PDA

View Full Version : Pat Metheny Synthesizer Geluid (met soundclip)



Bosch
4 maart 2012, 11:48
Ik heb een derde optie gevonden om het synth geluid van Metheny te realiseren.

(1) Vintage optie is GR-300 (duur en niet vindbaar).
(2) Actuele opties zijn GR-55 en oudere modellen (mooi systeem).
(3) MIJN optie is omslachtiger maar biedt ook flexibiliteit: (Roland) GK-3 element, GI-20 Midi interface, JV-1080 synthesizer met Vintage Synth Expansion Board en dan kies je patch “Pats GR300”.

http://dl.dropbox.com/u/13270092/Jan_Rooding_Trio/hwj/Wouter_Setup.jpg

Soundclip met mijn trio (stukje When We Were Free en Song for Bilbao): http://dl.dropbox.com/u/13270092/Jan_Rooding_Trio/hwj/JanRoodingTrio2012ImpressionFeb12.mp3

Ik ga -na leuk experimenteren- weer terug naar basic, dus bied de handel aan op marktplaats. Dus als het je wat lijkt ...
Flexibiliteit zit hem in het feit dat je ELKE willekeurige synthesizer kunt aansluiten!!! Dus ook een vette MOOG o.i.d.

Grtz, Bosch

Tristan
4 maart 2012, 13:26
Deze klinkt redelijk digitaal, niet?
Die Pat Metheny sound zit volgens mij ook in zo'n Roland gitaarsynth voetpedaalunit (geen idee welke).
Mijn pa heeft nog steeds de oude GR300 (met kabel) en GR100 nieuw in doos liggen, maar geen bijbehorende gitaar helaas. :(
Wel vet om een Moog aan te sluiten op je gitaar inderdaad. :D

Dirk_Hendrik
4 maart 2012, 18:39
Prima optie maar wel prijzig.
De Metheny synth sounds zijn alleen in elke GR te vinden. Ook in een goedkoop te scoren GR9 of GR30 dus.

Nu nog je gitaar met 6 G snaren (in G gestemd) bespannen voor de de echt veel betere tracking en dan dus je synth het transponeren naar EADGBE laten doen. (probeer het eens. Speelt idioot maar werkt als een tiet)

piezo
5 maart 2012, 09:50
Nu nog je gitaar met 6 G snaren (in G gestemd) bespannen voor de de echt veel betere tracking en dan dus je synth het transponeren naar EADGBE laten doen. (probeer het eens. Speelt idioot maar werkt als een tiet)Ik ben er onlangs achter gekomen dat dat hyperspeed truukje helaas niet zomaar op elke Roland GR-xx werkt, D_H. Op mijn GR-33 is het toonbereik, waarbinnen de pitch-converter reageert, namelijk afgestemd op het betreffende snaarnummer.
Dus als ik een D-snaar als 6e snaar gebruik en die net zo hoog stem als de 4e snaar, dus gewoon als D, dan reageert de converter op de 6e snaar maar tot de 16e fret (F#). Met een G-snaar als 6e snaar, gewoon gestemd als G, zal de converter maar reageren tot F# op de 11e fret.
Omgekeerd; als ik een D-snaar als 3e snaar gebruik, gestemd als D, kan ik die maar een halve fret slapper zetten, dus tot C#/Db.

Effectief blijkt voor de Gk-2a/GR-33 combinatie verstemmen dus maar mogelijk tot 4 frets hoger en 5 of 6 frets lager. Van de andere Rolands GR's en GI's weet ik het niet. En in het hexafonische element voor de basgitaar, de Gk-2b, moet dan haast wel een soort "octaaf-upper" zitten om een synth behoorlijk aan te kunnen sturen.

Overigens heb ik dat hyperspeed truukje toch al nooit willen toepassen, omdat ik dan met die gitaar niet meer gewoon gitaar zou kunnen spelen. Gewoon een klavier-synth erbij lijkt me dan zinniger.

Dirk_Hendrik
5 maart 2012, 12:28
Damn! Da's jammer!