PDA

View Full Version : RebelRelic, Zwier of vd Haar



Pagina's : [1] 2

jumperpants
29 februari 2012, 12:25
ik wil een gitaar laten bouwen omdat ik linkshandig ben, nu zag ik dat er 3 gitaarbouwers zijn in nederland die ook custom orders doen: RebelRelic,Zwier en vd Haar. Omdat ik links ben kan ik ze niet uitproberen maar is het erop of eronder. ik heb 4 eisen:

1. moet geweldig klinken

2. zelf pickups kiezen

3. custom neck vorm

4. nitro lak

welke van deze 3 bouwers maakt de best klinkende en voelende gitaren? (liever eentje die geweldig klinkt maar er niet uitziet dan eentje die er geweldig uitziet maar klinkt als een krant)

Midwolda
29 februari 2012, 12:37
Peer Dellen :seriousf:

marc_o
29 februari 2012, 13:04
Je zou bij Zwier langs kunnen gaan, en van tevoren zeggen dat je linkshandig bent. Hij heeft ongeveer 23 gitaren voor Paskal van Blof gebouwd, allemaal linkshandig en wellicht kun je er een paar van testen (hem kennende haalt ie er dan wel een paar bij Paskal op). Ik weet dat er op dit moment een linkshandige strat in de shop hangt.

jumperpants
29 februari 2012, 13:06
nog meer bouwers??:stop:

marc_o
29 februari 2012, 13:10
Vox Humana, Otentic, Heinz, Eric Smitty Smid, Peter de Smet.....overal heb je bouwers...meer bouwers dan gitaristen.

Wat is je budget en wat wil je feitelijk?

IK heb zelf 3 gitaren van Zwier, naast wat grote merkgitaren en keer op keer pak ik de Zwiers voor optredens...is ondertussen jaren geleden dat ik mijn 62 RI strat nog eens meenam naar een optreden...en dat wil wel wat zeggen. Kortom, een bouwer kan een bijna perfect instrument voor je maken, als jij maar weet wat je wil hebben...

Rooker
29 februari 2012, 13:34
Robberts Hilversum

Ron Houben
29 februari 2012, 13:36
Panucci Guitars in Den Haag.

petpas
29 februari 2012, 14:46
Je hebt ook nog Bo-el

bass blom
29 februari 2012, 15:03
en oigun, die heeft ook al flink wat linkshandigen gemaakt.

toneblo
29 februari 2012, 16:38
Bij Haar kunnen ze niet alles custom maken omdat "de mallen dat niet toe laten "....
what's custom then...

jumperpants
29 februari 2012, 19:25
liever een betere gieter voor wat meer geld dan een net iets mindere voor een stuk minder geld. Mijn enige echte probleem is dat ik echt DÉ beste linkshandige gitaar (in Nederland) wil hebben, dus ik ben benieuwd welke van deze bouwers nou echt DÉ beste gitaren maakt, en welke ook wel is fouten maakt

Mr.Fingers
29 februari 2012, 19:31
"DE beste" bestaat niet, want zo iets is zwaar smaakgebonden. Ik heb een P-bas die voor mij de beste is, en er zijn legio mensen die het een onbespeelbaar kreng vinden (wat het eigenlijk ook is. Ik heb graag een joekel van een hals, met superhoge actie).

En wat voor gitaar wil je. Wil je een standaard telecaster/stratmodelletje. Dat kan ik ook voor je in elkaar draaien hoor, dat is geen rocketscience.

Trouwens, nitro: zo heilig is dat allemaal niet hoor. Het aged misschien wel mooi, maar al dat gedoe van "laat het hout resoneren,...". Nemen met een korreltje zout!

TimoSomers
29 februari 2012, 19:34
Check zeker 'Smitty Guitars'.
Ik heb daar een tele laten bouwen, betere kwali dan Fender Customshop. Check it out!

jumperpants
29 februari 2012, 19:45
ik wil de nitro ook omdat ik het mooi vind

Ukeloeder
29 februari 2012, 19:49
Tip van een fellow lefty; GUN guitars in Haarlem. Bouwde een linkshandige Mosrite copy voor mij, 1 of 2 bassen voor member Saf, verschillende gitaren voor lefties buiten dit forum. Zoek effe op Oigun.

spirit
29 februari 2012, 20:56
Als je DÉ gitaar wil hebben, moet je niet bij een bouwer zijn. Een bouwer zal uit ervaring weten wat het beste bij jou wensen past, maar weet ook niet 100% van te voren hoe een en ander uitpakt.

Je hebt de "pech" linkshandig te zijn, maar als je DÉ gitaar zoekt, moet je vooral veel testen en vergelijken. Dan kan bij een bouwer nu eenmaal niet. Iemand zal echt niet 10 gitaren voor je bouwen waar je dan de beste uit kan kiezen.

Wat ik hiermee bedoel is dat je je verwachtingen beter wat kan bijstellen. Je kan gitaren die reeds door een bouwer afgeleverd zijn testen, maar er is nooit een 2e exemplaar wat exact hetzelfde zal zijn.

jumperpants
29 februari 2012, 21:07
het probleem alleen is dat dit simpelweg niet kan, er worden gewoon geen linkshandige true vintage gitaren gebouwf:(

Mr.Fingers
29 februari 2012, 21:31
Ik ben aan een true-vintage rechtshandige Fender Precision uit het najaar van 1964 bezig (gans de reutemeteut met veneer toets, nailholes, fullerplast,...), dus er worden wel "true-vintage" gitaren gebouwd.

Als het niet persez nederland moet zijn, kijk zeker eens bij bravewood: http://www.bravewoodguitars.co.uk/

En in Israël zit Gil Yaron. Die man is gewoon insane qua vintage correctheid (gaat zelfs zover om zelf trussrods en dergelijke te maken, gewoon omdat degene die nu geleverd worden uit het verkeerde staal gedraaid zijn t.o.v. de jaren '50/60.

http://gilyaronguitars.com/
http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/145299-1956-telecaster-build.html

Quink
29 februari 2012, 22:01
Check zeker 'Smitty Guitars'.
Ik heb daar een tele laten bouwen, betere kwali dan Fender Customshop. Check it out!

"Ik heb daar een tele laten bouwen".... kreeg je dat ding niet kado?

Edit:


Hoi iedereen http://www.gitaarnet.nl/images/smilies/icon_smile.gif.

Vanaf volgende week wordt mijn eigen Telecaster gebouwd!
Door Eric Smitty, een heel begaafde bouwer! (Heeft o.a. gebouwd voor Focus & VanVelzen).
Hij wil mij sponsoren door een Sig tele voor me te bouwen, en ik neem dat graag aan om zo ook hem in de spotlights (letterlijk http://www.gitaarnet.nl/images/smilies/icon_biggrin.gif) te zetten.

Je bent dus aan het spammen! :stop:

oigun
29 februari 2012, 22:05
Welk model/configuratie denk je aan?
Probeer een bouwer te vinden wiens stijl je aanspreekt, als je een custom neck-profiel wilt is het handig als je tijdens het shapen eens langs kan gaan om te voelen.

TimoSomers
29 februari 2012, 22:28
"Ik heb daar een tele laten bouwen".... kreeg je dat ding niet kado?

Edit:



Je bent dus aan het spammen! :stop:


Nee, want ik heb er zelf geen kut aan als ik hem promoot?
Ik heb hem niet voor niets een tele laten bouwen (krijg ik overigens niet perse gratis), het is gewoon de beste kwaliteit die ik zover gevonden heb.

Quink
1 maart 2012, 00:30
Ben benieuwd naar je uitleg van: "Hij wil mij sponsoren door een Sig tele voor me te bouwen, en ik neem dat graag aan om zo ook hem in de spotlights (letterlijk :D) te zetten."


Ik lees dat als: hij bouwt voor jou een Tele (voor niks, of voor een zacht prijsje), jij zet hem daarvoor graag in de spotlights.
(En voor de duidelijkheid: hij heeft jou benaderd, niet andersom?)


Dus gehéél en al onbevooroordeeld..???

Ike57
1 maart 2012, 08:11
Probeer een bouwer te vinden wiens stijl je aanspreekt, als je een custom neck-profiel wilt is het handig als je tijdens het shapen eens langs kan gaan om te voelen.

Helemaal mee eens. Je moet af en toe eens langs kunnen gaan om te kijken / voelen. Voor mij zou een buitenlandse bouwer sowieso al afvallen om die reden.

Als ik op dit moment een gitaar zou laten willen bouwen zou ik zeker eens contact opnemen met Guncustoms (http://www.guncustoms.nl).

tankard
1 maart 2012, 08:23
...Patrick Koopmans, Weurt... wellicht. Check zijn site en evct. de WS gitaren.

marc_o
1 maart 2012, 13:11
Ben benieuwd naar je uitleg van: "Hij wil mij sponsoren door een Sig tele voor me te bouwen, en ik neem dat graag aan om zo ook hem in de spotlights (letterlijk :D) te zetten."


Ik lees dat als: hij bouwt voor jou een Tele (voor niks, of voor een zacht prijsje), jij zet hem daarvoor graag in de spotlights.
(En voor de duidelijkheid: hij heeft jou benaderd, niet andersom?)



Dus gehéél en al onbevooroordeeld..???

Loop niet te zeiken man, moet er weer een topic scheef omdat er iemand een gelijkje wil halen?

TimoSomers
1 maart 2012, 15:41
Ben benieuwd naar je uitleg van: "Hij wil mij sponsoren door een Sig tele voor me te bouwen, en ik neem dat graag aan om zo ook hem in de spotlights (letterlijk :D) te zetten."


Ik lees dat als: hij bouwt voor jou een Tele (voor niks, of voor een zacht prijsje), jij zet hem daarvoor graag in de spotlights.
(En voor de duidelijkheid: hij heeft jou benaderd, niet andersom?)


Dus gehéél en al onbevooroordeeld..???

OMDAT ik erg onder de indruk ben van zijn kwaliteit, promoot ik hem graag.
Wat is daar moeilijk aan om te begrijpen?
Als ik het niks vond ging ik het echt niet promoten hoor, ik heb er zelf niks aan en hoefde de gitaar uberhaupt niet eens aan te nemen.
Ik wil gewoon graag mensen attenderen op deze fantastische bouwer, of ik nou wel of niet een gitaar van hem heb/krijg/koop/whatever.
Dus je redenatie is krom, ik zet hem niet in de spotlights omdat hij voor mij een tele bouwt, maar omdat ik zijn tele fantastisch gebouwd vind.

En nu stoppen met zeuren, svp ;).

Quink
1 maart 2012, 15:55
Loop niet te zeiken man,

Zeiken? Ik heb (had) vraagtekens bij het hoe en waarom inzake het aanraden van een bouwer. Vind ik een legitieme vraag, en dat jij dat zeiken vindt interesseert me werkelijk geen fluit.

Quink
1 maart 2012, 15:57
Dus je redenatie is krom, ik zet hem niet in de spotlights omdat hij voor mij een tele bouwt, maar omdat ik zijn tele fantastisch gebouwd vind.

Ok, nou ja, dat lijkt me dan idd een reden om iemand aan te raden. Dan zijn mijn vraagtekens geheel en al compleet ongegrond en onjuist! ;)

wireman
1 maart 2012, 15:59
oh god.... daar gaan we weer....

Check overigens Sander de Gier ook nog even...

beruk
1 maart 2012, 16:09
Ga dan in ieder geval voor een bouwer dan die alles zelluf doet, met schaven en wikkelen etc. Dan heb je pas wat.
Overigens begrijp ik niet wat je tegen een
http://www.dv247.com/assets/products/41142_l.jpg
zou kunnen hebben.

TimoSomers
1 maart 2012, 16:57
Ok, nou ja, dat lijkt me dan idd een reden om iemand aan te raden. Dan zijn mijn vraagtekens geheel en al compleet ongegrond en onjuist! ;)

Cool :). 10tekens

vinni
1 maart 2012, 18:03
Uhm.....gratis tip.....

Heb ooit eens een gitaar laten bouwen. Echt het beste van het beste....helemaal wat ik wilde.
Koste me eur 2800.

Toen ik'm inplugde.....maar zozo....zeker toen ik daar een PRS Singlecut naast hield.
Korte tijd later dus verkocht.

Ik zal dan ook nooit meer een gitaar laten bouwen. Hoe goed de materialen en hoe goed de bouwer.
Het eindresultaat laat zich niet voorspellen.

Beter om gewoon veel gitaren te proberen en dan de gitaar kiezen die JIJ het beste vind.
Kan nog goedkoper uitvallen ook.

Mocht je toch voor bouw kiezen.....zonder meer veel succes gewenst.

Vinni

jumperpants
1 maart 2012, 18:19
Uhm.....gratis tip.....

Heb ooit eens een gitaar laten bouwen. Echt het beste van het beste....helemaal wat ik wilde.
Koste me eur 2800.

Toen ik'm inplugde.....maar zozo....zeker toen ik daar een PRS Singlecut naast hield.
Korte tijd later dus verkocht.

Ik zal dan ook nooit meer een gitaar laten bouwen. Hoe goed de materialen en hoe goed de bouwer.
Het eindresultaat laat zich niet voorspellen.

Beter om gewoon veel gitaren te proberen en dan de gitaar kiezen die JIJ het beste vind.
Kan nog goedkoper uitvallen ook.

Mocht je toch voor bouw kiezen.....zonder meer veel succes gewenst.

Vinni

ik laat ook alleen een gitaar bouwen omdat ik linkshandig ben en daardoor dus bijna geen gitaren kan proberen

Orpheo
1 maart 2012, 18:24
Uhm.....gratis tip.....

Heb ooit eens een gitaar laten bouwen. Echt het beste van het beste....helemaal wat ik wilde.
Koste me eur 2800.

Toen ik'm inplugde.....maar zozo....zeker toen ik daar een PRS Singlecut naast hield.
Korte tijd later dus verkocht.

Ik zal dan ook nooit meer een gitaar laten bouwen. Hoe goed de materialen en hoe goed de bouwer.
Het eindresultaat laat zich niet voorspellen.

Beter om gewoon veel gitaren te proberen en dan de gitaar kiezen die JIJ het beste vind.
Kan nog goedkoper uitvallen ook.

Mocht je toch voor bouw kiezen.....zonder meer veel succes gewenst.

Vinni

Gratis tip.

ik had ooit een gibson les paul custom. tot dan toe de beste LP die ik bespeeld had. Ik liet een les paul bouwen. en sindsdien heb ik al m'n andere gitaren verkocht, en heb ik alleen maar custombuilds, omdat alle anderen gitaren 'zo zo' klinken...

ik heb nu 25 custombuild gitaren, versus 2 gitaren zo uit het rek gepakt (en flink versleuteld). mag jij driemaal raden op welke gitaren ik dus nevernooit meer speel...

vinni
1 maart 2012, 18:24
ik laat ook alleen een gitaar bouwen omdat ik linkshandig ben en daardoor dus bijna geen gitaren kan proberen

Aha.....dan begrijp ik het....maar het blijft een gok.

Vinni

barno
1 maart 2012, 18:39
Gitaarbouwers: er is een verschil tussen mensen die onderdelen kopen en assembleren en bouwers die echt alles zelf bouwen.
Hiermee wil ik niet zeggen dat assembleurs minderwaardig zijn, Nash, Smitty enz... leveren topgitaren. Alleen, voor echt custom,
bv qua hals profiel, moet je bij een bouwer zijn.

