PDA

View Full Version : Geland (Harry Sacksioni)



-Martijn-
28 februari 2012, 22:31
Ik heb weer eens wat opgenomen. Dit keer het nummer Geland van Harry Sacksioni.
Er is nog geen bladmuziek van, dus hier en daar wijken er misschien wat nootjes af van het origineel.


http://www.youtube.com/watch?v=WOjz7aebTsM

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Als er nog tips zijn over de opname zelf dan hoor ik dat ook graag. ;)

harrie-beton
29 februari 2012, 00:14
veel te zacht opgenomen, die mic mag wel 10-15 cm van het midden van de hals af. Dichterbij dat ding!

Videotip: Licht van voren, de muur is beter te zien dan de gitaar

-Martijn-
29 februari 2012, 00:39
veel te zacht opgenomen, die mic mag wel 10-15 cm van het midden van de hals af. Dichterbij dat ding!

Videotip: Licht van voren, de muur is beter te zien dan de gitaar



Bedankt voor je tips. ;)
Ik vind het volume ook veel te laag (heb ik bij al m'n filmpjes trouwens), maar ik weet niet wat ik daar aan kan doen. Als ik door de koptelefoon luister tijdens het opnemen klinkt het allemaal prima. Het heeft niet met de plaatsing van de mic te maken; daar heb ik al heel wat mee geexperimenteerd. Ikzelf vind de klank eigenlijk juist het beste op de plaats waar ie nu staat (haaks op het bovenblad ter hoogte van de brug, en dan naar het klankgat gericht).
Het is genormaliseerd op 0 dB in Cubase, maar ik denk dat er te veel dynamiek in zit zodat het grootste deel van het nummer te zacht klinkt. En om die dynamiek er met een compressor weer uit te halen is ook niet de bedoeling..

Duhsjaak
29 februari 2012, 07:19
Hi
Wat een akelig getalenteerd mannetje ben jij zeg! Het moest verboden worden.
Stuur even een PMmetje naar 'Harald' als je serieus alle voors en tegens op een rij wil hebben. Doorgaans kun je met zijn analyses weer een week of wat vooruit.

Ik heb waarschijnlijk niet genoeg in huis om met dit soort techniek uit de voeten te kunnen en het zou kunnen dat ik je met alle goede bedoelingen van dien een verkeerde straat in zou sturen.

Als Harald 'met je klaar' is heb ik nog wat tips over je manier van instuderen. Maar daarmee zou ik eindigen in plaats van beginnen.
Veel succes!
Vreindelijke groet, Gus

harrie-beton
29 februari 2012, 09:38
En Sacksioni gebruikt ook compressie op al zijn CD's :-)

pasqual
29 februari 2012, 09:43
Je kan best wel compressie gebruiken zonder je dynamiek te verklooien. Dat is een kwestie van proberen.mooi gespeeld trouwens!

bass blom
29 februari 2012, 10:08
aradaz maximizer, (VST) legaal gratis en goed.

http://aradaz.blogspot.com/p/download.html

en inderdaad schandalig goed spelen dit :D

BibixMusic
29 februari 2012, 10:28
Damn, supermooi gespeeld!

Het is nu wel duidelijk waarom Harry jou heeft gevraagd voor zijn optredens :D

Harry
29 februari 2012, 10:35
klinkt goed zeg!!! Moest het volume op m'n laptop inderdaad wat opschroeven, maar dat is nog niet eens als kritiek te benoemen.

-Martijn-
29 februari 2012, 10:58
Bedankt voor de reacties iedereen. :)
Ik ga maar eens wat meer met compressie proberen, daar zit waarschijnlijk dus het probleem van het volume. Hoop dat het volgende keer beter is.

@Gus
Ik ben benieuwd naar je tips over instuderen! En ik zal Harald zeker een PMmetje sturen.
Wees niet bang om me een verkeerde straat in te sturen, misschien heb ik er wel wat aan als iemand er van een andere kant tegenaan kijkt. ;)

Jedeel
29 februari 2012, 19:05
Ik sluit mij aan bij Bass Blom..... schandalig goed gespeeld!!!!!

Harald
29 februari 2012, 21:08
Ga nog eens luisteren, maar qua spel had ik weinig opmerkingen. Ken het stuk niet, maar er zitten een paar typische Harry dingetjes in. Qua opname, ook zonder compressie kan het best wat volume krijgen, zonder al te veel dynamiek in te boeten. Zou oppassen met teveel compressie. Kan goed zijn om eens te kijken wat je echte pieken zijn. Als er ergens een uitschieter zit kan die de boel vrij zacht houden als je het volume maximaliseert. Zo'n piek kun je dan apart iets omlaag halen, waarna het totaal volume omhoog kan. Vaak is zo'n uitschieter onbedoeld overdreven.

