PDA

View Full Version : Drop-D op een standard strat



SantaX
29 februari 2012, 14:56
Ola mensen,

Tijdje geleden dat ik voor het laatst hier was, persoonlijke omstandigheden en een verhuizing waren daar de rede van. Veel gemist heb ik gezien, van verloren gewaande gitaren (proficiat met de goldtop!) tot Timo met zijn eigen tele! (serieus Timo, een tele? jij? Wel een machtig mooie trouwens!)

Ik kwam weer even aanvliegen omdat ik een vraag heb. Ik heb wel eens een systeem gezien voor de strat waarmee je met een hendeltje bij de brug naar de lage E naar de D kunt stemmen zonder dat de rest vals wordt. Nu probeer ik wat meer te weten te komen over dit syteem, maar ik weet niet hoe het heet... En als je niet waar waar je op moet zoeken, helpt google ook niet meer. Wie oh wie, weet hoe zo een systeem heet?

Mijn dank is groot!

humbucker
29 februari 2012, 14:59
Hipshot dacht ik :)

HaroldA
29 februari 2012, 15:00
D-Dropper van Hipshot?


http://www.youtube.com/watch?v=8MLpOiJQ5Jk

Maat van mij heeft zo'n ding op z'n Fender Jazz(?) bas gehad: niets dan stemproblemen. Gewoon draaien aan de stemsleutel bleek sneller en stabieler.

aaronstonebeat
29 februari 2012, 15:01
Het heet een 'd-tuner' (soms ook 'd-tuna'); er zijn versie voor aan de stemmechaniek en voor aan de brug.

SantaX
29 februari 2012, 15:02
En daarom hou ik zo van dit forum en haar leden.
In 3 minuten een antwoord waar ik verder mee kan! Dank je, dat is inderdaad een duw in de goede richting. Ik weet niet meer zeker of dit precies is wat ik toen zag, maar ik ga me inlezen, het lijkt in elk geval wel te voldoen aan wat ik graag zou willen.

Thanks!

edit; zei ik 1 antwoord? Nee, ik bedoelde 3 antwoorden! Dank jullie heren!

marc_o
29 februari 2012, 15:09
Jammer dat het juiste antwoord er niet bijzat.
Voor een D-Tuna heb je een floyd-Rose nodig....en dan nog werkt ie het best wanneer de brug NIET zwevend is gemonteerd, maar in rust vast op de body ligt.

Het antwoord van Harold werkt denk ik het best voor een standaard strat. Let wel, en dat geldt ook voor de D-tuna...het werkt niet heel erg lang, zodra je snaren wat ouder worden komen de stemproblemen sneller en sneller om de hoek kijken.

SantaX
29 februari 2012, 15:11
Ik zie inderdaad net dat je daar een floyd voor lijkt nodig te hebben, het systeem wat ik ooit meende te zien zat een soort van push-pull knop op bij de brug en werkte op een standaard fender brug ook... Weet jij toevallig wel het goede antwoord? :D

SantaX
29 februari 2012, 15:12
Of laat mijn geheugen me in de steek en was het een tele waar ik het op zag :???:

Edit: voor zowel de post van Harold en Marc_o, dus het advies is eigenlijk: niet doen?

marc_o
29 februari 2012, 15:15
Ik zie inderdaad net dat je daar een floyd voor lijkt nodig te hebben, het systeem wat ik ooit meende te zien zat een soort van push-pull knop op bij de brug en werkte op een standaard fender brug ook... Weet jij toevallig wel het goede antwoord? :D

Heb mijn antwoord bewerkt ondertussen.
Het blijven een beetje lapmiddeltjes hoor, werken maar kort tot de snaren ouder worden (en dat kan bij sommige merken al snel het geval zijn).
Bij mijn strat gebruik ik de trem niet en staat ie tegen de body aan.....dan is omstemmen het snelst...je blijft toch met de veerspanning van je tremblok zitten wanneer ie zweeft, dus dan zul je inderdaad richting tremsetter moeten gaan...en goed laten afstellen. Andere snaardikte een keertje tussendoor is opnieuw afstellen bijvoorbeeld...

SantaX
29 februari 2012, 15:21
Dank je marc_o.

Mijn probleem is ook een beetje luiheid hoor. Dan ben je aan het spelen, wil je wat anders spelen in Drop D, moet je alle snaren weer gaan stemmen. Duurt me altijd langer dan me lief is op zo een moment. Maar mijn brug vastzetten wil ik echt niet. Gebruik de trem niet veel, maar ik vind het fijn dat de optie er is en ik vind het ook wel lekker als je 1 snaar opdrukt en de andere toon gewoon houdt, dat ie toch net dat vieze randje krijgt. Dat wil ik niet missen, is een kwestie van smaak. Dus ik denk dat ik met jullie adviezen dan toch maar de conclusie moet trekken mijn andere in drop D te stemmen of gewoon wat minder lui zijn :P

HaroldA
29 februari 2012, 15:24
wil je wat anders spelen in Drop D, moet je alle snaren weer gaan stemmen

Dan is er geen enkele mogelijkheid om dit te fixen zonder de rest van je strat aan te pakken. Wat had je zelf gedacht dat zo'n hipshot zou doen? Magisch al je snaren stemmen? Dan moet je toch echt aan de Gibson Robot.

SantaX
29 februari 2012, 15:55
Nouja, het systeem wat ik zag pretendeerde in elk geval gewoon naar drop D te kunnen switchen terwijl het je intonatie behoudt. Verkeerde voorlichting kun je mij niet aanrekenen, vandaar dat ik me ook wilde inlezen :P

Zo een robot is niets voor mij, ik acht de kans groot dat dat op termijn ertoe zal leiden dat we met een generatie gitaristen zitten die niet meer zelf horen wanneer een E een E is :) Maar dat is een andere discussie :)

Terminus
29 februari 2012, 20:31
De enige oplossing is een Tremol-no installeren, en die dan op vast of down-only zetten als je in drop D wilt spelen.

aaronstonebeat
29 februari 2012, 20:35
Een reepje hout van de juiste dikte tussen het sustainblok en de body (aan de kant van de veren) en de veren iets strakker zetten; dan heb je toch hetzelfde resultaat.

SantaX
29 februari 2012, 21:16
Mja, maar dat is niet wat ik wil. Dan stem ik liever bij. Ik lief mijn tremelo op de, welliswaar zeldzame, momenten dat ik hem gebruik :)
Hoe dan ook, ben blij met de info. Scheelt me weer een miskoop :)

bluegate
29 februari 2012, 21:22
Ik heb hiervoor de tremol-no geinstalleerd op mijn strat, werkt prima.
Vastzetten en gewoon met de stemsleutel even naar beneden.
Doe dit gewoon tussen de nummers door.
Opzetten moet wel secuur, maar daarna geen enkel probleem.