En dan zou ik zeker kiezen voor een bouwer waar je regelmatig es kan binnenspringen. voor jezelf èn voor de bouwer veel leuker.
Ik krijg regelmatig vragen van ver over zee om een gitaar te bouwen. Doe het meestal niet, omdat ik het niet leuk vindt "blind" te bouwen, zeker als het mensen zijn met specifieke wensen rond halsprofiel enz...
ah, en ik zou ook voor Gun guitars gaan. niet omdat ik 'm ken, maar omdat ik weet dat hij topkwaliteit levert en heel communicatief is.
(iets wat bv van Rebelreclic hoegenaamd niet kan gezegd worden ...)

Ike57
1 maart 2012, 19:03
en oigun, die heeft ook al flink wat linkshandigen gemaakt.


Tip van een fellow lefty; GUN guitars in Haarlem. Bouwde een linkshandige Mosrite copy voor mij, 1 of 2 bassen voor member Saf, verschillende gitaren voor lefties buiten dit forum. Zoek effe op Oigun.


Als ik op dit moment een gitaar zou laten willen bouwen zou ik zeker eens contact opnemen met Guncustoms (http://www.guncustoms.nl).



ah, en ik zou ook voor Gun guitars gaan. niet omdat ik 'm ken, maar omdat ik weet dat hij topkwaliteit levert en heel communicatief is.
(iets wat bv van Rebelreclic hoegenaamd niet kan gezegd worden ...)

Kijk, al 4 keer dezelfde bouwer (www.guncustoms.nl/) geadviseerd. How much more do you need? :D

beruk
1 maart 2012, 19:08
Ga dan in ieder geval voor een bouwer dan die alles zelluf doet, met schaven en wikkelen etc. Dan heb je pas wat. :soinnocent:

Ike57
1 maart 2012, 20:14
Sorry beruk:

5 x dus

:seriousf:

jumperpants
2 maart 2012, 19:02
ik ben vandaag naar rebelrelic geweest, er was daar een amerikaan (niet de eigenaar) die heel vriendelijk was en me (in het engels) helemaal heeft uitgelegd hoe de gitaren gebouwd en gereliced worden , heb toen ook een paar rechtshandige modelen uitgeprobeerd onder andere een 1954 tele replica en die had DÉ beste neck op aarde (V shape) en ze klonken allemaal heel goed (kan wat te maken hebben gehad met dat daar een 1965 deluxe reverb stond :cooler:) Ik heb wel een goed gevoel bij deze zaak dus ik denk dat een order ga plaatsen voor een tele met bigsby in faded butterscotch :supercool:

hier een link naar een soortgelijk model tele: http://shop.rebelrelic.com/image/cache/data/RR%20GUITARS/DSCF5053-640x640.jpg

barno
2 maart 2012, 19:55
Als je er nog es komt, zeg dan dat ze eindelijk mijn bestelde en meer dan drie maanden geleden betaalde TV Jones pickups opsturen. Het moet ver komen ik eer ik mijn ongenoegen op een openbaar forum zet, maar dit is een schande. enfin, ik blijf 'm mailen, tegen beter weten in.

jumperpants
2 maart 2012, 19:59
Als je er nog es komt, zeg dan dat ze eindelijk mijn bestelde en meer dan drie maanden geleden betaalde TV Jones pickups opsturen. Het moet ver komen ik eer ik mijn ongenoegen op een openbaar forum zet, maar dit is een schande. enfin, ik blijf 'm mailen, tegen beter weten in.

je kan ook bellen:soinnocent:

Mr.Fingers
2 maart 2012, 20:02
Ik vraag me af: je vraagt naar "wie bouwt de beste gitaar", we geven tips, vaak uit ervaring. Iemand als Gun-Customs komt 5x naar voor, en dan ga je voor Rebel Relic, omdat die meneer het zo lief kan uitleggen?


:stop:

http://www.offsetguitars.com/forums/viewtopic.php?f=8&t=461&hilit=RebelRelic&start=135

Rebel Relic, lezen vanaf de laatste post, en volgende. Lieve meneer, die Luke!

Tabula Rasa
2 maart 2012, 20:08
WTF? Waarom open je een topic en vraag je om advies? WTF!!!

barno
2 maart 2012, 20:11
je kan ook bellen:soinnocent:

breek me de bek niet open...

jumperpants
2 maart 2012, 20:16
ik ga zowiezo ook nog bij gun-customs en zwier langs maar ik was in de buurt van amsterdam, ik zei ook ik DENK dat ik een order ga plaatsen, ik bedoelde daarmee er moet wel iets veel beters komen om dit te verslaan snappie?

Tabula Rasa
2 maart 2012, 20:20
Oke, daar had ik persoonlijk overheen gelezen in je hele fanatieke post. Excuses. Er zijn beter plekken om wat te laten bouwen!

Brewskie
2 maart 2012, 21:26
Ik was even aan het lezen op het forum van OffsetGuitars,
Indrukwekkende discussie die daar ontstond toen de gitaarbouwer er zich ook in mengde. Niet echt verstandig van hem. Hol van de leeuw, enzo. En de detailfoto's van de kont van de body, waar je gewoon de houtstructuur kon zien zitten, waar de zwarte lak niet eens dekkend was, was wel schokkend.

Mr.Fingers
2 maart 2012, 21:37
Ook dat hij zegt dat het werk niet gedaan is door rebel-relic, maar dat er wel een stempel in de hals staat...

Brewskie
2 maart 2012, 21:45
Ook dat hij zegt dat het werk niet gedaan is door rebel-relic, maar dat er wel een stempel in de hals staat...

Ja, dat werd gezegd tegen Harmony Central, omdat hij de review van de ontevreden klant wilde laten verwijderen. Dat deze review niet met Rebel Relic geassocieerd mocht worden. Wel goed van Harmony Central dat ze dat dat verzoek weer doorspeelden aan de reviewer.

Ike57
2 maart 2012, 23:45
Ik was even aan het lezen op het forum van OffsetGuitars,
Indrukwekkende discussie die daar ontstond toen de gitaarbouwer er zich ook in mengde. Niet echt verstandig van hem. Hol van de leeuw, enzo. En de detailfoto's van de kont van de body, waar je gewoon de houtstructuur kon zien zitten, waar de zwarte lak niet eens dekkend was, was wel schokkend.

't Was een heel stuk maar ik heb het toch maar even gelezen. Best wel boeiend :D

Stom van die man van RebelRelic. Hij had op zo'n simpele (en goedkope) manier die hele discussie kunnen ombuigen naar een goede reclame als hij het professioneel had opgepakt. Nu zit hij met de gebakken peren en het "nooit vergetende internet".

Tabula Rasa
2 maart 2012, 23:49
Ik heb ook zitten lezen, bij pagina 15 of 16 leek het over, maar daarna ging het vrolijk weer door. Niet acht handig allemaal,...... maar...... het is wel een verhaal van een aantal jaren geleden. Kan best zijn dat ie nu zijn zaakjes heel anders aanpakt en daarvan geleerd heeft. Geen idee, ken de beste man niet in persoon. Internet is wat dat betreft altijd link. Alles blijft staan, tot in lengte van dagen.

Als ik hem nu een lul noem, vind je dat over 10 jaar terug, noem ik hem een held, idem.

Pepe
3 maart 2012, 00:00
Nog niet? Luke is sinds vandaag terug uit Florida dus volgende week loopt hij er weer rond in de toko van hem.

ewout
3 maart 2012, 16:36
't Was een heel stuk maar ik heb het toch maar even gelezen. Best wel boeiend :D

Stom van die man van RebelRelic. Hij had op zo'n simpele (en goedkope) manier die hele discussie kunnen ombuigen naar een goede reclame als hij het professioneel had opgepakt. Nu zit hij met de gebakken peren en het "nooit vergetende internet".

Wilde precies hetzelfde zeggen. Ik vond die filmpjes van hem nog wel interessant, was wel benieuwd naar z'n gitaren, maar als je dit leest, pfffff... :-(

Ike57
3 maart 2012, 17:53
Ja, dat werd gezegd tegen Harmony Central, omdat hij de review van de ontevreden klant wilde laten verwijderen. Dat deze review niet met Rebel Relic geassocieerd mocht worden. Wel goed van Harmony Central dat ze dat dat verzoek weer doorspeelden aan de reviewer.

Ze hebben de review bij Harmony Central (http://www.harmonycentral.com/products/122715) in ieder geval niet verwijderd.

barno
3 maart 2012, 18:23
Ik heb ook es het hele verhaal gelezen op dat forum. Rrelic komt er erg slecht uit, zeker als je ziet dat ie heimelijk de review wou laten verwijderen met de leugen dat het niet zijn werk is.

Anderzijds stel ik me wel vragen bij het bij momenten bash-ig en laag gedrag van sommige posters (de bouwer inclusief) in dat topic. In dit geval begrijp ik de gedupeerde klant wel, maar het zal je als bouwer maar overkomen dat zo'n topic over je loopt terwijl het gebaseerd is op een misverstand. Wat hier overigens niet het geval is, dat is wel duidelijk.

jumperpants
3 maart 2012, 19:48
Ik heb ook even dat forum gelezen, ziet er niet goed uit, maar dat is wel 1,5 jaar geleden. De gitaren die ik daar had gezien waren echt goed afgewerkt en voelde echt als een oude 1950's Fender. Ik ben vandaag ook ff naar vd Haar gegaan maar was daar niet echt overtuigd door. En ik kom er net achter dat Guncustoms in Haarlem zit en Zwier in Vlissingen:confused: als ik een keer tijd heb ga ik zeker zo snel mogelijk nog naar die 2 bouwers voor dat ik een gitaar laat bouwen

Brewskie
3 maart 2012, 19:55
Ik heb ook es het hele verhaal gelezen op dat forum. Rrelic komt er erg slecht uit, zeker als je ziet dat ie heimelijk de review wou laten verwijderen met de leugen dat het niet zijn werk is.

Anderzijds stel ik me wel vragen bij het bij momenten bash-ig en laag gedrag van sommige posters (de bouwer inclusief) in dat topic. In dit geval begrijp ik de gedupeerde klant wel, maar het zal je als bouwer maar overkomen dat zo'n topic over je loopt terwijl het gebaseerd is op een misverstand. Wat hier overigens niet het geval is, dat is wel duidelijk.

In het geval dat je als bouwer kunt aanvoelen dat het publiekelijk wordt uitgemeten, moet je volgens mij gewoon je verlies nemen en verdere PR-schade voorkomen, door de body gewoon opnieuw te finishen. Maar ja, als je koppig bent en een perfectionist niet tevreden wilt stellen, dan zit je met de gebakken peren. Hoop dat Oigun meeleest, want volgens mij krijgt hij binnenkort een custom-opdracht van TS. ;-)

jumperpants
3 maart 2012, 20:00
maakt hij echt zulke goede gitaren?? ben beniewd

Brewskie
3 maart 2012, 20:06
maakt hij echt zulke goede gitaren?? ben beniewd

Misschien moet je deze thread even lezen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?150310-Welke-professionele-bouwer-voor-een-handmade-Fireman

Mitch
3 maart 2012, 20:06
Tja, ik heb ook wel eens een slechte RebelRelic gezien, maar ook heel wat prachtexemplaren. Boeiend. Er zijn hier genoeg mensen zeer tevreden over diverse bouwers. Het punt is dan dat je daarna een keer met een paar bouwers om de tafel moet, om te kijken welke het beste begrijpt wat jij bedoelt. Met wie heb je de beste communicatieve klik? Als die er niet is dan kun je meten rechtsomkeert maken, want da's het allerbelangrijkste als je laat bouwen.

jumperpants
3 maart 2012, 20:06
Ben er nu mee bezig:)

Rooker
3 maart 2012, 20:11
Stond er niet in het Tele topic een hele mooie groene tele van Gun?

Ik heb de Rebel Relics gezien op de gitaarbeurs in Veenendaal en was toch wel onder de indruk van hun werk hoor. Als je er van houd hebben ze echt top gerelicte gitaren. Zou die man niet geleerd hebben van fouten uit het verleden?
Heb nog nooit iets laten bouwen hoor, maar je gaat toch geen geld betalen voordat de gitaar naar wens is opgelevert?

Brewskie
3 maart 2012, 20:13
Ben er nu mee bezig:)
:ok:
En dan als vervolg dit als leesstof
http://www.tdpri.com/forum/2011-tdpri-tele-build-challenge/263848-oiguns-2011-tdpri-build-challenge-thread.html

jumperpants
3 maart 2012, 20:14
:ok:
En dan als vervolg dit als leesstof
http://www.tdpri.com/forum/2011-tdpri-tele-build-challenge/263848-oiguns-2011-tdpri-build-challenge-thread.html

is goed :P

Brewskie
3 maart 2012, 20:15
Stond er niet in het Tele topic een hele mooie groene tele van Gun?

Ik heb de Rebel Relics gezien op de gitaarbeurs in Veenendaal en was toch wel onder de indruk van hun werk hoor. Als je er van houd hebben ze echt top gerelicte gitaren. Zou die man niet geleerd hebben van fouten uit het verleden?
Heb nog nooit iets laten bouwen hoor, maar je gaat toch geen geld betalen voordat de gitaar naar wens is opgelevert?

Ja, klopt. Die klant gaf ook aan dat hij spijt had dat hij alles 'up front' had betaald.

Dweezman
3 maart 2012, 21:26
Heb geen ervaring met zelf laten bouwen, maar heb bij De Gier gitaren beetgehouden waar m'n bek van open viel, echt heel goed.

Pepe
3 maart 2012, 21:48
Je hebt bouwers en bouwers. De een heeft een druklopende toko met mensen in en uit, orders stromen in, pakketen gaan naar buitenlandse dealers... en aan de andere kant heb je de luthier in een klein atelier die een paar weken haast ongestoord aan 1 instrument kan werken.

Je kan bij beiden dezelfde order neerleggen maar wat je niet kan is aan beiden dezelfde eisen stellen omdat je voorhand kan weten dat beiden ze anders gaan invullen wat wensen en klantaandacht betreft.

Als je dat niet snapt dan zou ik nog even wachten met een order plaatsen tot je uitgevogeld hebt welke luthier het beste aan je wensen kan voldoen. En dan heb ik het niet over het product.

jumperpants
3 maart 2012, 21:59
ja ik zat ook een beetje te denken want die man bij rebel relic zij dat ze nog 20 gitaar orders en 10 bas orders hadden open staan, das best veel. ik wordt echt steeds beniewder naar Zwier en GunCustoms aangezien dat echt wat meer 1 voor 1 bouwers zijn

Tabula Rasa
3 maart 2012, 22:08
Als ik voor mijzelf spreek, dan bouw ik er eentje tegelijk (geheel hobbymatig) maar daar gaat dan ook echt alle aandacht naartoe. Je wordt niet afgeleid en gaat tot in het extreme op details letten. Het moet 100% zijn en niet 99%. Tijdsdruk is er niet. Er zijn 2 stukken halshout en 2 stukken toetshout richting de "restjesbak" gegaan voordat ik zo tevreden was om beide delen op elkaar te lijmen (en dan heb ik al aardig wat ervaring met halzen bouwen).

Als je een instrument wilt dat je met veel passie wil bespelen, dan mag het met net zoveel passie gebouwd zijn.

