PDA

View Full Version : Variac, powerscaling en de Bias



Keevinkos
29 februari 2012, 13:36
Hello everybody,

Ik ben de laatste tijd wat research aan het doen over het gebruik van een variac, de power scaling en of course de EVH tone. Een variac haalt alle voltages naar beneden, de B+ en dus ook de belangrijke gloeispanning. Dat de gloeispanning omlaag gaat is niet echt bevordelijk voor de versterker...

De powerscaling haalt de B+ omlaag en houdt de gloeispanning op 6.3 volt en is wel veilig

Maar... Wat gebeurt er met de bias tijdens het gebruik van een variac, en tijdens het gebruik van powerscaling? blijft die gelijk, of gaat die mee?? (en omlaag of omhoog?)
Daar ben ik heel benieuwd naar want de hoe de bias in het gebruik van een variac is en tijdens het powerscalen heeft effect op de tone, en is een van de dingen die de Brown sound creeërt....

tommus42
29 februari 2012, 15:23
Interessant onderwerp, bedacht net dat het misschien een idee is behalve B+, ook de bias regelbaar te maken. Met een veilige bovengrens, zodat niet de buizen eruit fikken. Wordt overigens bij powerscaling ook niet de schermroosterspanning gevarieerd?

erwin_ve
29 februari 2012, 15:29
Hello everybody,

Ik ben de laatste tijd wat research aan het doen over het gebruik van een variac, de power scaling en of course de EVH tone. Een variac haalt alle voltages naar beneden, de B+ en dus ook de belangrijke gloeispanning. Dat de gloeispanning omlaag gaat is niet echt bevordelijk voor de versterker...

De powerscaling haalt de B+ omlaag en houdt de gloeispanning op 6.3 volt en is wel veilig

Maar... Wat gebeurt er met de bias tijdens het gebruik van een variac, en tijdens het gebruik van powerscaling? blijft die gelijk, of gaat die mee?? (en omlaag of omhoog?)
Daar ben ik heel benieuwd naar want de hoe de bias in het gebruik van een variac is en tijdens het powerscalen heeft effect op de tone, en is een van de dingen die de Brown sound creeërt....

Powerscaling neemt de bias mee. Variac niet en kan je buizen versneld laten uitfikken, hoe goed is dat voor de brown sound?

flo123
29 februari 2012, 18:04
Als je een fixed bias versterker hebt met een aparte bias spanning wikkeling in de PT (zoals vele versterkers hebben) en Powerscaling alleen de B+ spanning regelt, verandert de bias spanning niet maar de instelling van de eindbuizen wel.

2550
29 februari 2012, 18:55
Een Variac is wel een optie je kunt voor de gloeispanning een aparte trafo installeren.


Powerscaling neemt de bias mee. Variac niet en kan je buizen versneld laten uitfikken, hoe goed is dat voor de brown sound?

Een Variac neemt de bias wel mee (tenzij je zeners gebruik), en het uitfikken?? je hoef je variac niet zo te bedraden dat je de spanning omhoog kan regelen...

Met Powerscaling in een fixed bias amp zul je de bias "tracking" moeten maken anders blijven je eindbuizen bv op -40V staan en als je dan de B+ verlaag loopt er op een gegeven moment geen ruststroom meer dan sta je in klasse B en daarna geen geluid meer doordat ze helemaal dicht geknepen zijn.
Het meest voor de hand liggende is dus om een stereo pot te nemen 1 die de B+ bestuurt en 1 die de bias mee neemt.

En je moet je bedenken wat je mee "scale" alleen de eindtrap de fasedraaier en de preamp

cheers

Keevinkos
29 februari 2012, 23:01
Een Variac is wel een optie je kunt voor de gloeispanning een aparte trafo installeren.


Dat is dus waar ik onder andere aan over aan het nadenken was. Want is het dus veilig om het zo gebruiken als de gloeispanning maar gelijk blijft?


En je moet je bedenken wat je mee "scale" alleen de eindtrap de fasedraaier en de preamp
alleen de eindtrap

2550
1 maart 2012, 21:06
Als je alleen de eindtrap wil kun je het beste powerscalen,
zoiets...
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AM3DZ6IZ.jpg
hou er wel rekening mee dat worst case de fet de helft van je max output moet kunnen verstoken
en dat de volle B+ op je potmeter moet kunnen staan.

