PDA

View Full Version : Vragen over oude Peavey XR800c Powered Mixer



TopRob
3 maart 2012, 12:52
Een paar jaar geleden kocht ik voor een paar tientjes een oud Peavey mengpaneel met ingebouwde versterker (powered mixer). Het apparaat is toen bij me op zolder beland en ik heb ‘m eigenlijk nog nooit uitgeprobeerd. Binnenkort wil ik met mijn bandje een paar kleine optredens gaan doen en het zou prettig zijn als ik de mixer hierbij zou kunnen gebruiken (als het ding nog werkt tenminste…). Aangezien ik weinig/geen verstand heb van dit soort apparaten, heb ik op internet gezocht naar wat info over deze mixer, maar helaas vrij weinig kunnen vinden. Met name het vermogen van de versterker is me een raadsel. Ik kom hier en daar verschillende waarden tegen, variërend van 150 tot 400 watt.

Vraag: is er iemand bekend met dit oude apparaat en zo ja, wie heeft er enige info over?
Hier een foto van de mixer (http://www.surplusa2z.com/PEAVEYA.JPG).

rvorkink
3 maart 2012, 15:47
Hier staat 400W per kanaal.
http://scottsbluff.craigslist.org/msg/2855917928.html

René

TopRob
3 maart 2012, 16:09
Hier staat 400W per kanaal.
http://scottsbluff.craigslist.org/msg/2855917928.html

René

Ja, die site had ik zelf ook al gevonden. Op een andere site wordt echter over 150 watt per kanaal gesproken en op het apparaat zelf staat hierover niets. Ben je zelf bekend met deze mixer?

kenx
5 maart 2012, 18:30
ikzelf heb de XR1600C (16 channel), deze heeft 250 watt per kanaal @ 4ohm. Geen idee, maar wellicht is de versterker dezelfde als bij jou.

Swaag
5 maart 2012, 18:47
Was het niet zo dat er op die bakken speakers van verschillende weerstand te gebruiken waren?
Hoe lager de weerstand van de speaker, des te meer watt er gegeven werd?

kenx
5 maart 2012, 19:16
Jep klopt, maar ik denk dat 4 ohm het laagste is. 8 ohm lukt ook, maar dan heb je minder vermogen...

Han S
5 maart 2012, 20:25
Speakers hebben geen weerstand maar een schijnbare weerstand die impedantie wordt genoemd. En dan nog is dat getal van 4 of 8 niet absoluut. Bij de resonantiefrequentie zal de speaker een dip geven tot soms ver onder die 4 of 8 Ohm. Een hi fi speaker als de Infinity Kappa 9 komt zelfs beneden de 1 Ohm.

De versterker moet met een lagere impedantie meer vermogen leveren, maar een goede versterker zal ook in de beveiliging gaan en bovendien zegt impedantie niets over de geluidsdruk die een speaker levert. Het rendement van de speaker is in deze doorslaggevend.

Dirk_Hendrik
6 maart 2012, 10:53
Vraag het eens aan de Peavey customer service. Mijn ervaringen met de behulpzaamheid van die lui zijn heel positief. Juist met de support voor, voor hen, antieke produkten.

kenx
6 maart 2012, 18:26
Speakers hebben geen weerstand maar een schijnbare weerstand die impedantie wordt genoemd. En dan nog is dat getal van 4 of 8 niet absoluut. Bij de resonantiefrequentie zal de speaker een dip geven tot soms ver onder die 4 of 8 Ohm. Een hi fi speaker als de Infinity Kappa 9 komt zelfs beneden de 1 Ohm.

De versterker moet met een lagere impedantie meer vermogen leveren, maar een goede versterker zal ook in de beveiliging gaan en bovendien zegt impedantie niets over de geluidsdruk die een speaker levert. Het rendement van de speaker is in deze doorslaggevend.

Helemaal waar, maar deze versterker kan makkelijk zowel 4 als 8 ohm aan ;)

rvorkink
7 maart 2012, 12:53
Ik weet nog wel dat vroeger de wattages vermeld op Amerikaanse apparatuur anders was dan van niet Amerikaanse apparatuur.
Als je toen, en dan hebben we het over eind 60er en begin 70er jaren, dan moest je het opgegeven vermogen van het USA spul halveren om te vergelijken met het niet USA spul.
Vraag me nu even niet meer hoe het zat, maar het was zo.

René

TopRob
12 maart 2012, 16:57
Vraag het eens aan de Peavey customer service. Mijn ervaringen met de behulpzaamheid van die lui zijn heel positief. Juist met de support voor, voor hen, antieke produkten.