Zorg er inderdaad voor dat je met de bouwer, zijn visie, hoe hij jouw wensen weet te formuleren en bergijpen, op 1 lijn zit.

bass blom
3 maart 2012, 22:41
gun..
keihard schaamteloos spammen :supercool:

http://link.marktplaats.nl/529438827

:soinnocent:

jumperpants
3 maart 2012, 22:50
gun..
keihard schaamteloos spammen :supercool:

http://link.marktplaats.nl/529438827

:soinnocent:

stoer tijger stratje:ok:

Ike57
3 maart 2012, 22:56
Joh Bass, dat tijgerstratje was toch jouw grote chick magnet? Ga je dat verkopen?

Ga je naar het celibaat leven? :D

bass blom
3 maart 2012, 23:01
ik heb een :lp: en een tele, wat meer heb ik nodig?

LGK
3 maart 2012, 23:01
Maar bouw jij ook strat's voor andere mensen. Gewoon voor geld zeg maar.. Of alleen echt als hobby?

Tabula Rasa
3 maart 2012, 23:03
stoer tijger stratje:ok:

Hier meer info:


http://youtu.be/mQ8hvTMfD3o

LGK
3 maart 2012, 23:05
Als ik voor mijzelf spreek, dan bouw ik er
eentje tegelijk (geheel hobbymatig) maar daar gaat dan ook echt alle aandacht naartoe. Je wordt niet afgeleid en gaat tot in het extreme op details letten. Het moet 100% zijn en niet 99%. Tijdsdruk is er niet. Er zijn 2 stukken halshout en 2 stukken toetshout richting de "restjesbak" gegaan voordat ik zo tevreden was om beide delen op elkaar te lijmen (en dan heb ik al aardig wat ervaring met halzen bouwen).

Als je een instrument wilt dat je met veel passie wil bespelen, dan mag het met net zoveel passie gebouwd zijn.

Zorg er inderdaad voor dat je met de bouwer, zijn visie, hoe hij jouw wensen weet te formuleren en bergijpen, op 1 lijn zit.

En dit moest er nog bij...;)

bass blom
3 maart 2012, 23:05
http://www.froot.nl/wp-content/uploads/2011/06/iLike-silver-pendant_2-590x393.jpg

Tabula Rasa
3 maart 2012, 23:08
En dit moest er nog bij...;)

Oh.. ik? Nope, momenteel geen tijd, geen zin en vooral geen trek in eisen en tijdsdruk. Heb al 1 baas en dat is nu ff genoeg. Als het op werk gaat lijken is de lol er gauw vanaf.

Edit: Laatste relic strat was ongeveer 100 uur werk. Reken eens een uurloon x 100, incl BTW, materiaal, etc.... Wordt een duur stratje hoor. daar heeft niemand zin in en daar kan ik niet van leven. Bouwen is een hobby en er gaat weleens wat marktplaats op, waar ik soms net het materiaal van kan betalen.

LGK
3 maart 2012, 23:11
Oh.. ik? Nope, momenteel geen tijd, geen zin en vooral geen trek in eisen en tijdsdruk. Heb al 1 baas en dat is nu ff genoeg. Als het op werk gaat lijken is de lol er gauw vanaf.
Maar ik heb geen haast... :)

Tabula Rasa
3 maart 2012, 23:13
Maar ik heb geen haast... :)

Trek maar een nummertje, 2047 ben je aan de beurt.

LGK
3 maart 2012, 23:17
Trek maar een nummertje, 2047 ben je aan de beurt.

Ben je zoo populair.. Haha

bass blom
3 maart 2012, 23:18
als je 7 euro per uur rekent haal je nog eens wat uit je hobby :D

spirit
3 maart 2012, 23:46
gun..
keihard schaamteloos spammen :supercool:

http://link.marktplaats.nl/529438827

:soinnocent:

Sorry dat ik even off-topic ga.

Bass, weet jij je dit topic nog te herinneren http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?150980-zelfbouw-gitaar-verkopen-prijszetting
Daar ging het over wat nou voor een zelfbouw te vragen, en volgens jou zag ik teveel beren op de weg, en volgens mij zagen een hoop mensen (in ieders geval de TS) het bouwen en verkopen van zelfbouw gitaren te rooskleurig in.
Merk je nu zelf ook hoe moeilijk het is een zelfbouw (al dan niet zelf gebouwd) te verkopen? Bouwen is één, verkopen...... valt nog niet mee zie je wel

Overigeens niets ten nadele van de gitaar die je te koop hebt, want de instrumenten van Oigun zijn gewoon een klasse apart, waar maar weinig bouwers aan kunnen tippen.

apekop
4 maart 2012, 10:55
betere kwali dan Fender Customshop. Check it out!

Ik krijg zelf altijd de kriebels van dit soort uitspraken: 'De Beste...' en 'beter dan een Fender Custom Shop'.
Het is een persoonlijke mening die hier als feit gepresenteerd wordt.

Pepe
4 maart 2012, 11:38
Timo zal bedoelen, beter dan zijn Customshop. Dat kan natuurlijk.

TimoSomers
4 maart 2012, 13:21
Afwerking kan toch beter zijn ?
Tone is uiteraard helemaal persoonlijk.
Ik bedoelde dat de Smitty zeer zeker beter is afgewerkt dan mijn (en vele andere) Customshops. Ook de tone is naar mijn oren rijker dan Customshop Tele's die ik gehoord heb, maar nogmaals dat is smaak.

Dweezman
4 maart 2012, 13:30
Heb dat RebelRelic eens doorgenomen. De service jegens de ontevreden klant is niet best.
Al vind ik stiekem de RR finish beter ogen dan de hoogglans versie die het uiteindelijk is geworden en waar de klant kennelijk wél tevreden mee is..

Pepe
4 maart 2012, 13:31
zit je maar te plagen he

barno
4 maart 2012, 13:37
Ik krijg zelf altijd de kriebels van dit soort uitspraken: 'De Beste...' en 'beter dan een Fender Custom Shop'.
Het is een persoonlijke mening die hier als feit gepresenteerd wordt.

Ben het hier wel mee eens. Nu, je moet de uitspraken over een vers verworven gitaar altijd met een korrel zout nemen en de eigenaar zijn enthousiasme en wat turbotaal gunnen.
Ik heb een tele gebouwd die volgens de plaatselijke verkoper van fender customshops beter is dan wat ie in de winkel heeft. Ik weet dat dat niet waar is maar ik denk dat hij zo verbaasd was over de kwaliteit van deze zelfbouw dat hij zich liet verleiden tot die uitspraak... zo zie je maar.

Ike57
4 maart 2012, 13:38
Heb dat RebelRelic eens doorgenomen. De service jegens de ontevreden klant is niet best.
Al vind ik stiekem de RR finish beter ogen dan de hoogglans versie die het uiteindelijk is geworden en waar de klant kennelijk wél tevreden mee is..

Als je daarmee wilt aangeven dat de re-finish er niet echt relic uitziet dan heb je gelijk. Maar hij heeft nu wél de goede basis voor een relic.
Naar mijn mening kun je een relic pas aanbrengen nadat de body éérst een perfecte finish heeft ondergaan. Een kale body een relic finish geven kan m.i. niet. In ieder geval niet als je de relic enigszins natuurlijk wilt laten overkomen.

Persoonlijk heb ik niks met het kunstmatig verouderen van een gitaar maar als je het toch wilt moet het wel goed gedaan worden.

Ike57
4 maart 2012, 13:42
Ik heb een tele gebouwd die volgens de plaatselijke verkoper van fender customshops beter is dan wat ie in de winkel heeft. Ik weet dat dat niet waar is maar ik denk dat hij zo verbaasd was over de kwaliteit van deze zelfbouw dat hij zich liet verleiden tot die uitspraak... zo zie je maar.

Da's misplaatste bescheidenheid hè, mr. B :seriousf:

beruk
4 maart 2012, 13:48
Check it out!
Ziet er lekker uit inderdaad
Ik wil het best geloven maar als je je demo's zo laat horen weet je nog geen kloot.

http://www.youtube.com/watch?v=DQoiu2HOE4g&feature=plcp&context=C3003a8eUDOEgsToPDskKqhkeaE1V-V7FQhET_AOEf

barno
4 maart 2012, 14:13
Da's misplaatste bescheidenheid hè, mr. B :seriousf:

nee, die kerel is ook gitarist en houdt toevallig van hele dikke halzen en geeft er totaal niet om dat de lakjob niet flawless is, twee dingen die mijn tele hebben en cs niet :)

Ik ben het overigens met je eens dat een goede relic job enkel kan als er eerst een perfecte lakjob is gedaan. Een val waar vele reliccers jammer genoeg intrappen. dan is reliccen een zwaktebod imo

guitarnijboer
4 maart 2012, 14:24
Ik heb nog nooit een complete gitaar laten bouwen, maar wel verschillende laten repareren. Ik geloof dat ik eerst eens een gitaartje zou laten refretten bij een bouwer die ik op het oog zou hebben voordat ik opdracht zou geven een complete gitaar te bouwen.

Dweezman
4 maart 2012, 23:26
Als je daarmee wilt aangeven dat de re-finish er niet echt relic uitziet dan heb je gelijk. Maar hij heeft nu wél de goede basis voor een relic.
Naar mijn mening kun je een relic pas aanbrengen nadat de body éérst een perfecte finish heeft ondergaan. Een kale body een relic finish geven kan m.i. niet. In ieder geval niet als je de relic enigszins natuurlijk wilt laten overkomen.

Persoonlijk heb ik niks met het kunstmatig verouderen van een gitaar maar als je het toch wilt moet het wel goed gedaan worden.

mee eens.

Maar goed: ik geef dan ook niks om 'vintage correct' en ga daarmee voorbij aan het punt van de hele discussie. Vond de RR finish gewoon smakelijker.

jumperpants
5 maart 2012, 09:42
ik kan mischien in het weekend naar 1 bouwer, naar welke zal ik eerst gaan zwier of gun?

Ike57
5 maart 2012, 11:50
ik kan mischien in het weekend naar 1 bouwer, naar welke zal ik eerst gaan zwier of gun?

Gun! Wel eerst even bellen voor een afspraak. Nummer staat wel op de site: http://www.guncustoms.nl/GUNCUSTOMS.html

jumperpants
5 maart 2012, 12:26
ik heb al wat met eugen ge PM'ed over welke gitaren hij daar heeft. Maar ik ben wel heel benieuwd wat hem nou beter maakt dan bijvoorbeeld Zwier, Haar of RR

Rooker
5 maart 2012, 12:37
Ik heb geen verstand van laten bouwen maar het lijkt me wel vrij bijzonder dat deze man zelfs de pickups geheel zelf perst waar een ander dit misschien gewoon in koopt en dan nog een beetje relict evt.
Haar strats zie je vrij veel, zou me kunnen voorstellen dat daar een klein fabriekshalletje is waar ze met een man of 10 bouwen, misschien wel meer??
Bij Gun wordt je gitaar gebouwd door de meester zelf. Dat zou natuurlijk het voordeel kunnen zijn:chicken:

marc_o
5 maart 2012, 12:43
Ik heb geen verstand van laten bouwen maar het lijkt me wel vrij bijzonder dat deze man zelfs de pickups geheel zelf perst waar een ander dit misschien gewoon in koopt en dan nog een beetje relict evt.
Haar strats zie je vrij veel, zou me kunnen voorstellen dat daar een klein fabriekshalletje is waar ze met een man of 10 bouwen, misschien wel meer??
Bij Gun wordt je gitaar gebouwd door de meester zelf. Dat zou natuurlijk het voordeel kunnen zijn:chicken:

Nou, haar is vrij klein hoor, ik geloof dat ze er met 3 man werken.
Zwier werkt alleen, met af en toe een leerling/stagiair, maar heeft ook best een flinke wachtlijst...aangezien hij nog moet bouwen voor Steve Lukather en Brian May en nog een vracht, dus verwacht maar een jaartje wanneer het heel speciaal moet.

beruk
5 maart 2012, 15:06
Ziet er lekker uit inderdaad
Ik wil het best geloven maar als je je demo's zo laat horen weet je nog geen kloot.

Hetzelfde op youtube gezet, krijg ik een plezierige reactie van Eric met een link naar een filmpje waar ik wel wat mee kan.
Fijne prijsje... €1600,- bij vd Haar en Smitty en Zwier. Wel interessant, prijzen zijn vrijwel gelijk.

TimoSomers
5 maart 2012, 16:16
Eric is een super gast!
Je bent ook heel betrokken bij het bouwproces, je kan je specs opgeven gewoon en fijn meedenken. En het eindresultaat is subliem! Ik hoefde ook helemaal niet lang te wachten!(2-3 maanden ofzo?).

the sure thing
5 maart 2012, 16:22
Volgens mij is Zwier en De Gier de enige die niet met half fabricaten werkt.

barno
5 maart 2012, 16:31
der zijn wel meer hoor: Gun for starters. maar het is waar dat de meeste vooral assembleren. Dat zie je op de websites, als er geen foto's opstaan van bodies en halzen in the making, weet je meestal genoeg.

Rooker
5 maart 2012, 16:51
der zijn wel meer hoor: Gun for starters. maar het is waar dat de meeste vooral assembleren. Dat zie je op de websites, als er geen foto's opstaan van bodies en halzen in the making, weet je meestal genoeg.

Maar dat hoeft toch ook niets uit te maken. Stel de bouwer (assembleerder;)) kan bij de groothandel zijn body's zelf uitzoeken. Hij kiest dan de mooiste uit. Dan maakt het toch echt niet uit of hij het zelf gemaakt heeft? Het zelf gieten van bijv pickup ringen is wel bijzonder natuurlijk, maar doet niets voor de klank en waarschijnlijk is het ook niet te zien?
Alleen de perfecte custom made hals die precies voor de specifieke klant is gemaakt dat lijkt mij nou een rede om een custom gitaar te kopen. Die hals maakt toch het grote verschil tov geassembleerde of fabrieks gitaren?

TimoSomers
5 maart 2012, 16:54
Maar dat hoeft toch ook niets uit te maken. Stel de bouwer (assembleerder;)) kan bij de groothandel zijn body's zelf uitzoeken. Hij kiest dan de mooiste uit. Dan maakt het toch echt niet uit of hij het zelf gemaakt heeft? Het zelf gieten van bijv pickup ringen is wel bijzonder natuurlijk, maar doet niets voor de klank en waarschijnlijk is het ook niet te zien?
Alleen de perfecte custom made hals die precies voor de specifieke klant is gemaakt dat lijkt mij nou een rede om een custom gitaar te kopen. Die hals maakt toch het grote verschil tov geassembleerde of fabrieks gitaren?

