PDA

View Full Version : hoe bouw ik een buizenversterker?



pim raaijmakers
29 februari 2012, 06:32
hallo mensen,

ik heb een 50 jaar oude lampenversterker op de kop getikt en vroeg mij af of hier makkelijk een gitaarversterkertje van te bouwen is. Omdat ik hier helemaal niet in thuis ben stel ik mijn vragen hier aan de experts. maar geen topic zonder foto's...

hier is die dan..
de foto's zijn van internet, maar degene in mijn bezit, is hetzelfde type.
http://i437.photobucket.com/albums/qq95/pimraaijmakers/mischpultverstarker_el6401_02_52800.jpg

achterkant:
http://i437.photobucket.com/albums/qq95/pimraaijmakers/mischpultverstarker_el6401_02_52801.jpg

en dan een foto zonder 'straalkachel'-rooster:
http://i437.photobucket.com/albums/qq95/pimraaijmakers/mischpultverstarker_el6401_02_350300.jpg

dan had ik nog een schema gevonden, zij het een onduidelijke...
http://i437.photobucket.com/albums/qq95/pimraaijmakers/d_philips_1954_el6401_02_sch.png

ik heb een duidelijk schema in pdf-formaat, mocht iemand interesse hebben.

Mijn vraag is de volgende; welke aanpassingen zijn nodig om hier een gitaarversterker van te maken? en kan ik dit zelf zonder gevaar voor eigen leven (ik heb begrepen dat buizenversterkers dodelijk kunnen zijn). Ik heb geen ervaring met versterkerbouw, maar een soldeerbout hanteren lukt prima.
natuurlijk ben ik op zoek gegaan naar topics over het verbouwen van deze versterker en kwam alleen tot deze draad:http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-75606.html.

hopelijk kunnen en willen jullie mij hierbij helpen?

groet,

Pim

bass blom
29 februari 2012, 08:36
heb je al geprobeerd wat er gebeurt als je er een gitaar in prikt?

tommus42
29 februari 2012, 09:38
Als ie het doet zou ik hem zo proberen met een gitaar. Leuk die buisjes met topaansluiting, zal wel een vermogen kosten om die te vervangen. Als ze versleten zijn zou ik hem modificeren naar een gangbare buis, ik denk een EL84.

cluseau
29 februari 2012, 09:54
Mijn vraag is de volgende; welke aanpassingen zijn nodig om hier een gitaarversterker van te maken?


Pim, dat is best te doen hoor al heb je niet veel mogelijkheden om je tone te regelen met drie pots in totaal. Ik vraag me af of dit een lijnversterker is gezien de toegepaste buizen. Dit zijn namelijk EL81's. Voor zover ik weet bracht Philips zijn lijnversterkers met deze buis op de markt maar was oorspronkelijk ontworpen voor hoogspanningsopwekking in TV. Ik heb zelf ook zo'n ding en deze omgebouwd naar EL84, moet hem nog steeds eens afmaken. Het vervelende van een lijnversterker is dat de uitgangstrafo hoogohmig en dus niet geschikt is. Vaak zit er wel een 5 Ohm meeluister wikkelingetje op maar ideaal is het niet. Mail me even het schema dan kan ik wat meer zien.

Frans.

pim raaijmakers
29 februari 2012, 18:49
dank voor jullie reactie allen. dat het geen super geluid zal worden had ik ook niet verwacht. Gewoon een leuk versterkertje voor thuis.
Cluseau; ik heb het pdf-je naar jou gemaild. dank alvast.

cluseau
29 februari 2012, 22:49
Cluseau; ik heb het pdf-je naar jou gemaild. dank alvast.

Ehhh....hoe dan en naar welk adres? Ik wil best voor je kijken maar heb nog nix ontvangen :???:.

Frits van Mourik
29 februari 2012, 23:45
En misschien mogen we hier ook meekijken/-denken??

cluseau
29 februari 2012, 23:51
En misschien mogen we hier ook meekijken/-denken??

Uiteraard, dan zou Pim hem even voor download beschikbaar moeten maken.

pim raaijmakers
29 februari 2012, 23:54
mijn excuses. inderdaad wilde ik dit via PM sturen. maar toen ik uitdokterde hoe ik een pdf als bijlage kon toevoegen viel de laptop uit en was ik al laat voor de repetitie. Ik heb nu pas tijd om te reageren. Weet iemand trouwens hoe ik een bijlage in een PM stuur?

edit; gevonden.... ik heb je een mailtje gestuurd via dit forum.

cluseau
1 maart 2012, 00:01
Weet iemand trouwens hoe ik een bijlage in een PM stuur?

Dat niet maar je kan wel naar mijn zakelijke mail verzenden, info at ..... dan stel ik hem wel voor download beschikbaar. Kunnen we allemaal meekijken.

pim raaijmakers
1 maart 2012, 00:12
Heel erg bedankt. Ik heb de mail naar twee mailadressen verzonden. mocht jij niets binnenkrijgen, hoor ik het graag.

cluseau
1 maart 2012, 00:21
Heel erg bedankt. Ik heb de mail naar twee mailadressen verzonden. mocht jij niets binnenkrijgen, hoor ik het graag.

Een EL6401 :crazyhappy: Zeg dat dan gewoon, die staat hier (http://www.amps-unlimited.nl/schema/philips/philips_EL6401-02.pdf) al.

Dat gaat je niet meezitten, dit is idd een lijnversterker met onbruikbare uitgangstrafo. Je kan het proberen met een 16 Ohm speaker maar of de aanpassing wil lukken weet ik niet. Gebruik iig de 10V uitgang.

