PDA

View Full Version : Fender Strat Gilmour look a like



GerwinW
1 maart 2012, 12:06
Hallo muzikanten,

Ik ben nu na een aantal jaren sparen toch wel toe aan een nieuwe gitaar. Ik dacht zelf aan een tweede handse Amerikaanse fender strat. Sinds kort ben ik wel verkocht aan de Gilmour look; dus toen ik op marktplaats deze gitaar zag staan was ik meteen verkocht. Maar natuurlijk is het ook handig om andere muzikanten hun meningen te hebben; http://link.marktplaats.nl/533800298
dus wat vinden jullie van deze gitaar?

Gerwin

Mr.Fingers
1 maart 2012, 12:15
Jaren '80 USA Fenders zijn vrij belabberd van kwaliteit

zoon van Piet
1 maart 2012, 12:22
nou.. dat zal ik niet bestrijden, maar ze zijn vaak beter dan de 70's strats.. en deze is van eind jaren tachtig, toen fender ( onder nieuw management) aardig op de weg terug was..

GerwinW
1 maart 2012, 12:29
Dus... is het wel of niet 700 euries waard?^^

wireman
1 maart 2012, 12:31
Toch zijn de AVRI's van begin jaren 80 bekend als de beste strats out there.. Om maar in Gilmour sferen te blijven.. Zijn candy aplle 'red strat' is een '82 er AVRI. Voor de rest ken ik de verhalen.. en voor deze prijs lijkt het mij een goed ding, zeker omdat, wat al gezegd is, Fender toen de eer en goede naam aan het rechttrekken was. Er is toen meer aandacht aan kwaliteit geschonken om de slechte naam van de '70's op te poetsen. Ik heb deze gitaar ook al gezien.. mooi ding idd.. (gezocht op term 'GILMOUR' toevallig? ;) )

GerwinW
1 maart 2012, 12:38
Haha klinkt toch wel goed als ik het zo hoor:). Had inderdaad op Gilmour gezocht^^ Dacht "probeer het even" , en op een of andere manier stond er ook nog eentje op!

guitarkid
1 maart 2012, 13:01
Maar wat is er nou "Gilmour" aan deze Strat, behalve dat hij zwart is? :dontgeti:
Geen specifieke pick up's, normale tremolopook, twee punts steel tremolo block, geen spagetti-logo..... Nou, niets dus.
Zoals verkoper zelf al zegt: met een andere slagplaat verkoop je 'm als een "Blackie" Strat.
Zo lust ik er nog wel eentje..... ;)
Verder ben ik persoonlijk niet zo gecharmeerd van deze serie Strats, maar dat ligt vast aan mij.... :soinnocent:

muziekschuur
1 maart 2012, 13:11
Probeer eens een nieuwe Strat. Voor dat geld ook te koop.

http://www.thomann.de/nl/fender_deluxe_roadhouse_strat_mn_bk.htm

Huidige Fender's is allemaal CNC. Dus de kwaliteit is heel constant.

Er zitten op dit model texas special elementen. Andere slagplaat en voila. Ik heb trouwens het boek over de zwarte Gilmour strat.

guitarkid
1 maart 2012, 13:16
Ik heb trouwens het boek over de zwarte Gilmour strat.

Ok, dus dat was jij..... Ik vroeg me al af waar het was. ;)

wireman
1 maart 2012, 13:16
The Black Strat door Phil Taylor... (staat ook hier in de kast) erg gaaf!

De topicstarter is kennelijk een Gilmour fan en deze strat 'oogt' Gilmour ja.. Hij vraagt niet om een replica van 'the black strat'.

Ik zeg: cool ding voor die centen..

GerwinW
1 maart 2012, 13:39
Voor mij ging het ook meer om het uiterlijk^^ Maple hals met een zwarte body. Maar in mijn ervaring heb je als je een nieuwe Amerikaanse strat wil hebben dat je al gauw rond de 1000 euro zit. Gezien mijn budget ongeveer bij de 750 ligt heb ik me meer verdiept in de tweedehandse strats! Zal morgen ook nog langs de Rock palace om even te kijken.

GerwinW
1 maart 2012, 13:42
Is deze strat Amerikaans? Texas special elementen zegt mij trouwens niet zo veel^^

muziekschuur
1 maart 2012, 13:58
Gewoon "de goede" elementen van Fender. De headstock is de smalle. Maple neck en een zwarte body. Gewoon de slagplaat wisselen met een zwarte en voila. Een heel goede Fender strat. Ik geloof niet dat het een Amerikaan is.

http://www.thomann.de/nl/fender_american_standard_strat_mn_blk.htm

Net geen 1200 euro en dan heb je een American standard stratocaster met koffer en strap.