Keevinkos
2 maart 2012, 16:16
Ok, van de laatste post snap ik niet veel....:p

Maargoed, waar ik dus naar opzoek ben is de beste manier om mijn eindbuizen op laag volume te doen scheuren en daarbij een lichte brown sound te creeren. Uiteraad op een veilige manier. Die brown sound en vette geluid had namelijk iets te maken met wat ook de variac doet...

Stel: ik zet er een aparte trafo in voor de gloeispanning, en van de rest kan ik regelbaar met een variac het voltage regelen. Kan ik dan de eindbuizen laten koken en komt er dan een bepaalde brown sound in, of heeft de brown sound ook te maken met het feit dat de gloeispanning ook omlaag ging?

2550
2 maart 2012, 17:37
Ok, van de laatste post snap ik niet veel....:p
O


Maargoed, waar ik dus naar opzoek ben is de beste manier om mijn eindbuizen op laag volume te doen scheuren en daarbij een lichte brown sound te creeren. Uiteraad op een veilige manier. Die brown sound en vette geluid had namelijk iets te maken met wat ook de variac doet...
Als je een variac op je amp zet gaat toch de spanning van de gehele amp naar beneneden dus ook van de preamp waardoor deze veel minder headroom heeft en veel eerder clipt.
Alleen de spanning van je eindbuizen laten zakken werk voornamelijk als mastervol.


Stel: ik zet er een aparte trafo in voor de gloeispanning, en van de rest kan ik regelbaar met een variac het voltage regelen. Kan ik dan de eindbuizen laten koken en komt er dan een bepaalde brown sound in, of heeft de brown sound ook te maken met het feit dat de gloeispanning ook omlaag ging?
eind buizen laten koken?????? ik dat dat het idee was om de spanning te laten zakken verhogen laat denk als eerst je elco's "koken" zeker bij marshalls...

Om welke amp gaat het eigenlijk?

jacky
2 maart 2012, 17:39
als ik je laatste reactie lees denk ik afblijven niet aan beginnen hoogspanning is linke soep

Als je niet weet wat je aan het doen bent lekker die amp dicht laten

reactie op kevinkos dus

Keevinkos
2 maart 2012, 19:55
eind buizen laten koken?????? ik dat dat het idee was om de spanning te laten zakken verhogen laat denk als eerst je elco's "koken" zeker bij marshalls...

Om welke amp gaat het eigenlijk?

haha, niet letterlijk koken. Daarbij bedoel ik gewoon dat de eindbuizen op hun donder krijgen-->oversturen:p

Jcm800 50 watt

2550
2 maart 2012, 20:36
Snap je dit schema,
http://www.drtube.com/schematics/marshall/2204pwrm.gif

HaroldA
2 maart 2012, 20:39
Jcm800 50 watt

Welke JCM 800? De 2550 Silver Jubilee, de 2205 channel switcher, de 1987 plexi, de 1986 bass of de 2204 MV?

2550
2 maart 2012, 20:46
Welke JCM 800? De 2550 Silver Jubilee, de 2205 channel switcher, de 1987 plexi, de 1986 bass of de 2204 MV?

Ze hebben allemaal ongeveer de zelfde PSU

big dooley
3 maart 2012, 01:39
Ok, van de laatste post snap ik niet veel....:p

Maargoed, waar ik dus naar opzoek ben is de beste manier om mijn eindbuizen op laag volume te doen scheuren en daarbij een lichte brown sound te creeren. Uiteraad op een veilige manier. Die brown sound en vette geluid had namelijk iets te maken met wat ook de variac doet...

Stel: ik zet er een aparte trafo in voor de gloeispanning, en van de rest kan ik regelbaar met een variac het voltage regelen. Kan ik dan de eindbuizen laten koken en komt er dan een bepaalde brown sound in, of heeft de brown sound ook te maken met het feit dat de gloeispanning ook omlaag ging?

meest simpele manier is een attenuator... eindtrapoversturing op laag volume, maar de eindbuizen hebben flink te lijden

andere optie is powerscaling, deze verlaagt de headroom van de buis, zodat er geen vermogen gemaakt kan worden... eindbuizen hebben het veel makkelijker

een variac alleen gaat niet werken voor wat jij wil... ik gebruik er zelf ook eentje, maar puur en alleen om de interne spanningen (en hiermee de biasinstelling) op hetzelfde niveau te houden, wat voor spanning er ook uit het stopcontact komt

Keevinkos
3 maart 2012, 07:53
Excuse moi, het is jcm800 2204 mv met daar overheen nog een ppimv

