PDA

View Full Version : Victor Wooten



Wouter J
7 juni 2003, 01:47
Een paar jaar geleden kwam mijn baas op het werk aan met een "Dit moet je horen" glimlach op zijn gezicht. Wladimir (Geels de bassist van onder andere Noordkaap en Clouseau, de ook een hele tijd bij Knooren werkte) en Ik hadden zoiets van "Okee wat nu?"

En we horen toch iemand waanzinnig bas spelen. Nadat Wladimir en ik onze onderkaken van de vloer hadden op gepakt grijpen we beide naar het hoesje en ontdekken dat het "Ying-Yang" van Victor Wooten is. In die tijd was Wladimir totally into Flea en al het vlugge slap werk wat hij doet en ikzelf was me aan het verdiepen in seventies funk zoals Central Station, oud Prince werk en dergelijke maar hier was een kerel die daar compleet overheen ging. Hij speelt monsterlijk snel maar weet ook tegelijk een lekkere groove neer te leggen.

Ik heb sindsdien al zijn albums gekocht maar niet de moeite gedaan om het allemaal uit te vogelen, hij is me gewoon veel te hoog gegrepen dus ik bleef me op grooves oriënteren en het zompige sub bass van Reggae.

Een paar maanden terug komt er bij ons een pakketje binnen uit Amerika. Mijn baas maakt het open en vind een DVD van Victor Wooten's optreden op Bassday in 1998. Alweer moest ik mijn onderkaak vast houden toen die werd opgezet.

Op die DVD geeft Victor een paar hele goede tips waaronder dat de groove veel belangrijker is dan het flashy snelle solo werk en dat je daar eerst aan zou moeten werken.

wat vinden Jullie van hem?

En mocht je Victor Wooten niet kennen, go check him out.

De Teng
7 juni 2003, 09:58
Ik vind hem super, speelt ook wel vaak samen met andere bekenden. Miller, Clarke etc..

Ik ben het er ook mee eens dat het gaat om grooven en niet dat turbo werk. Voor het publiek is het natuurlijk supervet om te kijken, maar na verloop van tijd gaat het vervelen. Als je het in de dienst van het nummers zelf doet is het cooler I think.

Jeremy B.
7 juni 2003, 10:21
jah te gek!

alleen die laatste live cd 'live in amerika' vind ik saai!

ik heb een aantal stukken van 'm uitgezocht, maar ik moet toch zeggen dat 't wel inspirerend werkt!

laterrrrrrr
J. :roll:

Pöl
7 juni 2003, 10:37
Vic Wooten is een basvirtuoso van de bovenste plank, en zijn grooves zijn zalig!
Wel moet ik zeggen dat ik langdurige bassolo's echt niet kan smaken, less is more, weetjewel.
Toch is hij extragroovy 8-)

Clunk
7 juni 2003, 11:06
victor wooten rules!
yo, vic, do that, ahhh.. :D gheheh
ik vind em echt vet :D

helaas tip ik er nog niet aan :( die gozer is egt goed gewoon..
want ik zag ook altijd flea voor me als bass-god.. naja, meer voor vindingrijkheid dan.. maar die vic kan ook spelen hoor!...

en toen dacht ik: ach, hebbik er weer een streef-doel bij :D ghehe..

Easy Rider
7 juni 2003, 11:18
Extraordinaire bassist. En gewoon een hele goeie gozer ook.
Heb je z'n website wel eens gelezen? Hij is wel iemand met diepe inzichten in het leven. Daarbovenop is zijn techniek fenomenaal.
Bovendien geeft hij ook graag les. Hij heeft een paar lesjes op z'n website staan, voor bijv. z'n open-thumb-pluck techniek. Als die eenmaal een beetje lukt, da's echt een lekker gevoel.
Hij doet gewoon hele simpele dingen (z'n eigen woorden) alleen dan heel snel en in wonderlijke combinaties.
Hij begrijpt echt waar het om gaat, met muziek en het instrument basgitaar. Misschien dat daarom de basgoden hem zegenden met zijn gruwelijke talent. Of komt het gewoon omdat hij al sinds z'n vijfde speelt? ;)
Anywayz, dat wisten jullie allemaal natuurlijk al lang...

Waar het op neer komt: ik dig Victor Wooten volkomen.

EZ

bassopotmus
7 juni 2003, 11:26
same here, ik kende em al een tijdje en dig em heel erg. Hij is van die gasten die lijp speeld en toch een groove kan neerzetten. Zo zijn meerdere die smerig lijp spelen, maar die groove missen(claypool, in mijn ogen dan)

Maar wouter, zit je op je werkt met de bassist van clouseu? Heeft die dan geen werk in een band ofzo?

De Teng
7 juni 2003, 11:32
Claypool bast compleet anders, niet echt vergeljikbaar. Overigens houd ik daar niet echt van, baslijnen met teveel testosteron. Laatste CD van Oysterhead vind ik wel cool, al had ik instrumentaal wat meer verwacht, van zeker ook Copeland. Phish is wel grappig, maar te bluesy. Na ja, gewoon goede muziek, zonder al te veel ophef.

Wouter J
7 juni 2003, 11:33
Maar wouter, zit je op je werkt met de bassist van clouseu? Heeft die dan geen werk in een band ofzo?

