PDA

View Full Version : Luchtvochtigheid te laag?



andrevanroon
3 maart 2012, 00:24
Na mij zojuist voorgesteld te hebben, direct maar even mijn eerste vraag.
Vorige week heb ik een nieuwe Taylor 310ce aangeschaft, en via de website van Taylor vernomen dat Taylor zijn gitaren bouwt in een constante luchtvochtigheid van 47%. Bij mijn muziekwinkel heerst een constante lv van 55%. Een lv van <40% zou slecht voor de gitaar zijn. Vandaar dat ik vandaag in de huiskamer ben gaan meten, met als resultaat een lv van 43-44%.

Is dit te laag voor mijn Taylor, en zo ja.....wat kan ik hier het beste aan doen?

Bij voorbaat dank.

-Martijn-
3 maart 2012, 00:35
43% is nog niet zo'n probleem, daar zou ik me niet te druk over maken.
Ik hang wel eens natte handdoeken op als het echt te laag is.

andrevanroon
3 maart 2012, 00:41
Bedankt voor je reactie Martijn. Met 43% hoef ik mij dus geen zorgen te maken over barsten of scheurtjes in het hout? Handdoeken ophangen is mijn vrouw denk ik niet zo blij mee :-)

Jedeel
3 maart 2012, 01:23
Weet niet of je dit topic al gelezen hebt?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152647-Barst-maar-met-die-winter-van-mij-mag-het-warmer-worden

Hetzelfde onderwerp en ook wat oplossings-info.

Rizz
3 maart 2012, 08:47
Onder de 35% mag je je zorgen gaan maken... We hebben deze winter een tijd onder de 30% gehad en dan moet je wel aan maatregelen gaan denken.. De luchtvochtigheid buiten ligt op het moment boven de 50%, goed ventileren en er is niets aan de hand! Wat vochtiger is minder een probleem als wat droger....

Eko
3 maart 2012, 11:35
Als je even je grote vriend Youtube aanslingert kun je een filmpje vinden van Taylor over het bevochtigen van een uitgedroogde gitaar. Die heeft een humidifier gebruikt wat niets anders is dan kleine sponsjes die je in een klankgat hangt. Als je een oude, versleten , feedbackbuster gebruikt en reepjes oude spons kom je een aardig eind. Alleen gebruiken als het echt nodig is en geen zeiknatte sponzen gebruiken maar uitgeknepen versies. Komt je gitaar weer van bij na een zeer droge periode.
Goed ventileren doet ook wonderen. Soms een nacht in de ( geventileerde )badkamer zetten ook trouwens.
In Nederland heb je er normaal gesproken niet echt veel last van.

Watchmaker
3 maart 2012, 11:43
Is al 't een en ander over geschreven; er zijn ook lekvrije klankgatbevochtigers (met een soort Gore-Tex membraan) zoals van Oasis, als aanvullende maatregel zet ik ze (ook de LP maar da's wellicht een beetje overdreven), onder de 35%, ook nog 's in de badkamer. Zorg ik wel eerst dat het daar niet TE vochtig is.

Riny
3 maart 2012, 12:56
In de ruimte waar mijn gitaren hangen/staan is ook een CV radiator en ik heb om die reden dan ook een extra hygrometer opgehangen.
Wanneer de luchtvochtigheid te laag wordt vul ik waterbakjes, welke ik aan mijn radiator heb gehangen.

Elk nadeel heeft ook zijn voordeel, heb zelf COPD dus voel ik het goed aan wanneer de luchtvochtigheid te hoog word.
Echter niet wanneer deze te laag wordt, maar daar hebben we dan de hygrometer voor.

Iedere dag kijk ik wel eens op de meter.
Gemiddeld genomen is de luchtvochtigheid redelijk dus ik zou er persoonlijk geen obsessie van maken.
De gitaren kunnen best wel wát hebben, zeker als het kwaliteit- gitaren zijn/betreft.

andrevanroon
4 maart 2012, 13:41
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb, vanwege de hoge luchtvochtigheid buiten, de ventilatieroosters open gezet. Hierdoor is de lv in de woonkamer inmiddels gestegen naar 46%. Een lv waar ik me dus geen zorgen om hoef te maken, of extra maatregelen dien te nemen. Heb een tijdje voor de Taylor moeten sparen en ben er razend blij mee, en wil dan niet graag voor onaangename verrassingen komen te staan. Ben weer een stuk geruster :-)

Riny
4 maart 2012, 13:46
Graag gedaan en denk ook namens de andere mensen die gereageerd hebben.
Fijn toch dat een dergelijk forum bestaat en dat het bestaat uit mensen die de waardes kunnen in schatten van ons zo geliefd materiaal.

andrevanroon
4 maart 2012, 14:27
Helemaal mee eens Riny. Forums zijn van onschatbare waarde :)

Graag gedaan en denk ook namens de andere mensen die gereageerd hebben.
Fijn toch dat een dergelijk forum bestaat en dat het bestaat uit mensen die de waardes kunnen in schatten van ons zo geliefd materiaal.

andrevanroon
10 maart 2012, 10:20
Update:
Omdat de lv onder de 40% begon te zakken, afgelopen dinsdag toch maar een luchtbevochtiger van Boneco aangeschaft. Bijkomende redenen waren oa: kieren in onze parketvloer, en geregeld een droge keel (hoest). Het apparaat werkt fluisterzacht, en is supereenvoudig in gebruik. Gisterochtend bereikte de lv op de hygrometer een waarde van 60%. Daarom enkele ventilatieroosters boven de ramen geopend, waardoor we nu redelijk constant rond de 52-53% lv zitten. Voor de gitaar zou dit perfect moeten zijn, en nu maar hopen dat de kieren in de vloer en de droge hoest ook gaan verdwijnen. Happy now :-)