Ik heb je advies opgevolgd en contact gezocht met Peavey. Als antwoord stuurden ze me een PDF-bestandje met de handleiding van de mixer. Hierin staat dan het apparaat 150 watt zou zijn (ik neem aan dat dit per kanaal is). Toch vreemd dat men op sommige sites over 400 watt spreekt.
Hoe dan ook; zouden deze 150 watts voldoende zijn om uitsluitend de zang te versterken in cafés of kleine zaaltjes? We spelen nogal harde rock en punkrock en 150 watt lijkt me nogal weinig. Iemand enig idee?

Verder bedankt voor alle reacties.

kenx
12 maart 2012, 17:51
Ik heb je advies opgevolgd en contact gezocht met Peavey. Als antwoord stuurden ze me een PDF-bestandje met de handleiding van de mixer. Hierin staat dan het apparaat 150 watt zou zijn (ik neem aan dat dit per kanaal is). Toch vreemd dat men op sommige sites over 400 watt spreekt.
Hoe dan ook; zouden deze 150 watts voldoende zijn om uitsluitend de zang te versterken in cafés of kleine zaaltjes? We spelen nogal harde rock en punkrock en 150 watt lijkt me nogal weinig. Iemand enig idee?


Verder bedankt voor alle reacties.

Dat lukt naar mijn idee perfect.

peter_heijnen
13 maart 2012, 09:18
Hoe dan ook; zouden deze 150 watts voldoende zijn om uitsluitend de zang te versterken in cafés of kleine zaaltjes? We spelen nogal harde rock en punkrock en 150 watt lijkt me nogal weinig. Iemand enig idee?
Dat gaat niet lukken. 300 watt zit er in in een gemiddelde zangmonitor tegenwoordig en daar ga je in een harde band echt niet de zang mee uitversterken in de zaal.

Ik zou in jouw geval proberen de 150/300 watt van de tafel te gebruiken voor monitoring en dan een extra eindtrap erbij zetten voor je zaalspeakers.

MAARRR, dan moeten die speakers dat (meer vermogen) trekken, én de tafel moet voorzien in in/uitgangen om het trucje te kunnen doen.

Han S
13 maart 2012, 09:44
Ik wil nog een keer wijzen op een van de grootste misverstanden in de geluidswereld: het belang van de speaker versus het vermogen. Het verschil tussen 100 watt en 1000 watt is maar 10 dB, goed hoorbaar, maar veel minder dan je op grond van die 900 watt verschil zou denken.

Ik maak met 100 watt meer lawaai dan een ander met 500 watt omdat ik 15 inch woofers gebruik met een randement van 102 dB in een hoornkast zodat je er 6 dB mag bij tellen. En voor het mid gebruik ik 2445's met een rendement van 110 dB bij 1 watt.

Daarmee maak je veel meer geluidsdruk dan met een goedkoop spekertje met een rendement van iets meer dan 90 dB en dat maak je nooit meer goed met veel vermogen omdat die speaker dat niet aankan.

Bottom line: koop een goede speaker met een goed rendement, dat is belangrijker dan meer vermogen. Het rendement (efficiency) wordt door serieuze fabrikanten vermeld in dB/w/m, hetgeen betekent dat die speaker met 1 watt op een meter afstand een bepaalde hoeveelheid dB aan geluidsdruk levert.

Hoe je dat berekent: 10Log P. Zo zie je op je zakjapanner dat je met 100 watt dan 20 dB krijgt en dat tel je op bij het rendement van de speaker om de geluidsdruk te berekenen. Bij 300 watt zie je dan dat je op 24.7 dB komt, dus maar 4.7dB meer als bij 100 watt.

Snappie ut?

TopRob
14 maart 2012, 09:03
Ik wil nog een keer wijzen op een van de grootste misverstanden in de geluidswereld: het belang van de speaker versus het vermogen. Het verschil tussen 100 watt en 1000 watt is maar 10 dB, goed hoorbaar, maar veel minder dan je op grond van die 900 watt verschil zou denken.

Ik maak met 100 watt meer lawaai dan een ander met 500 watt omdat ik 15 inch woofers gebruik met een randement van 102 dB in een hoornkast zodat je er 6 dB mag bij tellen. En voor het mid gebruik ik 2445's met een rendement van 110 dB bij 1 watt.

Daarmee maak je veel meer geluidsdruk dan met een goedkoop spekertje met een rendement van iets meer dan 90 dB en dat maak je nooit meer goed met veel vermogen omdat die speaker dat niet aankan.

Bottom line: koop een goede speaker met een goed rendement, dat is belangrijker dan meer vermogen. Het rendement (efficiency) wordt door serieuze fabrikanten vermeld in dB/w/m, hetgeen betekent dat die speaker met 1 watt op een meter afstand een bepaalde hoeveelheid dB aan geluidsdruk levert.