Of ik het snap maakt niet zoveel uit, de jongen met wie ik dit project doe weet er veel meer van:p

flo123
3 maart 2012, 11:08
Misschien gewoon zo'n powerscaling kitje kopen via London Power?
http://www.londonpower.com/catalog/index.php?cPath=7
http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=27

Keevinkos
4 maart 2012, 12:08
Misschien gewoon zo'n powerscaling kitje kopen via London Power?
http://www.londonpower.com/catalog/index.php?cPath=7
http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=27

ja, daar was ik dus over aan t denken. Want het doet wel wat ik wil, laag volume en toch eindbuisscheur. Maar waar ik in dit topic naar zorgt was zoiets vergelijkbaars met een variac doen, wat toch veilig is en iets van de brown sound meeneemt, want dat doet de powerscaling niet.

2550
4 maart 2012, 16:47
gloei trafo er aan http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3269_Hammond-266N12-50-4-VA.html
en op de variac
vraag me af of het effect anders is als power scaling waarbij je wel de preamp mee neem, ok je mis de sag.

Keevinkos
6 maart 2012, 18:25
gloei trafo er aan http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3269_Hammond-266N12-50-4-VA.html
en op de variac
vraag me af of het effect anders is als power scaling waarbij je wel de preamp mee neem, ok je mis de sag.

zou je dit misschien even in hele zinnen kunnen herhalen en het woord sag uitleggen?:)

2550
6 maart 2012, 20:26
sag is het instorten van de spanning bij het verbruiken van meer stroom, dus in rust is de B+ bv 480V en als je wat herrie produceer is er meer stroom nodig en begint de spanning van de trafo te zakken door koper en ijzer verliezen en het je bv nog maar 450V over wat uiteindelijk in je hele amp door werkt.
hoeveel de spanning zakt is afhankelijk van de grote/vermogen van de trafo en de voedings elco's die de spanning op peil moeten houden.
Bij een lager vermogen trafo is dit erger als bij een trafo met meer vermogen.
Dus als je een AC adapter hebt van een paar wat waar op staat 9VAC en je zet je meter hier op dan meet je vast iets tussen 10 en 20V ipv 9VAC wat er op staat maar bij de stroom die er op staat die hij mag leveren is het waarschijnlijk wel 9VAC

Keevinkos
7 maart 2012, 07:32
En wat nou als ik een combinatie maak?:) dan zet er een powerscaling kitje in, en daarna een extra trafo voor de gloeispanning. Dan kan ik daarna het voltage van de hele versterker (behalve gloeispanning)naar 180 volt droppen (zelfde percentage als EVH). dan krijg ik hopelijk toch een wat browner geluid, en kan ik toch met de powerscaling knop nog het totaal volume regelen.

kan dit of ben ik nu dom aan het lullen?:p

don marco
7 maart 2012, 07:47
http://www.skipzcircuits.com/VariWattFX.html
Voor 60 euro hebt ge het naar hier gehaald, en voor nog eens een paar euri kunt ge het door iemand inbouwen. ( of doet ge het zelf) ^^

flo123
7 maart 2012, 18:23
Zowel met de variac (met aparte gloeispannings trafo) als met power scaling (met bias tracking) verlaag je de voedingspanning.
Ik zie er weinig verschil in qua uiteindelijk resultaat.
Beide tegelijkertijd gebruiken heeft geen zin vind ik.
Maar dat is "technisch" gezien, ik heb er geen praktische luisterervaring mee.

Keevinkos
7 maart 2012, 18:36
Zowel met de variac (met aparte gloeispannings trafo) als met power scaling (met bias tracking) verlaag je de voedingspanning.
Ik zie er weinig verschil in qua uiteindelijk resultaat.
Beide tegelijkertijd gebruiken heeft geen zin vind ik.
Maar dat is "technisch" gezien, ik heb er geen praktische luisterervaring mee.

Maar de variac haalt ALLES op de versterker naar beneden (behalve de gloeispanning dan) Dit zou verandering moeten opleveren in de sound (en een heel klein beetje minder volume)
de powerscaling alleen de B+ en iets van de bias. Dit heeft alleen invloed op het volume (als het goed is)

flo123
8 maart 2012, 13:32
Met power scaling kun je (tijdens inbouw) kiezen of je alleen de eindbuizen, ook de fasedraaier of zelfs ook de voortrap meeneemt in de verlaging van de voedingspanning. Je zou zelfs meerdere power scaling circuits kunnen gebruiken voor de diverse onderdelen.
Bij de variac heb je geen keuze.