PDA

View Full Version : Ibanez JS 1200 real or fake?



RedBuell
28 februari 2012, 17:14
Ik kwam in een pawnshop een Ibanez JS 1200 tegen voor een prijs die te mooi was om waar te zijn, nou denk ik zelf dan meestal dan is het ook te mooi om waar te zijn...

Er mankeert wel wat aan en daarom deed hij er ook behoorlijk wat van de prijs af, hij heeft een lelijke beschadiging bij de headstock. Precies op de rand op de hoogte van dat balkje waar de snaren onderdoor gaan. Verder is dat ding hondsberoerd afgesteld met een toren hoge aktie, snaren zitten met belachelijk veel windingen vast en de tremolo pook en de koffer ontbreken.

De gitaar is dus niet ff goed te checken, wel moet ik zeggen dat hij erg klein en licht aanvoelt. Het lijkt wel speelgoed.

Ik heb het serie nummer e.d. en de verkoper verzekerde mij dat hij eerlijk is, hoe kan ik echter zien of het om een echte JS 1200 gaat? Kan ik het serie nummer nog ergens checken?

steph
28 februari 2012, 17:24
Waarschijnlijk op de Ibanez site ofzo.
Maar waarom zou iemand een Ibanez namaken, zoals je zegt "het lijkt wel speelgoed"????
En je zegt dat er wat aan ontbreekt, maar noemt niets op (hoge actie, of snaarwindingen heeft niks met orginaliteit of ontbreken te maken, toch?)
Zet een foto op het net, dat is veel duidelijker voor eventuele antwoorden...

RedBuell
28 februari 2012, 17:31
Tremolo pook en koffer...., Staat er toch echt hoor.... :)

steph
28 februari 2012, 17:54
Ik heb altijd begrepen dat koffers bij (zelfs bij de meest exclusieve Vai Jems) Ibanez niet standaard mee worden geleverd.
Pookje is wel na te bestellen toch?
Maar dat doet verder niets van de gitaar af...
Hier staan de serienummers: http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/5751/8404.html

RedBuell
28 februari 2012, 18:33
Volgens de nummers: Fujigen fabriek 2010....

Terminus
28 februari 2012, 22:02
Bij alle Ibanez fake's die ik tot nu toe gezien heb klopt de brug niet. Bestudeer een paar foto's van de Edge Pro of Edge (volgens Ibanez Wiki moet een 2010 een Edge hebben) en kijk of de kenmerken overeenkomen. Finetuners zijn bij Ibanez altijd zwart op de betere trems, evenals de trempook (die helaas mist. Weet je in ieder geval dat je niet naar een chromen hoeft te zoeken).

Ik heb zelf een keer een JS vastgehad en ik kan me niet herinneren dat die gitaar erg zwaar of licht was. Hij zal wel een vrij gemiddeld gewicht hebben voor een dergelijke gitaar.

Controleer trouwens ook of de push pull werkt, er zit een coil split op de tone. Kijk ook even goed naar de elementen, dat moeten DiMarzio's met chromen hex poles zijn.

mesaman
29 februari 2012, 00:12
js 1200 namaak is er nog niet, maar headcrack begrijp ik uit je verhaal? je mag me pmmen voor serieuze info of vragen.

RedBuell
29 februari 2012, 00:39
Ik heb mijn twijfels over die headcrack. Hij heeft waarschijnlijk een goeie smakkerd gemaakt net op de rand in de ronding boven de locking nut. Weet niet wat het effect is op de rest van de gitaar. Ik kan me voorstellen dat de hals, de halspen en misschien de socket ook op z'n donder heeft gehad. Ik zal ff een foto posten die ik snel genomen had maar heb wat probleempjes om die foto op mijn computer te krijgen...

RedBuell
29 februari 2012, 01:12
Persoonlijk denk ik niet dat de headstock gebroken is, wel behoorlijk op z'n donder gehad.

Deze foto heb ik snel ff gemaakt, niet de beste kwaliteit helaas:

http://img4.imageshack.us/img4/3310/img0917nf.jpg

muziekschuur
29 februari 2012, 11:45
Gelijk kopen dat ding...

