PDA

View Full Version : Amber Vintage Top Hat knoppen te hoog op mijn LP..



keesss
4 maart 2012, 11:16
Zoals de titel al zegt.

Gisteren kreeg ik de knoppen binnen en ze geplaatst. Ze zijn heel mooi. Ze staan echter best hoog op de gitaar. Niet zo storen als je van voren kijkt, maar wel vanaf de zijkant.

Hoe kan ik dit oplossen zonder te gaan kloten met de potmeters?

http://i39.tinypic.com/2jc974m.jpg

In het geval dat dit probleem niet kan worden opgelost zonder in de gitaar zelf te moeten kloten, zal ik bij de winkel gewoon vier metalen ringetjes kopen in de juiste maat en vervolgens tussen de body en de top hat plaatsen:
http://www.metalart.nl/db/WAS4c8b86487456c/thumb.Staal_ring_Damast_geslepen_9_mm.jpg

BTW: Het staat echt ongelovelijk mooi, zo'n top hat Amber Vintage op een bruine gitaar.. :) Had ik dan toch gelijk dat het goed zou uitzien.. Misschien nog een amber vintage toggle switch knopje en dan staat het beter. Moet ik even kijken. :)

Midwolda
4 maart 2012, 11:18
Er zit een moertje aan de voor- en achterkant van de body op de schroefdraad van de pots.
Zo op de foto te zien kun je ze daarmee nog wel wat naar beneden stellen.

keesss
4 maart 2012, 11:22
Oh, mooi. :P Hoe moet je dat dan doen, dan moet ik toch die plaat op de achterkant eraf halen, hehe.

Midwolda
4 maart 2012, 11:24
Als je daarmee begint, dan wijst de rest zich vanzelf... ;)

keesss
4 maart 2012, 11:31
Is goed. FF checken straks! Bedankt voor de tip & het resultaat post ik hier!


Ik vraag mij wel af waarom een gitaarshop hier in Arnhem die zelf ook vaak Gibsons reparen dat niet wist toen ik mijn gitaar meenam..

Watchmaker
4 maart 2012, 12:10
Er horen ook eigenlijk "pointers" onder dit type knoppen. Daar is nu ook nog voldoende ruimte voor.

keesss
4 maart 2012, 14:03
Geloof het of niet, maar dat wilde ik net bestellen :p samen met een nickel jack beschermer en een amber dopje :p haha. Vind ik heel mooi, die pointers!

keesss
4 maart 2012, 18:54
Ehh.. Ik kom hier niet uit..

Achterkant opengemaakt, maar ik zie geen moer:

http://i42.tinypic.com/xrngx.jpg

Op de voorkant moet ik vast deze moer losdraaien, ofnie?

http://i41.tinypic.com/34etajb.jpg

..

Midwolda
4 maart 2012, 19:21
Ah, zoeentje met een printje... okee.
Als je bij alle vier de knoppen dat moertje losdraait valt het printje er uit aan de achterkant.
Bij die ene potmeter zonder knop kun je nu al zien hoever de potmeter kan zakken,
dat is gelijk aan de lengte van het schroefdraad wat nu boven het moertje uit steekt.

LesPaul1612
4 maart 2012, 19:22
Jep, die moer kan los. Dan kun je regelen hoe hoog je de potmeter op de gitaar wil hebben. Door de potmeter een beetje te laten zakken, en hem dichter bij de gitaar weer vast te draaien, kun je de knop er ook lager op zetten:ok:

Edit: niet goed naar de foto's gekeken, alle vier de knoppen moeten los, danku Midwolda :)

keesss
5 maart 2012, 17:25
Ik heb het vandaag geprobeerd, het ging ongeveer 2mm naar beneden. Het nadeel was wel dat je het niet meer tegen de body vast kon zetten. En dat leidt er weer toe dat je alle vier knoppen een heel stuk kon optillen doordat het niet meer vast zat. En als je een knop optilt, dan beweegt die hele print mee in die holle ruimte. Dus ik heb het gewoon weer vastgezet.

Morgen ga ik bij mijn werk (Land Rover-garage) 4 van die ringetjes zoeken. Die komen tussen de body en de knop zelf. Dat zal een stuk beter staan.

Verder heb ik net nog een bestelling geplaatst bij Thomann: nog een setje van die Gibson Amber Vintage Top Hats, aangezien ze niet meer gemaakt worden, nickel jack plate, van die knob pointers in nickel en een creme dopje (zelfde kleur als de stemmechanieken) voor de switch.

Dan moet ik alleen die Japanse Klusen mechanieken vervangen door die Gibson Deluxe stem mechanieken en nog andere pickups erin (dat worden de 57 classic in de neck en 57 classic plus in de brug OF de burtbucker 1 in de neck en burstbucker 2 in de brug).