DemolitionColorScheme
1 maart 2012, 14:23
Ik zou er gewoon wat centjes vanaf praten. €750,- is inderdaad een beetje ver geschoten.

wireman
1 maart 2012, 15:40
Ligt eraan.. als het een USA is, is het een redelijke prijs (hoewel afpingelen altijd kan..) 700 voor een usa strat is niet gek hoor.. FF een serienummertje vragen en door de database halen.. weet je genoeg! Het zou echter ook een japanner kunnen zijn.

Comfortably Daniel
1 maart 2012, 15:53
tjah...als het je om de looks gaat van de Gilmour strat is dit misschien wel een goeie keus. Ik ben zelf niet zo'n fan van de twee punts tremolo, maar dat is persoonlijk. Hij zal niet meteen klinken zoals "zijn" strat, maar het oogt wel leuk ;)

GerwinW
1 maart 2012, 16:03
Haha dan ben in denkik nog wat euro's verder. Ik zal nog even om het serienummer vragen. Ik denk toch dat ik voor een Amerikaanse Fender ga. Wil toch inmiddels wat kwaliteit hebben in mijn gitaar^^.

wireman
1 maart 2012, 16:09
Ik heb nog een tijdje een serieus plan gehad om een zwarte '57 Reissue te kopen en daar een zwarte slagplaat op te zetten. Juist om die Gilmour uitstraling te verkrijgen. Op een gegeven moment deed zo'n beetje iedere Gilmour gek dat omdat 2700 tot 3400 euro voor een strat voor jan lul niet te betalen is. Uiteindelijk had ik er een gevonden in een winkel in de buurt van Amsterdam voor 1000 euro. Ik daar naartoe en testen.. ding viel erg tegen. In de winkel stond ook een '57 reissue in see thru blonde.. alleen wel nieuw.. shit.. Ik inpluggen ter vergelijking... WOW...
En toen ging ik met een (veel duurdere) blonde '57 reissue naar huis.. Dan maar geen Gilmour uitstraling, maar wel tone!!.
Later bleek dat de hals gemaakt is door Jose Moreno (en die is terug te vinden in het eerder genoemde boek 'the black strat') Die beste man heeft de hals van de '82 red strat gemaakt en werkt kennlijk nog steeds bij Fender. Hoe cool is dat? Uiteindelijk nog een vettere knipoog naar Gilmour dan ik had kunnen denken. Zo zie je maar.. je staart je blind op een gitaar en dat ding blijkt je gewoon niet te liggen.. Ga gewoon eens testen... Misschien is ie wel helemaal ruk... of juist FANTASTISCH! en als ie goed is.. laat anderen dan lekker emmeren... heb jij wel een voor jou goeie gitaar!

muziekschuur
1 maart 2012, 16:11
Da's nog es een mooi verhaal...

Ik had hier een starterspakket van Behringer. Stratje en ampje. Ampje was zo verkocht. Maar die gitaar niet. Maar die speelde onwijs. Zo jammer dat ik die uiteindelijk verkocht heb. Damn. Zwart met elsen hals... Zwarte slagplaat erop en voila..

Maar als ik nu een strat zou kopen dan werd het of de bolletjes signature van Buddy Guy of een Fender strat met Roland hex element. Die zijn net zo duur. Dus waarom niet wat extra functies...

http://www.thomann.de/nl/fender_buddy_guy_polka_dot_egitarre.htm

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fender-New-Standard-Roland-Strat-RW-Arctic-White/art-GIT0022625-000

Nu nog 745 euro... Maar de nieuwe zijn al bijna 1100 euro..

GerwinW
1 maart 2012, 18:58
Wat een mooie verhalen haha. Serienummer is E963696, morgen zal ik er langs! Volgens http://guitardaterproject.org/fender.aspx is het een echte strat. Het gaat mij trouwens ook om het uiterlijk. Vind sunbust beetje te typisch, en witte slagplaat met zwarte/rode/witte body wat te standaard ook^^ Maar dat is mijn mening natuurlijk. Bedankt voor jullie advies trouwens!

jimihattricks
2 maart 2012, 16:26
en dan voor het geld dat je er nog vanaf lult een 1-ply zwarte slagplaat kopen :ok:

veel succes!