PDA

View Full Version : Mijn bedrading heeft een 'foefje'. Wie kan me uitleggen waarom?



Japcaster
5 maart 2012, 12:43
De bedrading in mijn oude Japstrat is door de vorige eigenaar aangepast. Iemand vertelde me ooit dat het 'een bekend foefje' is voor een beter geluid. Geen idee hoe of waarom, ik weet alleen dat 'ie geweldig klonk en dat de onderste tonepot niet meedeed. Kan iemand me uitleggen wat er aan veranderd is en wat voor effect dat heeft?

Ik moet de potmeters vervangen en voor de volumepot heb ik een push/pull gekocht, zodat ik brug en nek samen kan schakelen. Daarvoor zijn wel schema's te vinden, maar stel dat ik de huidige bedrading wil behouden omdat dit inderdaad een positief effect heeft op het geluid, hoe loopt de bedrading van de push/pull dan?

En inderdaad, ik kan prima solderen, maar weet er verder niets van.

Alvast grote dank voor eventuele input!

Onderstaand het schema: http://img207.imageshack.us/img207/6389/sam1455r.jpg

crazycow
5 maart 2012, 14:34
Ik kan het schema niet helemaal goed volgen, maar een tonepot vangt de hoge tonen weg. Een tonepot met een lage weerstand zal veel hoge tonen doorlaten (wegvangen) en naar de aarde (ground) leiden en niet naar de versterker. Als een tonepot een hoge weerstand heeft zal ie minder hoge tonen doorlaten naar de aarde en zullen meer hoge tonen naar de versterker gaan waardoor de gitaar helderder of scheller klinkt.

Een tonepot zal altijd enigszins als een filter fungeren, ook als ie op 9 staat. Een 500K pot zal dan alleen minder hoge tonen wegfilteren dan een 250K pot. Er schijnen pots te zijn die je ook helemaal uit kan schakelen, dus uit het circuit halen.

Dat laatste is dus blijkbaar bij jouw gitaar gebeurd waardoor alle hoge tonen naar de versterker gaan. Je kan overwegen om de pot weer in het circuit op te nemen maar dan eentje met een hogere weerstand (bijv. 500K of 1M)

Japcaster
5 maart 2012, 16:01
Dank voor je reactie!

Dat je het schema niet snapt, kan ik begrijpen. Ik heb maar gewoon getekend wat ik zag, officiële symbolen voor schema's zijn mij redelijk onbekend.

Het soldeergebeuren was nogal bak- en braadwerk. Ik had meer het idee dat hij ONDANKS de hele wirwar zo goed klonk, maar dat is dus blijkbaar niet het geval. Misschien moet ik de opzet dan maar zo laten of inderdaad een 500k pot gebruiken voor de laatste tone.

Overigens, het condensatortje (dat is het toch?) lijkt een veel hogere waarde te hebben; 473k in plaats van 047k. Zou daar nog een gedachte achter zitten?

Maar stel dat ik 'm laat zoals 'ie is en de volume vervang voor push/pull om brug en hals met elkaar te laten klinken. Wat moet er dan nog gebeuren?

aaronstonebeat
5 maart 2012, 16:18
'k' Is geen maat voor capaciteit maar staat voor de factor duizend; de eenheid voor capaciteit is de Fardad (F). Eén Farad is gigantisch veel, de gebruikelijke waarden in gitaren zijn 22 en 47 nF (nanoFarad, miljardste Farads).

473 Staat voor 47 x 1000 pF (picoFarad) en dat is gelijk aan 47 nF.

Japcaster
5 maart 2012, 16:27
Pfiew... Gelukkig had ik al gezegd er verder geen verstand van te hebben, anders stond ik nu toch wel aardig voor aap . ;) Hoewel, dat van k = 1000 had ik toch wel kunnen weten...

Dank voor de uiteenzetting, weer wat geleerd!

crazycow
5 maart 2012, 16:46
Nou wordt het wat ingewikkelder en ik weet ook niet of ik het goed uit kan leggen. Ik ben ook niet echt een expert op dit gebied maar ik heb het als volgt begrepen. De tonepot en de condensator werken samen in het filteren van hoge en lage tonen.

Volgens mij zit het zo (mocht ik ergens fout zitten hoor ik het graag!):

Hoe hoger de weerstand van de tonepot hoe meer hoge tonen er naar de versterker worden gestuurd. Hoe groter de condensator hoe lager de tonen kunnen zijn die naar de ground kunnen worden gestuurd. Als je een condensator met een hoge waarde hebt en je zet de tone op 0, dan zal het geluid dus veel meer bas hebben dan met een condensator die een lagere waarde heeft.

Het is een samenspel van tone pot en condensator en daarom moeilijk te zeggen wat nou de beste combi is. Je kunt uitgaan van 'standaard' (bijv. wat fender doet) of je moet gaan experimenteren. Als je volgens dit principe een tone pot met een hoge weerstand koppelt aan een condensator met een hoge waarde heb je een hele grote range waarover je de tone kunt instellen (van heel veel bas tot heel veel treble), alleen is dat dat weer niet zo handig want dan verandert je geluid wel enorm met een heel kleine verandering in de stand van de tone knop. Zou je een hele grote knop moeten installeren met een fijninstelling.....

Voor wiring diagrams zou ik eens bij seymour duncan kijken, daar staat heel veel op inclusief push/pull (ik moet ook altijd weer kijken hoe een schema ook al weer is, kan het nooit onthouden). Volgens zijn de condensators daar ook in opgenomen.

Succes met solderen: en als je iets fout hebt gesoldeerd merk je het vanzelf (niet dat de boel ontploft ofzo....).

Japcaster
5 maart 2012, 17:35
Nou, als het inderdaad klopt, heb je het erg duidelijk verteld. Het opent wel ineens deuren voor wat experimenteerwerk.

Thanks!