PDA

View Full Version : Serienummers



BRiet
12 januari 2002, 10:37
Die Gibson serienummers snap ik wel. Maar hoe zit dat bij Fender? Hoe kan ik bijvoorbeeld de leeftijd lezen, en hoe kan ik zien of het een Jappanner, mexicaan of Amerikaan is?

philbee
12 januari 2002, 10:50
Lees alles over USA Fender serie nummers op http://www.stratmarket.net ga in het menu na 'enter' naar 'serial numbers'.

Een USA Strat heeft in de jaren 60 de zgn L serie gekend (voor de cijfers) einde jaren 70 kwam er een S voor de cijfers (Seventies) het eerste nummer na die S geeft het jaar aan, bv S9..... betekent in de regel 1979. Het is niet 100% altijd waar maar het is toch een vuistregel (om zeker te weten moet je de nek losmaken en de 'neckdate' geeft uitsluitsel.

In de jaren tachtig is de E van Eighties ervoor gekomen jaren negentig de N en nu zitten op de Z van Zero.

Alle ander voorvoegsels duiden of op een special series V (vintage reissue) S (signature Series bv Steve Ray vaughan).

Of danwel op een ander land van herkomst als de USA, MX (voor de cijfers) = Mexico etc etc

Als je dus een Fender wilt kopen kijk op het serie nummer of vraag het per mail en dan heb je uitsluitsel.

Hou er ook wel rekening mee dat als de gitaar niet meer in de originele fabrieksstaat is de gitaar minder waard wordt. Tenzij er originele (betere) Fender onderdelen in geplaatst werden (bv Texas Specials).

Hoop je hiermee wat verder te hebben geholpen.

Groet
Phil

BRiet
12 januari 2002, 15:34
Oke, bedankt! Heb echter een Fender gezien met 'MN' en 7 cijfers. Waar staat dat voor dan?

philbee
12 januari 2002, 19:41
MN is Mexico en sorry niet MX zoals ik zei.
Een 2e hands Mexico niet meer geven als een piek of 5 a 600 als ie in goeie staat is

BRiet
12 januari 2002, 22:58
Niet meer dan 600 piek? Ik dacht zelf dat een Jap al een honderd of 7 deed, laat staan een mexicaan...

philbee
13 januari 2002, 22:30
als je tegen de 1000 gaat kun je beter even doorsparen en een echte USA kopen voor 14/1500 heb je die ook 2e hands en die zijn veel waardevaster als je ze ooit wilt verkopen. En 'the real thing' natuurlijk.

anoniem
13 januari 2002, 22:45
hoe zit dat met Ibanez gitaren?????/Kan ik op internet ook ergens als ik mijn serienummer van mijn ibanez gitaar intyp het bouwjaar achterhalen,enz?

philbee
13 januari 2002, 23:00
hey ja ik ben de Fender man niet de Ibanez man, sorry

anoniem
13 januari 2002, 23:06
ik vraag het algemeen hoor

BRiet
21 januari 2002, 22:25
Sorry, maar ook dit nummer kon ik niet vinden op stratmarket. Het gaat om een CY nummer. Is dit soms een squier?

Bedankt!

philbee
22 januari 2002, 09:59
zou het zo niet weten, in iedergeval geen USA
mail me anders volgende keer maar, mail via link hieronder

BRiet
22 januari 2002, 16:37
Jammer, maar toch bedankt!