Wladimir heeft wel geteld 16 jaar bij ons gewerkt maar in die tijd heeft hij het ook als professionele bassist van het Belgische Noordkaap en als huis bassist van het Swingpaleis weten te schoppen. Toen de distributie firma van Roland een bassis zochten kwamen ze bij Wladimir terecht en toen heeft Wladimir ons saluut moeten zwaaien en is hij full time als proffessionele bassist gaan werken.

Na de stunt met Roland is hij als toer bassist van Clouseau gevraagd en heeft hij Ja gezegd.

Aan Wladimir hebben wij trouwens ook ons contact met Richard Ritterbeeks te danken. Richard en Wladimir kennen elkaar al jaren en toen Noordkaap en Volumia! samen een kleine toer deden kwam Richard bij ons langs voor een bas.

bassopotmus
7 juni 2003, 11:33
das wel waar clay is weer heel anders, maar hij is ook een "bekende bassist die wel skills heeft", en hem dig ik gewoon niet.

skabouter
7 juni 2003, 12:24
wooten is goed jah. kheb 2 cd`s. maar ik vidn de styl iets minder. tis goed basswerk, maar de "muziek" vind ik gewoon niet leuk

ik ga voor claypool !!

Fred at the Bass
7 juni 2003, 13:39
Ik had nog nooit van een Victor Wooten gehoord...
kheb dus nog geen liedje van hem gehoord

Ben nu bezig met die basslessen.. vet cool.

Dandelion
7 juni 2003, 13:45
Wooten is behoorlijk de man ja..
Vooral dat Bother John nummer van em :)

Even off-topic.
Kan iemand mij uit leggen wat "diggen" is?
Van dale kent het in ieder geval niet...

:harmony:

frog2000
7 juni 2003, 14:08
even een vraagje:

kan het zijn dat deze Victor bij steve vai
meespeelde in Nijmegen een paar jaar geleden?

weet het niet zeker vandaar.

is inderdaad een beest van een bassist.... :cool:

bassopotmus
7 juni 2003, 15:38
Diggen?

ap·pre·ci·ë·ren (ov.ww.)
1 beoordelen
2 waarderen


ff weten onder welk woord je moet zoeken :razz:

Het is slang, dus veredelde straattaal.

Bates15
7 juni 2003, 16:06
Wooten speelde niet bij Vai, meen ik. Zijn bassist staat deze maand in de Gitarist en zijn afkorting is TM Stevens.

Wooten is echt goed. Alle cd's en zooi hier ergens om mij heen liggen. Hij heeft een paar mooie video's. zijn kracht zit in het feit dat hij enorme drive heeft als hij speelt, en het dan ook nog eens heel erg snel kan doen...... En de cd Live in the USA is echt wel VET!

Clunk
7 juni 2003, 16:42
hoe zit het eigenlijk met zn lessen/tips n tricks?

waar ken je die volgen? een link misschien?

Dandelion
7 juni 2003, 17:28
hoe zit het eigenlijk met zn lessen/tips n tricks?

waar ken je die volgen? een link misschien?

Goed gedacht Clunkeyboy!
Het is namelijk een hele moeilijke url (http://www.victorwooten.com/lessons.htm), die je denk ik niet zelf had kunnen vinden ;)
OW en je kunt ook op kamp met ome Vic. maar dan moet je weer op zijn homepage zijn, en dat = www.victorwooten.com

:harmony:

Wouter J
7 juni 2003, 19:35
even een vraagje:

kan het zijn dat deze Victor bij steve vai
meespeelde in Nijmegen een paar jaar geleden?

weet het niet zeker vandaar.

is inderdaad een beest van een bassist.... :cool:

Nope, dat was TM Stevens.

bassopotmus
7 juni 2003, 20:24
Wauw op kamp met victor? ga je dan met hem naast het kampvuur zitten?
Leuk man, lekker grooven op "kumbaja my lord".

Nee gein, zal wel zon "skillz bootst camp zijn" Sit down and give me 300 slaps! ....................Do you call that slapping? :x

Chris Wolstenholme
7 juni 2003, 20:36
:-D hahaha


nah 2 dagen allemaal huilende kindjes terug

bassopotmus
8 juni 2003, 11:31
Nee ff zonder gein, ik vind het geweldig dat iemand de tijd neemt om "gewone" mensen wat skills bij te brengen. Ik denk dat ik wel ooit eens op kamp ga met ome vic, lijkt me best vet..

Blackmore
8 juni 2003, 18:25
Ik heb de cd 'a show of hands' van Victor en daar vind ik eerlijk gezegd geen reet aan ! Slechte nummers en wat nerveus geslapper. Heb ik dan toevallig net die verkeerde cd ?

bassopotmus
8 juni 2003, 18:34
dat geslap gaat het volgens mij een beetje om, net als dat nerveuse gepiel van satriani..
Maar die cd heb ik niet, dus kan zijn dat dat een misser is.

Bates15
8 juni 2003, 19:37
Show of hands is ook erug mooi. Maarja, gelukkig verschillen smaken....

Wouter J
8 juni 2003, 20:33
Ik heb de cd 'a show of hands' van Victor en daar vind ik eerlijk gezegd geen reet aan ! Slechte nummers en wat nerveus geslapper. Heb ik dan toevallig net die verkeerde cd ?

Ga naar de winkel en luister maar eens naar Ying-yang en hoor tot wat hij toe in staat is.

Bates15
8 juni 2003, 20:49
ook erg goed ja, zijn eigenlijk allemaal goede CD's.

AntY
8 juni 2003, 23:03
TM Stevens, die is toch endorsee bij Cort?

Bates15
8 juni 2003, 23:06
yep