Dat laatste kan bij Smitty bijv wel. Uiteraard al het hout maar ook de radius, vlakte, bladiebla

barno
5 maart 2012, 17:11
Maar dat hoeft toch ook niets uit te maken. Stel de bouwer (assembleerder;)) kan bij de groothandel zijn body's zelf uitzoeken. Hij kiest dan de mooiste uit. Dan maakt het toch echt niet uit of hij het zelf gemaakt heeft? Het zelf gieten van bijv pickup ringen is wel bijzonder natuurlijk, maar doet niets voor de klank en waarschijnlijk is het ook niet te zien?
Alleen de perfecte custom made hals die precies voor de specifieke klant is gemaakt dat lijkt mij nou een rede om een custom gitaar te kopen. Die hals maakt toch het grote verschil tov geassembleerde of fabrieks gitaren?

ik zei al vaker: er worden zeker goede gitaren samengesteld. Maar ik blijf het een beetje gek vinden: dat circuit van namaak fenders en de hele hype daarrond. Slim van die jongens maar ik snap niet goed waarom er niet meer ambitie is om echt iets van jezelf proberen te maken. enfin, ik snap het wel. het volk wil strats :)

Soit, de zoektocht van TS als linkshandige met weinig keuze bij fender zelf rechtvaardigt dan weer wel hun activiteiten.

arjanb01
5 maart 2012, 17:27
Erik vd Haar is een topgozer. Ikzelf,heb een haar strat in 2007 gekocht, helemaal vintage correct volgens een 62 er strat en die doe ik nooit meer weg! Prijzen zijn hetzelfde als andere bouwers, 1700,1800 euro.

Ike57
6 maart 2012, 07:57
Dit leek me nog wel even leuk om te vermelden. Hier kun je horen hoe een Gun klinkt. Alle drie nummers door Glenn op de zwarte Gun Tele die je op de foto's kunt zien.

http://www.thecoglecompany.com/music/glenn_rocky_player.html

http://www.thecoglecompany.com/music/GlennJam.html

http://www.thecoglecompany.com/music/TheGun.html

jumperpants
6 maart 2012, 09:51
Wat zijn dat voor pickups?

marc_o
6 maart 2012, 10:48
Bij Zwier kun je kiezen.
Compleet handgebouwd of samengesteld. Ligt aan je budget en wensen.
samengesteld is prima hoor, ligt eraan waarmee je 'm samenstelt, wat en waar je inkoopt en hoe je hout- en materiaalkennis is.
Ik heb 3 verschillende Zwiers.
1 compleet handgemaakte.
1 waarbij ik zelf nog een oude hals van charvel had en wat elementen waar Zwier een body voor heft gemaakt.
1 samengestelde.
De handgemaakte heeft voor mij het meeste karakter, de samengestelde is mijn beste allrounder en gebruik ik het meest in de coverband waarin ik speel.

Ukeloeder
6 maart 2012, 11:02
Wat zijn dat voor pickups?

In de zwarte GUN tele in het filmpje? Oigun noemt ze Candybars. Vanwege de look en vanwege de sweet tone. Zelf ontwikkeld, zelf gewikkeld. Zelf geperste covers. Echt amazing range in die dingen.

Ook nog de mogelijkheid om allerlei custom ideeen op de pups los te laten. Bijvoorbeeld traploos van single naar humbucker. Of P90 in verschillende hot-stages. Met poles, zonder poles, blade... keus te over.

jumperpants
6 maart 2012, 11:13
In de zwarte GUN tele in het filmpje? Oigun noemt ze Candybars. Vanwege de look en vanwege de sweet tone. Zelf ontwikkeld, zelf gewikkeld. Zelf geperste covers. Echt amazing range in die dingen. Ook nog de mogelijkheid om allerlei custom ideeen op de pups los te laten. Bijvoorbeeld traploos van single naar humbucker. Of P90 in verschillende hot-stages. Met poles, zonder poles, blade... keus te over.

stoer, en waar lijken ze het meest op qua klank?

oigun
6 maart 2012, 11:16
In de zwarte GUN tele in het filmpje? Oigun noemt ze Candybars. Vanwege de look en vanwege de sweet tone. Zelf ontwikkeld, zelf gewikkeld. Zelf geperste covers. Echt amazing range in die dingen. Ook nog de mogelijkheid om allerlei custom ideeen op de pups los te laten. Bijvoorbeeld traploos van single naar humbucker. Of P90 in verschillende hot-stages. Met poles, zonder poles, blade... keus te over.

Haha, nou moet je ook niet gaan overdriven.... Het zijn geen humbuckerts.:D Maar ze klinken best fijn.

Ukeloeder
6 maart 2012, 11:52
De candy bars niet, dat was misschien onduidelijk geplaatst... Maar er is geen reden waarom er onder dat kapje niet een stacked hum zou passen. Toch? Ik doelde meer op de vele opties die bij een GUN build horen.

Zo dan?

In de zwarte GUN tele in het filmpje? Oigun noemt ze Candybars. Vanwege de look en vanwege de sweet tone. Zelf ontwikkeld, zelf gewikkeld. Zelf geperste covers. Echt amazing range in die dingen.

Ook nog de mogelijkheid om allerlei custom ideeen op de pups los te laten. Bijvoorbeeld traploos van single naar humbucker. Of P90 in verschillende hot-stages. Met poles, zonder poles, blade... keus te over.

Ukeloeder
6 maart 2012, 11:58
stoer, en waar lijken ze het meest op qua klank?
Eeeh, drie files die Ike postte zijn allemaal met Candybars. Ikzelf heb er weinig ervaring mee omdat ik ze nog altijd niet ge-endorsed* heb van meneer GUN, maar de gitaren met deze pupjes die ik heb gehoord heb (en onhandig lefty bepoteld) klinken voor mij midway singlecoil/P90. Hoewel je een klankbeeld nooit echt goed kunt omschrijven met waar-het-op-lijkt IMO. Ze zijn wat ze zijn en ze zijn dus lekker.


*dat is een hint

tillens
6 maart 2012, 12:28
ik wil een gitaar laten bouwen omdat ik linkshandig ben, nu zag ik dat er 3 gitaarbouwers zijn in nederland die ook custom orders doen: RebelRelic,Zwier en vd Haar. Omdat ik links ben kan ik ze niet uitproberen maar is het erop of eronder. ik heb 4 eisen:

1. moet geweldig klinken

2. zelf pickups kiezen

3. custom neck vorm

4. nitro lak

welke van deze 3 bouwers maakt de best klinkende en voelende gitaren? (liever eentje die geweldig klinkt maar er niet uitziet dan eentje die er geweldig uitziet maar klinkt als een krant)

Kijk ook eens bij Dijkmans; Bob van Dinther. Hele aardige kerel die zowel met prefabs werkt alsmede helemaal vanaf 0 kan bouwen. De meeste bouwers hier zijn zover ik weet een groot deel afhankelijk van half fabrikaten.

tillens
6 maart 2012, 12:42
Ik vraag me af: je vraagt naar "wie bouwt de beste gitaar", we geven tips, vaak uit ervaring. Iemand als Gun-Customs komt 5x naar voor, en dan ga je voor Rebel Relic, omdat die meneer het zo lief kan uitleggen?


:stop:

http://www.offsetguitars.com/forums/viewtopic.php?f=8&t=461&hilit=RebelRelic&start=135

Rebel Relic, lezen vanaf de laatste post, en volgende. Lieve meneer, die Luke!

Ik heb een stuk van het forum zitten lezen en beide heren zijn niet netjes naar elkaar. Ik begrijp echt niet waarom je een bestelling doet op basis van aannames en je woont 300 km verderop. Dan loop je het risico dat het kan tegenvallen. Ik begrijp dan ook de bouwer dat ie aangeeft dat in zijn beste weten een product heeft neergezet wat de beste man had besteld. Om em dan volledig te bashen op een forum, tja dat is niet de schoonheidsprijs waard. Ik heb een paar Rebel Relics in mijn handen gehad, en of ze nu wel of niet juist gebouwd waren danwel geaged vond ik het schitterende instrumenten. Maar ik heb ze vooraf in mijn hand gehad...

Ike57
6 maart 2012, 12:52
De meeste bouwers hier zijn zover ik weet een groot deel afhankelijk van half fabrikaten.

Correctie: De meeste bouwers hier zijn, voor zover ik weet, juist niét afhankelijk van halffabrikaten op de electronica componenten na (met uitzondering van elementen).

Mag ik daarom ook deze masterpieces ook nog even in het zonnetje zetten: Volledige eigenbouw van Gun!

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CBF3A3M8.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EJWCEXV3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F3NNMZPR.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VC78FBVD.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KQSZO6DB.jpg

En een lefty:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FZKTFAZU.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Z8NELYVV.jpg

Ike57
6 maart 2012, 13:04
Ik begrijp dan ook de bouwer dat ie aangeeft dat in zijn beste weten een product heeft neergezet wat de beste man had besteld.

Er kan overal wel eens iets fout gaan, dat ben ik met je eens.
Maar, als je de pickguard mee stuurt naar de bouwer zodat hij de body passend kan maken en je krijgt het zo terug als op de foto dan zakt mij de broek af. Als de bouwer dat bedoelt met "in zijn beste weten een product neerzetten" .....

http://img177.imageshack.us/img177/8453/1001984xl8.jpg

Mitch
6 maart 2012, 13:54
ik zei al vaker: er worden zeker goede gitaren samengesteld. Maar ik blijf het een beetje gek vinden: dat circuit van namaak fenders en de hele hype daarrond. Slim van die jongens maar ik snap niet goed waarom er niet meer ambitie is om echt iets van jezelf proberen te maken. enfin, ik snap het wel. het volk wil strats :)

In de laatste zin geef je zelf je antwoord. Van De Gier weet ik dat -ie binnen afzienbare tijd met een op Strat gebaseerd eigen model komt. Hij heeft al een eigen model dat eigenwijs genoeg is om zich te onderscheiden (Reflection). Dat loopt wel, maar de vraag naar een duidelijkere knipoog naar het oersaaie oermodel is groot genoeg om daar werk van te maken. Zijn meest succesvolle model tot nu toe: zijn variatie op de Jazzbas (inclusief internationale en nationale top die er wild van is). Nog steeds genoeg specs om 'eigen' te zijn, maar toch een duidelijk geval van: U vraagt, wij draaien...

jumperpants
6 maart 2012, 14:26
Correctie: De meeste bouwers hier zijn, voor zover ik weet, juist niét afhankelijk van halffabrikaten op de electronica componenten na (met uitzondering van elementen).

Mag ik daarom ook deze masterpieces ook nog even in het zonnetje zetten: Volledige eigenbouw van Gun!

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CBF3A3M8.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EJWCEXV3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F3NNMZPR.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VC78FBVD.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KQSZO6DB.jpg

En een lefty:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FZKTFAZU.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Z8NELYVV.jpg

Heeft hij die hollowbody helemaal zelf gemaakt?:ok: hoeveel kost dat eigenlijk?

Ike57
6 maart 2012, 14:34
Heeft hij die hollowbody helemaal zelf gemaakt?:ok: hoeveel kost dat eigenlijk?

Yep, helemaal zelf gebouwd.
Geen idee wat dat kost. Als je met hem in overleg gaat zullen de kosten best wel aan de orde komen.

Ik heb de foto's alleen geplaatst om te laten zien wat Oigun zo al kan bouwen. En, zeg nou zelf, het vakmanschap druipt eraf :mmmm:

jumperpants
6 maart 2012, 14:43
En, zeg nou zelf, het vakmanschap druipt eraf :mmmm:

echt wel:ok:

barno
6 maart 2012, 14:50
In de laatste zin geef je zelf je antwoord. Van De Gier weet ik dat -ie binnen afzienbare tijd met een op Strat gebaseerd eigen model komt. Hij heeft al een eigen model dat eigenwijs genoeg is om zich te onderscheiden (Reflection). Dat loopt wel, maar de vraag naar een duidelijkere knipoog naar het oersaaie oermodel is groot genoeg om daar werk van te maken. Zijn meest succesvolle model tot nu toe: zijn variatie op de Jazzbas (inclusief internationale en nationale top die er wild van is). Nog steeds genoeg specs om 'eigen' te zijn, maar toch een duidelijk geval van: U vraagt, wij draaien...

jammer dat De Gier er ook aan (moet) toegeeft/ toegeven. Ik vind dat hij een zéér sterk eigen ontwerp heeft, dat op zichzelf staat. Mss zou hij de energie die ie nu gaat steken in een stratmodel beter steken in extra promo voor zijn eigen ding. Maar da's makkelijker gezegd dan gedaan als het je broodwinning is.

Pepe
6 maart 2012, 15:02
Heeft hij die hollowbody helemaal zelf gemaakt?:ok: hoeveel kost dat eigenlijk?

Dat soort issues bespreek je met de maker zelf, niet op een forum.
Je kan natuurlijk wel vragen hoeveel uur in zo'n gitaar gaat steken (en dan kan je zelf een rekensommetje doen van een gemiddeld uurloon plus materiaalkosten plus overhead plus btw bijvoorbeeld)

jumperpants
6 maart 2012, 15:07
Dat soort issues bespreek je met de maker zelf, niet op een forum.
Je kan natuurlijk wel vragen hoeveel uur in zo'n gitaar gaat steken (en dan kan je zelf een rekensommetje doen van een gemiddeld uurloon plus materiaalkosten plus overhead plus btw bijvoorbeeld)

ik dacht dat Ike57 ze zelf had gekocht

Pepe
6 maart 2012, 15:11
jammer dat De Gier er ook aan (moet) toegeeft/ toegeven..

Mits populair bij grote rockstars is het maar zeer weinigen gegeven de kachel brandend te houden met eigen ontwerpen die je in je eentje in elkaar schaaft denk ik.
Je kan de prijs/productietijd verlagen met leerlingen en stagiairs, je doelgroep vergroten met populaire modellen, drijven op het inkomen van je vrouw.. heel veel mogelijkheden heb je niet.

Ike57
6 maart 2012, 15:12
ik dacht dat Ike57 ze zelf had gekocht

Helaas niet, maar ik moet wel steeds oppassen dat het kwijl niet in m'n toetsenbord druipt als ik ernaar kijk :)

Pepe
6 maart 2012, 15:13
@JP, Maar maak eens een rekensommetje, gewoon voor de grap.

Ik heb de gitaar even mogen vasthouden. Een totaal professioneel ding. In het akoestische geluid hoorde ik gelijk mijn Gretsch terug. Meer rock'n roll dan jazz. Ik denk dat ik er zo mee een podium op kan.

Ike57
6 maart 2012, 15:15
drijven op het inkomen van je vrouw..

altijd +1 :ok:

Ukeloeder
6 maart 2012, 15:16
Oigun (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?21406-oigun)(GUN customs) heeft zelf ook al even gereageerd in dit draadje. PM hem anders even.

Rooker
6 maart 2012, 15:25
Er kan overal wel eens iets fout gaan, dat ben ik met je eens.
Maar, als je de pickguard mee stuurt naar de bouwer zodat hij de body passend kan maken en je krijgt het zo terug als op de foto dan zakt mij de broek af. Als de bouwer dat bedoelt met "in zijn beste weten een product neerzetten" .....

http://img177.imageshack.us/img177/8453/1001984xl8.jpg

Als die p90 links heel mooi aansluit en aan de rechter kant zit nog een halve centimeter speling, dan is de slagplaat toch gewoon niet goed? Of zie ik dat verkeerd. De linker pickup zit gewoon netjes.

Mr.Fingers
6 maart 2012, 15:26
het is geen P90, maar een jazzmaster-element, en het brugelement hoort zo breed/diep te zijn als het halselement (die zit wel goed in de slagplaat, en je ziet dat beide gaten in de slagplaat even groot zijn). De slagplaat klopt, de body niet.

Rooker
6 maart 2012, 15:28
Owww, dan is dat heel slordig ja... Zo scheef zou ik het ook moeten kunnen:seriousf:

barno
6 maart 2012, 15:32
Bekend probleem bij jazzmaster bouw. Ik geloof dat het body mallen zijn op basis van warmoth stuff, en die zijn niet vintage correct.

