PDA

View Full Version : Gitaar spuiten



hansoonk
7 juni 2003, 10:12
Ik wil een kale gitaarbody gaan spuiten. Er zijn een aantal threads waar hierop wordt ingegaan. Ik zit echter nog met een vraag. Wat bevelen jullie aan? Spuiten vanuit spuitbussen (bij Vox Humana verkopen ze gitaarlak in spuitbussen) of met een verfspuit? Een verfspuit is nog wel te betalen, maar je hebt daar een compressor bij nodig en dan praat je al snel over in totaal 200 Euro. Hoeveel beter/makkelijker is een verfspuit t.o.v. een spuitbus? Kun je de compressor omzeilen (met perslucht uit een fles???)Kan een compessor worden gehuurd? Wie heeft hier ervaring mee?

wietse
7 juni 2003, 15:35
ik zou hem toch proffesioneel laten spuiten je krijgt het zelf nooit zo mooi als door een vakman.
als ze gitaarlak verkopen in spuitbussen hebben ze het dan niet ook in blikken ?
dan zou ik met zo'n blik naar een lokale spuiterij gaan en één van de mensen effe vragen (mischien hebben ze wel zin in beun klusje) ben je goedkoop uit en heb je een mooi resultaat.

Anavrin
7 juni 2003, 16:13
met een verfspuit kun je iets beter doseren, maar het is inderdaad wel duurder. Volgens mij kun je bij de Gamma of Karwei wel een compressor huren. Het grootste probleem lijkt mij echter waar je dat thuis zou moeten doen. De huurvereniging zal het wel niet al te vet vinden als de sschuur ineens gespikkeld is, en als je een koophuis hebt, jijzelf waarschijnlijk ook niet

hansoonk
7 juni 2003, 16:40
ik zou hem toch proffesioneel laten spuiten je krijgt het zelf nooit zo mooi als door een vakman.

Ik speel ook niet zo goed als een professional ... toch probeer ik ook zelf geluid uit de gitaar te krijgen. Dat is-em nou net de gein.

Een compressor huren zou misschien kunnen. Probleem is dat ik wel een paar weken bezig zal zijn om al die dunne laagjes lak aan te brengen. Dus zal het wel wat duur worden. kan ik niet simpelweg een fles laten vullen met lucht (bijvoorbeeld een duikfles of een laboratorium-gasfles) tot 200 bar en dan via een reduceerventiel de druk terug brengen tot de 8 bar die nodig is voor het spuiten?

UncomfortableDotOrg
7 juni 2003, 18:30
kun je niet ergens een compressor lenen... tis dat ik je niet ken, anders mocht je de mijne wel lenen :)

veel mensen (vooral boeren en buitenlui) hebben wel ergens een (kleine of grote) compressor staan... kijk eens rond of je niemand kent die er een kan missen...

als je zo'n dingen moet gaan huren is dat niet te betalen, vooral niet als je meerdere lagen gaat spuiten...

als je niemand kent of wat dan ook, dan kun je waarschijnlijk beter voor de spuitbussen gaan omdat dit kwa prijs/kwaliteit dan een stuk aantrekkelijker wordt...

wietse
7 juni 2003, 19:31
ik blijf erbij laat hem spuiten, koop de verf ga ermee naar een spuiterij vraag wat het kost als jezelf de verf levert en de gitaar gehaal kaal dus spuitklaar aanbiedt (dat houdt in dat je zelf het schuren e.d moet doen)
alle electronica verwijdert of afplakt zodat er niets in kan komen.
denk dat het dan erg meevalt ze zijn mischien een half uurtje bezig met het spuiten (schat ong 40 euro) dan heb je een echt mooi gespoten gitaar .
en als één van de spuiters daar het als een zwart klusje wil doen ben je nog goedkoper uit.
natuurlijk kan je het met een compressor zelf proberen of spuitbussen of zelfs met een stofzuiger ,zo'n ouwe die ook nog blazen kan.
maar het is moeilijk om de boel stofvrij te houden als je het zelf doet ergens in een hok of buiten, buiten is het beste als het bijna windstil is.

Ibanez RuleZ
7 juni 2003, 19:58
ik kreeg zelf de tip om het af te strippen en om dan naar een autospuiterij te gaan en te vragen of die jongens hem daar misschien ff wilden meenemen. is veel hardere lak en is zo gepiept, die lui zijn ook profs!

Harrald

hansoonk
8 juni 2003, 10:46
denk dat het dan erg meevalt ze zijn mischien een half uurtje bezig met het spuiten (schat ong 40 euro) dan heb je een echt mooi gespoten gitaar .

Als je een gitaar goed wilt spuiten moet je in totaal zo'n 20-30 dunne laagjes lak aanbrengen en om de twee of drie laagjes de zaak goed laten uitharden en vervolgens weer heel fijn opschuren en uiteindelijk polijsten (zie de andere topics voor dit onderwerp). Het is dus geen kwestie van een half uurtje werk. Als je een gitaar laat spuiten kost dit daarom al snel 200-300 Euro.

Die stofvrije ruimte ... daar hebben jullie een goed punt. Ik heb nog een kamer over. Ik denk dat ik die goed schoonmaak, er vervolgens een hoek afplak met ouwe kranten en deze kamer gweoon een maand reserveer als spuitcabine.

wietse
8 juni 2003, 11:13
ik werk zelf in een garage met spuiterij en er zijn heus geen 30 laagjes nodig om het mooi gespoten te krijgen 3 a 4 is genoeg als de verf goed dekt kan je zelfs met minder toe.
voor een 2 a 300 euro heb je er special paint op tenminste één van de spuiters bij ons doet het voor dat geld maakt heel mooi werk die jongen.
en als je een kamer afsluit om te spuiten is ook niet echt slim wel heel ongezond .
zelfs met een masker op want die huis tuin en keuken maskers die je kan kopen ,dan kan je bij spuiten evengoed niks opzetten die zijn namelijk daar niet geschikt voor.
of je moet het leuk vinden om zo stoned als een garnaal van het spuiten te worden.