PDA

View Full Version : Xotic EP Booster



SBe
29 februari 2012, 23:14
Is hier al meerdere malen voorbijgekomen maar kon het mij toch niet laten om dit te posten.
Dus voor wie op zoek is naar een booster, hier mijn tip:
Na enkele weken twijfel en het eindeloze lezen van reviews online gisteren een Xotic EP booster gekocht.
Ik moet zeggen dat deze dé pedaal is waar ik het meest van onder de indruk ben, klein ding maar het trekt de sound oooo zooo open, zelfs als het volume volledig dicht gedraaid is geeft het een zeer duidelijk verschil in klankleur en body.
Mijn hele pedalboard klinkt in één slag 2x zo goed, dit valt vooral op als ik de Booster plaats achter mijn OD's en fuzz en voor mijn phazer en delay.

Dikke aanrader!

http://i44.tinypic.com/2qd7hj8.jpg

steph
29 februari 2012, 23:30
Dus vóór de boosters is het minder goed, dus overulen de andere boosters de eq'ing?
Hoe zit het met het volume, ik bedoel, je Deluxe wordt niet gelijk opgeblazen (wij hebben soortgelijke spullen, en ik ben ook op zoek naar een booster achtige/Rc van xotic, vandaar mijn vraag)?

SBe
1 maart 2012, 00:26
Minder goed is niet het juiste woord, vòòr de overdrives zorgt de booster vooral voor meer gain, er achter - kleurt hij de sound meer en komt volgens mij meer tot zijn recht. Kwestie van smaak natuurlijk.
Volume is geen probleem, moet natuurlijk niet alles open gaan gooien.

Pepe
1 maart 2012, 01:33
Ik vind hem zo minimaal kleuren, eigenlijk verwaarloosbaar wat hem gelijk een hele goeie booster maakt. Na de overdrives is lastig, hij gaat dicht al harder dan unity gain en als je dan een booster ervoor intrapt met extra volume dan krijgen de apparaten erachter een hoop voor hun kiezen.
Maar hij is klein, handig en gaat mee als de Klon teveel ruimte inneemt for the occasion.

HaroldA
1 maart 2012, 09:31
Ik vind hem zo minimaal kleuren, eigenlijk verwaarloosbaar wat hem gelijk een hele goeie booster maakt. Na de overdrives is lastig, hij gaat dicht al harder dan unity gain en als je dan een booster ervoor intrapt met extra volume dan krijgen de apparaten erachter een hoop voor hun kiezen.

Bij mij staat hij op 3 uur ingesteld, na m'n drive en voor m'n delay. Ik voed 'm wel met 12v, dus ik heb iets meer headroom...

Pepe
1 maart 2012, 10:49
Ik vind een booster "all the time" pointless, je basisvolume gaat omhoog dus je moet je amp naar beneden draaien. Ik laat dan liever mijn amp het werk doen en voor gitaarniveau is alles eigenlijk ook gedesigned.
Ik heb de XP wel gebruikt als "all the time" maar live ontgaat me het verschil en bovendien mis je dan de functie van boost wanneer het nodig is, daar heb je dan weer een booster voor nodig. Teveel impedanties, pluggen en pedalen tussen je gitaar en amp, dat hoor ik dan wel weer.

HaroldA
1 maart 2012, 10:51
Ik vind een booster "all the time" pointless, je basisvolume gaat omhoog dus je moet je amp naar beneden draaien.

De laatste revisie van de EP booster is op standje 0 netjes unity volume. Dit is ook simpel in oudere EP's te modden.

humbucker
1 maart 2012, 11:49
Ik gebruik hem op mn vox eigenlijk als extra drive pedaal, komt er bij dat ie ook maar 15W is, weinig headroom heeft en standaard al op 'een randje' staat. Echt alleen volume boosten wordt dan moeilijk. :)

Klinkt wel heerlijk, dat wel.

bass blom
1 maart 2012, 12:18
ik heb hem zelf gebouwd en vind hem ook erg fijn.
zit na mijn tubescreamer, voor mijn delay en reverb.
en ik vind hem zo lekker dat hij eigenlijk gewoon altijd aan staat :D
soms trap ik de TS ff uit.

dacrow
1 maart 2012, 12:20
Ik heb ook al vele reviews gezien/gehoord maar is hij écht zo goed?

