaken.

Mr.Fingers
5 maart 2012, 15:13
Ik zeg, gare volumepotmeter. Eens even een paar keer snel open en toedraaien.

Dweezman
5 maart 2012, 23:44
Heb je het toevallig in haar bijzijn het over een andere gitaar gehad?

Buzzel
5 maart 2012, 23:57
Heb je het toevallig in haar bijzijn het over een andere gitaar gehad?

There is your problem!

spirit
5 maart 2012, 23:57
Dat lijkt mij schieronmogelijk, aardedraad loopt van de volumepot, binnendoor naar de bovenkant van de body, waarop de burg wordt geschroeft, het draad wordt dus als het ware geklemd tussen de grondplaat en de body en daar komt geen snaar in de buurt.

Heeft het brugelement, toevallig een messing, danwel metalen bodemplaat, waar ook een massapunt op is gesoldeerd?, in dien die los is kan dat aardeproblemen veroorzaken.

Mocht de aarde draad van de metalen/ messingplaat los zijn, geeft dit nog geen aarde probleem, omdat de schroeven (om de PU vast te zetten)in die plaat gedraaid zitten en op hun beurt weer contact maken met de brug zelf. Om die reden laat ik een aarde draad tussen de body en de brug bij mijn zelfbouw gitaren altijd achterwege. De brug wordt automatisch geaard door de schroeven van de PU in de messing plaat.

Sinner1980
6 maart 2012, 00:51
Heb je het toevallig in haar bijzijn het over een andere gitaar gehad?

Nee, niet hardop maar stiekem denk ik wel eens aan een strat of een ES335 terwijl ze bij mij op schoot ligt en ik haar gevoelige snaren betast...

Jamman
6 maart 2012, 13:18
en ze wil ook niet meer in andere standjes? (neck - brug)

Dweezman
6 maart 2012, 17:40
en ze wil ook niet meer in andere standjes? (neck - brug)

okay, stop maar ;)

mesaman
6 maart 2012, 18:48
gewoon ene paar keer er stevig insteken en er weer uit trekken , je jackplug natuurlijk. wat stevig aan de 2 knopjes draaien!
dat andere knopje wat heen en weer, misschien maakt ze dan wel weer wat meer geluid.

anders naar de gitaar arts

Sinner1980
6 maart 2012, 19:15
gewoon ene paar keer er stevig insteken en er weer uit trekken , je jackplug natuurlijk. wat stevig aan de 2 knopjes draaien!
dat andere knopje wat heen en weer, misschien maakt ze dan wel weer wat meer geluid.

anders naar de gitaar arts

Gitaararts it is...