PDA

View Full Version : [HNGD] Fender '08 Telecaster Deluxe Sunburst MiM



DemolitionColorScheme
1 maart 2012, 19:53
Soms heeft het aardig wat succes om eens op eBay rond te zoeken. Ik zocht al een tijdje naar een Deluxe in Sunburst of Natural alleen vond ik de Natural alleen maar mooi als hij jaren ge-aged is en in alle eerlijkheid zag ik het niet zitten om rond de €2500,- neer te leggen voor zo'n Tele, hoe goed die modellen dan ook wel niet zouden zijn. Ik kwam deze Sunburst uit '08 tegen voor een erg schappelijke prijs en daarbij had hij ook nog een erg degelijke case, een strap met locking straplocks en was de verzending vanuit Frankrijk niet eens zo duur. Dus, waarom niet?

Onderweg is hij kwijtgeraakt door PostNL ... de verkoper en ik schrokken ons dood. Na een aantal malen bellen vanuit hem naar het Franse postbedrijf en vanuit mij naar PostNL bleek dat iemand van PostNL de postcode letters had omgedraaid en hij daarom niet verzonden kon worden omdat dat adres niet bestond, blijkbaar. Hij zou dus terug naar Frankrijk gaan. Gelukkig had de vriendelijke chick aan de telefoon rondgebeld en alles rechtgesteld en kwam hij vandaag alsnog aan.

http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/Fender08TelecasterDeluxe01.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/Fender08TelecasterDeluxe03.jpg

Ik moet zeggen, ik ben er erg tevreden met! Toen ik speelde voelde ik me er gelijk wel mee verbonden, hoe cliché dat ook wel niet mag klinken. Soms klikt het gewoon lekker snel. Ik ga hem nog een beetje pimpen, de knoppen verwisselen, wat zwarte schroeven in de slagplaat, switchtip verwisselen. De jack input was al upgraded.

Het enige wat ik me nu afvraag is; pots verwisselen naar 500k? Schijnt vaak gedaan te worden bij deze modellen.
Daarbij: ik ben eigenlijk best tevreden met deze pickups, vooral de bridge. In hoeverre zijn de originele Cunife pickups beter/anders?


The Deluxe features 2 Seth Lover-designed Wide Range humbuckers with "Cunife" (Copper/Nickel/Ferrite) rod magnets in the place of pole-pieces. This design yielded a brighter and clearer sound more similar to that of single coil pickups. They were wound with approximately 6,800 turns of copper wire, yielding a DC resistance of approximately 10.6 kΩ (compared to a standard Gibson P.A.F. humbucker typical DC resistance of 9 kΩ).

The 2004 reissue version of the pickup was redesigned by Fender employee Bill Turner in order to achieve a similar sound in the absence of cunife magnets. While looking almost identical to the original 1970s version it differs greatly in its construction, featuring an alnico bar magnet underneath non-magnetized pole-pieces. It is in fact an ordinary humbucker placed in the larger Wide Range Humbucker casing, and the gap is filled with wax. This is one important reason the reissue Deluxe sounds different from the original guitars. Another reason is the use of 250kΩ volume and tone pots, while the original used 1 MΩ pots. Using 250kΩ pots with very hot humbuckers results in a dark and muddy sound; a common remedy is to replace the controls with 500kΩ pots, which is generally agreed to improve the sound of the reissues. (These same reissue pickups are used for the current 1972 Custom and Thinline Telecaster Reissues.)

Ik weet dat Curtis Novak erg degelijke replacements maakt naar vintage specs (http://curtisnovak.com/pickups/wrhb.shtml). Heeft iemand hier ervaring mee?
Hier nog een leuk artikel van hem:
- http://curtisnovak.com/Articles/GB98.pdf

Ik weet dat deze RI's eigenlijk niet echt geheel trouw zijn aan de vintage '72 Deluxe's, maar ... deze RI's zijn van zichzelf al wel weer erg populaire gitaren geworden en ik gok dat maar weinig mensen die pickups hebben geswapped.

Het zijn misschien niet echt speciale gitaren, maar vrij populair en niet zozeer zonder reden.

soup
1 maart 2012, 19:55
Mooie gitaar, zal lekker spelen. Enkel zou ik de knoppen zo houden, staat toch mooi zo of wat heb je in gedachte? :)

DemolitionColorScheme
1 maart 2012, 19:58
Mooie gitaar, zal lekker spelen. Enkel zou ik de knoppen zo houden, staat toch mooi zo of wat heb je in gedachte? :)
Dat is dan persoonlijke smaak. ;) Ik vind ze niet lelijk en het hoort bij een Deluxe, maar ik vind het altijd wel leuk om gitaren er nèt ietsjes anders uit te laten zien. Ik ga er zwarte dome knoppen opzetten.

bass blom
1 maart 2012, 20:10
heel mooi, een tele met een jaren 70 strat kop :p
verder vind ik hem niet mooi :D
hafe fun ermee!
hoort die schroef tussen de pups er in?

DemolitionColorScheme
1 maart 2012, 20:33
heel mooi, een tele met een jaren 70 strat kop :p
verder vind ik hem niet mooi :D
hafe fun ermee!
hoort die schroef tussen de pups er in?
Dat doet 'm wel tekort! ;)
En ja, die schroef hoor. Ik vind dat er eigenlijk teveel schroeven in die slagplaten zitten van Deluxe's/etc. vandaar dat ik ga kijken of zwarte schroeven het een beetje verbergen.