Ik bedoel, ik heb laatst een T-rex Dr.Swamp gekocht, prima ding en handig maar heb em live getest tov mijn Fulltone OCD en die laatste steekt er dan toch met kop en schouders boven uit...

Mijn punt, ik zou zeer graag hebben maar wil em eerst een langs de OCD leggen voor een final test :)

humbucker
1 maart 2012, 12:44
Het is een booster he, dus 1 op 1 vergelijken met een OCD is een beetje een kromme vergelijking :)

steph
1 maart 2012, 13:00
Misschien een rare vraag, maar bij mij staat altijd m'n compressor aan, en daar trap ik dan de AC of BB boost bij.
Dit zou ik dan voor de solo's extra willen boosten, wordt het niet te gek dan???
Ik vraag ook meer naar iemand zijn ervaring hoor, ik weet ook wel dat alles aan kan, maar "klopt" het dan ook nog?

dacrow
1 maart 2012, 17:19
Het is een booster he, dus 1 op 1 vergelijken met een OCD is een beetje een kromme vergelijking :)

Tja ligt eraan hoe je de Ocd gebruikt, ik gebruik em met level hoog en drive laag zodat je een mooie crunch krijgt, Ep booster geeft op een bepaald moment ook een crunch als het ware..

dacrow
1 maart 2012, 17:20
Is hier al meerdere malen voorbijgekomen maar kon het mij toch niet laten om dit te posten.
Dus voor wie op zoek is naar een booster, hier mijn tip:
Na enkele weken twijfel en het eindeloze lezen van reviews online gisteren een Xotic EP booster gekocht.
Ik moet zeggen dat deze dé pedaal is waar ik het meest van onder de indruk ben, klein ding maar het trekt de sound oooo zooo open, zelfs als het volume volledig dicht gedraaid is geeft het een zeer duidelijk verschil in klankleur en body.
Mijn hele pedalboard klinkt in één slag 2x zo goed, dit valt vooral op als ik de Booster plaats achter mijn OD's en fuzz en voor mijn phazer en delay.

Dikke aanrader!

http://i44.tinypic.com/2qd7hj8.jpg

Knappe setup !

Om door te gaan op mijn reply, hoe klinkt de Ep booster ivg met de OCD?

vinni
1 maart 2012, 18:08
De laatste revisie van de EP booster is op standje 0 netjes unity volume. Dit is ook simpel in oudere EP's te modden.

Weet jij toevallig ook hoe dat modden gaat ?
Heb ook een EP-Pre eerste versie.

Groet,
Vinni

SBe
1 maart 2012, 18:20
Ik gebruik de OCD vooral als overdrive, volume staat op 11u net zoals bij m'n Mad Progessor SHOD. Met de EP booster erna bepaald deze het extra volume en voegt een extra 'flair' toe aan m'n sound en zo zak ik ook niet echt in volume als ik naar clean ga.
De EP booster werkt trouwens zeer mooi samen met de sound van de OCD, zeker bij m'n strat.
Just my two cents...

vinni
19 maart 2012, 20:13
Via Harold ben ik uitgekomen bij Floris.

Die heeft mijn EP-PRE gemod.

Nu ben ik af van die lastige boost terwijl ik wel de klankleur (als je het zo mag noemen) heb behouden.

Precies zoals ik het hebben wil!

Bedankt Floris!!!!

Vinni

flo123
19 maart 2012, 21:26
Top dat je tevreden bent over de "unity gain" modificatie van je Xotic EP Booster!
Graag gedaan.

Floris

ellisvertellis
20 maart 2012, 00:35
[QUOTE=dacrow;2805339]Tja ligt eraan hoe je de Ocd gebruikt, ik gebruik em met level hoog en drive laag zodat je een mooie crunch krijgt, Ep booster geeft op een bepaald moment ook een crunch als het ware..[/

+1

Zo gebruik ik ook mijn OCD, icm een TS krijg je zo een prachtige leadsound (op mijn fender amp dan toch)! Ik gebruik een Dynacomp om de sound clean aan te dikken...

poolguitarblog
22 maart 2012, 22:23
Mail af en toe met Allen Hinds die de Xotic pedalen op de kaart heeft gezet. Hij heeft er 2 op zijn pedalboard. 1 voor en 1 na de AC booster. Hij gebruikt verschillende settings voor de interne dipswitches. De 1 is helder (normal), en de ander warmer (vintage).

