PDA

View Full Version : Paul Reed Smith - fatal attraction..?



The Mule
6 juni 2003, 22:06
Ik ben al een tijdje ernstig aan het twijfelen over de aanschaf van een PRS. Het liefst wil ik 'overkapte' Dragon II pups, twee knoppen met schakelaar en push/pull, maar verder (daar komt het) natuurlijk een fantastische maple top (Whale Blue), als het effe kan vogeltjes, enz. enz.

Volgens mij is het genie van dhr. P.R. Smith niet zozeer dat ie de beste gitaren ter wereld maakt (hoewel hij wel in de top meedraait), maar vooral dat hij precies weet hoe hij weke kniegewrichten en een glazige, verliefde blik kan veroorzaken bij een onschuldige gitarist.

Iemand met vergelijkbare ervaringen? Iemand die net zoals ik van mooi hout houdt?

Anders Destium
6 juni 2003, 22:23
Oh ja, houden van zeker :)

Het is ook een beetje een smaakkwestie: Ik zie veel liever een Italiaanse bolide dan een degelijke Duitser -> Doe mij maar een Lancia of Maserati in plaats van een Volkswagen die het misschien wél altijd doet maar er op geen enkel vlak aan kan tippen :wink:

En dan heb ik qua ook zelfs nog een vergelijkbare smaak: een whale/royal blue of magenta tentop custom 24 met birds is wel het summum als je het mij vraagt...

Mijn hobby is het verzamelen van Ibanezzen, ook omdat ik als student natuurlijk geen oneindig budget heb :D

Negative K3 fan
6 juni 2003, 23:16
McInturff

http://www.terryguitars.com/

http://www.mcinturffguitars.com/07-GalleryView/Images/0702/DRPEM270218m.jpg

leipe shit, maar ook ERG duur.

iam
6 juni 2003, 23:17
ik dat je die tops uit twee delen niet mooi vond negk?

Negative K3 fan
6 juni 2003, 23:21
ik v ind hem ook niet echt mooi, veel te over-de-top, maar die quilt is wel heeeel erg diep en luxe enzo. supergeselecteerd hout. Jammer dat ze niet hebben geprobeerd iets beter te bookmatchen.

http://www.mcinturffguitars.com/07-GalleryView/Images/0702/TOL27022m.jpg
deze heeft a l een iets betere top.

http://www.mcinturffguitars.com/07-GalleryView/Images/0301/ZO3015M.jpg
ook behoorlijk ziek

http://www.mcinturffguitars.com/07-GalleryView/Images/0601/ZO60016M.jpg
hoezo quilt???

iam
6 juni 2003, 23:44
vind deze té lelijk hoor :(

Ic3gl0vE
7 juni 2003, 13:11
ik dacht dat je een hekel aan quilt had lennart

Negative K3 fan
7 juni 2003, 13:14
heb ik gezegd dat ik ze mooi vond? alleen extreem, sommige quilt is wel leuk, altijd dolid colors wordt op den d uur ook saai.

Ic3gl0vE
7 juni 2003, 13:15
je zegt 'leipe shit' en daarom dacht ik dat je die gitaar wel vet zou vinden

Theije
7 juni 2003, 16:48
Neej sorry geen last van, ik loop dan ook niet echt warm voor PRS.
Veels te duur en ik hou absoluut niet van die enorme inlays en dat soort poespas.
Voor dat geld laat ik velen malen liever een gitaar bouwen geheel naar mijn wens.

The Mule
7 juni 2003, 22:26
Ik moet zeggen dat ik serieuze twijfels begin te krijgen, misschien moet ik gewoon nog een mooie flame-top 'burst' Les Paul zien te vinden voor een beetje normale prijs.

Ik ben vandaag eens bij Feedback Utrecht wezen kijken naar een tweetal PRS-en, en de CE-22 in (volgens mij) whale blue die ze hadden staan voor € 2.500 (!) viel me zwaar tegen. Hij deed me veel minder dan ik had gedacht. Dit is toch wel ongeveer het maximum wat ik wil uitgeven, namelijk...

Ic3gl0vE
7 juni 2003, 22:37
kun je voor 2500 euro niet beter een custom gitaar bestellen bij bijvoorbeeld sjak zwier?

srv-man
7 juni 2003, 22:43
Check www.ebay.de eens op PRS-en, daar kun je ze voor redelijke prijzen kopen, ook nieuwe.
2500 euro voor een CE is wel veel, daar zijn ze echt goedkoper te vinden. En ik zou dan liever voor een Standard of Custom gaan, die zijn echt super, ik heb ze liever dan een Les Paul.
Bijvoorbeeld: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2534982596&category=2384&rd=1

Anders Destium
7 juni 2003, 23:43
Voor 2500 heb je 2ehands een topgitaar of in Duitsland een MOOIERE en betere Gibson les paul...just my $0.02

The Mule
8 juni 2003, 16:06
Ik denk ook dat ik van mijn idee afstap / probeer af te stappen. Het zijn vooral erg MOOIE gitaren, maar zoals ik al zei, qua bespeelbaarheid en karakter deed die CE me niet zoveel.