Microfoonopstelling, microfoon mag dichterbij, maar 10 a 15 cm is extreem dichtbij. Dan moet je oppassen dat je de microfoon geen tik verkoopt bij het spelen. 30 cm is goed te doen. Instellingen van de preamp, of microfooningang kunnen ook helpen. Nu pik je vrij veel kamer op. In zo'n kleine ruimte is dat lang niet altijd gunstig. Je wilt de gitaar vrij direct opnemen.

-Martijn-
1 maart 2012, 22:22
Bedankt :)

@Harald
Er zitten inderdaad een paar typische Harry dingetjes in. Volgens mij hier en daar zelfs wat stukjes die rechtstreeks uit het nummer Lenno komen.
Ik heb mijn versie en het origineel even onder elkaar gezet in Cubase; het nummer heeft drie pieken, bij Harry zijn die een stuk lager. Eigenlijk best vreemd, kijkend naar het grafiekje zou je denken dat hij er veel meer volume uit heeft gehaald dan dat je hoort. Ik zal er eens mee gaan testen om het volume hier en daar wat weg te draaien.

De microfoon staat nu op 25-30 cm afstand (ziet er een beetje vertekend uit op het filmpje dus het lijkt verder). Dichterbij vond ik er te veel bas in zitten. Misschien dat ik op zoek ga naar een setje Rode NT-5 mics om stereo opnames te kunnen maken, en die zijn ook wat helderder volgens mij.

bass blom
1 maart 2012, 22:33
twee is altijd mooier dan 1 :D

Duhsjaak
2 maart 2012, 02:39
twee is altijd mooier dan 1 :D

Hi
Whoaaaaa! OK, dus één groupie sturen is kansloos.
Ik zal het haar zeggen. Ze zal teleurgesteld zijn!

@Martijn
Ik heb me gek gezocht, maar ben de naam kwijt. Maar diegene had een matching paar groot membraam condensator microfoons met een naam dat iets lijkt op Moscow. Voor iets van € 120,00. Heb geen idee van de prijs van die microfoons waar jij je oog op hebt laten vallen. Die die 'Moscows' hebben fantoomvoeding nodig. Ook iets om rekening mee te houden. Maar verder: Zeer onder de indruk van de microfoons. Mooi doortekend, zijde achtig hoog. Heel helder, nooit scherp.

Vraag anders eens aan 'MerelvanH' (effe een PMmetje bedoel ik dus) hoe zij dat doet, als je haar geluid mooi vindt. Zou best kunnen zijn dat zij het heeft opgelost, waarnaar jij zoekt.
Vriendelijke groet, Gus

Harald
2 maart 2012, 07:08
Waar woon je ergens, Martijn? Microfoonplaatsing is essentieel, maar ook het inregelen kan schelen. Al had ik die problemen vooral met dynamische microfoons. Op afstand is het lastiger helpen. Wat is je signaalketen nu?

harrie-beton
2 maart 2012, 09:25
teveel bas is een veel voorkomend probleem, deze bas komt meestal uit het klankgat. De mic moet dan meer naar het midden van de hals.

bass blom
2 maart 2012, 09:37
Hi
Whoaaaaa! OK, dus één groupie sturen is kansloos.
Ik zal het haar zeggen. Ze zal teleurgesteld zijn!

@Martijn
Ik heb me gek gezocht, maar ben de naam kwijt. Maar diegene had een matching paar groot membraam condensator microfoons met een naam dat iets lijkt op Moscow. Voor iets van € 120,00. Heb geen idee van de prijs van die microfoons waar jij je oog op hebt laten vallen. Die die 'Moscows' hebben fantoomvoeding nodig. Ook iets om rekening mee te houden. Maar verder: Zeer onder de indruk van de microfoons. Mooi doortekend, zijde achtig hoog. Heel helder, nooit scherp.

Vraag anders eens aan 'MerelvanH' (effe een PMmetje bedoel ik dus) hoe zij dat doet, als je haar geluid mooi vindt. Zou best kunnen zijn dat zij het heeft opgelost, waarnaar jij zoekt.
Vriendelijke groet, Gus

oktava?

http://www.oktava-online.com/

Duhsjaak
2 maart 2012, 16:59
oktava?

http://www.oktava-online.com/

Sjemug!
Kristallen bol? Dank voor je hulp. Dat was inderdaad wat ik zocht.