Keevinkos
28 maart 2012, 18:27
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is het antwoord op de vraag: hoe kleurt hij het geluid als je hem voor marshall zet die lekker staat te ronken? Hoorde namelijk dat dit pedaal vooral bekend staat om de klankkleur die hij geeft die een oude Echoplex ook maakte, is dat zo?

HaroldA
28 maart 2012, 21:33
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is het antwoord op de vraag: hoe kleurt hij het geluid als je hem voor marshall zet die lekker staat te ronken? Hoorde namelijk dat dit pedaal vooral bekend staat om de klankkleur die hij geeft die een oude Echoplex ook maakte, is dat zo?

EchoPlex = EP maar bij Xotic zijn ze wel een klein beetje van het ontwerp van de Echoplex afgeweken om er een booster van te maken.

Keevinkos
29 maart 2012, 08:40
Dus ja het kleurt de klank als een echoplex alleen zit er een extra boost functie bij? In hoeverre kleurt hij het geluid? Meer sappigere mids ofzo?

HaroldA
29 maart 2012, 11:40
Dus ja het kleurt de klank als een echoplex alleen zit er een extra boost functie bij? In hoeverre kleurt hij het geluid? Meer sappigere mids ofzo?


What do the tones of renowned guitarist such as Page, EVH and Johnson have in common? They all used the legendary echo machine EP-3 as a pre-amp.
We've captured that magic in a new Xotic Effects pedal, the EP Booster.

We've used the highest quality parts available with a discrete FET design and low impedance output, the EP Booster provides up to +20dB of unadulterated boost with multi-dimensional, shimmering highs and lows, and no ear fatigue. The internal DIP switches let you choose the boost frequencies, and EQ settings.

Housed in a small 3.5"x 1.5" x 1.5" case with blue LED and transparent knob, the EP Booster can be powered by 9-volt up to 18-volts.

A simple pure boost that pays reverence to the magical EP-3 and captures the celebrated tones of the world's most famous players.
The EP-Booster,great tone starts here!

Dat dus.

Pepe
29 maart 2012, 12:34
Nou vind ik zelf de de sound van Page, EVH en Johnson helemaal niks " in common" hebben maar een kniesoor die daar op let natuurlijk.

LordRiffenstein
30 maart 2012, 09:13
De EP Booster klinkt helemaal niet als de preamp in een Echoplex, ze zijn misschien wel met dat idee gestart maar als je ze naast mekaar hoort dan is de EP Booster gewoon een boost, die wel goed klinkt. Een echte Echoplex klinkt veel beter.

peter_heijnen
30 maart 2012, 09:43
Er stond er net een op mp, de echo kreeg je er dan gratis bij.

HaroldA
30 maart 2012, 10:43
De EP Booster klinkt helemaal niet als de preamp in een Echoplex, ze zijn misschien wel met dat idee gestart maar als je ze naast mekaar hoort dan is de EP Booster gewoon een boost, die wel goed klinkt. Een echte Echoplex klinkt veel beter.

Schematisch is er ook best wel een verschil maar dat heeft voornamelijk met de boost mogelijkheid en de high/low boost switches te maken. Ook zit er een uitgangsbuffer op de Xotic.

http://fraqjw.bay.livefilestore.com/y1pn-tdPK5Syv-pecGKcbeK45hGbutT7V58Xiq1HHAThcCMggSRNwYhRM1gt7qvC 3s8A77K0YFs-NWGrlXvK7SRF3rH1NlOyW4j/EP-PREbasicschem.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-7mInY_-yDBA/Txl0I0iyF6I/AAAAAAAAAo4/afNMQkXQloE/s1600/xotic_ep_booster.png

DemolitionColorScheme
30 maart 2012, 10:49
De EP Booster klinkt helemaal niet als de preamp in een Echoplex, ze zijn misschien wel met dat idee gestart maar als je ze naast mekaar hoort dan is de EP Booster gewoon een boost, die wel goed klinkt. Een echte Echoplex klinkt veel beter.
Klopt. Ik heb een EP-3 en de EP Booster gehad gehad en ik moet zeggen: weinig overeenkomsten tussen deze units. Maar goed, de Echoplex boost eigenlijk ook niet echt. Het punt is dat de EP-3 pre-amp vooral ook compressed. :)