PDA

View Full Version : Welke gitaar in welke situatie.



thekid
3 maart 2012, 23:39
Hey

Ik zit laatste tijd met een vraag.
Ik betrapte me er op dat ik meer de tele vastpak dan de les paul, nu vroeg ik me af als je zelf muziek maakt/schrijft hoe beslis je dan: hier moet een tele of hier een les paul, of hier moeten single coils en hier humbuckers, of hier moet een solid gitaar, hollowbody.

Waar hangt die keuze aan vast is het echt gewoon wat je zelf goed vind klinken, want dan neem je toch gewoon 1 gitaar mee naar elk optreden zou ik denken.

Greetz

barno
4 maart 2012, 00:33
Lijkt me dat je het verschil hoort tussen een acoustische en een electrische gitaar. Een feedbackende shredsolo op een acoustische werkt bv niet zo goed ... De verschillen tussen bv hotte humbuckers en low output single coils zijn wat mij betreft haast even groot.
Of tussen een dikke jazzbak en een felle plank.
Als je serieus met het vak bezig bent, ga je vanzelf finetunen, steeds op zoek naar een juist geluid ifv de song.

thekid
4 maart 2012, 11:56
natuurlijk, de verschillen hoor je overduidelijk, Maar wat ik me afvroeg waar ergens tijdens het ontwikkelen van de song beslis je welke gitaar je gaat gebruiken voor het liedje.

Deze vraag is er ook omdat ik voorlopig enkel ervaring heb met in een akoestisch coverbandje te spelen. En ik serieus de drang krijg om de stap verder te nemen en zelf muziek te gaan schrijven/maken.

Plant
4 maart 2012, 12:34
Het lijkt me toch dat je als je iets bedenkt meteen een bepaalde sound in je hoofd hebt. Vervolgens ga je dan met de middelen die je hebt proberen die sound te krijgen. Als je toch meerdere gitaren hebt kun je, als je voldoende sporen hebt, ook een aantal verschillende takes naast elkaar opnemen en achteraf bepalen welke het beste werkt in de mix.

driftkop
4 maart 2012, 13:54
Deze vraag is er ook omdat ik voorlopig enkel ervaring heb met in een akoestisch coverbandje te spelen. En ik serieus de drang krijg om de stap verder te nemen en zelf muziek te gaan schrijven/maken.

Voor nummers schrijven heb je natuurlijk geen specifieke gitaar voor nodig. Die beslissing komt pas later wanneer je het gaat spelen en/of opnemen.

Riny
4 maart 2012, 13:54
Helemaal met Plant eens.

Bij voorbeeld:
Muziek van de Shadows speel je op een strat i.v.b. het karakter van de gitaar horende bij deze muziek, dus niet op een Gretsch.
En ja, verder is er natuurlijk ook een persoonlijke voorkeur wanneer je het eens anders wil doen dan andere.

Ik zou de optie van Plant ter harte nemen om het eens op die manier uit te proberen (doe ik zelf ook).:B

lauke_101
4 maart 2012, 22:58
Moet zeggen dat ik Shadows ook vrolijk op m'n Gretsch speel hoor, maar dat terzijde ;)

Ik heb 3 goede elektrische gitaren (gretsch, fender strat en fender tele) hier staan en gebruik ze ook alle drie in m'n band. Het is maar net waar ik zin in heb, welke sound ik het best bij het nummer vind passen of wat ik comfortabel vind (m'n Gretsch is zo zwaar..). Hier thuis komt daar nog bij dat er eigenlijk altijd eentje van de 3 in een tas zit dus dan is het vaak maar net welke voor het grijpen ligt.

En ik heb ook 'buien', net als dat ik die heb met bepaalde genres muziek. Soms pak ik wekenlang alleen de Gretsch, nu is het toevallig vooral de tele. Doe waar je zin in hebt zou ik zeggen! En als een gitaar nou echt alleen maar stof staat te vangen.. dan is verkopen misschien een optie toch?

tidalwave_sideburns
5 maart 2012, 07:00
Uit praktisch oogpunt lijkt het me makkelijk dat je met al je gitaren uit de voeten kunt, en misschien de verschillende karakteristieken van die gitaren kunt gebruiken om er een extra draai aan te geven. Anders moet je daar rekening mee houden met de volgorde van de tracklist, of steeds instrumenten wisselen, voor iets dat voor de rest van de band (*kuch* de wereld) totaal niet relevant lijkt.

In het voorbeeld van Plant: Als ik in een band zat met iemand die voor een Shadows cover het concert moet onderbreken om een stratocaster te pakken terwijl dat ook prima (zelfs beter vind ik, maar dat terzijde) op een Gretsch kan was ik weg.
Het al dan niet ontbreken van een tremolo daargelaten: zorg gewoon dat je op al je gitaren die nummers kan spelen, en neem reputaties van gitaren alsjeblieft met een korrel zout.

Riny
5 maart 2012, 09:11
Allereerst, iedereen dient te doen wat hij prettig vind en wat acceptabel is betreffende de gezochte sound ongeachte de gebruikte gitaar.
Het verschil, welke ik aangaf, Strat of Gretsch, dan heb ik het over solid body of semi hollow.
Stijlen kun je op alle type gitaren spelen, zonder meer, echter het is iets persoonlijks.
Gitaren wisselen, indien nodig, tijdens een optreden zal voor publiek geen punt zijn en dit kan ik aangeven uit ervaring.
In de tijd dat ik in bands speelde had ik 3 gitaren en een pedalsteel guitar om te wisselen en is echter nooit een probleem geweest.

Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen en het is allemaal persoonlijk, gelukkig hebben wij die vrijheid.;)

showband
5 maart 2012, 09:32
wil je iets naspelen? (kan in een coverband nodig zijn)
of wil je muziek maken in het algemeen.

normaal zou ik namelijk gewoon de gitaar pakken waar je jouw versie van het liedje op kunt uiten. En dat kan desnoods een banjogitaar zijn.

In het covergenre zul je daar soms wat minder vrij in zijn omdat nu eenmaal sommige bands de sound van platen proberen te benaderen. Ik ben daar overigens totaal geen voorstander van. De sfeer van een band is belangrijker dan de klank van een plaat.

lauke_101
5 maart 2012, 10:28
Sfeer is hoe dan ook het belangrijkst, dan komt het verder altijd wel goed ;)
Wat gitaren wisselen betreft: ik doe het live ook wel. Heb er meestal 2 bij me, soms ook nog een driesnarige cigar box guitar. Ik probeer alleen het oponthoud wel tot een minimum te beperken, meestal wissel ik hooguit 2 keer. Sommige nummers vragen nou eenmaal om de helderheid van m'n tele, andere kunnen gewoon niet zonder de bigsby van m'n Gretsch.

Maar we dwalen af zo. Om nog even op de vraag van de topicstarter te komen: zeker als ik opneem heb ik soms van tevoren al de gitaar in mijn hoofd die ik wil gebruiken. Niks geeft zoveel twang als de brugpickup van een goeie tele, een Gretsch klinkt ook altijd uniek en zeer herkenbaar en dat vettige geluid waar toch veel helderheid in zit haal ik echt het best uit de neckpickup van mijn strat.
Live maakt dat allemaal wel wat minder uit, maar dan neem ik er sowieso altijd 2 mee omdat ik een backup wil hebben. Er is me nog nooit een snaar gesprongen tijdens een optreden, maar je weet maar nooit..

Luca P
5 maart 2012, 16:33
....mmmm....met de band speel ik op mijn Les Paul.
En als we met z'n tweetjes op pad gaan speel ik dezelfde ellende op akoestisch. Alleen wat zachter.
:p

barno
5 maart 2012, 16:36
Bovendien kan de keuze van gitaar ook gewoon afhangen van andere dingen. Ik heb wel es momenten waarop ik persé op een lichtblauwe gitaar wil spelen omdat het past bij mijn outfit. no kiddin...

gezien het arsenaal hier heb ik dan nog de keuze ts sc of hb ... :)

wireman
5 maart 2012, 16:47
tja.. zo kan het ook... Ik moet mijn kleding op mn gitaar afstemmen... jij doet het andersom.. (mijn manier is wel goedkoper hoor :sssh: )

In geval van een cover.. (ik speel zelf in een coverband) Een cover is pas een goeie cover als je er iets van jezelf in stopt. Dan heb je de luxe om zelf een eigen sound te creeeren. Uiteraard met respect, want je moet het gecoverde nummer niet verzieken. Met een goeie allround gitaar en een berg effecten kom je een heel eind. Ik heb een goeie strat en een goeie Gib.. een kist met goeie drive, distortion, chorus, phase, wah en reverb..Ik kom echt heel ver met het repetoir wat betreft overtuiging.

Rory-214
5 maart 2012, 20:50
als ik met een optreden gitaren wissel is het om de stemming,, bijv, drop d,drop c, std e, enz..
met opnemen is het wel een ander verhaal, daar neem ik mijn tele en mijn gib mee en dan kies ik degene uit die het beste bij mijn idee passen

verder met een live optreden hoort niemand van het publiek(de niet muzikanten) volgens mij het verschil tussen jouw gibson of je tele

barno
5 maart 2012, 20:58
verder met een live optreden hoort niemand van het publiek(de niet muzikanten) volgens mij het verschil tussen jouw gibson of je tele

jawel hoor, onrechtstreeks mss, omdat je zelf anders op die gitaren zal spelen...

driftkop
7 maart 2012, 16:35
verder met een live optreden hoort niemand van het publiek(de niet muzikanten) volgens mij het verschil tussen jouw gibson of je tele

Misschien niet, maar je gaat er onbewust wel beter van spelen indien je geluid helemaal is zoals je het wilt. En dat horen ze wel.

joeyonfire
7 maart 2012, 16:59
Bij opnemen vind ik het nog een ander verhaal wat betreft de keuze van een gitaar.

Voor live situaties vind ik het wisselen van een gitaar haast onnodig. Er zijn uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld een andere stemming. Een gitarist die op het podium zijn stemming volledig omgooit slaat natuurlijk nergens op. Akoestisch > elektrisch. Ik neem alleen 2 gitaren mee naar een optreden zodat ik er altijd 1 als back-up bij heb.

Pepe
7 maart 2012, 17:15
Voor live gebruik ik gitaren die een akoestische feel hebben kwa reactie, Tele, Dano en Gretches. Moet het iets tonefull swampy zijn dan is een P90 es met wat trem de ticket en voor hele emo Gilmour achtige dingen een P90 goldtop.
Een paf Les Paul werkt goed voor droge potige dingen, een strat of een paf es zijn van alles wat dus die gebruik ik eigenlijk nooit.
Grofweg natuurlijk maar die indeling is werkbaar voor mij.

barno
7 maart 2012, 17:26
ik speel in een band die heel divers gaat. als ik maar een gitaar wil gebruiken, zal het meestal iets met P90' s zijn. maar als het kan speel ik graag een hillbilly country nummer op een tele en bv een caribbean achtig Santana ding op hb's. en dan zijn er nog nummers waarvoor ik absoluut een bigsby nodig heb, no matter welke pups dan.