Ike57
6 maart 2012, 15:40
Maar, de opdrachtgever had de slagplaat naar de bouwer gestuurd zodat hij de juiste maten had. En dan nog lukte het niet.

Rooker
6 maart 2012, 15:55
Even toch nog reageren op die Gun gitaren eerder gepost.

Dat vind ik echt kunst hoor. De klasse straalt er vanaf. Goeie naam ook "Gun". Met zo'n gitaar als die bovenste trek je veel bekijks. Ik zou er niet mee op durven treden, dan wek ik verwachtingen die ik nooit waar kan maken haha. Die koffer is ook een plaatje, maakt hij die ook zelf?

Quink
6 maart 2012, 16:05
Maar, de opdrachtgever had de slagplaat naar de bouwer gestuurd zodat hij de juiste maten had. En dan nog lukte het niet.

Ja, dit dus. Volstrekt irrelevant of de slagplaat onjuist is, of de pickups misschien t.o.v. elkaar netjes zitten, of ze geheel en al op de mm 100% volgens de originele specificaties zijn geplaatst, op het moment dat je tegen een bouwer zegt: "ze moeten in deze slagplaat passen", dan moeten ze gewoon passen lijkt mij.:dontgeti:

Quink
6 maart 2012, 16:07
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EJWCEXV3.jpg







Oei... mooi, héél mooi!! :mmmm:

wireman
6 maart 2012, 16:28
Ik krijg er GAS van, van GUN.. GUNGAS? (nieuw werkwoord?)
Wat betreft de Gier.. ik heb begrepen dat hij laatst een Basgitaar aan Marcus Miller heeft verkocht.. Een prototype nog wel.. Miller was in de shop, probeerde een bas die hij op dat moment aan het maken is en MOEST en wilde dat ding meteen meenemen.. no questions asked.. (hoe vet is dat?.. Een groter compliment kan je als bouwer EN BASGITARIST niet krijgen denk ik) Ik heb er een aantal gezien, gevoeld en gehoord.. Het is een vakman waar ik mijn "oersaaie oermodel"(thanks Mitch) graag naartoe breng.
Ook al ben ook ik teruggevallen op een standaard merk en model.. Ik vind ECHTE customs (dus geen strat kopieen) erg vet.. Wil je een strat.. Koop dan gewoon een strat.. Ik zou best een Gier willen, maar ja.. daar betaal je ook voor.. Nog zo een.. GIERGAS.. (dan is GUNGAS misschien stoerder..)

oigun
6 maart 2012, 16:40
Ik krijg er GAS van, van GUN.. GUNGAS? (nieuw werkwoord?)
Wat betreft de Gier.. ik heb begrepen dat hij laatst een Basgitaar aan Marcus Miller heeft verkocht.. Een prototype nog wel.. Miller was in de shop, probeerde een bas die hij op dat moment aan het maken is en MOEST en wilde dat ding meteen meenemen.. no questions asked.. (hoe vet is dat?.. Een groter compliment kan je als bouwer EN BASGITARIST niet krijgen denk ik) Ik heb er een aantal gezien, gevoeld en gehoord.. Het is een vakman waar ik mijn "oersaaie oermodel"(thanks Mitch) graag naartoe breng.
Ook al ben ook ik teruggevallen op een standaard merk en model.. Ik vind ECHTE customs (dus geen strat kopieen) erg vet.. Wil je een strat.. Koop dan gewoon een strat.. Ik zou best een Gier willen, maar ja.. daar betaal je ook voor.. Nog zo een.. GIERGAS.. (dan is GUNGAS misschien stoerder..)

GASbitarist? :D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8HC6IPCY.jpg
Hier met trotse eigenaar...

wireman
6 maart 2012, 16:45
GASGIERTAARBITCH met een GUN?

(damn... ik ben echt benieuwd naar het volgende plaatje!)

maar zonder gekheid... Mooi spul wat je bouwt Oigun!! Vakwerk! very, very nice! (alleen voor advertenties zou ik een ander 'model' kiezen die de gitaar toont.. Dit verkoopt misschien niet al te best..)

oigun
6 maart 2012, 18:00
ik ben echt benieuwd naar het volgende plaatje!)



Z'n vriendin wou niet op de foto :D Over een maandje of wat krijgt hij er nog een, nisschien dat het dan lukt...

Kakihara
6 maart 2012, 18:09
De Red White and Blue ? :D


Z'n vriendin wou niet op de foto :D Over een maandje of wat krijgt hij er nog een, nisschien dat het dan lukt...

oigun
6 maart 2012, 18:24
De Red White and Blue ? :D

Kim heeft de jackpot!!!

Brewskie
7 maart 2012, 00:11
Die hollow is echt kunstig. Dat rode turtoise is prachtig. En die inlay daarbij. Zo veel detail. :ok:

Die website van de Gier is overigens erg profi. De 3D-toer is toch iets wat onderscheidend is. Waarom heeft Fender zoiets niet. Even een toertje in 3D langs de details. Erg mooi.

Rooker
7 maart 2012, 09:11
Die hollow is echt kunstig. Dat rode turtoise is prachtig. En die inlay daarbij. Zo veel detail. :ok:

Die website van de Gier is overigens erg profi. De 3D-toer is toch iets wat onderscheidend is. Waarom heeft Fender zoiets niet. Even een toertje in 3D langs de details. Erg mooi.

Heel mooi idd, bij deze website krijg je echt de gitaar te zien zoals je hem graag in het echt even wilt bekijken. Ook weer prachtige gitaren. Vind ik trouwens echt heel goede eigen modellen. Dit zou toch zelfs de conservatieven aan moeten spreken. Toch vind ik de prijs voor zo'n custom made mee vallen. Gelukkig heb ik geen cent anders zou ik gek worden van al het moois:seriousf:.

jumperpants
9 maart 2012, 13:24
Ik kan nog steeds niet naar Gun of Zwier, omdat ik afhankelijk ben van de lease bak van mijn pa (ik ben nog 14) moet ik wachten tot hij een keer tijd heeft:chicken:

SantaX
9 maart 2012, 13:27
Kom, beetje rock en roll denken! Of heb je nog nooit willen joyriden? :P

(advocaat alvast belt ivm aanzetten tot)

Ukeloeder
9 maart 2012, 13:35
Ik kan nog steeds niet naar Gun of Zwier, omdat ik afhankelijk ben van de lease bak van mijn pa (ik ben nog 14) moet ik wachten tot hij een keer tijd heeft:chicken:

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRMfeohncQV5jSbgNMSPuSH8_nfHfG9E w5wOCRVPEgEke11YeOmGT8bt7MJfA

Stopt in Ede, stopt in Haarlem, stopt onderweg ook nog wel ergens.

Mitch
9 maart 2012, 16:17
14? WTF zeg...

Kim Wilson
9 maart 2012, 16:21
Wat Mitch zegt. Wees goddomme tevreden met een goeie Fender. Jezus zeg.

Mr.Fingers
9 maart 2012, 16:37
Daar wringt het schoentje... een goeie Fender ... En dan nog linkshandig :D

Nielsje
9 maart 2012, 16:48
Goed verhaal dit :)

bass blom
9 maart 2012, 16:50
jumperpants.. rompertje :D

arjanb01
9 maart 2012, 16:57
Maxi cosi en beginnen op een linkshandige squier classic vibe ! Jeugd van tegenwoordig...... Toen ik begon startte ik met een hondo stratje en een avora torrenbakkie.

SantaX
9 maart 2012, 17:03
Boeie, als die jongen het geld heeft... beter aan een top instrument uitgeven dan aan blikjes red-bull en een paar nike's omdat iedereen die draagt. (Al ben je met 14 wel wat jong voor single malts! LOL)

Mitch
9 maart 2012, 17:30
Het dondert geen reet of -ie nou hartstikke arm is of hartstikke rijk. Sowieso, "als je het geld hebt moet je het gewoon doen" vind ik wel zo'n inhoudsloze kreet.... echt een ongelofelijke dooddoener. Zo praat je iedere aankoop recht.
Het is gewoon niet zo handig om met een dergelijke leeftijd te beginnen aan custom in mijn ogen en ik denk dat er nog wel meer zijn die iets andere adviezen hadden gegeven als bij aanvang van het topic duidelijk was geweest dat de topic starter 14 was. Laat de nieuwe discussie maar losbarsten, I'm outta here.

SantaX
9 maart 2012, 17:34
Geen idee waar jij die kreet ziet. 14 jaar, heeft blijkbaar het geld, zijn keuze. Of ik dat verstandig vind is wat anders, maar ook 14 jarige hebben het recht om fouten te maken. Als z'n ouders het goed vinden - want hij is zelf handelsonbekwaam - moeten wij gewoon lekker onze morele meningen die er totaal niet toe doen voor ons houden en antwoord geven op zijn vraag. Tenzij je echt in gewetensnood komt, dan geef je geen anwoord op de vraag. Ik zie het probleem in elk geval niet. Misschien krijgt ie later spijt ervan... nou en. Goede leerschool af en toe eens een (dure) fout maken.

barno
9 maart 2012, 18:13
Als een 14-jarige bij mij komt voor een custom gitaar, zou ik het waarschijnlijk niet eens doen.

SantaX
9 maart 2012, 18:15
Ik zou wel even met de ouders praten als ik jou was, want wettelijk gezien kan paps of mams op enig moment na oplevering bij je aan de deur staan en de koop ongedaan maken. Daar heb jij dan verder niets meer over te zeggen. Vandaar dat ik inderdaad zoiets wel even met handtekening van de voogd zou willen, voor ik zou beginnen ;)

Kim Wilson
9 maart 2012, 19:00
Hoe kun je nou op je 14e weten wat je precies zoekt in een gitaar? Hoe kun je dan al zulke specifieke eisen hebben ontwikkeld dat je een custom halsprofiel nodig meent te hebben? Dikke lul drie bier, op je 14e ben je nog niet eens volgroeid.

SantaX
9 maart 2012, 19:20
Mwaw, dat kan ik me nog wel voorstellen. Goed gereedschap is altijd een goede investering. Wat ik me echter afvraag is zijn interesse in Single Malts! Vragen - vragen - vragen :???:

Brewskie
9 maart 2012, 19:27
Dikke lul drie bier, op je 14e ben je nog niet eens volgroeid.

Kijk, als Jumperpants volgroeid is, kan de custom builder een dikkere hals voor hem customizen. ;-)

Ike57
9 maart 2012, 19:28
We weten natuurlijk geen van allen hoe goed en/of hoe lang Jumperpants als gitaar speelt. Misschien wel heel vroeg begonnen en op weg om een virtuoos te worden (ik bedoel dat niet sarcastisch).

Misschien is het wel een kado van zijn ouders o.i.d.

Als pa en/of ma meekomt naar de bouwer en er zit een goed verhaal achter zie ik geen belemmeringen. Als Jumperpants nog maar pas is begonnen met spelen zou ik ook mijn vraagtekens zetten bij een custom made, maar ik zou éérst eens het verhaal afwachten en pas daarna met een oordeel komen.

Pepe
9 maart 2012, 20:19
Het was mij al vrij snel duidelijk dat het nog nat achter de oren was vandaar mijn hint in het begin om eerst maar zelf eens wat uit te zoeken.
Over het algemeen, hoe meer je lult over wat je allemaal wel niet van plan bent, hoe minder serieus ik het neem. En natuurlijk helpen de typische puberspelfouten ook niet mee. :D

Tabula Rasa
9 maart 2012, 20:35
Laat die jongen lekker. Ik had een oldtimer voor de deur staan, en bedacht me toen pas dat rijlessen wel handig zijn.... Als je het geld hebt.... Of het heel erg handig is? Nee, denk het niet, maar je leeft maar 1 keer. dus WTF?

barno
9 maart 2012, 20:57
mss heeft ie het al maar indien niet zou ik 'm bv aanraden nog te wachten met een custom gitaar en het grage geld uit te geven aan een fabriekslefty en bv een goede amp. Ik heb niks tegen 14 jarigen maar ben er toch tamelijk zeker van dat je op die leeftijd onmogelijk een goed geargumenteerde voorkeur kan hebben voor dit of dat halsprofiel. je gaat dan nl nog een goed stuk groeien.

jumperpants
10 maart 2012, 13:25
Ik snap het probleem niet. Als ik veel spaar mag ik daar toch iets voor kopen wat ik zelf wil:???: en als ik toevallig een dikke V nek fijn vind spelen en ze zijn linkshandig niet in een muziek winkel te koop mag ik toch gewoon een custom gitaar laten maken. Mijn ouders helpen me geen cent aan mijn gear, allemaal bij elkaar gespaard.

(dat van die single malts was om te kijken of iemand het door had.... ja dus)

barno
10 maart 2012, 13:34
Ik snap het probleem niet. Als ik veel spaar mag ik daar toch iets voor kopen wat ik zelf wil:???: en als ik toevallig een dikke V nek fijn vind spelen en ze zijn linkshandig niet in een muziek winkel te koop mag ik toch gewoon een custom gitaar laten maken. Mijn ouders helpen me geen cent aan mijn gear, allemaal bij elkaar gespaard.

(dat van die single malts was om te kijken of iemand het door had.... ja dus)

tuurlijk mag het. Bezie het ook als een reflex van mensen die opgroeiden in andere tijden waar op die leeftijd een goedkope instapgitaar het hoogst haalbare was, en die uit ondervinding weten dat je smaak, voorkeur enz... nog heel vaak gaat wisselen. Dan is het een beetje gek om een custom gitaar te laten bouwen (die overigens relatief weinig doorverkoopwaarde zal hebben)

TimS
10 maart 2012, 13:49
Mijn ouders helpen me geen cent aan mijn gear, allemaal bij elkaar gespaard.

Ik heb er niets tegen dat je een dure gitaar koopt, maar hier moest ik toch wel even van lachen. Loop je al sinds je 9e folders of heb je geen idee hoe duur zo'n gitaar is?

Ukeloeder
10 maart 2012, 13:50
Ik snap het probleem niet. Als ik veel spaar mag ik daar toch iets voor kopen wat ik zelf wil:???: en als ik toevallig een dikke V nek fijn vind spelen en ze zijn linkshandig niet in een muziek winkel te koop mag ik toch gewoon een custom gitaar laten maken. Mijn ouders helpen me geen cent aan mijn gear, allemaal bij elkaar gespaard.

(dat van die single malts was om te kijken of iemand het door had.... ja dus)

Als jij een gitaar wilt kopen moet je dat gewoon doen. Je vroeg hier niet of je een custom MOCHT kopen van de forum leden, de vraag was welke bouwer men adviseerde. Nou, adviezen genoeg.
Of men het een goed idee vind dat jij een custom aanschaft zou mij werkelijk aan m'n reet roesten.

jumperpants
10 maart 2012, 14:05
Ik heb er niets tegen dat je een dure gitaar koopt, maar hier moest ik toch wel even van lachen. Loop je al sinds je 9e folders of heb je geen idee hoe duur zo'n gitaar is?

