PDA

View Full Version : Compressor



MJR
1 maart 2012, 08:56
Hey allen,

ik ben op zoek naar een goede compressor, maar wil niet al te veel geld uitgeven. Ik zat te denken aan een bedrag rond de 100 euro. Suggesties?

Nielsje
1 maart 2012, 09:17
Barber tone press (2e hands).
Met een beetje mazzel wel voor rond de 100 e te vinden.

Antwoord naar informatievoorziening.

MJR
1 maart 2012, 10:10
Ok, een goede optie voor een tweedehands pedaal dus. Wat is aan te raden als nieuw pedaal?

Nielsje
1 maart 2012, 10:51
Barber Tonepress. Maar die ga je dan niet voor dat bedrag vinden.

Antwoord naar informatievoorziening (hint).

DemolitionColorScheme
1 maart 2012, 10:59
Antwoord naar informatievoorziening (hint).
haha, nice!
Anyways, Niels heeft gelijk: als je nu wat meer info geeft over je setup en benodigheden, dan kunnen we wat gerichter advies geven.

Nielsje
1 maart 2012, 11:03
Ah, da's flauw! :)
Ik wou juist even afwachten tot MJR zelf in de gaten kreeg dat we vrij weinig met z'n vraag kunnen..

Liquid_Metal
1 maart 2012, 11:15
Briljant, Niels!

MJR
1 maart 2012, 11:25
Sorry jongens, ik dacht dat het een simpele vraag was...;-)

Maar goed, mijn set-up:

Gitaren: Godin Progression & Godin Summit CT
Amps: Marshall DSL50 & Fender Hotrod Deluxe III (met ABY-box ertussen, gebruik de Fender voornamelijk voor het 'clean')
Pedalen: SD Pickup Booster, Big Muff Pi, EHX Small Stone chorus, Dunlop Crybaby en een MXR 10-bands EQ in de loop van de Marshall, om de Marshall wat vetter te laten klinken.

Ik wil gewoon een compressor om het volumeverschil tussen de snaren wat recht te trekken en om iets meer sustain te hebben tijdens bepaalde lead-dingetjes :-)

Nielsje
1 maart 2012, 12:21
Hm.. de DSL compressed van zichzelf al wat, om maar te zwijgen van de big muff..
Voor hetgeen wat je wil is er veel verkrijgbaar: ze doen het allemaal in min of meerdere mate.
Wil je dat 'ie echt alles merkbaar plat slaat, of juist wat subtieler?
Gebruik je veel gain in je leads? Of speel je je solo's clean?!

MJR
1 maart 2012, 12:34
Ik weet dat de Big Muff compressed, die slurpt alle dynamiek uit je spel. Voor bepaalde dingen vind ik de Big Muff echter wel lekker, speelt lekker licht en moeiteloos. Dat lichte en moeiteloze gevoel staat me wel aan, alleen is het geluid van de Muff wat minder geschikt in andere nummers. In de meeste gevallen gebruik ik de Marshall voor mijn leads, met op beide kanalen de gain op 12 uur. De MXR 10-bands EQ in de FX-loop geeft een flinke midboost (vooral rond 500Hz en 1KHz), maar voegt geen extra gain toe en het verschil in volume is minimaal. Ik houd er niet van om veel gain te gebruiken, want dan wordt het te modderig (en daarvoor heb ik de muff), maar ik wil wel iets meer sustain hebben.
Soms speel ik een solo 'clean' (soms over de Fender, soms door m'n volume op de gitaar dicht te draaien over het crunchkanaal van de
Marshall), maar dan mis ik dus een beetje sustain en het volumeverschil tussen de snaren vind ik dan te groot. Ook tijdens funky/soul-achtige slagpartijen mis ik een beetje compressie. Ik hoef geen compressor die veel kleurt of de boel platmept, maar gewoon ééntje die nét dat beetje sustain toevoegt en het volumeverschil tussen de snaren rechttrekt.

DemolitionColorScheme
1 maart 2012, 14:18
In alle eerlijkheid zal elke compressor wel doen wat jij wilt. Gewoon niet teveel squashen en dan is het prima. Dus, je komt zelfs ver met een Dyna Comp (yup, ook een Block logo RI). Anders, die Barber is prima. Ik ga geen dingen zoals Keeley of Diamond aanbevelen omdat dat boven je budget ligt.

the sure thing
1 maart 2012, 18:58
De dynacomp vind ik moeilijk subtiel af te stellen: een dikke +1 voor de barber tone press! Die blend functie is geweldig!

DemolitionColorScheme
1 maart 2012, 19:19
De dynacomp vind ik moeilijk subtiel af te stellen: een dikke +1 voor de barber tone press! Die blend functie is geweldig!
Sustain knop laag zetten en dan het volume omhoog; minimale compressie. Zo gebruik ik hem.

the sure thing
1 maart 2012, 20:33
... Ik begrijp dat je de knoppen van de MXR dynacomp wel minimaal kan instellen, maar dan merk ik nauwelijks verschil in de aan/uit stand. En dan een klein beetje sustain erbij en dat ding drukt gelijk veel plat. En waar ik niet tegen kan is als je compressors hoort "ademen" dus dat er volumeschommelingen hoort optreden omdat de compressor de toon qua volume opkrikt en dan weer laat uitstererven.

Compressors die dat IMHO niet hebben zijn de Barber Tone press en de T-rex compnova. Beide 2ehands voor een OK prijs te krijgen.

Ron Houben
3 maart 2012, 10:22
Het is alles een kwestie van geld. Een goede compressor kost nu eenmaal meer dan 100 Euro. Anders werkt die niet subtiel genoeg. Wat jij wil is een studiocompressor in pedaalvorm voor 100 Euro. Tja.

Mitch
3 maart 2012, 11:53
Ja, die goedkopere bakkies als de CS3 van Boss of de ED1 van Marshall klinken al gauw platter, ook al stel je ze subtiel in. Ik kon compressie ook pas waarderen sinds de Tone Press. Ik dacht dat BYOC daarna ook iets gedaan heeft met een parallelle compressie en Wampler ook volgens mij, maar die zijn lastiger te vinden en te duur.

DemolitionColorScheme
3 maart 2012, 12:42
... Ik begrijp dat je de knoppen van de MXR dynacomp wel minimaal kan instellen, maar dan merk ik nauwelijks verschil in de aan/uit stand. En dan een klein beetje sustain erbij en dat ding drukt gelijk veel plat. En waar ik niet tegen kan is als je compressors hoort "ademen" dus dat er volumeschommelingen hoort optreden omdat de compressor de toon qua volume opkrikt en dan weer laat uitstererven.

Compressors die dat IMHO niet hebben zijn de Barber Tone press en de T-rex compnova. Beide 2ehands voor een OK prijs te krijgen.
Ik denk dat dat dan een kwestie van perceptie is? Ik heb een Keeley C4 (eigenlijk gewoon een Dyna Comp / Ross) en heb echt velen Dyna Comp's gehad (Block Logo, early Block Logo, Script Logo Reissue en heb nu nog een originele Script Logo) en dat pompen, dat heb ik nog nooit gehoord. Ik heb geen idee hoe jij ze dan hebt afgesteld ...

Dat je op lage settings dan bijna geen verschil hoort, alleen wat extra sustain en alle snaren even luid is toch netjuist wat de TS zoekt? Of ligt dat nu aan mij?