Hoe je dat berekent: 10Log P. Zo zie je op je zakjapanner dat je met 100 watt dan 20 dB krijgt en dat tel je op bij het rendement van de speaker om de geluidsdruk te berekenen. Bij 300 watt zie je dan dat je op 24.7 dB komt, dus maar 4.7dB meer als bij 100 watt.

Snappie ut?

Dus als ik het goed begrijp zou ik de 150 watt Peavey eigenlijk best kunnen gebruiken, mits er een paar speakers op aangesloten worden die voldoende rendement leveren? Aangezien we de speakers nog moeten aanschaffen, zou ik dus, behalve de (geluids)kwaliteit, vooral op het rendement van de speakers moeten letten? Hoeveel dB zouden de speakers dan minimaal moeten hebben voor optredens in bijv. cafés en kleine zaaltjes?

Han S
14 maart 2012, 09:54
Peter Heijnen heeft al eens een link geplaatst naar een paar RCF speakers en nou weet ik niet meer of die actief waren of passief. Maar RCF is een oud en bekend merk uit de PA wereld en leverde altijd goede en sterke speakers met een hoog rendement. Ik heb er nog een, een 15 inch PA speaker met een rendement van 102 dB/w/m en dat is erg hoog. Dat betekent dat hij met 150 watt een geluidsdruk haalt van 122dB op een meter afstand.

Een hoog rendement is dus belangrijk als het hard moet gaan. Bijvoorbeeld: een erg goede hi fi speaker als de IMF ALS40 haalt 96dB bij 40 watt. Als je gaat terug rekenen betekent het dat die speaker een rendement heeft van 80dB bij 1 watt en dat is bizonder laag. Zou je zo'n speaker gaan gebruiken in een singer songwriter cafe, dan moet je er heel wat vermogen in stoppen om enig nivo te halen en dat kan wel een teveel zijn waardoor hij in rook opgaat.

Kijk dus als je op zoek gaat niet alleen naar geluidskwaliteit, maar kijk ook naar het rendement.

TopRob
14 maart 2012, 11:26
Peter Heijnen heeft al eens een link geplaatst naar een paar RCF speakers en nou weet ik niet meer of die actief waren of passief. Maar RCF is een oud en bekend merk uit de PA wereld en leverde altijd goede en sterke speakers met een hoog rendement. Ik heb er nog een, een 15 inch PA speaker met een rendement van 102 dB/w/m en dat is erg hoog. Dat betekent dat hij met 150 watt een geluidsdruk haalt van 122dB op een meter afstand.

Een hoog rendement is dus belangrijk als het hard moet gaan. Bijvoorbeeld: een erg goede hi fi speaker als de IMF ALS40 haalt 96dB bij 40 watt. Als je gaat terug rekenen betekent het dat die speaker een rendement heeft van 80dB bij 1 watt en dat is bizonder laag. Zou je zo'n speaker gaan gebruiken in een singer songwriter cafe, dan moet je er heel wat vermogen in stoppen om enig nivo te halen en dat kan wel een teveel zijn waardoor hij in rook opgaat.

Kijk dus als je op zoek gaat niet alleen naar geluidskwaliteit, maar kijk ook naar het rendement.

N.a.v. je adviezen heb ik even zitten snuffelen bij een bekende Duitse dozenschuiver. Ik kwam daar o.a. deze speaker (http://www.thomann.de/nl/the_box_pa12eco_mkii_b_stock.htm) tegen. Volgens opgave geeft deze max. 113 dB. Ik weet natuurlijk niet hoe de geluidskwaliteit hiervan is, maar zou zoiets, gezien het opgegeven rendement, iets voor me zijn i.c.m. de 150 watt Peavey? Wat denk je?

Han S
14 maart 2012, 11:55
Je moet kijken naar het rendement en dat wordt gegeven in dB/w/m. Dat betekent dat hij bij 1 watt op een meter afstand een bepaalde hoeveelheid dB's aan geluidsdruk (SPL) levert. Die 113 dB zegt me niks. Een Celestion V30 gitaarspeaker heeft een rendement van 109 dB bij 3.5 khz en die gaat met 50 watt dus met 126 dB tekeer.

bass blom
14 maart 2012, 11:59
ja je moet niet de allergoedkoopste meuk zoeken.
wij hadden vorige jaar een actieve skytech set.
2 x 400 watt.. jaja.. met 15 inch speakers..
nu een 2e hands dap soundmate.. en die maakt heel veel meer en veel mooiere herrie :D

TopRob
14 maart 2012, 13:08
Je moet kijken naar het rendement en dat wordt gegeven in dB/w/m. Dat betekent dat hij bij 1 watt op een meter afstand een bepaalde hoeveelheid dB's aan geluidsdruk (SPL) levert. Die 113 dB zegt me niks. Een Celestion V30 gitaarspeaker heeft een rendement van 109 dB bij 3.5 khz en die gaat met 50 watt dus met 126 dB tekeer.