Ik weet hoe duur ze zijn, ik heb een tijdje geleden ook een 5e3 laten bouwen plus variac koste me €1750. en die custom gitaren zijn rond de €2000 volgens mij

Kim Wilson
10 maart 2012, 14:25
Bij elkaar gespaard? Waarvan? Niet dat ik jaloers ben (of misschien ook wel), maar hoe krijg je op je 14e €4000 bij elkaar?

jumperpants
10 maart 2012, 14:42
Bij elkaar gespaard? Waarvan? Niet dat ik jaloers ben (of misschien ook wel), maar hoe krijg je op je 14e €4000 bij elkaar?

krantenwijk en met mijn vader (trompettist) op recepties enzo spelen. en ik ben bijna 15 en dan ga ik werken bij de AH

SantaX
10 maart 2012, 14:45
Kom op zeg, een paar pagina's geleden werd hem duidelijk gemaakt dat het onbeleefd is om hier te vragen wat zo een gitaar nou kost, maar wel deze vragen? Vraag je ook aan Orpheo waar ie z'n geld vandaan haalt? Of aan welk ander lid dan ook? Daarnaast, de prijsverschillen tussen een fender am. deluxe en een custom gitaar van een Nederlandse bouwer zijn er in veel gevallen niet of zijn te verwaarlozen. Ik begin te denken dat het jaloezie is wat hier de kop opsteekt in plaats van bescherming van een jeugdige snarenplukker.

Ike57
10 maart 2012, 16:08
Ik snap het probleem niet. Als ik veel spaar mag ik daar toch iets voor kopen wat ik zelf wil:???: en als ik toevallig een dikke V nek fijn vind spelen en ze zijn linkshandig niet in een muziek winkel te koop mag ik toch gewoon een custom gitaar laten maken. Mijn ouders helpen me geen cent aan mijn gear, allemaal bij elkaar gespaard.


krantenwijk en met mijn vader (trompettist) op recepties enzo spelen. en ik ben bijna 15 en dan ga ik werken bij de AH

Daar is niks mis mee JP. Als je het op die manier bij elkaar hebt gespaard dan heb ik groot respect voor je zelfdicipline = Sparen voor een bepaald doel.

Pepe
10 maart 2012, 16:11
Mijn opmerking "nat achter de oren" slaat op ervaring en dus beoordelingsvermogen, het heeft niks te maken met leeftijd of geld.

Het begint al met de veronderstelling dat er maar 3 bouwers in Nederland zijn die custom orders aannemen en de motivatie iets te willen laten bouwen omdat er geen lefty "true vintage" gemaakt zou worden.
Daaruit blijkt wel dat je nog maar weinig kennis hebt van gitaren in het algemeen en bouwers in het bijzonder.

Wat er gebeurt als je een custom order plaatst, ook bij RebelRelic, is dat jouw wensen en voorkeur op elk klein onderdeeltje gevraagd gaat worden. Je moet dus van te voren weten wat je niet en wel wilt. Wat voor tele brug.... 6 zadels of drie. Compensated? Steel, ferrous of non ferrous, chroom, brushed.. vintage of modern.. het gaat maar door.

In plaats dat Jumperpants zich hier voorbereid op dit soort vragen hobbelt het topic maar door met namedropping without a clue. Ik zeg het dus nog een keer tegen Jumperpants... ga nou eerst eens bedenken wat je wel en niet wil en waarom. En als dat echt nergens in de winkel hangt, stap dan eens bij een builder binnen.

Of je hebt een paar duizend euro over en vind het grappig om een gitaar te laten bouwen... zet hem op zou ik dan zeggen.

jumperpants
10 maart 2012, 16:25
Mijn opmerking "nat achter de oren" slaat op ervaring en dus beoordelingsvermogen, het heeft niks te maken met leeftijd of geld.

Het begint al met de veronderstelling dat er maar 3 bouwers in Nederland zijn die custom orders aannemen en de motivatie iets te willen laten bouwen omdat er geen lefty "true vintage" gemaakt zou worden.
Daaruit blijkt wel dat je nog maar weinig kennis hebt van gitaren in het algemeen en bouwers in het bijzonder.

Wat er gebeurt als je een custom order plaatst, ook bij RebelRelic, is dat jouw wensen en voorkeur op elk klein onderdeeltje gevraagd gaat worden. Je moet dus van te voren weten wat je niet en wel wilt. Wat voor tele brug.... 6 zadels of drie. Compensated? Steel, ferrous of non ferrous, chroom, brushed.. vintage of modern.. het gaat maar door.

In plaats dat Jumperpants zich hier voorbereid op dit soort vragen hobbelt het topic maar door met namedropping without a clue. Ik zeg het dus nog een keer tegen Jumperpants... ga nou eerst eens bedenken wat je wel en niet wil en waarom. En als dat echt nergens in de winkel hangt, stap dan eens bij een builder binnen.

Of je hebt een paar duizend euro over en vind het grappig om een gitaar te laten bouwen... zet hem op zou ik dan zeggen.

nouja kijk het begint al bij die V nek, dat is echt een must en als jij een linkshandige gitaar met V neck vind in een winkel zal ik je heel hartelijk bedanken :ok:

toneblo
10 maart 2012, 16:27
...jonguh! wat een discussie toch....
Op je 14e sla je oude dametjes in elkaar om er met de pinpas vandoor te gaan, sta je wiet te verkopen op de hoek van de straat, laat je je zus voor je werken, verkoop papa zijn jaguar, zet de plaatselijke chinees onder druk .... smeer je broodjes bij bakerstreet, werk bij je oom in de garage, per ongeluk een goed kraslot gekocht, bonus gekregen omdat je 2 atheneum in een half jaar hebt gedaan......





...maakt het nu uit,4000,- het geld kan op welke manier dan ook bij hem terecht zijn gekomen ( hard voor gewerkt dus ) .... schnapte?!

Hij heb un mooie gitaar in zijn hoofd, daar gaat het om toch?!

Pepe
10 maart 2012, 16:29
Dan zou ik zeggen, Fender reissue left hand V neck.

Fender American Vintage ’57 Stratocaster Reissue Left Handed Guitar The Fender American Vintage 57 Stratocaster Electric Guitar is recreated in such awesome detail that even the most die-hard fanatic will love its sound, look and feel. Nitro-laquer vintage finish, hand detailed neck, resonant ash or alder body and aged alnico pickups are only the beginning of how much value and vibe you’ll get when you own one of these incredible guitars.
The American Vintage ’57 Stratocaster re-creates one of Fender’s most famous designs. All original specs are detailed including neck and headstock shapes, body radii and contours, 12th fret dot positioning, and hand beveled pickup magnets.

jumperpants
10 maart 2012, 16:36
je bedoelt die 57 reissue strat? die kost ook nog steeds $1699. Dan betaal ik liever iets meer voor bijvoorbeeld een la cabronita met een bigsby en een maple nek of een strat met een rosewood toets en geen contour cuts

Tabula Rasa
10 maart 2012, 16:43
je bedoelt die 57 reissue strat? die kost ook nog steeds $1699. Dan betaal ik liever iets meer voor bijvoorbeeld een la cabronita met een bigsby en een maple nek of een strat met een rosewood toets en geen contour cuts

Twee totaal verschillende exemplaren en je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

Kom eens concreet met wat je zoek? Nu lijkt het alsof je vanalles zoekt, en dan kan je dus nooit zeggen dat het niet te vinden is in een winkel of met een paar kleine aanpassingen te maken is.

Wat zoek je precies? Model? Materiaal? Elementen? Schakelopties? Lak? etc etc etc.....

Ukeloeder
10 maart 2012, 16:43
Waar komt eigenlijk die €4000 opeens vandaan? Als dat het prijsniveau is waar Jumperpants in zoekt doet er opeens nog een bouwer mee.
Zit in Nieuw-Vennep. Gespecialiseerd in LH gitaren. En dikke rekeningen.

:seriousf:

jumperpants
10 maart 2012, 16:45
haha die €4000 komt van een dure versterker die ik laats heb gekocht, voor een gitaar wil ik max €2200 uitgeven

jumperpants
10 maart 2012, 16:55
Twee totaal verschillende exemplaren en je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

Kom eens concreet met wat je zoek? Nu lijkt het alsof je vanalles zoekt, en dan kan je dus nooit zeggen dat het niet te vinden is in een winkel of met een paar kleine aanpassingen te maken is.

Wat zoek je precies? Model? Materiaal? Elementen? Schakelopties? Lak? etc etc etc.....

dat van die 2 verschillende modellen was meer om te laten zien dat ik niet echt een standaard gitaar zoek want anders had ik die wel gekocht. als ik er echt een zou kopen zal het waarschijnlijk een tele met een overwound brug pickup en scooped midden strat neck en midden pickups, een bigsby, maple V nek, 5 weg schakelaar met een push pull om te schakelen tussen tele en strat wiring (als dat kan) met dan als 4de positie bij de tele alle pickups tegelijk en op de 5de geen een pickup (mute), nitro lak en 3 messing zadels. ik zal vast wat hebben gemist maar dit is het belangrijkst

Pepe
10 maart 2012, 16:56
Twee totaal verschillende exemplaren en je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

Kom eens concreet met wat je zoek? Nu lijkt het alsof je vanalles zoekt, en dan kan je dus nooit zeggen dat het niet te vinden is in een winkel of met een paar kleine aanpassingen te maken is.

Wat zoek je precies? Model? Materiaal? Elementen? Schakelopties? Lak? etc etc etc.....

Dat bedoel ik. Hij roept maar wat, heeft geen idee. Mijn zegen heeft het maar ik ben weg.

Tabula Rasa
10 maart 2012, 17:03
met een push pull om te schakelen tussen tele en strat wiring (als dat kan) met dan als 4de positie bij de tele alle pickups tegelijk en op de 5de geen een pickup (mute), nitro lak en 3 messing zadels. ik zal vast wat hebben gemist maar dit is het belangrijkst

Dat kan al niet, want dan moet je voor de telestand het neckelement op de middenpositie op de schakelaar hebben. 5e positie krijg je dan nooit mute... verder rammelt het schema denk ik ook nog een beetje.

TimS
10 maart 2012, 17:29
dat van die 2 verschillende modellen was meer om te laten zien dat ik niet echt een standaard gitaar zoek want anders had ik die wel gekocht. als ik er echt een zou kopen zal het waarschijnlijk een tele met een overwound brug pickup en scooped midden strat neck en midden pickups, een bigsby, maple V nek, 5 weg schakelaar met een push pull om te schakelen tussen tele en strat wiring (als dat kan) met dan als 4de positie bij de tele alle pickups tegelijk en op de 5de geen een pickup (mute), nitro lak en 3 messing zadels. ik zal vast wat hebben gemist maar dit is het belangrijkst

Zoek je een aparte gitaar omdat je aparte eisen hebt of heb je eerst besloten dat je een aparte gitaar wilt en zit je daar nu van alles bij te verzinnen?

spirit
10 maart 2012, 18:40
dat van die 2 verschillende modellen was meer om te laten zien dat ik niet echt een standaard gitaar zoek want anders had ik die wel gekocht. als ik er echt een zou kopen zal het waarschijnlijk een tele met een overwound brug pickup en scooped midden strat neck en midden pickups, een bigsby, maple V nek, 5 weg schakelaar met een push pull om te schakelen tussen tele en strat wiring (als dat kan) met dan als 4de positie bij de tele alle pickups tegelijk en op de 5de geen een pickup (mute), nitro lak en 3 messing zadels. ik zal vast wat hebben gemist maar dit is het belangrijkst

Niet echt "true vintage", waarover je het in het begin van dit topic nog over had. De meesten hebben dan ook gelijk, dat je totaal nog niet weet wat je wil.
Ik heb me in het begin voorzichtig uit gedrukt, door te postten dat je je verwachtingen beter wat bij kon stellen, maar als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik je nogal hoog van de toren blazen.

Wellicht is het een optie om eens bij allparts of Warmoth te kijken, en zelf samen te stellen wat je zoekt.

toneblo
10 maart 2012, 19:10
Niet echt "true vintage", waarover je het in het begin van dit topic nog over had. De meesten hebben dan ook gelijk, dat je totaal nog niet weet wat je wil.
Ik heb me in het begin voorzichtig uit gedrukt, door te postten dat je je verwachtingen beter wat bij kon stellen, maar als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik je nogal hoog van de toren blazen.

Wellicht is het een optie om eens bij allparts of Warmoth te kijken, en zelf samen te stellen wat je zoekt.

....als je nog niet weet hoe het origineel aanvoelt, speelt, klinkt, wordt ook dat een drama..

Tabula Rasa
10 maart 2012, 19:20
....als je nog niet weet hoe het origineel aanvoelt, speelt, klinkt, wordt ook dat een drama..

Zo heb ik weleens, omdat ik in Eb speelde een 23 frets, hollowbody PRS met P90 elementen en een floyd rose gebouwd. Waar die nu is? In de kliko.

toneblo
10 maart 2012, 19:28
Ik kom wellicht iets te dik door de bocht, wat ik bedoel: ga eerst uitgebreid luisteren, testen en bij kennissen en vrienden spelen die wel iets hebben in die strekking.
Maakt niet uit of dat nu rechts georienteerd is, linksom klinken ze net zo..( denk in spiegelbeeld )
dan moet je eens bekijken welke platen je hart sneller doen kloppen, ga daar dan eens naar kijken, informeren hoe die sound gedeeltelijk tot stand komt ( vergeet niet dat het meerendeel uit je eigen vingers komt) en bazeer op die gegevens wat je wilt laten maken/kopen.
Zelfs dan ben je er nog niet, je zult altijd aan je instrument moeten wennen....'t is echt net een huwelijk.
Ik ben nu bijna twee jaar met een les paul bezig die nu echt mijn hart gestolen heeft!
Toen al, maar nu ken ik haar door en door!

schnapte?!

oigun
10 maart 2012, 19:29
Vraag je ook aan Orpheo waar ie z'n geld vandaan haalt?

Nou, daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar :D :D :D

groovieguitarguus
11 maart 2012, 22:27
Vandaag mijn te gekke Smitty Strat opgehaald...
Heel gaaf. Meesterlijk lekkere nek en resonante strat... heel veel Twang.
Morgen betere foto's...

