PDA

View Full Version : netspanning ...



Freeqi
5 maart 2012, 10:29
De laatste 6 maand opmerkelijk meer voedingsgerelateerde repairs hier. Begint serieus op te vallen ! Ben nu maandje te pas en te onpas netspanning aan het meten en zit hier gemiddeld aan een 238V tot 242V door de dag. Tot 252 ! hoogste gemeten waarde, lager komt nooit meer onder de 234-235V. Nodeloos te zeggen dat er méér amps binnenkomen met problemen op primaire wikkelingen (zeker de oudjes, denk Gibsons, tweeds ed en zelfs current production Fenders van x jaar oud die op 220 intern geleverd zijn - hot rods ed) en uiteraard pak meer buizen waarvan de gloeispanning op +/- 7V staan draaien heeft en die het niet meer houden. Dus sowieso kableren we hier nu standaard alles (-indien mogelijk - naar de 240V taps)

Vroeg me af hoe het met de netspanning in NL is en of er andere collega reparateurs/bouwers zelfde opmerken ? buizenmeetapparatuur hangt ondertussen aan een grote stabilisator om wat stabiel te kunnen meten en hoor die doos ook ganse tijd verspringen en tikken ;-) Loopt goed warm :seriousf:

252 is wel héél limiet hé. Vraag me ook af of een klant iets kan doen qua klacht als ie bvb power trafos in rook ziet opgaan ...

nooit voorstander geweest van stabilisatoren maar begin er toch aan te denken om aan klanten die in een 'kritische' zone wonen (naast industriegebied bvb) zoiets aan te raden (zeker als ze op een tweed van 1954 spelen bvb is zonde anders van de waarde als we daar een nieuwe trafo moeten insteken omdat ie enkel 220V primair heeft ?)

Iemand ervaringen met stabilisatoren ? Merk ? makelij ? Prijs ? (een straalkacheltje van 1kw doet het anders ook prima om een volt of 5 weg te krijgen als je bij je amp stopt en is lekker warm :cooler:)

let me know,

HaroldA
5 maart 2012, 11:22
Dus sowieso kableren we hier nu standaard alles (-indien mogelijk - naar de 240V taps)

Interessant. Kun je naast een andere bias nog iets verwachten van het overstappen van de 220v naar 240v wikkeling? Hoe gedraagt de 240v wikkeling zich als er te weinig voltage is? (buitenpodia, generatoren, etc)

Midwolda
5 maart 2012, 11:40
"Vroeger" (voordat De Grote Centralisatie Hype toesloeg in ICT-land) hingen we de servers aan Uninterruptable Power Supplies, UPS-en. Die leveren niet alleen een bepaalde tijd 220VAC zodat je de server netjes kunt afsluiten bij een stroomstoring, maar ze vlakken de inkomende spanning ook af op 220 +/- een procentje of twee.

Heb er zelf ook èèntje thuis staan voor m'n '78er Champjes.
Tegenwoordig koop je zo'n ding voor een paar tientjes op Marktplaats (http://kopen.marktplaats.nl/search.php?from_searchbox_advanced=1&q=ups&g=322&qsf=0&postcode=9681GH&distance=).

Little Jay
5 maart 2012, 11:41
Hmmm. Zeker interessant. Toevallig heb ik laatste voltages in m'n amp zitten meten. Een paar metingen aan het lichtnet leverde waarden tussen 228V en 231V op, dus dat was wel prima.

Overigens wissel ik met Guyatone-eigenaren op Facebook regelmatig info uit, o.a. op dit punt. Veel oudere Guyatones hebben ook maximaal een 220V aansluiting in de trafo (die van mij gelukkig al een 230) en dat levert nu inderdaad te hoge interne spanningen op, soms zelfs meer dan het maximaal aangegevene op de elco's. Ik hoor al van oplossingen met Variacs e.d.

Overigens hoorde ik daar van een stel Denen dat ze daar kennelijk nog steeds op 220 zitten... wist ik niet.

