PDA

View Full Version : amp.Marshall



astair
2 maart 2012, 23:11
Hallo ieder mijn naam is Freddy ben op pensioen en heb de gitaar opgenomen 2-tal terug.
Kan mij iemand een tip geven aub?
Mijn gitaar is een Fender tele,mijn amp. een MarshallMG50FX.
Hoe moet ik deze amp.afstellen om deze(het meest) bluesy te laten klinken.
Dank en vriendelijke groeten
Freddy

VLP
2 maart 2012, 23:23
Een marshall is zowizo niet echt een goede amp voor een 'echte' bluesy sound.
Marshall is meer voor een goede distortion\overdrive.

big dooley
3 maart 2012, 01:23
Een marshall is zowizo niet echt een goede amp voor een 'echte' bluesy sound.
Marshall is meer voor een goede distortion\overdrive.

inderdaad... hendrix, bonamassa, moore, clapton, vaughn en nog wel meer van dat soort spelers wisten totaal niet waar ze mee bezig waren ....

ff serieus: een MG50FX is niet wat je een superversterker kan noemen, maar als er een muziekstroming is waar het geluid hem vooral in de vingers zit, dan is het de blues wel... je moet de amp afstellen zoals je hem zelf het lekkerst vind klinken en daarop je eigen spel verbeteren...

Bartrock
3 maart 2012, 10:35
Nee,een ultieme super-Marshall is-ie zeker niet -hoewel ik de 100 Watter bezit,jou 50 hoorde ik nog nooit-en nee,wat ik ooit met m'n 30th Anniversary deed gaat niet lukken.Maar ondanks alle negatieve geluiden over de MG's kan ik er toch echt niet ontevreden over zijn.Integendeel,ik vind 'm lekkerder dan m'n JCM 900,eigenlijk.Nou ben ik dan weliswaar van de Zware Jongens/Van Nelle,maar ik weet eigenlijk wel zeker dat er een prima bluesy soundje uit te halen is.De top is het gewoon niet,daar is de prijs dan ook naar.Inderdaad:ga er gewoon eens lekker op je gemak voor zitten,en lekker experimenteren.Neem lekker je tijd,en je zult er best heel aanvaardbaar geluid uit halen,lijkt me zo.

iWishmaster
3 maart 2012, 17:21
En wat versta je onder blues? Gary More en BB King hebben toch wel een ander geluidje bijvoorbeeld.

astair
4 maart 2012, 00:25
hartelijke dank

big dooley
4 maart 2012, 08:48
dan toch een kleine tip...
er zit als het goed is een "contour" regelaar op het overdrive kanaal van die dingen... draai die gerust vrijwel helemaal dicht en gebruik alleen bass middle en treble

Nobler
6 maart 2012, 17:31
Wat mij betreft is specifiek aan een 'blues-geluid' ter onderscheiding van andere muzieksoorten, dat je wel een bepaald minimum aan oversturing hebt, maar vooral niet te veel. De 'echte' bluesgitaristen (dat wil zeggen, zwarte muzikanten uit de bluescentra in de USA) hoor je eigenlijk helemaal niet zo veel over hun geluid en hoe ze dat bereiken. Dat lijkt meer het terrein van de witte bluesgitaristen van buiten de USA. Die laatste groep hoor je verrassend vaak zeggen dat ze eigenlijk best wel 'clean' spelen. Dat clean moet je dan niet opvatten als "absoluut niet overstuurd", maar meer dat ze hun over het algemeen vrij krachtige buizenversterker zo hard hebben staan dat de versterker zelf iets overstuurd waardoor je een wat lekkerder, smeuiïger geluid met wat meer sustain geeft. Zo hard kan de gemiddelde hobby-gitarist in Nederland echter niet spelen, zodat wij dat met pedaaltjes (boosters, tubescreamers), en met de regelbare gain van de versterker en de volume/mastervolume willen proberen te bereiken.
Op een tranistorversterker, waar je dus geen gebruik kunt maken van buisoversturing, zou ik de voorversterker (volumeknop) zo ver dicht draaien dat het geluid niet TE (klinisch) clean wordt, en de mastervolume zo ver open dat je voldoende herrie hebt. Treble en bass toevoegen naar smaak. Voor de rest is het dan een kwestie van de snaren met voldoende gevoel aanslaan ...

guitarkid
6 maart 2012, 19:45
Freddy.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152994-Hoe-een-bluesy-sound

Een topic van jou over precies hetzelfde onderwerp! Daar hebben talloze mensen, waaronder ik, je ladingen tips gegeven. Ik heb zelfs een scan van het manual van jouw versterker erbij gedaan met de afstelling die geschikt is. Je hebt daar niet op gereageerd en nu start je gewoon weer een nieuw topic. Vind ik niet leuk en tamelijk ondankbaar......
Je hebt bovendien bij electrische gitaren 3 keer een topic over het zelfde onderwerp (Richwood gitaren) gestart.
Excuses aan de mods, maar ik moest dit even kwijt!

big dooley
6 maart 2012, 20:29
Freddy.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152994-Hoe-een-bluesy-sound

Een topic van jou over precies hetzelfde onderwerp! Daar hebben talloze mensen, waaronder ik, je ladingen tips gegeven. Ik heb zelfs een scan van het manual van jouw versterker erbij gedaan met de afstelling die geschikt is. Je hebt daar niet op gereageerd en nu start je gewoon weer een nieuw topic. Vind ik niet leuk en tamelijk ondankbaar......
Je hebt bovendien bij electrische gitaren 3 keer een topic over het zelfde onderwerp (Richwood gitaren) gestart.
Excuses aan de mods, maar ik moest dit even kwijt!

potverrr... had het niet eens in de gaten, maar daar had ik ook al gereageerd :confused:

almarvk
6 maart 2012, 21:05
Inderdaad. Hou het aub in één topic en reageer dan ook. Deze gaat dicht.