Zie ook de PERFECTE neck/body verbinding...

https://lh6.googleusercontent.com/-cDl6lHnTlZw/T10XM6DNMOI/AAAAAAAAAv4/kSohccmTgxY/s800/IMG_7165.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-fotG6E-IV24/T10VuxKcW0I/AAAAAAAAAvM/_v4Hu6OAJxY/s960/429563_247725265319149_100002450330925_532320_1629 356560_n.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-PAKwEIYjcOA/T10XLu6uYiI/AAAAAAAAAvs/P_abTPHJ0tE/s800/IMG_7169.jpg

gitaargoeroe
12 maart 2012, 13:16
Als je de stap naar een "echte" bouwer kan maken ipv assemblage, dan moet je dat gewoon doen... zeker met de wetenschap dat er in Nederland een aantal echt hele goede gitaarbouwers rondlopen... een Neck van bijv Zwier, Ferns of Gun is echt niet te vergelijken met Haar of USA Customs.... en dan heb ik het niet alleen over de afwerking..... smaak is smaak.... houden zo...

groovieguitarguus
12 maart 2012, 14:22
Gitaargoeroe,

Ik heb een Smitty Strat. Body en Hals zijn Computergestuurd gefreesd. Elke hals - van een bepaald type - heeft exact dezelfde Radius.
Afwerking is super... heel mooi fretwerk en een heerlijk profiel.
Van al mijn gitaren, is dit wel de meest fijne hals!
Een handgebouwde neck is volgens mij veel onvoorspelbaarder wat betreft het eindresultaat.

https://lh6.googleusercontent.com/-U7MMkvCCt_Y/T13wZfgrFyI/AAAAAAAAAwQ/frkJpJcWE_8/s1152/IMG_7186.JPG

Ukeloeder
12 maart 2012, 15:25
Gitaargoeroe,

Ik heb een Smitty Strat. Body en Hals zijn Computergestuurd gefreesd. Elke hals - van een bepaald type - heeft exact dezelfde Radius.
Afwerking is super... heel mooi fretwerk en een heerlijk profiel.
Van al mijn gitaren, is dit wel de meest fijne hals!
Een handgebouwde neck is volgens mij veel onvoorspelbaarder wat betreft het eindresultaat.

https://lh6.googleusercontent.com/-U7MMkvCCt_Y/T13wZfgrFyI/AAAAAAAAAwQ/frkJpJcWE_8/s1152/IMG_7186.JPG

Als een bouwer een prutser is... dan is een halsprofiel onvoorspelbaar. Of als een bouwer veel drinkt tijdens het bouwen. Dan waarschijnlijk ook.
Maar de heren die hier in de Zelfbouw 'rondhangen' kunnen echt een V hals snijden als dat de opdracht is. En een C of een D of een... als dat het mocht zijn. Zonder op mijn borst te kloppen kan ik als beginner dat wel. Dus dat geldt al zeker voor de geopperde bouwers Haar/Zwiers/GUN etc.
Die opmerking snijdt mijns inziens geen hout.

groovieguitarguus
12 maart 2012, 16:25
Ukeloeder....

Ik twijfel ook zeker NIET over het vakmanschap van genoemde heren... Zeker de Zwiers etc.
Ondanks dat ze heel goed een profiel kunnen snijden, zullen er meer onderlinge verschillen in halzen zitten dan computergefreesd.
Dat weggezet tegen de uren aan arbeidsloon, zullen compleet handgebouwde gitaren een heel stuk duurder zijn dan samengestelde gitaren zoals eerder omschreven.
Nogmaals, als ik de gitaren van Pascal Jacobs zie... zijn die heel gaaf... maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

RS-Rik
12 maart 2012, 16:33
Hoe zit nu dat gezeik met Rebel Relic op OSG? Ik dacht, als je een radiusfrees pakt en je stelt 'm een heel klein beetje te hoog af dan krijg je al snel de kenmerken van een Allparts body. Dus ondanks de aangebrande reacties van die gozer vond ik het idee dat hij écht had lopen oplichten met een AllParts body ongegrond.

ben toch benieuwd.

Ukeloeder
12 maart 2012, 16:42
Ukeloeder....

Ik twijfel ook zeker NIET over het vakmanschap van genoemde heren... Zeker de Zwiers etc.
Ondanks dat ze heel goed een profiel kunnen snijden, zullen er meer onderlinge verschillen in halzen zitten dan computergefreesd.
Dat weggezet tegen de uren aan arbeidsloon, zullen compleet handgebouwde gitaren een heel stuk duurder zijn dan samengestelde gitaren zoals eerder omschreven.
Nogmaals, als ik de gitaren van Pascal Jacobs zie... zijn die heel gaaf... maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Dat is weer wat anders dan hoe je het zoëven stelde, maar misschien las ik met een gekleurde bril. :makeup:

groovieguitarguus
12 maart 2012, 16:43
;-).... of ik heb het wat krom geformuleerd....

toneblo
12 maart 2012, 16:53
....heb je soms een nieuw gitaar dan...?

gitaargoeroe
12 maart 2012, 17:35
Als een bouwer een prutser is... dan is een halsprofiel onvoorspelbaar. Of als een bouwer veel drinkt tijdens het bouwen. Dan waarschijnlijk ook.
Maar de heren die hier in de Zelfbouw 'rondhangen' kunnen echt een V hals snijden als dat de opdracht is. En een C of een D of een... als dat het mocht zijn. Zonder op mijn borst te kloppen kan ik als beginner dat wel. Dus dat geldt al zeker voor de geopperde bouwers Haar/Zwiers/GUN etc.
Die opmerking snijdt mijns inziens geen hout.

Geheel mee eens.... en als de smitty neck (USA Customs - http://www.usacustomguitars.com/neckpricing.html )beter is dan de rest van je gitaren.....dan is er nog heel veel plijzier voor je te beleven in de toekomst..... het zijn leuke strats, maar dat vind ik van de nieuwe squier classic vibes neckjes ook..... a 359 euro incl de rest van de gitaar......

maar wederom... smaak en speelstijl wegen alles mee....

Ike57
12 maart 2012, 17:47
Hoe zit nu dat gezeik met Rebel Relic op OSG? Ik dacht, als je een radiusfrees pakt en je stelt 'm een heel klein beetje te hoog af dan krijg je al snel de kenmerken van een Allparts body. Dus ondanks de aangebrande reacties van die gozer vond ik het idee dat hij écht had lopen oplichten met een AllParts body ongegrond.

ben toch benieuwd.

Hij (koper) heeft ook niet beweerd dat hij een Allparts body heeft gekregen. Hij heeft de bouwer zelf het hout geleverd voor de body. Hij heeft enkel het idee dat er misschien wel een allparts body als mal heeft gediend. Dat zou de afwijkingen kunnen verklaren.

groovieguitarguus
12 maart 2012, 19:17
Hoi Gitaargoeroe....

Laten we het even subtiel houden... met je 2e bericht hier...
Ik heb de nodige hoogwaardige gitaren...

Maar goed...

gitaargoeroe
12 maart 2012, 20:05
Hoi Gitaargoeroe....

Laten we het even subtiel houden... met je 2e bericht hier...
Ik heb de nodige hoogwaardige gitaren...

Maar goed...

Ik loop al een tijdje mee hoor...... ik eet er iig van.....

Tabula Rasa
12 maart 2012, 20:11
Leuk, een wedstrijdje ver pissen of wie de grootste leuter heeft. Pakt even chips en bier.

TimoSomers
12 maart 2012, 20:37
Ik ben lekker toch het beste :D.


EDIT: Ik ben nogsteeds ERG onder de indruk van de kwaliteit van m'n Smitty Tele.
En ook ik heb Customshop Gibs van over de 3500 euro, Fender CS, etcetera.

Maar de topicstarter zou gewoon wat gitaren van de mannen moet proberen mijns inziens.
Sowieso, een topbouwer is gewoon een topbouwer, ik denk dat je bij allemaal een ERG goede gitaar krijgt. Het verschil zit hem wellicht in hoeverre je custom wil en kan (en in hoeverre dat wenselijk is, tenzij je echt een gegrond goed idee hebt van wat je wil en dat is echt niet stock te krijgen).
Ik ben iig heel erg positief over Smitty, in mijn ogen de beste gitaar in vergelijking met de grote merken & een Haar (die ik ook heb).

oigun
12 maart 2012, 20:40
Leuk, een wedstrijdje ver pissen of wie de grootste leuter heeft. Pakt even chips en bier.

Doe mij er ook maar eentje J! en een zak Joppie chips :)

Is idd een kwestie van smaak en gevoel, de een wil een snelle mercedes en een ander weer een veilige/betrouwbare volvo...of allebei :D

Ike57
12 maart 2012, 21:14
Doe mij er ook maar eentje J! en een zak Joppie chips :)

Is idd een kwestie van smaak en gevoel, de een wil een snelle mercedes en een ander weer een veilige/betrouwbare volvo...of allebei :D

Een mercedes kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar wie wil nou een volvo???? :seriousf:

(trouwens, is er heineken, amstel of grolsch?)

bass blom
12 maart 2012, 21:19
huh? mercedes?

http://hetgelegevaar.nl/koelcaster/IMG_8566.jpg

barno
12 maart 2012, 21:34
volvo, mercedes ... bwah, ik ga voor een Cadillac Bel Air :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/baby%20blue%20two%20tone%20thin%20king/DSC04601MediumSmall.jpg

Mitch
12 maart 2012, 23:18
Hebben de forumbouwers nou nog niet genoeg reclame gehad in dit topic :seriousf:

bass blom
13 maart 2012, 00:27
heel duidelijk :D

Orpheo
13 maart 2012, 00:37
Zo heb ik weleens, omdat ik in Eb speelde een 23 frets, hollowbody PRS met P90 elementen en een floyd rose gebouwd. Waar die nu is? In de kliko.

kliko?! nee man! zonde! had 'm graag geadopteerd!

@oigun: jij komt zeker nooit na 10en in de avond in Amsterdam in de buurt van de Oudezijds achterburgwal bij de blauwe lampjes...? duidelijk.

Ukeloeder
13 maart 2012, 09:10
Ik weet niet goed of ik nu om pics moet vragen...

oigun
13 maart 2012, 09:18
kliko?! nee man! zonde! had 'm graag geadopteerd!

@oigun: jij komt zeker nooit na 10en in de avond in Amsterdam in de buurt van de Oudezijds achterburgwal bij de blauwe lampjes...? duidelijk.

Huh?? Nee, vertel.

[EDIT:] Kwartje viel traag deze morgen... laat maar , ik hoef geen details :D

wireman
13 maart 2012, 10:26
jumperpants.. rompertje :D


Beetje laat, I know... maar ik lees m net pas... :seriousf: x10 !!!

Tabula Rasa
13 maart 2012, 21:41
kliko?! nee man! zonde! had 'm graag geadopteerd!


Ik had alle onderdelen er al voor een groot deel vanaf gehaald en toen had ik opeens op een zondag acuut een halspen nodig. Ik had er geen eentje meer liggen, maar wel deze gitaar, een hamer en een grote beitel....

Sorry

Ike57
10 april 2012, 19:17
Heeft deze discussie eigenlijk nog ergens toe geleid?
Is er ergens een gitaar besteld en zo ja, waar dan?

Of zijn alle adviezen hier paarlen voor de zwijnen geweest? :???:

dopey
17 april 2012, 18:56
Bij Haar kunnen ze niet alles custom maken omdat "de mallen dat niet toe laten "....
what's custom then...

Ik ben benieuwd van wie de zin "de mallen dat niet toe laten" afkomstig is. Het lijkt een citaat van Van de Haar als je het zo presenteert. Maar dat zou me erg verbazen. In Haar's werkplaats is geen mal te bekennen. En Erik heeft al verschillende linkshandige gitaren gebouwd trouwens. Maar ik kan me voorstellen dat hij terughoudend is: geen enkele bouwer wil graag met een linkshandige gitaar blijven zitten. Die raak je moeilijk kwijt.

Mr.Fingers
17 april 2012, 19:05
In Haar's werkplaats is geen mal te bekennen.

Omdat hij dus met halffabrikaten werkt? So far voor "bouwer" dus... *facepalm*

Tabula Rasa
17 april 2012, 21:29
Omdat hij dus met halffabrikaten werkt? So far voor "bouwer" dus... *facepalm*

Dat denk ik dus ook. Volgens mij besteld ie gewoon een body bij Warmoth of Allparts ofzo. Lakkie er oven en je hebt een `handgebouwde` gitaar.

Mr.Fingers
17 april 2012, 21:30
Iemand een Haar die ik eens mag openmaken?

arjanb01
17 april 2012, 22:46
Mijn vd haar is compleet handbouw, niks allparts. Dan moet het iets van de laatste tijd zijn dat hij ook gitaren uit losse onderdelen assembleert, om kosten te besparen.

barno
17 april 2012, 23:08
Ik vind het maar een rare business, al die exclusieve stratcopie"bouwers". Moest ik copies bouwen met de hand, zou ik er wel zeker voor
zorgen dat mijn website vol stond met bouwfoto's om eventuele onduidelijkheid daarover weg te nemen.

En moest ik gewoon assembleren, zou ik het ook duidelijk vermelden.

schimmig gedoe, pfff

TimS
17 april 2012, 23:47
Ik vind het maar een rare business, al die exclusieve stratcopie"bouwers". Moest ik copies bouwen met de hand, zou ik er wel zeker voor
zorgen dat mijn website vol stond met bouwfoto's om eventuele onduidelijkheid daarover weg te nemen.

En moest ik gewoon assembleren, zou ik het ook duidelijk vermelden.

schimmig gedoe, pfff

Volgens mij kun je bij v/d Haar gewoon in de werkplaats kijken als je er een gitaar wilt laten bouwen. Ik geloof er ook niets van dat hij alleen onderdelen in elkaar schroeft.

Brewskie
18 april 2012, 08:31
Volgens mij kun je bij v/d Haar gewoon in de werkplaats kijken als je er een gitaar wilt laten bouwen. Ik geloof er ook niets van dat hij alleen onderdelen in elkaar schroeft.

Op de homepage staat ook '100% handcrafted'.

barno
18 april 2012, 08:45
idd; ik lees bij Haar guitars: we never buy parts or bodies from other manufacturers. Dat lijkt me duidelijk genoeg. dus, sorry Haar

marc_o
18 april 2012, 10:18
Op de homepage staat ook '100% handcrafted'.

Staat er ook bij wiens handen hij daarmee bedoelt?

Goeiemorgen
18 april 2012, 11:06
Op de homepage staat ook '100% handcrafted'.


Staat er ook bij wiens handen hij daarmee bedoelt?

Zo kan je elke zin wel 3 keer omdraaien om de betekenis te veranderen..

Een rondleiding krijgen bij haar guitars in de werkplaats is totaal geen probleem, hij legt het maar al te graag uit.

spirit
18 april 2012, 12:06
Van de Haar was volgens mij van vroeger uit een houthandel en weten ze daar donders goed welk stuk hout het meest geschikt is.. Een oud collega van mij heeft met Eric in een band gespeeld, en is daar vaak over de vloer geweest. Wat ik van die collega begreep, staat er bij Eric een behoorlijk arsenaal aan houtbewerkings machines. En maken ze daar inderdaad zelf hun bodies en halzen.

Maar ik geloof niet dat TS nog op zoek is naar DÉ gitaar, waarschijnlijk heeft ie alnog gekozen voor iets uit de speelgoedwinkel ;)

TimoSomers
18 april 2012, 12:11
Ik heb een 7 snarige custom les paul van Haar, dus no doubt dattie zelf bouwt.


Toch is Smitty de way to go!! Heb nu een strat van hem... HMMMMMMM :mmmm:

Tristan
18 april 2012, 15:38
Ja, grappig he, Smitty bouwt ze niet zelf, maar naar wat ik ervan hoor vind ik ze ook beter klinken dan de gemiddelde Haar (hoewel Haar er soms wel echte uitschieters tussen heeft), dus wat maakt het ook eigenlijk allemaal uit.
Dat gezegd hebbende vind ik de Smitty's, aangezien ze niet handgebouwd zijn, met een vanafprijs van 1500,- euro wel erg duur, daar moet mijns inziens makkelijk een paar honderd euro vanaf kunnen (zelfs Haar begint al bij 1250,- euro als ik het goed heb), maar goed dat geldt evengoed voor Nash en sommige andere merken.
Overigens kan ik nog eens extra beamen dat Haar wel zelf bouwt, er staat daar inderdaad genoeg apparatuur en ik heb hem zelf een body zien plakken en er eentje door de frees zien halen.

