PDA

View Full Version : Zoem op het cleane kanaal.



Brum
1 maart 2012, 15:25
Vraagje... Ik heb ineens een vreemde zoem op het cleane kanaal. Op het tweede en derde kanaal heb ik geen last. Ik zag al horrorscenario's voor me van een kapotte uitgangstrafo, maar dat is het niet toch?...:nervous:

Wat kan dit zijn? Kapotte voorversterkerbuis?

Plant
1 maart 2012, 18:37
Ik denk dat er meer respons komt als je vermeld over welke versterker het gaat.

Maar als je op 2 van de 3 kanalen geen last hebt, heeft het in ieder geval niets met je eindtrap of uitgangstrafo te maken. Je moet het zoeken vóór je channelswitch.
Schakel je soms tegelijk met het cleane kanaal ook externe effekten of pickups op je gitaar? Misschien komt de storing zo toch van buitenaf.

cluseau
1 maart 2012, 19:30
Wat kan dit zijn? Kapotte voorversterkerbuis?


Buisje is erg onwaarschijnlijk (niet onmogelijk) omdat een buis meestal voor meerdere kanalen wordt gebruikt.
Voor de rest wat plant zegt....

pasqual
1 maart 2012, 22:56
Het kan een van je effecten zijn die je misschien continue aan hebt staan zoals compressor of zo. Deze brom zal dan met crunch of lead niet meteen opvallen.

Brum
2 maart 2012, 12:49
Het betreft een Framus Dragon, oudere versie.

Aan effecten kan het niet liggen, ik heb ook meteen alleen gitaar - kabel - versterker geprobeerd en dat gaf dezelfde zoem, alleen op het cleane kanaal. De andere kanalen is echt niets mis mee.

Het probleem is wel voor even verholpen, ik heb er nu weer even geen last van. Maar ja, daarmee is het probleem niet mee weg...

cluseau
2 maart 2012, 18:02
ik heb ook meteen alleen gitaar - kabel - versterker geprobeerd en dat gaf dezelfde zoem, alleen op het cleane kanaal.

Probeer het ook nog even zonder gitaar en kabel. Dus alleen de versterker. Het loklt op een voedingsbrom maar het zou kunnen dat je gitaar iets oppikt dus voor de zekerheid.......

Brum
3 maart 2012, 17:10
Ook geprobeerd inderdaad, zonder kabel, ook hetzelfde verhaal, enkel het cleane kanaal een harde zoem. Voeding heb ik ook aan gedacht, maar ik zou dan denken dat ie het op alle kanalen dan doet.

Waar ik eerder nog niet aan gedacht heb, wellicht is het de footswitch. Die heb ik er eigenlijk niet uitgetrokken toen ie zo als een malle begon te zoemen.

Het probleem is ook nog niet weergekeerd, da's eigenlijk nog maffer.:dontgeti:

cluseau
3 maart 2012, 18:03
Ook geprobeerd inderdaad, zonder kabel, ook hetzelfde verhaal, enkel het cleane kanaal een harde zoem. Voeding heb ik ook aan gedacht, maar ik zou dan denken dat ie het op alle kanalen dan doet.

Waar ik eerder nog niet aan gedacht heb, wellicht is het de footswitch. Die heb ik er eigenlijk niet uitgetrokken toen ie zo als een malle begon te zoemen.

Het probleem is ook nog niet weergekeerd, da's eigenlijk nog maffer.:dontgeti:

De footswitch geloof ik niet zo in.

Het enige wat je kan proberen is V1 vervangen. Dit is namelijk de enige buis die exclusief voor het clean kanaal wordt gebruikt.

Brum
11 april 2012, 15:49
Ik heb vandaag vier JJ ECC83S buisjes ontvangen. Sukkel dat ik ben, het hadden er vijf moeten zijn, ik wilde ze allemaal vervangen voor JJ's. Maar goed... Wat ik nu gedaan heb is de ouwe TAD E83CC laten zitten in de V4 en de rest vervangen voor de JJ's. Of de zoem hiermee verholpen heb kan ik nog niet zeggen, het was niet een regelmatig probleem. Maar qua geluid zijn de JJ's wel een verbetering in ieder geval. Ze zijn stiller, veel minder rommel om het geluid. Het clean is iets minder warm nu, zo lijkt het en ook iets minder vol, maar ook meer gefocussed en veel minder rommel om het geluid ook. Ik heb m'n clean altijd op randje oversturing en dat werkt nu echt veel beter voor mij. De JJ's zijn voor mij absoluut beter dan de TAD's die erin zaten.

Wat me nu nog rest is de TAD EL34's vervangen voor JJ KT77's. Met die eindbuizen heb ik een goeie ervaring en ik wil ze toch ook in deze versterker maar 's proberen.

Brum
6 juni 2012, 10:37
Ik ben er denk ik achter waar de zoem vandaan komt. Gister kwam ik er per toeval achter dat de input van de voeding niet helemaal lekker is, toen ik aan de kabel zat. Ik zag ineens de buizen doven, ergo, hij valt dan uit. Ik heb het vermoeden dat ie soms net even aan zit, wat de zoem veroorzaakt.

Ik neem aan dat het niet erg goed is voor m'n speakers, even los er van of het goed is voor de versterker?

bass blom
6 juni 2012, 10:55
dat is niet fijn voor je versterker nee, maar het lijkt mij heel sterk dat dat een zoem op een clean kanaal veroorzaakt.
als dat zo zou zijn moet het op een gain kanaal veel meer zoemen.

Brum
6 juni 2012, 11:02
Ja klopt, dat dacht ik dus ook, maar hij doet het echt alleen op het cleane kanaal, heel soms. Hij krijgt morgen z'n doop in een nieuw bandje (boy, wat heb ik d'r zin aan) en ik durf 'm niet eens alleen te laten op stand-by in een bierpauze...

Ik wil er binnenkort toch nieuwe eindbuizen in, dan zal ik de input van de voeding ook gelijk maar even laten nakijken.