Freeqi
5 maart 2012, 12:01
ik werk altijd vanop de gloeispanning. Dus primair selecteren naar iets dat rond de 6,3V hangt en vandaar uit bias ed instellen. Moet wel zeggen dat ik ook wel meer hou van een fixed bias die eerder tss 45%-70% hangt dan van die flauwe 15-25% fender fabrieksinstellingen ;-) Wat dan weer niet veel schommelingen toelaat op bvb festivals ed maar daar is het ook meestal +230 hier. Heb zelfs al trafos gehad die op de 240 tap NOG 6,6V gloeispanning gaven ... tja. Cathode bias is niet zo'n probleem als je klein beetje marge inbouwt ? Uit ervaring weet ik dat buizen meestal ook niet sterven door bvb 40V HT spanning teveel. Altijd door teveel stroom. Een beetje pro zoals bvb een triggerfinger gaat ook regelmatig in UK spelen en dus is met 240+ rekening houden ook een must eigenlijk ?

Misschien eens een grote doos in elkaar steken met dikke trafo 220-230-240 in en 220-230-240 uit met een accurate spanningsmeter die constant minimum, maximum en huidig bijhoudt + aardingsindicatie en amperemeter ? Zou een beetje pro wel meenemen op tour denk ik. 32A blauw of zo ...

Midwolda
5 maart 2012, 12:07
Misschien eens een grote doos in elkaar steken met dikke trafo 220-230-240 in en 220-230-240 uit met een accurate spanningsmeter die constant minimum, maximum en huidig bijhoudt + aardingsindicatie en amperemeter ? Zou een beetje pro wel meenemen op tour denk ik. 32A blauw of zo ...

Da's dan gewoon een grote UPS met een LED-display... :seriousf:

Freeqi
5 maart 2012, 12:49
Da's dan gewoon een grote UPS met een LED-display... :seriousf:

nee hé, geen geschakelde nest ;-) passief ...

driesp
5 maart 2012, 16:09
Kan op m'n 2204 jmp ook keuze maken tussen 220 en 240V. Meestal zet ik 'm op de 220V stand, omdat het lijkt dat de amp op de 240V stand, dus lagere interne spanning eerder overstuurt en fizzy'er klinkt. Maar dat kan ook tussen m'n oren zitten.

Wat doen jullie ermee?

Freeqi
5 maart 2012, 16:23
zoals ik al zei: de gloeispanning is de enige bepalende factor daarin ... en imho ook de enige juiste, van daaruit de rest verder rekenen ...

cluseau
6 maart 2012, 08:58
De laatste 6 maand opmerkelijk meer voedingsgerelateerde repairs hier.

Ik merk dit al langer dan 6 mnd maar meet niet eens zo'n idioot hoge netspanning als jij. Doorgaans zit ik hier op een ruime 230V~ wat uiteraard resulteerd in een te hoge 6.3V~. Toch zit daar imo niet het gevaar. Wat ik vaak zie is dat voedingselko's net op het randje zitten vwb spanningswaarden. Regelmatig heb ik amps waarvan de zekering spontaan eruit vliegt en er toch geen sluiting kan worden geconstateerd. Voedingselko's vervangen en het probleem is over. Bij bepaalde spanningsoverschrijding slaan deze simpelweg door. De eindbuis gevalletjes even buiten beschouwing gelaten, die zijn er natuurlijk ook.

Versterkers die hier de deur uitgaan staan indien mogelijk op 240V~ tenzij men dat perse niet wil. Het scheelt namelijk wel wat output power. Voor de amps die niet omschakelbaar zijn is het is het verstandig aanpassingen te maken om schade te voorkomen. Voor iedere amp geldt dan weer een ander recept.

Wat de spanning betreft, check de specificatie van de energieleverancier, een spanning van ruim 250V~ vind ik buiten de limit. Mogelijk zijn ze aansprakelijk te stellen.

edit:
Nog even wat opgezocht over de grenswaarden. Deze schijnen toch ±10% te mogen afwijken waarbij de door jouw gemeten 252V~ dus net binnen de limit is.

Psychomantis
6 maart 2012, 17:18
edit:
Nog even wat opgezocht over de grenswaarden. Deze schijnen toch ±10% te mogen afwijken waarbij de door jouw gemeten 252V~ dus net binnen de limit is.

Kan je de elektriciteitsmaatschappij aansprakelijk stellen voor het kapotgaan van apparaten? Waarschijnlijk niet, als zelfs 252 volt nog binnen de wettelijke 10% limiet is.
Maar bijvoorbeeld een elektrisch vuurtje van 3 kW dat voor 220V gemaakt is, als je dat aansluit op 252V, dan komt er bijna 4 kW uit (als je van een vaste weerstand uit gaat)! Zoiets kan toch niet lang goed gaan? Als de zekering dan niet springt...