Je klankgat kleiner maken helpt soms ook. Ik deed persoonlijk iets dat net iets groter was dan een oude rijksdaalder.
En die Oktava dingen kwamen dan zeker uit Rusland. Zo zie je maar hoe betrouwbaar een geheugen werkt.

Geef maar een PMmetje met je/een speciaal aangemaakt e-mail adres. Dat laatste voor het geval je denkt dat ik achter je kont aanzit.

Met normale e-mail, skipe of viber komen we er wel uit, tenzij je toevallig regio Amsterdam woont. Dan kunnen we elkaar misschien een keer snikkend in de armen sluiten.
Hoor je wel.
Vreindelijke groet, Gus

Han S
2 maart 2012, 17:46
Ik had nog niet gereageerd, bij deze dan. Ik ben fan, geen twijfel mogelijk. Welke microfoon is dat? De SP B1 of B3?

Harald
2 maart 2012, 19:49
Qua spel valt er echt weinig op aan te merken. Timing voor de climax vlak voor 2 minuut komt wat gejaagd over, maar daardoor is de rust daarna ook erg mooi. Zou het op jouw leeftijd niet zo mooi gespeeld hebben.

De grootste winst is in de opname te halen. Het klinkt erg gesloten, en een beetje op afstand, terwijl het niet in galm verzuipt. Heb je al eens een spectrum analyse op de opname losgelaten. Zou me niet verbazen als daar een paar pieken in zitten. Dat kan dan ook alles met de ruimte (maar misschien ook met je monitors, hoe klinkt deze opname bij jou, vergeleken met het origineel?) te maken hebben. Ook een mono opname moet beter kunnen klinken.

-Martijn-
3 maart 2012, 00:32
@Gus
De microfoons die ik op het oog had zijn rond de 300 euro voor een setje. Ik zag dat Merel dezelfde gebruikt in een aantal van haar opnames.
Die jij noemde daar had ik nog nooit van gehoord, maar heb een paar samples geluisterd en ze klinken ook erg goed! De nieuwprijs is wel iets hoger volgens mij. Fantoomvoeding is geen probleem, die heb ik nu ook nodig.
Het klankgat kleiner maken is het proberen waard, nog nooit aan gedacht eigenlijk. Ik zal je vandaag/morgen even een PM sturen. ;)


@harrie
Dank voor je tip! In het verleden heb ik die opstelling ook wel eens geprobeerd. Het vervelende was dan alleen dat de mic recht onder m'n neus stond; je hoort meer ademhaling dan gitaarspel. En de gain moest omhoog, dus ik ving meer omgevingsgeluiden op.


@Han
Weer een fan erbij, haha. :)
De mic is een AKG Perception 200. Die gaat een Yamaha mengpaneeltje in, en de 'rec out' naar de 'line in' van mijn laptop. Eigenlijk heel amateuristisch dus.


@Harald:
Ik ben het er inderdaad mee eens dat de opname beter zou kunnen, maar of dat met de appartuur lukt die ik nu heb dat betwijfel ik. Hetgeen wat me tot nu toe tegengehouden heeft om betere spullen te kopen is eigenlijk dat ik geen geschikte ruimte heb om ze te gebruiken; akoestiek is niet zo goed en er zijn veel bijgeluiden (laptopventilator/regen/wind/buitenspelende kinderen/wegrijdende auto's).
Een spectrumanalyse heb ik nog nooit gedaan, dat ga ik van het weekend even proberen!

Maar dat het gesloten en een beetje op afstand klinkt heeft misschien ook wel wat met de gitaar te maken (het is een superjumbo).

Harald
3 maart 2012, 09:48
Ruimte is idd. waarom ik vermoed dat je wat bulten gaat zien in dat geluidsspectrum. Het is zo te zien een kleine slaapkamer. (grote ruimte hoeft trouwens ook niet altijd een voordeel te zijn) Altijd een goede kans dat een ruimte bepaalde frequenties erg benadrukt. De feitelijke klank van de gitaar is ook een factor, jij weet hoe hij echt klinkt. Wij niet. Als je toevallig in de buurt van Epe woont, kom hier eens wat opnemen.