Ik heb zelf een EL6400 en heb de secondaire spoel willen afwikkelen om een gunstige aanpassing te krijgen maar de primaire spoel ligt helaas bovenop



Ik zou beginnen met het testen van die uitgangstrafo. Dit doe je als volgt: Maak de topaansluiting los van de eindbuizen en haal de seleniumcel los. Verbind de gloeidraadspanning met de 0 en 10V uitgang (massa aansluiting van de nul even losmaken). Meet vervolgens de spanning tussen de loshangende toppen. Let op deze is wel een paar honderd volt. Hiermee kun je dan de impedantie bepalen.

pim raaijmakers
1 maart 2012, 00:36
Ik heb even op jouw site gekeken en inderdaad... jij hebt dus al eens zo'n versterker omgebouwd. Op het typeplaatje van de versterker op jouw site staat dat het type 6400/00 . en deze is 79 watt. op het plaatje op de van mij staat; 6401/02. Ik heb natuurlijk gegoogeled en overal lees ik dat dit type 18 watt is. Op het typeplaatje bij mijn versterker staat 78 watt. kan dit wel?

ik ben al blij dat het mogelijk is om de 'straalkachel' om te bouwen is. als het dan voor mij ook te doen is, is het helemaal meegenomen.

edit; ik ga met de info die jij geeft aan de slag. ik ga mij dus meer inlezen enz. in ieder geval alvast bedankt voor de info tot nu toe.

cluseau
1 maart 2012, 00:41
Je vergelijkt het opgenomen vermogen met het geproduceerde uitgangsvermogen. 79Watt opgenomen en 18W uitgangsvermogen is dus nog geen 25% rendement. De rest gaat verloren in warmte, vandaar die gaatjes in de kast ;)

pim raaijmakers
1 maart 2012, 00:43
dus de term 'straalkachel' krijgt ook een reële betekenis i.p.v. een liefdevolle koosnaam....

cluseau
1 maart 2012, 00:51
dus de term 'straalkachel' krijgt ook een reële betekenis i.p.v. een liefdevolle koosnaam....

Klopt, door ze laag bij de grond op te stellen heb je er ook het meeste profijt van. In die jaren had men nog geen idee van afstandbediening anders was dit zeker de voorloper van de vloerverwarming geweest.

bass blom
1 maart 2012, 07:40
:seriousf:

pim raaijmakers
9 maart 2012, 23:00
ik heb de eerste veranderingen aangebracht.... het primitieve tweelingkabeltje zonder aarde is vervangen door een degelijk exemplaar met aarde... wel zo veilig. Daarna heb ik de lampjes even aangestoken (eerder durfde ik dit niet) en wat bleek.... dat kachelverhaal is echt waar. Ook heb ik een 16 ohm speaker gevonden op het werk tussen oude spullen. Net zo retro als de versterker zelf. deze ga ik binnenkort meenemen naar huis en aan de versterker gehangen... maar hoe vervang ik de microfooningang voor een jackingang? aan de microfooningang zitten drie pinnetjes en de aarde. aan een jack maar 1 en de aarde......

cluseau
9 maart 2012, 23:38
... maar hoe vervang ik de microfooningang voor een jackingang? aan de microfooningang zitten drie pinnetjes en de aarde. aan een jack maar 1 en de aarde......

Kijk nou eens goed naar het schema, hoeveel geleiders zie jij bij de 3polige plug lopen?

pim raaijmakers
10 maart 2012, 00:56
correct me if I'm wrong... pin 1 loopt naar de eerste buis dus is de tip van de jack. de twee andere (2 en 3) gaan direct naar de aarde en zou dan de sleeve moeten zijn...... tot zo ver zie ik het wel een beetje geloof ik... Ik ga dit morgen maar eens proberen......

cluseau
10 maart 2012, 01:14
correct me if I'm wrong... pin 1 loopt naar de eerste buis dus is de tip van de jack. de twee andere (2 en 3) gaan direct naar de aarde en zou dan de sleeve moeten zijn...... tot zo ver zie ik het wel een beetje geloof ik... Ik ga dit morgen maar eens proberen......

Bingo :ok:

pim raaijmakers
10 maart 2012, 07:44
@cluseau; dank hiervoor. Ik werd in verwarring gebracht door de extra aarde die op de aansluiting zit.Ik ben benieuwd wat er voor een geluid uitkomt... in ieder geval heb ik het niet meer koud in mijn werkplaatsje.

pim raaijmakers
10 maart 2012, 21:51
vanavond de microfooningang vervangen door een jack ingang... morgen gaat de hele mikmak naar mijn werk om te testen... (de box zelf is loodzwaar) Ik laat morgen weten of het kacheltje het doet.

pim raaijmakers
11 maart 2012, 22:12
@cluseau; bedank voor jouw tips. Ik heb de versterker uitgeprobeerd en hij doet het! Nu heb ik een leuke lampenbak erbij. Wederom bedankt.

Het geluid is niet echt spannend te noemen. beetje wollig. op hogere volumes krijg je er best wat bruikbaars uit. de toonregeling is nul-komma-nul . Om mijn gitaar regelde ik dit wel een beetje maar op de versterker ging dit niet. Ook de volumeregeling is of knetterhard,of zacht... maar ook daar is mee te leven.

nogmaals dank aan jou, Cluseau

cluseau
11 maart 2012, 22:34
Het geluid is niet echt spannend te noemen. beetje wollig.

Graag gedaan, voor wat meer helderheid een capje van C2 naar C3 solderen. Ergens tussen de 470pF en 3.3nF.

pim raaijmakers
11 maart 2012, 23:11
ok. Die mod moet te doen zijn voor een leek als ik. gaat zeker goed komen. nogmaals dank.