Dan is hij klaar. :)

macwilliams
5 maart 2012, 18:11
Worden die knopjes niet meer gemaakt?
Ik heb hier nog een stuk of twaalf liggen... €€€

keesss
5 maart 2012, 19:27
Alleen zwart en goud wordt nog gemaakt.

bass blom
5 maart 2012, 19:39
maar ringetjes kun je dan toch tussen pot en body doen?

Jasper.
5 maart 2012, 19:50
Keesss, aan de binnenkant van die holle ruimte zitten ook nog moertjes aan de potmeters. Die moet je eerst ook even wat naar boven draaien zodat als die moertjes tegen het hout komen de potmeters lager zitten. Het hout zit dus tussen 2 moeren geklemd (volg je het nog? )
Ik hoop dat deze tekening het verduidelijkt: (potmeter in het hout. Bruin is hout, grijs potmeter en zwart zijn de moertjes)
http://img39.imageshack.us/img39/862/painti.jpg

Je moet dus echt even die printplaat eruit hebben om die moertjes hoger te draaien.

bass blom
5 maart 2012, 19:52
mooi tekenwerk jasper :D

Jasper.
5 maart 2012, 20:11
Dankje! ben er trots op, ben er ook een tijd mee bezig geweest :)

keesss
5 maart 2012, 21:23
Oh, bedankt voor de tekening. Nu snap ik het. :P Maar kut, nu moet ik hem weer uit elkaar halen :p Ik ga gelijk ermee aan de slag!

keesss
6 maart 2012, 00:47
Ik heb het geprobeerd, maar het is niet gelukt. Ik krijg dat plaatje er niet uit, omdat er van alles aan vast zit en heb heb niet echt zo'n zin om de elektronika van mijn gitaar te verkloten..

Zodra de pointers binnen zijn, zal het een stuk minder opvallen. Morgen nog ff zo'n ringetje zoeken.

Jasper.
6 maart 2012, 16:15
Wat gaan zo'n ringetje dan eigenlijk helpen? Die moet dan toch ook al aan de onderkant van het hout komen?

keesss
6 maart 2012, 17:51
nee, het helpt niets, aarpuur voor het uiterlijk

keesss
6 maart 2012, 18:44
Ik had vier van die rubberen donut achtige ringetjes van mijn werk. Maar ze waren te hoog. Dus geprobeerd de moer in het ringetje toen, uiteindelijk gelukt, maar kon de moer niet meer vastdraaien. Dus ff nog klein rigentje zoeken of/en wachten op die knobpointers.

keesss
6 maart 2012, 22:58
Zijn die losse potmeters die je moet solderen beter dan die op zon elektrisch plug in ding? Zoja, waar zou ik dan originele daarvan kunnen kopen?

Het schijnt dat je die dingen gewoon erin kunt pluggen en dan doen die pickups het. Dan kan je het was ook uitpluggen, toch. :+

En hoe zit het met die zogenaamde '50-ies wiring? Daar is hier geen sprake van toch..

Orpheo
7 maart 2012, 09:52
oh my friggin' god, trek gewoon die bedrading eruit, doe niet zo moeilijk man!

langun
7 maart 2012, 10:44
Totaal naast de kwestie, maar dat hout ziet er nice uit! Toevallig een totaalbeeld van de gitaar? :p

keesss
7 maart 2012, 18:30
Och ja, ik trek ze er wel even uit straks.

Ik moet nog een paar dingen binnen krijgen, dan plaats ik foto's!

o0rollo0o
8 maart 2012, 08:19
Het schijnt dat je die dingen gewoon erin kunt pluggen en dan doen die pickups het. Dan kan je het was ook uitpluggen, toch. :+


Ja, moet je wel zeker zijn dat je nieuwe pickups ook dat stekkertje hebben, anders moet je het stekkertje van de originele pickups er even af trekken en op je nieuwe pickups zetten. Zijn maar 2 draadjes die je eraan moet vast maken(soms een 3e voor de shielding maar de kan gewoon aan de ground vast gedraaid worden).

keesss
8 maart 2012, 10:43
Ja, dat dacht ik ook al. Ik ga wel even informeren of ik ook die stekkertjes erbij kan krijgen, want dan worden pickup verwisselingen heel makkelijk. :)

Orpheo
8 maart 2012, 10:48
wat is er mis met ouderwets solderen? de boel lossolderen, loshalen, pots van de printplaat afhalen, en dan weer vast zetten. dit topic is 'beating a dead horse'. het duurt al dagen, terwijl het in 20 minuten opgelost had kunnen zijn.

humbucker
8 maart 2012, 11:17
Je vergeet dat niet iedereen kan solderen...

Mr.Fingers
8 maart 2012, 11:34
En stekkertjes soms handig zijn. heb hetzelfde gedaan in een ES135. Dan is elementen vervangen wat gemakkelijker (anders moet je gans die electronica via het F-gat weer naar buiten en terug naar binnen werken).

keesss
8 maart 2012, 13:00
De stekkers zijn inderdaad heel erg handig. Ik heb het ook liever de oldschoolway, maar ik beschik niet over de middelen ervoor. Dat is niet zo erg, dat kan je zo kopen. Het grootste probleem is dat ik niet over die vaardigheid beschik. Dan zijn stekkers een goede oplossing, mits je de stekkertjes ook apart kunt verkrijgen.

