PDA

View Full Version : Fender Blues Deluxe Reissue + distortion/overdrive?



andyv
2 maart 2012, 14:01
Hoi,

Ik heb mij dit weekend een nieuwe Fender Blues Deluxe Reissue lampenversterker aangeschaft.
Het clean kanaal is ronduit subliem. Het drive kanaal voegt er weinig aan toe, maar is zeker niet slecht.

Mijn vraag: zijn er nog mensen met deze versterker (of eventueel de Hot Rod of Deville)? Wat doen jullie precies om er een goed, warm distortion geluid uit te krijgen? Een pedaal tegen zetten is vanzelfsprekend. Maar kiezen jullie eerder voor overdrive, distortion, fuzz, ...

Ik heb een Boss ME-70 multi-effect, maar ben niet zo thuis in het creëren van een goede warme distortion (zowel ritme als solo). Ik heb het niet over metal, eerder over rock in de lijn van ZZ Top, Golden Earring en zo.

Alle feedback is welkom :)

P.S. Ik speel op een Standard USA Strat

Thanks

Mvg

Andy

HaroldA
2 maart 2012, 14:07
Maat van mij heeft ook de Blues Deluxe. Hij is nu op de Xotic AC Booster geëindigd na een stuk of 15 pedalen geprobeerd te hebben. Hij speelt in een blues/rockbandje en had een zuivere, warme overdrive nodig zonder te modern te klinken.

Afvallers:
* Proco Rat
* Fulltone OCD
* Big Muff
* T-Rex Mudhoney
* TS-9
* MI Audio Blues Pro
* Xotic RC Booster
* ZVex SHO
* Boss SD-2
* Boss BD-2

Finalisten:
* Fulltone GT-500
* Ross Distortion (Dist+ clone)
* Xotic AC Booster

LGK
2 maart 2012, 14:14
maar als je een goede vette overdrive uit je versterker wilt halen.. dan koop je toch geen blues deluxe...
Eerder een dikke Marshall ofzo... ? Of zie ik het hier verkeerd....?

HaroldA
2 maart 2012, 14:16
maar als je een goede vette overdrive uit je versterker wilt halen.. dan koop je toch geen blues deluxe...
Eerder een dikke Marshall ofzo... ? Of zie ik het hier verkeerd....?

Dat zie je verkeerd. Ik als Marshall-knuffelaar vind die Blues Deluxe een erg gave buizenbak met dito scheur! Je moet 'm wel een beetje aanduwen, maar het is het ook waard!

LGK
2 maart 2012, 14:27
Dat zie je verkeerd. Ik als Marshall-knuffelaar vind die Blues Deluxe een erg gave buizenbak met dito scheur! Je moet 'm wel een beetje aanduwen, maar het is het ook waard!

Ahaa! Maar ze zijn toch ook niet zoo heel duur...700 euro of.. naja noem het maar niet duur, het is tuurlijk best veel geld. Maar een deluxe reverb kost 1150 ofzo..? En een blues deluxe heeft ook nog meer watt toch...? Gaat ie een beetje hard..?! :soinnocent:

HaroldA
2 maart 2012, 14:29
Ahaa! Maar ze zijn toch ook niet zoo heel duur...700 euro of.. naja noem het maar niet duur, het is tuurlijk best veel geld. Maar een deluxe reverb kost 1150 ofzo..? En een blues deluxe heeft ook nog meer watt toch...? Gaat ie een beetje hard..?! :soinnocent:

Er zitten 2 6L6 buizen in. Volume op 1 = bloed uit je oren. De deluxe reverb vonden we maar saai in vergelijking met de blues deluxe.

LGK
2 maart 2012, 14:35
Nice... Zit er ook aan te denken in de toekomst.. Als ik in een bandje ga spelen. Heb ik lekker wat vermogen voor srv style muziek ;)

andyv
2 maart 2012, 15:46
maar als je een goede vette overdrive uit je versterker wilt halen.. dan koop je toch geen blues deluxe...
Eerder een dikke Marshall ofzo... ? Of zie ik het hier verkeerd....?

Ik speel voor 90% clean, blues en jazz, dus de Deluxe is de perfecte versterker voor mij (in zijn algemeenheid).

Ik speel echter een een coverband die een heel ruim repertoire heeft in alle stijlen (Michael Jackson, The Knack, Golden Earring, etc), dus in bepaalde nummers komt er wel wat distortion aan te pas :)

andyv
2 maart 2012, 15:47
Nice... Zit er ook aan te denken in de toekomst.. Als ik in een bandje ga spelen. Heb ik lekker wat vermogen voor srv style muziek ;)

De versterker is perfect voor SRV. Gewoon plug n play :)

andyv
2 maart 2012, 15:49
Ahaa! Maar ze zijn toch ook niet zoo heel duur...700 euro of.. naja noem het maar niet duur, het is tuurlijk best veel geld. Maar een deluxe reverb kost 1150 ofzo..? En een blues deluxe heeft ook nog meer watt toch...? Gaat ie een beetje hard..?! :soinnocent:

Een beetje te hard :)

Gisteren voor de 1e keer gerepeteerd met de band: hoger dan stand 4 (van de 12!) heb ik hem niet gezet. En geloof mij, onze drummer slaat goed door! :)

Thuis ligt het moeilijker..stand 1 en mijn vrouw begint te zagen...

