PDA

View Full Version : Frima 12 snarige gitaar



Heusinkveld
2 maart 2012, 12:34
Hallo,

Op het internet vond ik een 12 snarige Frima gitaar (http://link.marktplaats.nl/535522085)

Er is weinig informatie over te vinden. Het betreft een gitaar die onderdeel is geweest van Egmond, wat
ik nog heb kunnen vinden. De 12 snarige Frima heb ik echter niks over gevonden.

Iemand toevallig 1 in bezit? Of kent er iemand? Wie kan er mij meer over vertellen?
Het is waarschijnlijk een 60's gitaar. Als ik ga kijken, moet ik natuurlijk op de hals letten of die niet krom is.

Nog meer suggesties?

geert1976
2 maart 2012, 13:01
Volgens mij heet forummer Wietse er eentje, die was nog in een prima staat.

Frima gitaren, komen inderdaad uit de Egmond fabrieken en zijn van een hele redelijk kwaliteit, ik heb er vroeger (wat klinkt dit oud) ook een aantal gehad.
Gitaren waar de merknaam Egmond op staat, waren vaak niet al te best en de halzen tordeerde al, als je er naar keek.
Als je gaat kijken, gewoon even checken of de electronica het nog doet en of de kast nog redelijk heel is.
De electronica in deze gitaren is vrij redelijk en zal allemaal nog wel werken.

Succes en als je hem koopt, wel even foto's op het forum plaatsen hè ;)

wietse
2 maart 2012, 13:46
die van mij is een orpheum en die is inderdaad nog perfect, bij egmond goed de halzen controleren, maar als die net zo goed is als op die orpheum van mij dan zit dat wel goed.
verder weinig over te zeggen controleren en bespelen, wel jammer dat de slagplaat mist zodat je de vervorming van de f sleuf ziet, dit deed men met opzet zodat er ruimte was om die toch wel grote rotaryswitch op zijn plaats te krijgen.

Heusinkveld
2 maart 2012, 14:50
Had de man van de site egmondguitars.nl gemaild of hij wat info had.
Vertelde mij dat de slagplaat al mistte.

Hoe kan ik het beste de hals controleren? Nog niet echt vaker gedaan, zijn er tips?
'Gewoon op het oog' begrijp ik wel, maar wat is de beste manier?

wietse
2 maart 2012, 15:17
hals controleren op kromming doe je door er van de zijkant af naar te kijken, een hele lichte holling is niet erg, en op torderening dan zie je gewoon bij de hals langs, headstock onder je neus of body net wat je het gemakkelijkst vindten dan langs de hals kijken, de frets moeten er dan bijliggen als spoorbielzen, allemaal recht toz van elkaar lijkt het of er een bocht in zit dan is hij getordeerd, maar of hij goed bespeelbaar is is natuurlijk het belangrijkst, ook een licht getordeerde hals kan nog prima bespeelbaar zijn.
hangt er natuurlijk wel van af wat hij er voor wil hebben, meer dan 150/175 zou ik er niet voor geven in deze incomplete staat, wel gaan ze op ebay soms voor absurde bedragen weg maar goed dat is ebay, in de usa doen ze aanzienlijk meer dan hier.

Heusinkveld
2 maart 2012, 15:38
Oke bedankt voor de info. Zal daar vooral op letten en of hij nog enigszins bespeelbaar is.
Heb hem ook minder geboden dan dat jij er aangeeft en ga dinsdag even kijken.

siger mulder
20 juni 2012, 22:56
Ik heb hier zo'n monster staan. Een Westernmodel/akoustisch met Element. Donker en lichtbruin. Ooit eens zo'n 25 jaar terug 2e hands kunnen kopen voor weinig geld (kringloop) en getracht er op te spelen. Dat ging destijds wel, maar loodzwaar!!!! Maar kon hem gewoon inpluggen en spelen... Dat de halzen krom trekken is geen fabel denk ik, en tot mijn verbazing valt dat bij deze nog wel mee, maar blijft geen simpele opgave om deze gitaar te bespelen, zelfs niet voor gevorderde en geharde handen heb ik begrepen....Daarbij weegt hij ook nog al wat, schat zo'n 4 a 5 kilo. Persoonlijk vind ik dat best zwaar voor een akoustisch model....maar moet zeggen dat ik zeer weinig ervaring heb op dat Western/akoustisch gebied.

Ik had het apparaat een aantal jaren uit het oog verloren maar kwam een paar jaar terug weer boven water bij ouders. Ben best wel gecharmeerd van deze gitaar, al was het alleen maar omdat het zo'n vreemde en zware eend in de bijt is...
Voor zover ik kan zien is hij nog helemaal compleet, inclusief origineel Egmond element en Volume en Tone knoppen. (rond-zwart) Parelmoerkleurige verstelknoppen boven aan hals, zo'n Egmond Manufacturing papiertje aan de binnenkant en een serie nummer achter op de kop van hals; 28530016 (voorzover ik het kan zien) een originele (vlam-rood,bruin) slagplaat van Egmond plus originele fretsen (ontbreekt 1, 2e van ondere) en mechanieken voorzover ik dat kan zien. Enige wat mist is het metalen plaatje wat op de kop zit om de stelschroef af te dekken, daarvan is de helft verdwenen en daar had een grapjas een plastic Nederlandse Leeuw opgeplakt, hi. Made in Holland, dat staat er nog...

Maar ik zou het ding best weer willen herstellen in een bespeelbare staat, wat gezien de staat van de hals nog wel zou moeten kunnen. Dan zou het voornamelijk een kwestie zijn van schuren en weer lakken, nieuwe Fretsen en parelmoerdotjes op de hals (originele zijn diep in het hout verzonken in loop der jaren) Misschien een nieuwe messing kam? Brug en mechanieken zien er nog geweldig bruikbaar uit. (geen roest enzo, wat patina te zien das alles)
Mijn grootste vraag is eigenlijk; weet iemand van wat voor Houtsoort deze gitaren gemaakt werden. Ik meen dat het hout uit Tsjechië kwam (dank je John!), maar wat voor soort en vooral hoe behandel ik deze gitaar zonder er meer schade aan te richten. Is het schuren en lakken van een akoustiche Egmond over te laten aan een amateur of toch maar beter zoiets te laten doen? En wat zou zo'n geintje me dan ongeveer kosten? Of zeg je hang dat ding toch gewoon op in de staat waarin hij verkeerd en geniet ervan...