Aan de andere kant is de Les Paul echt een gevoelsinstrument, en ikdenk dat het een serieuze zoektocht gaat worden naar een mooie Les Paul Standard die beste maatjes wil worden met mijn Deluxe.

Nog bedankt voor de reacties en goede raad, ik hou jullie op de hoogte van evt. nieuwe ontwikkelingen...!

The Thumb
9 juni 2003, 11:31
Hallo,
ik ben nieuw op dit forum en las de PRS discussie. Even mijn ervaring. Ik heb zelf een Custom 24 uit 1991. Ik houd zelf niet van te veel toeters en bellen aan een gitaar, en heb derhalve gekozen voor moon inlays, sweet switch en een mooie gevlamde maple top met vintage sunburst.

Even wat algemene info: in 1994 is PRS overgestapt op geautomatiseerde gitaarbouw, niet langer met de hand. In dat jaar is ook de hiel vergroot (daaaag bespeelbaarheid) en werd de tremolo niet langer uit 1 blok vervaardigd. Ook de introductie van de zgn low mass tuners werd door velen als achteruitgang gezien.

Custom en Standards hebben gelijmde halzen. Om een goedkoper model te introduceren heeft PRS de CE op de markt gebracht, met geschroefde hals. Uiteraard heeft dit verregaande gevolgen voor het karakter van een gitaar. Aanrader voor The Mule, ga niet teveel op de ervaring op de CE af, deze gitaar verschilt werkelijk heel veel met een Custom of Standard. Daar komt bij dat je voor 2500 een hele mooie custom of standard kunt kopen.

Ikzelf heb jaren met veel plezier op mijn PRS gespeeld. De laatste tijd speel ik wat meer jazz, en hoewel de PRS overtuigende jazz geluiden kan laten horen ga ik hem waarschijnlijk verkopen om een jazzgitaar te kunnen kopen.

ps iemand interesse dan hoor ik het wel.

iam
9 juni 2003, 11:33
ah dat is dus jouw prs met die al een tijdje te koop staat op de advertentiesites :)
moest ik het geld en de ervaring hebben om zo'n gitaar te kopen... :wink:

Anavrin
9 juni 2003, 14:09
dit vond ik gisteren, en aangezien het hier over prs gaat...
http://www.nymphusa.com/kisekae/FAQe.asp
ff naar beneden scrollen, vlak voor blok 10 staat het stukje over de prs gitaren die te duur zijn. :D

Negative K3 fan
9 juni 2003, 14:25
hahaha die faq is koel, hoe je een PRS uit een tele kunt maken :D

oldgtarz.com
13 juni 2003, 16:22
Fatal attraction!

Wat mij betreft wel... Ik ben in '94 gevallen voor een waanzinnige custom24. Na twee jaar werd ze gejat en heb ik mijn queste naar een goede oude strat gaan voorzetten. Na 6 jaar kwam ik ineens mijn oude PRS weer tegen... Na een week was ik weer helemaal verslaafd aan mij PRS. Een tijdje later een les paul heritage geruild voor een PRS Singlecut en toen was het helemaal over met mijn andere gitaren... Mijn oude PRS is te gek maar alle nieuwere PRSi zijn helemaal te gek!!!! Ik heb nu een McCarty Rosewood en een Custom22 Artist en de rest doet er eigenlijk niet meer toe!
http://home.wanadoo.nl/rvkuijen/oldgtarz.com/pictures/prsforum/McRose17.jpg

The Mule
14 juni 2003, 12:52
Coole foto, zo tegen die boom! Zo zie je maar, ik in dit topic nog beweren dat ik mijn gekwijl over PRS maar zou moeten kappen, blijkt toch dat er naar alle waarschijnlijkheid een fantastische Custom 22 Artist mijn kant opkomt!

Anavrin
14 juni 2003, 17:06
Fatal attraction!

Na twee jaar werd ze gejat en heb ik mijn queste naar een goede oude strat gaan voorzetten. Na 6 jaar kwam ik ineens mijn oude PRS weer tegen...
bedoel je nou die ene die gejat was, of eenzelfde model? Anders heb je wel heel veel mazzel gehad.

oldgtarz.com
16 juni 2003, 17:45
Anavrin:

Ik heb dus zes jaar later mijn eigen PRS terug moeten kopen! Gelukkig was ik goed verzekerd, maar het geeft toch een vreemd bijsmaakje... Ik ben wel erg blij dat ze terug is, mijn prs gas heeft weer vlam gevat door mijn cu24! :-D

Anavrin
16 juni 2003, 19:34
terug moeten kopen, da's ook wel wrang, maar ik neem aan dat de gitaar het waard is.

oldgtarz.com
16 juni 2003, 19:54
Uiteraard was ze het waard! Ik heb toen bij de importeur 35 PRSi kunnen testen en deze was de beste van de hele stapel! Geen 10-top, wel vogels, waanzinnige sustain en te gekke tone!
Door de terugkeer van de gitaar, ben ik weer helemaal voor de PRS feel gevallen! Op het moment speel ik het meest op mijn nieuwe McCarty Rosewood, en mijn custom22 artist staat op nummer 2 (voormalig #1)!