PDA

View Full Version : Nylon snaren op een staalsnarige gitaar



jodyberna1
28 februari 2012, 20:48
Ik was dit eerst van plan om klassieke nylon snaren op een western staalsnarige gitaar te leggen, maar op internet was er erg tegenstrijdige advies hierover. Sommige zeiden dat het makkelijk kon, anderen zeiden dat het niet kon, weer anderen dat het wel mogelijk was maar dat je veel moest afstellen en vijlen.
Bij de Feedback is het me zelfs ook ten zeerste afgeraden:o Voor de goede info, ik ben geen gitaarbouwer en niet zo veel ervaring met aan gitaren sleutelen. Al moet ik zeggen dat ik over het algemeen wel best handig ben met mn handen :p
Maarja, ik heb et dus toch gedaan. :soinnocent:
En het werkt nu prima. Niks hoeven schaven schuren of afstellen :ok:
Ik heb de ene kant van de elke snaar door een knoopje (met 4 gaatjes) gerijgt, want er is geen brug om de snaar aan te bevestigen zoals bij de klassieke gitaar.
Het stemmen ging wel erg lastig.
Vooral de hoge e snaar. Die kwam gigantisch strak te staan! Wat ik raar vond want nylon snaren werken op minder spanning dan stalen. Ik heb trouwens wel high tension nylon snaren gekocht, namelijk D'Addario Classic Nylon Hard Tension (6 euro ofzo).
Maar mijn inpak van probleem van het stemmen was eerst alles in D stemmen, de dag daarna in Eb en daarna in E. Behalve voor de hoge e snaar. Die deed veel moeilijker. Ook is twee keer het knoopje kapot gesprongen:o Maar daar heb ik gewoon wat meer tijd voor genomen, elke keer beetje strakker zetten.
Ik heb trouwens geen verandering in de buiging van de nek gemerkt.
Al buzzen ze wel enigzins, dat was ook al wel met de staalsnarige, maar ik heb wel het gevoel dat ze nou meer buzzen. Misschien dat ik nog even met de treshold pin wat ga bijstellen.

Over het geluid. Hij klinkt eigenlijk tussen een klassieke en western in:p Maar ik vind et wel leuk. Ik ben eigenlijk geen gitarist, maar bassist:p Maar mn akkie ben ik wel fan van:)

Ik heb ook wat fotos:) Ohja, en ook. Ik heb ook de E A en D staalsnarige vervangen voor de staalsnarige die bij het nylonpakketje zaten. Ik had er niet echt een reden voor. Maar leek me wel gepaster

iig, dit is dus niet echt een vraag. Maar een verhaal om te delen met alle mensen die ditzelfde willen doen maar geen goede info op het internet kunnen vinden. Hopelijk heeft iemand er baat bij

ps ow ik mag geen bijlage toevoegen, dus geen fotos:p naja ze waren ook niet zooo indrukwekkend

:edit
"Je bericht bevat 12 afbeeldingen. Je mag slechts 10 afbeeldingen invoegen. Ga terug, verhelp het probleem en probeer het opnieuw. "
lol?

Watchmaker
28 februari 2012, 22:06
Jezus.

Sorry joh, maar zo'n eerste post is lastig serieus te nemen. :makeup:

da Liks
28 februari 2012, 22:33
que si, que non?

stijnkenens
3 maart 2012, 08:52
- Natuurlijk moet je bijvijlen: de nylon snaren zijn veel dikker dan de staalsnaren, dus de topkam is niet geschikt voor nylon. Je snaren zullen dus eerder OP de kam liggen, in plaats van in de groefjes. Resultaat: een veel te hoge actie aan de eerste fretten. Of net niet, als je geluk hebt, want de actie bij een nylon gitaar is zowiezo hoger !

- Natuurlijk is er fretbuzz: een steelstring gitaar heeft een veel lagere afstelling. Voor nylon snaren is het dus niet geschikt (ander zadel en andere topkam.)

- Een gitaar buzzed altijd !!!


En waarom het nog wordt afgeraden: Een steelstring gitaar is helamaal anders gebouwd dan een nylon gitaar: andere bebalking (het hart van de gitaar) Nylon snaren op een steelstring gitaar: functioneel geen probleem, maar die snaren zijn niet gemaakt om zo'n stevige constructie aan het trillen te brengen.
Andersom: als je je gitaar wil stuk maken: be my guest.

En die 'stalen'snaren die bij het nylon pakje zitten ...
Dat zijn nog steeds nylon snaren: andere kern !


s.