Han S
3 maart 2012, 09:55
Martijn, waar woon je ongeveer? Als het niet zo ver is heb ik 65 microfoons voor je die je kunt proberen waaronder een Neumann waarvan ik zelf vindt dat het niet beter kan klinken en welke je als referentie kan gebruiken om je keus te bepalen. Die Octava's heb ik zelf ook geprobeerd maar ik was er niet zo kapot van. Een Studio Projects B1/B3 klinkt vrij neutraal, maar het midden kan wat problemen geven. De C1 klinkt veel helderder en daar moet je van houden. Harrie Beton heeft de Rode mics waar hij goede resultaten mee heeft en ik heb een NT3, maar die klinkt wel heel erg helder. Nu heb ik een Audio Technica AT2020 van rond 100 euro om uit te proberen, klinkt ook behoorlijk goed en ik heb de Shure KSM137 en de Beta 181 voor een test, maar die kosten rond 400 euro. Wel erg fijne microfoontjes.

Je kunt je geld maar een keer uitgeven en er zijn enorm veel microfoons in de lage prijsklasse, maar goed vergelijken kost tijd en je moet goede referenties hebben, dus een echte topklasse microfoon.

harrie-beton
3 maart 2012, 10:45
Ik woon in Groningen, wie weet is dat dichter bij dan Noord Holland ;-)

Met de microfoon die ik zie en dat je ook nog opneemt in Cubase moet er een betere opname te maken zijn. Eigenlijk moet het vooral harder. Alle youtube films van jou zijn te zacht.

Je moet mijn tip over betere belichting ook nog meenemen, zet een lamp op jou gericht of zorg voor meer licht van voren. Die gele muur is beter ter zien dan de gitaar.

-Martijn-
4 maart 2012, 01:58
Ik woon in Maassluis dus het is helaas allemaal ver weg, maar als ik eens bij iemand in de buurt ben laat ik het weten! Bedankt voor het aanbod in ieder geval. :)

@Harald
De ruimte is 18 vierkante meter, dus niet erg groot. Gebruik jij een plugin of hele andere software voor een spectrumanalyse? Ik zag namelijk dat het niet standaard in Cubase zit.

@Han
Bedoel je toevallig de KM184? Via die microfoon ben ik bij de Rode NT5 waar ik het over had uitgekomen. Ik ga de mics die je noemde even opzoeken op internet.
Zodra ik nieuwe spullen ga kopen wil ik wel graag iets waar ik de komende 10 jaar tevreden over ben; het hoeven niet perse budgetmics te zijn.
Ik weet trouwens niet of je het zelf al weet, maar ik denk dat we elkaar volgende week gaan zien!

@harrie
Met alle tips die ik gekregen heb (waarvoor dank!) denk ik dat het wel gaat lukken om de volgende opname wat beter te maken. De belichting zal ik volgende keer inderdaad ook anders doen. Deze lampen hangen vast in de nok dus dat was een beetje lastig, maar ik zal kijken of ik nog wat losse lampen ergens heb liggen. (Hoewel het nooit goed kan zijn voor de kijkcijfers als m'n hoofd er ook op staat:D)

Duhsjaak
4 maart 2012, 08:44
Hi
Die Russen hebben het succes kennelijk geroken!
Ik heb mijn aantekeningen doorgespit, want ik was ooit serieus van plan om er twee te kopen.
1 microfoon met twee kapsels was 4 jaar geleden € 79,00 en een matched pair € 139,00. Ze hebben er zelfs nog mee in de Oor gestaan.
Ik was er van uitgegaan dat door de oprukkende marktoetstanden van de INHAALchinees die prijzen wel min of meer vergelijkbaar zouden zijn. Da's dus niet het geval.
Sorry daarvoor.

Verders heeft u PM edele heer.
EN nog van harte gefeliciteerd met je prijs!!!
Helemaal terecht.
Vriendelijke groet, Gus

Han S
4 maart 2012, 10:25
Ik heb de M149 Martijn, een grootmembraan buizenmicrofoon met negen verschillende patterns en een van de best klinkende microfoons die ik heb mogen horen. De KM184 is een penseeltje, een kleinmembraan dus en dat is ook een heel fijn microfoontje.

En die laatste opmerking snap ik. :D

BibixMusic
4 maart 2012, 12:52
Ik weet trouwens niet of je het zelf al weet, maar ik denk dat we elkaar volgende week gaan zien!


En die laatste opmerking snap ik. :D

:Dtientekens

Riny
4 maart 2012, 14:02
Na het filmpje gezien te hebben kan ik voorlopig maar 1 ding zeggen.

Niets dus, maar wel gepaste en zeer gewaardeerde stilte (en genieten)