hs0504
2 maart 2012, 16:00
Ik gebruik zelf een Blues Deluxe met een Xotic BB Booster (AC Booster werkt trouwens ook lekker op deze versterker). High Gain pedalen die ik gebruikt heb (Wampler Pinnacle, Lovepedal Redhead) werken goed op lagere (huiskamer) volumes. Als het wat harder moet, zoals met repetities, wordt het geluid met deze pedalen wat ongedefinieerd en rommelig (vind ik). Hetzelfde geldt voor de Proco Rat.

ellisvertellis
2 maart 2012, 17:13
Ik heb jaren op een Blues Deville 410 gespeeld, overdrive bestond uit een TS9 en een OCD. Met de TS9 maak je je sound lekker dik en midvoiced met wat korrel, de OCD stond bij mij op heel erg weinig drive en beetje volumeboost. Samen krijg je een heerlijk volle romige leadsound.
Die OCD daar kon je nogal wat verschillende sounds uit krijgen. Ik vond het goed werken voor bluesy sounds, voor het zwaardere werk heb je iets anders nodig.
Die fender blues amps werken met zowat elk pedaal, heb ik gemerkt, heel wat anders dan mijn SF Pro Reverb...
Ook tof en heel goedkoop (2dehands) is een Boss BD2 oftewel bluesdriver.

LGK
2 maart 2012, 17:55
Thuis ligt het moeilijker..stand 1 en mijn vrouw begint te zagen...

Hahah... Agja vrouwen... ;)

alfred
2 maart 2012, 20:23
Barber Direct Drive werkt goed voor mij.

Eko
2 maart 2012, 22:43
+1 Voor de Boss Blues Driver. Net genoeg om het cleane te breken. Ook heel subtoel te gebruiken : T-Rex Moeller. Kun je het cleane kanaal met drive mixen en heeft tevens een regelbare boost die ook los te gebruiken is.

HaroldA
2 maart 2012, 22:58
+1 Voor de Boss Blues Driver. Net genoeg om het cleane te breken.

Die vonden wij zeer vlak en dynamiekloos. Wel een leuke drive, maar niet echt expressief.

steph
3 maart 2012, 07:48
Been there, done that...
uiteindelijk de HRDX weggedaan, maarre de Xotic AC en Xotic BBmb pedalen gaan nooit meer weg!!!
Idd. vrijwel alle andere (T-Rex mudhoney, Blues driver etc) pedalen zijn het allemaal met de HRDX niet, het scherpe hissige soundje in zowel de pedalen als de versterker beinvloeden elkaar verkeerd. Gaat er ook niet uit met andere buizen of speaker enz.

Maar goed, deze 2 pedalen kosten evenveel als een tweedehands Hotroddeluxe...
En dan in combinatie met een Deluxe reverb, is het ineens niet zo saai meer...

Little Jay
3 maart 2012, 09:46
HRDX is géén BDLX! Wat op de één werkt, werkt niet op de ander heb ik gemerkt. (En vice versa).

Btw, vind de Bdlx lekkerder dan de Hrdx (voor wat ik speel: jazzfunksoulgroove oid).

Ik gebruik een bluesdriver en een goedkope tonelock Tubescreamer, werkt goed zolang 't niet high gain hoeft te zijn.

arjanb01
3 maart 2012, 10:39
Fulltone ocd versie 4 haal je zowat alle drives ui tot en met bonamassa bluesrock. Vette overdrive en met de hp stand marshall esque. In lp stand srv en hendrix all the way! Gebruik hem zelf icm fender deluxe reverb ri 65. Weliswaar gemod met jensens, tung sol buizen en sovteks maar echt een lekkere sound en kan er alle kanten mee op!

farstreetblues
3 maart 2012, 13:50
+1 Voor de Boss Blues Driver. Net genoeg om het cleane te breken. Ook heel subtoel te gebruiken : T-Rex Moeller. Kun je het cleane kanaal met drive mixen en heeft tevens een regelbare boost die ook los te gebruiken is.


Ik gebruik de hotrod 4x10 de ville, en gebruik hierbij alleen het cleankanaal (lowinput). Het volume ongeveer op 4-5, en heb daarbij standaard altijd een Boss bluesdriver erbij aan staan. Volume van de gitaar ongeveer op 7-8 voor een clean sound met randje. Daarnaast voor pak ik zo'n T-rex moller overdrive erbij om het geluid nog verder aan te dikke voor leads etc. En veel gebruikmaken van de volume knoppen van gitaar. Ik kan hier een heerlijk rock/blues sound uithalen. Van gallagher tot de SRV-man, tot vette rock.

ellisvertellis
3 maart 2012, 13:51
HRDX is géén BDLX!

Zeer juist! De blues deluxe is een pak subtieler dan een Hot Rod, wat volwassener en minder schreeuwerig. Voor een warme drive heb je bij deze versterker echt niet veel extras nodig. Een bluesdriver of tubescreamerachtige kan daar perfect volstaan. Het zal in elk geval goedkoper uitkomen dan een OCD of Xotic pedaal. Als je natuurlijk een specifieke sound in je hoofd hebt, da's iets anders dan...

HaroldA
3 maart 2012, 14:01
Fulltone ocd versie 4 haal je zowat alle drives ui tot en met bonamassa bluesrock.

Wij vonden die weer te modderig, niet 'open' genoeg.

ellisvertellis
3 maart 2012, 14:23
Wij vonden die weer te modderig, niet 'open' genoeg.

Daar is iets van ja, het is een pedaal waar je de gain laag bij moet houden, anders wordt het idd een brij. Als booster/lichte drive kan het echter wel een mooie korrel genereren die ik wel kan pruimen...