Tabula Rasa
18 april 2012, 16:00
Dat gezegd hebbende vind ik de Smitty's, aangezien ze niet handgebouwd zijn, met een vanafprijs van 1500,- euro wel erg duur, daar moet mijns inziens makkelijk een paar honderd euro vanaf kunnen

Daar kan makkelijk een paar honderd vanaf, maar vergeet niet, de prijs kan ook heel reëel zijn, want je hebt hout en je hebt hout. Er zit wel degelijk verschil in de ene plak elzen en de andere plak elzen. Van het halshout wat ik gezien heb van Smitty (alleen van foto's) kan ik zeggen dat het echt wel heel erg mooi esdoorn is, met stuk voor stuk een prachtige tekening.

Ook de afwerking op de foto's is echt subliem, en daar betaal je dan ook naar.

Als ik niet zelf zou bouwen en een strat zocht, niet druk zou maken om tweedehandswaarde, en 1500 te besteden had, dan zou ik zonder verder nadenken bij Smitty aankloppen, juist vanwege de details, zoals perfecte afwerking, goeie parts, van wat ik begrijp een duidelijke communicatie bij alle tussenstappen en je eigen decal.

Brewskie
18 april 2012, 19:39
Toch is Smitty de way to go!! Heb nu een strat van hem... HMMMMMMM :mmmm:

Huh ? ...een strat ? :dontgeti: Je hebt toch een tele van hem ?
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/402537_372961642719618_100000173571097_1669155_127 9454992_n.jpg

TimoSomers
18 april 2012, 23:01
Ik heb een signature tele inderdaad (die van de pic) en heb nu een strat te leen.

Inderdaad, Smitty gebruikt het allerbeste hout (selecteert dat ook zelf op basis van toon, ze kloppen tegen het hout aan en dan beoordeelt hij het hout daar op), hij gebruikt hetzelfde hout als de boutique bouwers.
Daar zit ook de kracht van Smitty, inderdaad dus waanzinnig hout, en andere top of the bill parts. Alles is mogelijk (ook qua bewerking) dus het zeker niet alleen een assembleerder. De prijs vind ik meer dan redelijk puur beoordeelt op tone (waar het toch om draait), afwerking, parts (hout) en het volledig nagaan van jouw wensen. Het is echt net zo goed en beter dan Fender CS met een lagere prijs, dus wat wil je nog meer.

barno
18 april 2012, 23:42
Ik heb een signature tele inderdaad (die van de pic) en heb nu een strat te leen.

Inderdaad, Smitty gebruikt het allerbeste hout (selecteert dat ook zelf op basis van toon, ze kloppen tegen het hout aan en dan beoordeelt hij het hout daar op), hij gebruikt hetzelfde hout als de boutique bouwers.
Daar zit ook de kracht van Smitty, inderdaad dus waanzinnig hout, en andere top of the bill parts. Alles is mogelijk (ook qua bewerking) dus het zeker niet alleen een assembleerder. De prijs vind ik meer dan redelijk puur beoordeelt op tone (waar het toch om draait), afwerking, parts (hout) en het volledig nagaan van jouw wensen. Het is echt net zo goed en beter dan Fender CS met een lagere prijs, dus wat wil je nog meer.

Iets waar Fender opstaat :)


not me, maar een hoop wel dus

maar nee, ik vind het wel cool. Ben niet gek van mensen die echt focussen op modellen nabouwen, maar afgaande op foto's en comments doet smitty echt wel a good job. (de wit over sburst relics vind ik wat minder though)
zou er es eentje willen voelen, maar geloof niet dat ze hier in de buurt verkocht worden.

groovieguitarguus
19 april 2012, 00:08
+1 (of meer voor een Smitty)... Klasse houtbewerking... Zie de Neck-Body verbinding...

https://lh6.googleusercontent.com/-U7MMkvCCt_Y/T13wZfgrFyI/AAAAAAAAAwQ/frkJpJcWE_8/s1152/IMG_7186.JPG

Tristan
19 april 2012, 04:27
Daar kan makkelijk een paar honderd vanaf, maar vergeet niet, de prijs kan ook heel reëel zijn, want je hebt hout en je hebt hout. Er zit wel degelijk verschil in de ene plak elzen en de andere plak elzen. Van het halshout wat ik gezien heb van Smitty (alleen van foto's) kan ik zeggen dat het echt wel heel erg mooi esdoorn is, met stuk voor stuk een prachtige tekening.

Ook de afwerking op de foto's is echt subliem, en daar betaal je dan ook naar.

Als ik niet zelf zou bouwen en een strat zocht, niet druk zou maken om tweedehandswaarde, en 1500 te besteden had, dan zou ik zonder verder nadenken bij Smitty aankloppen, juist vanwege de details, zoals perfecte afwerking, goeie parts, van wat ik begrijp een duidelijke communicatie bij alle tussenstappen en je eigen decal.

Ik weet het niet precies, met de Gotoh VSVG brug heb ik wel ervaring en dat vind ik functioneel best wel een onding eigenlijk, schroefjes die los gaan zitten, gaan rammelen, en uiteindelijk zelfs kwijtraken, wat mij betreft is het zeker niet de top van wat er te krijgen is (ik noem Callaham maar eens bijvoorbeeld).
Ook de pickups zeggen mij maar weinig, Rumpelstiltskin, nog nooit van gehoord, ik betwijfel of het echt net zo goed of beter is dan bijvoorbeeld Lollar.
Zoals gezegd is de 1500,- een vanaf prijs, voor Lollars komen daar nog wel wat honderd eurotjes bovenop, zo ook voor dat leuke birdseye neckje waar je waarschijnlijk over spreekt.
Kom je toch weer een heel stuk duurder uit.

Hoe kan hij overigens zijn hout zelf selecteren als de body's en halzen bij USA Custom Guitars vandaan komen (dat begreep ik in ieder geval uit een ander topic hier)?
Ik blijf erbij dat ik ze toch wel heel duur vind en ik kan me ook werkelijk niet voorstellen dat het beter is dan een echt goede Fender CS daar het karakter van de gitaren gewoon duidelijk anders lijkt te zijn (moderner en wat zingender, minder rauw) voor zover ik vanuit de filmpjes kan beoordelen.
Bovendien komt er gewoon niks boven een Fender CS Relic Nocaster uit qua pure resonantie en ballen, dat is mijn persoonlijke zeer subjectieve mening, maar dat is voor mij al meer dan eens in verschillende situaties bewezen.
Zo'n Smitty Tele is dan vast een leuk gitaartje en zo'n Haar ook, maar zelfs van Zwier heb ik nog nooit iets gehoord dat daar ook maar bij in de buurt kwam qua pure tone, sterker nog, zelfs de meeste echte oude Tele's die ik in mijn handen heb gehad hadden voor mijn gevoel moeite dat niveau te halen.
Het kan puur subjectief zijn en waarschijnlijk is het dat ook, maar in dit geval wijst mijn ervaring wel zo sterk die kant op dat ik echt niet anders kan redeneren.

TimoSomers
19 april 2012, 12:52
Ik weet het niet precies, met de Gotoh VSVG brug heb ik wel ervaring en dat vind ik functioneel best wel een onding eigenlijk, schroefjes die los gaan zitten, gaan rammelen, en uiteindelijk zelfs kwijtraken, wat mij betreft is het zeker niet de top van wat er te krijgen is (ik noem Callaham maar eens bijvoorbeeld).
Ook de pickups zeggen mij maar weinig, Rumpelstiltskin, nog nooit van gehoord, ik betwijfel of het echt net zo goed of beter is dan bijvoorbeeld Lollar.
Zoals gezegd is de 1500,- een vanaf prijs, voor Lollars komen daar nog wel wat honderd eurotjes bovenop, zo ook voor dat leuke birdseye neckje waar je waarschijnlijk over spreekt.
Kom je toch weer een heel stuk duurder uit.

Hoe kan hij overigens zijn hout zelf selecteren als de body's en halzen bij USA Custom Guitars vandaan komen (dat begreep ik in ieder geval uit een ander topic hier)?
Ik blijf erbij dat ik ze toch wel heel duur vind en ik kan me ook werkelijk niet voorstellen dat het beter is dan een echt goede Fender CS daar het karakter van de gitaren gewoon duidelijk anders lijkt te zijn (moderner en wat zingender, minder rauw) voor zover ik vanuit de filmpjes kan beoordelen.
Bovendien komt er gewoon niks boven een Fender CS Relic Nocaster uit qua pure resonantie en ballen, dat is mijn persoonlijke zeer subjectieve mening, maar dat is voor mij al meer dan eens in verschillende situaties bewezen.
Zo'n Smitty Tele is dan vast een leuk gitaartje en zo'n Haar ook, maar zelfs van Zwier heb ik nog nooit iets gehoord dat daar ook maar bij in de buurt kwam qua pure tone, sterker nog, zelfs de meeste echte oude Tele's die ik in mijn handen heb gehad hadden voor mijn gevoel moeite dat niveau te halen.
Het kan puur subjectief zijn en waarschijnlijk is het dat ook, maar in dit geval wijst mijn ervaring wel zo sterk die kant op dat ik echt niet anders kan redeneren.

1. Je kan iedere brug kiezen die je wil
2. Je kan iedere pick up kiezen die je wil
(Deze dingen hebben zover ik weet GEEN invloed op de prijs, tenzij je wss echt gekke dingen wil)
3. Rumpelstiltskin is een boutique pick up merk
4. Zijn bodies en halzen komen NIET bij USA Custom Guitars vandaan.
5. De kwaliteit en tone is in mijn oren weldegelijk net zo goed/beter dan Fender. Hoezo zou dat niet kunnen? Je hebt uberhaupt nog nooit een smitty bespeeld dus beetje krom om daar nu al over te oordelen.

Hoop dat dit wat duidelijk maakt :D.

Tristan
19 april 2012, 14:21
Dat maakt inderdaad een hoop meer duidelijk, het is dat zijn website zo weinig informatief is en hier op gitaarnet wordt je ook niet snel wijzer (ik in ieder geval duidelijk niet), bedankt voor de opheldering. :)
Ik blijf het te gekke gitaren vinden, zelfs alleen al op basis van de filmpjes en dat heb ik echt helemaal niet snel.

Natuurlijk is die vergelijking met de Nocaster krom, zo krom als de kromste banaan in Tadjikistan (oh nee, daar groeien geen bananen), maar ja, de enige manier waarop ik het kan uitleggen is deze:
Soms raakt een gitaar je gewoon en soms raakt een gitaar je zo hard dat je er (gelukkig) net niet K.O. van gaat, dat heb ik tot nu toe maar met een handjevol gitaren ervaren, waaronder dus meerdere Nocasters.

Zodoende kan ik het me dus maar moeilijk voorstellen dat Smitty met zijn Tele's voor mij hetzelfde niveau of nog een niveau hoger zou kunnen halen, ook gezien het verschil in karakter dat ik al meen te horen in de filmpjes (meer Vintage Modern en veelzijdig dan puur Vintage en beukend zoals voor mij een Tele hoort te zijn).
Ik heb overigens nog geen enkele boutique gitaar in mijn handen gehad die voor mij enigszins in de buurt kwam van de Nocasters (geen Anderson, Grosh, Haar, Suhr, Tyler en noem ze allemaal maar op)
Het was dus ook meer een reactie op het Fender CS verhaal en het al dan niet waarmaken van de prijs en status (een echt goede Nocaster doet dat wat mij betreft als geen ander).

TimoSomers
19 april 2012, 15:04
Haha, nee ik snap precies wat je bedoelt!
Ik denk wel dat je nog raar staat te kijken als Smitty een Nocaster met precies dezelfde specs zou bouwen. Dat bedoelde ik meer.
Als je verliefd bent op een gitaar dan ben je verliefd op een gitaar en kan daar weinig tussenkomen, dat weet ik zelf ook en dat is heel erg logisch. Ik heb dat met mijn Fender CS Strat. Ik heb nu een Smitty strat te leen met compleet andere specs (gemaakt voor Vengeance, dus meer hardrock/blues sound, tegenover mijn 3d belletjes meer malmsteen strat) maar ik ben er nu van overtuigd dat Smitty die Nr1 strat van zijn troon kan stoten. Die tele die hij voor me gebouwd heeft staat nu op een gedeelde eerste plaats met die Fender CS, en dat was voor mij echt ondenkbaar. Wat ik wil zeggen is dat de kwaliteit echt zeker niet onder doet, en ik weet zeker dat je met Eric (Smitty) een dusdanige gitaar kan bouwen waar je ook helemaal verliefd op wordt.

Uiteraard is het allemaal smaak gebonden trouwens! Maar het enige wat je kan 'meten'; de bouwkwaliteit is echt waanzinnig goed bij Smitty.

Kim Wilson
19 april 2012, 15:05
Maar dat is dus gewoon een kwestie van smaak. Jij wil het oer-Telegeluid, en hoort dat niet terug in andere gitaren. Misschien komt dat omdat het niet direct de insteek is geweest van bijvoorbeeld Smitty...

gitaargoeroe
19 april 2012, 17:56
He Timo,

Waar komen zijn prefab spullen dan vandaan????
Ben benieuwd!


1. Je kan iedere brug kiezen die je wil
2. Je kan iedere pick up kiezen die je wil
(Deze dingen hebben zover ik weet GEEN invloed op de prijs, tenzij je wss echt gekke dingen wil)
3. Rumpelstiltskin is een boutique pick up merk
4. Zijn bodies en halzen komen NIET bij USA Custom Guitars vandaan.
5. De kwaliteit en tone is in mijn oren weldegelijk net zo goed/beter dan Fender. Hoezo zou dat niet kunnen? Je hebt uberhaupt nog nooit een smitty bespeeld dus beetje krom om daar nu al over te oordelen.

Hoop dat dit wat duidelijk maakt :D.

Tristan
19 april 2012, 18:01
@Kim Wilson, TimoSomers:
Dat denk ik ook hoor, iets andere insteek, iets andere specs, dus een andere gitaar.
De bouwkwaliteit van Smitty komt op mij in ieder geval zeer consistent over en het is belachelijk om dat te zeggen vanaf een paar filmpjes (eigenlijk is alles dat ik zeg belachelijk gezien ik die dingen nog niet in mijn handen heb gehad), maar toch, er komt daarin op mij zo'n duidelijk karakter van die gitaren naar voren dat ik die uitspraken wel durf te doen, ik kan er dan ook compleet naast zitten.
Goed, daar is het forum ook een beetje voor toch, lekker ouwehoeren over gitaren, de een denkt dit en zoekt dat en de ander denkt dat en zoekt dit en zo worden we allemaal weer een dag ouder en nog steeds niks wijzer. :D
Ik moet maar niet te snel bij Smitty binnen stappen, want als het karakter van de gitaren is zoals ik denk dat het is dan blazen zijn Strats de mijne waarschijnlijk helemaal omver en dan moet ik mijn nier gaan verkopen op de tweedehandsmarkt.
Ik weet niet hoe en of dat gaat, Rocken op het podium op een Smitty met maar een nier (daar wil ik gezien de nieuwe info niet mee zeggen dat ze te duur zijn, ik heb gewoon geen geld). :( :D

Tabula Rasa
19 april 2012, 21:35
He Timo,

Waar komen zijn prefab spullen dan vandaan????
Ben benieuwd!

Dat wordt hopelijk nooit verklapt en zou ik niet netjes vinden om te zeggen.