Het begint me nu wat duidelijker te worden (bedankt overigens). Dat verklaart natuurlijk ook waarom mijn oefencombootje (Blackheart Little Giant) zelfs op het 3 watt-standje nog erg hard klinkt (tenminste, als ik het allemaal goed begrepen heb).
Rest de vraag: hoeveel dB/w/m heb ik nodig? Ik las bijv. op de site van Behringer dat een bepaalde 15-inch speaker een rendement heeft van 94 dB/1 watt/1 meter. Zou zoiets, i.c.m. de 150 watt Peavey, voldoende zijn voor mijn doeleinden, of heb ik het nog steeds niet helemaal begrepen?

Han S
14 maart 2012, 16:01
Kun je uitrekenen, 10LogP, dus 10Log 150 en dat is bijna 22. Dat tel je op bij die 94 dB en dan kom je op 116 dB op een meter. Maar dat is meestal bij 1000 hz gemeten en lage tonen kosten veel meer vermogen. Bovendien neemt de geluidsdruk met een verdubbeling van de afstand af met 3 dB. 94 lijkt me dus aan de lage kant, sommige hi fi speakers halen dat ook makkelijk zoals de B&W 801.

TopRob
15 maart 2012, 09:11
Kun je uitrekenen, 10LogP, dus 10Log 150 en dat is bijna 22. Dat tel je op bij die 94 dB en dan kom je op 116 dB op een meter. Maar dat is meestal bij 1000 hz gemeten en lage tonen kosten veel meer vermogen. Bovendien neemt de geluidsdruk met een verdubbeling van de afstand af met 3 dB. 94 lijkt me dus aan de lage kant, sommige hi fi speakers halen dat ook makkelijk zoals de B&W 801.

Je had natuurlijk al begrepen dat ik een absolute noob ben op dit gebied, maar door je duidelijke uitleg begint het kwartje al wat beter te vallen. Zou je nog kunnen uitleggen, mits het niet teveel moeite is, hoe je e.e.a. precies berekent? Met name de formule "10LogP" is mij niet geheel duidelijk, waarbij ik wel begrijp dat de "P" staat voor het vermogen/watt.

Han S
15 maart 2012, 10:48
Je snapt het, je neemt je rekenmachientje, voert 100 in en drukt op de Log toets. De uitkomst is 2 en dat tien keer is 20. Voer je 1000 in dan is de uitkomst 3, maal tien is 30.

Dat betekent dat het verschil tussen 100 en 1000 watt niet meer is dan 10 dB en dat kun je optellen bij het rendement van de speaker om de geluidsdruk te berekenen.

Zoals ik zei heeft een hi fi speaker als de IMF een rendement van 80 dB, de B&W 801 heeft een rendement van 94 dB en een goede PA speaker heeft een rendement van meer dan 100 of zelfs meer dan 110 dB.

Het verschil in geluidsdruk tussen een IMF hi fi speaker en een goede PA speaker is dus meer dan 20 dB, terwijl het verschil tussen 100 en 1000 watt maar 10 dB bedraagt. Schokkend niet?

TopRob
15 maart 2012, 11:57
Je snapt het, je neemt je rekenmachientje, voert 100 in en drukt op de Log toets. De uitkomst is 2 en dat tien keer is 20. Voer je 1000 in dan is de uitkomst 3, maal tien is 30.

Dat betekent dat het verschil tussen 100 en 1000 watt niet meer is dan 10 dB en dat kun je optellen bij het rendement van de speaker om de geluidsdruk te berekenen.

Zoals ik zei heeft een hi fi speaker als de IMF een rendement van 80 dB, de B&W 801 heeft een rendement van 94 dB en een goede PA speaker heeft een rendement van meer dan 100 of zelfs meer dan 110 dB.

Het verschil in geluidsdruk tussen een IMF hi fi speaker en een goede PA speaker is dus meer dan 20 dB, terwijl het verschil tussen 100 en 1000 watt maar 10 dB bedraagt. Schokkend niet?

Eureka! Ik begrijp het nu. Enorm bedankt voor je uitleg. Hier heb ik (en anderen misschien ook) wat aan.
Ik zal binnenkort eens op zoek gaan naar een setje speakers en zal het "10LogP" hiervoor als hulpmiddel gebruiken.
Cheerz!!