Dit topic is geen "beating the dead horse", want het is inmiddels al opgelost. Duurde wel een tijd langer dan 20 minuten.

-> Over 20 minuten heb ik een verassing.

EDIT: 20 minuten voorbij, hier is de verassing: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153441-Mini-tutorial-Toon-en-volumeknoppen-laten-zakken-op-een-Gibson-Les-Paul&p=2808712

Op dit topic kan nu een slotje. :)

o0rollo0o
8 maart 2012, 15:06
Ja, dat dacht ik ook al. Ik ga wel even informeren of ik ook die stekkertjes erbij kan krijgen, want dan worden pickup verwisselingen heel makkelijk. :)

Bij mij kwamen de stekkertjes er niet bij, maar bij guitarsupplies kan je ze bestellen. Niet vergeten naast enkel het stekkertje ook de 2 female pinnetjes voor het binnewerkje per stekkertje te bestellen.

keesss
9 maart 2012, 00:52
Huh? Femal pinnetjes?? Was dat?

Duhsjaak
9 maart 2012, 03:01
Hi
Knap stukje werk. Chique gitaar.
Wat mij alleen opvalt is wat een akelig dunne draadjes men weer heeft gebruikt. Kennelijk begint het besef door te dringen, dat koper een dure grondstof aan het worden is.
Zet wat mij betreft extra vraagtekens bij die krankzinnig dure/dikke snoeren als die dunne kabeltjes in de keten eraan vooraf gaan.

Maar chique kleur/knop combi.
Vriendelijke groet, Gus

keesss
9 maart 2012, 08:24
Nou kijk, ik denk dat Gibson ook geld bespaart op die plaat die ze nu hebben. Nu kan elke werknemer dat spul in elkaar zetten i.p.v. dat ze werknemers nodig hadden die alles moesten solderen = tijdbesparing & kostenbesparing.

Dankjewel!

DemolitionColorScheme
9 maart 2012, 08:51
Huh? Femal pinnetjes?? Was dat?
Male - iets met een penis (pinnetje / etc.)
Female - iets met een gapend gat (opening)

keesss
9 maart 2012, 09:43
Ach so, maar waarom moet je die pinnetjes erbij bestellen? Waar gaat dat in het binnenwerkje?

JantjeB
9 maart 2012, 11:16
Hi
Knap stukje werk. Chique gitaar.
Wat mij alleen opvalt is wat een akelig dunne draadjes men weer heeft gebruikt. Kennelijk begint het besef door te dringen, dat koper een dure grondstof aan het worden is.
Zet wat mij betreft extra vraagtekens bij die krankzinnig dure/dikke snoeren als die dunne kabeltjes in de keten eraan vooraf gaan.

Maar chique kleur/knop combi.
Vriendelijke groet, Gus

Ik wil hier even op inpikken, ivm de waanzinnig dikke snoeren (ik veronderstel de kabel naar de versterker).
De zeer zwakke signalen kunnen binnen in de gitaar (best) over zo dun mogelijke draden gaan. Uiteindelijk is de draad op je spoel (element) waanzinnig dun, dus waarom daar nu dikke draden aanhangen. Daar alles extreem laag vermogen is zijn dikke geleiders totaal niet nodig. In theorie ook niet in de gitaarkabel, maar daar komt een ander probleem de kop op steken, 2 eigenlijk.
Het eerste is storingen. Een gitaarkabel is een ontstoorde kabel, vergelijk het een beetje met coax-kabel. Dit maakt automatisch de kabel dikker, door de constructie. Het tweede is de weerstand van de kabel. Binnen in de gitaar spreken we van hooguit (geschat) 1 meter bekabeling? Ineens moet dat retezwak signaal over verschillende meters naar een versterker gestuurd worden. Om nu de serieweerstand van de kabel zo klein mogelijk te maken, moet de geleider dus dikker zijn. Vandaar dus de dikke gitaarkabel.
Een derde is de sterkte, maar dat wordt voornamelijk bepaald door wat rond de geleiders zit.

Jan

o0rollo0o
12 maart 2012, 13:42
Ach so, maar waarom moet je die pinnetjes erbij bestellen? Waar gaat dat in het binnenwerkje?

Omdat het stekkertje alleen een domme plastic hoes is zeg maar. De 2 pinnetjes soldeer je aan je pup draadjes vast en die 2 vastgesoldeerde pinnetjes klik je vervolgends vast in het plastic stekkertje. Deze kan dan vervolgends in de printplaatstekker gestoken worden.

keesss
12 maart 2012, 17:01
Oh ja, daar had ik niet aan gedacht.. Ik houd het in mijn achterhoofd voor het geval dat ik toch besluit om voor nieuwe bedrading te gaan!

Gr,

Aldin