PDA

View Full Version : Volgorde pedalen bij een FX loop



Luctor
28 februari 2012, 21:59
N.a.v. grote volgorde topic op dit forum heb ik de volgende volgorde van pedalen op mijn huidige versterker: Boss TU2 (stempedaal) - Volumepedaal (Boss FH-5) - Dunlop Wah - Ibanez Tubescreamer - Chorus (Boss CE2). Deze versterker heeft geen FX-loop; ik heb alles dus tussen gitaar en versterker.
Echter straks heb ik een versterker met FX loop. Wat is dan de juiste volgorde en welke pedalen zouden dan in de FX loop kunnen?
Ik speel jazz en gebruik de pedalen voor "lichte kleuring van mijn geluid".

DemolitionColorScheme
28 februari 2012, 22:14
Simpel: alle time-based dingen in je FX loop: dus je chorus en als je het volume wilt regelen ook je volume pedaal. Wil je de input gain van je versterker met je volume pedaal regelen, dan het volume pedaal voor de pre-amp (voor de versterker, dus). Het kan overigens ook zijn dat je de chorus mooier vindt vóór de versterker. Experimenteer, zou ik zeggen. Die wah kun je zelfs in de FX loop proberen te stoppen, al kan ik niet garanderen dat dat een succes wordt.

Meneer I.
28 februari 2012, 22:16
Met het volumepedaal voor de versterker gebruik je deze nu waarschijnlijk als variabele gain insteller, ik neem aan straks ook.

tuner>wah>volume>TS> gitaar ampinput
in de FX loop alleen de chorus

DemolitionColorScheme
29 februari 2012, 20:01
Met het volumepedaal voor de versterker gebruik je deze nu waarschijnlijk als variabele gain insteller, ik neem aan straks ook.

tuner>wah>volume>TS> gitaar ampinput
in de FX loop alleen de chorus
Hoe is dat anders dan wat ik zei, haha ... ;)

Meneer I.
1 maart 2012, 10:17
Niet, maar waarschijnlijk waren we tegelijk bezig met een antwoord ;)

DemolitionColorScheme
1 maart 2012, 10:57
Niet, maar waarschijnlijk waren we tegelijk bezig met een antwoord ;)
haha! Ik zie het nu, ja.

Fuhgawz
1 maart 2012, 10:57
De grote vraag is hier natuurlijk: stel je de versterker wel eens overstuurd in, of gebruik je enkel je Tube Screamert voor oversturing? Als je enkel jazz speelt, zoals je zegt, dan stel ik me voor dat je weinig gain op de versterker gaat gebruiken. In dat geval zou ik alles gewoon voor de versterker zetten. Dat scheelt je weer twee kabels.

Het 'issue' is eigenlijk dat effecten als chorus, maar ook delay en reverb, vaak modderig gaan klinken als je ze voor een overstuurde versterker of voor een overdrivepedaal gebruikt. De FX loop lost dit op doordat je effecten na het oversturingsdeel van de versterker kunt plaatsen. Maar zoals gezegd, als je je versterker enkel clean instelt dan is het niet nodig om je FX loop te gebruiken en dan zou ik gewoon je huidige volgorde aanhouden, als je daar tevreden over bent.

EDIT: als je je versterker wel overstuurd gebruikt, misschien ter vervanging van je Tube Screamer, dan kan het wel nut hebben om inderdaad je chorus in een FX loop te zetten. Je zou het nu zelf al kunnen testen door je chorus vóór je Tube Screamer te zetten en kijken of je zo nog genoeg van je chorus-sound overhoudt, als je op de Tube Screamer de hoeveelheid gain instelt die je op je versterker wilt gaan gebruiken.

Luctor
1 maart 2012, 18:14
Als ik alle reacties lees is er dus geen eenduidigheid in deze. Het gehoor is natuurlijk allesbepalend. Ik zal e.e.a. gaan testen en zien wat het beste klinkt. Dank iedereen voor de duidelijke aanwijzingen!

Steven Van Isterdael
27 april 2012, 14:00
Vraag, gisteren heeft mijn boss fv 50 high imp. het begeven. (regelt geen volume meer, ook al is pedaal ingedrukt en is potmeter langs zijkant goed ingesteld)

--> deze had ik achter mijn distortionpedals geplaatst. sinds vandaag weet ik dat high imp. best als eerste in de pedalring komt.

Vraag 1: zou deze foute plaatsing in mijn pedaallus de rede zijn van defecte boss fv-50 H ?

+

Vraag 2: is de meerprijs van een boss fv-500 L het waard om deze te verkiezen tegenover een boss fv-50 L , de fv 500 L vind ik wat te groot, maar als de kwaliteit beter is dan de fv 50 l zou ik het wel nog overwegen