Nobler
29 februari 2012, 12:22
Hoewel ik al tientallen jaren electrisch gitarist en gearfreak ben, ben ik absoluut niet thuis in dit soort Ibanessen, dus heb ik eens even gegoogled wat dergelijke gitaren nieuw moeten kosten. Bij Thomann hebben ze een JS100 voor 676 euro en ook een JS1600 voor 1769 euro. Maar ook een GSA60 voor 188 euro. Ik denk dat ik van een gemiddelde werknemer van een pawnshop (heb je die nog in Nederland?) geen al te vergaande kennis van electrische gitaren in het algemeen en van Ibanessen in het bijzonder mag verwachten. Dat Fender en Gibson mogelijk veel waard zijn en Ibanes geen prutsmerk is zal hij wel weten, maar ik kan mij goed voorstellen dat hij, als hem de bovengenoemde 3 gitaren tweedehands aangeboden zou krijgen, echt niet kan bepalen welke het meest en welke het minst waard is, en ook niet zal weten de de duurste nieuw ongeveer 10 keer zoveel kost als de goedkoopste. Aan de plaatjes zie ik dat er in ieder geval niet aan af.
Ik zou er dus zeker rekening mee houden dat de plank door iemand is verpand die zich niet van de nieuwwaarde bewust was, gesteld dat de vraagprijs inderdaad erg laag is, je hebt niet genoemd hoeveel dat was. Daarbij kan de headcrack of wat daar op lijkt en de slechte afstelling natuurlijk een rol spelen. De slechte afstelling is mogelijk een aanwijzing dat de gitaar niet goed is gerepareerd als hij werkelijk een crack had, óf dat hij inderdaad in handen is geweest van iemand die weiniig of niets van gitaren wist.

RedBuell
29 februari 2012, 12:50
Weet niet of het een head crack is, volgens mij is het gewoon een lelijke chip die eruit is.... En idd die gast weet helemaal niks van zo'n ding. Toen ik zei dat hij heel slecht was afgesteld zei hij dat die zwarte dingen omhoog en omlaag geschroefd konden worden en wees op de elementen.... :)

Nobler
29 februari 2012, 12:51
Dus waarschijnlijk geen fake, maar mogelijk een leuke kans.

Shredder Mike
29 februari 2012, 15:26
Kopen die hap. Als het niets wordt kan je het het nog altijd doorverkopen.

RedBuell
29 februari 2012, 17:03
Kan het kloppen dat zowel de volume pot als de tone pot push pull is?

interessander
29 februari 2012, 17:09
Kijk hier even: http://ibanez.wikia.com/wiki/JS1200

Zo te zien wel, voor een high pass en een coil split.

RedBuell
3 maart 2012, 12:04
Ik heb hem gekocht...., de beschadiging valt eigenlijk best mee. Hij is echt belachelijk afgesteld. Ik ga er straks eerst ff nieuwe snaren op zetten en kijken of ik hem wat beter bespeelbaar kan maken en dan volgt er een HNGD met foto's :)

Basileia
3 maart 2012, 12:23
Zeer gave gitaar! Nieuwprijs 1766 euro bij Thomann. Wat heb jij er uiteindelijk voor neer gelegd? Misschien toch eens bij de plaatselijke pawn shop naar binnen lopen...

RedBuell
4 maart 2012, 14:59
Gezien de ontwikkelingen mbt mijn gestolen spullen bestaat er een kans dat hij overbodig wordt... dus ik hou de prijs nog ff in het midden. Laten we het erop houden dat ik voor dat bedrag mijn Charvel SoCal made in Japan niet zou verkopen :)

sandert1978
4 maart 2012, 18:53
Voor wat ik kan zien is het een echte...

wireman
5 maart 2012, 16:35
Je haalt zelf al het onderwerp 'gestolen spullen' aan.. Zou hij niet gejat kunnen zijn? Ik wil de pret niet bederven, maar wel iets om uit te checken. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een gejatte gitaar bij een pawnshop terecht komt.. Rotterdam, Leiden, tal van voorbeelden.

RedBuell
5 maart 2012, 19:27
De afstelling was zo belachelijk slecht dat hij onbespeelbaar was. Hij was ook in de winkel gevallen waardoor hij een lelijke plek op de headstock heeft. Geen koffer en geen tremolo pookje, dus daardoor heb ik wel flink kunnen afdingen. Ik heb hem eerst bekeken, mocht het serie nummer opschrijven en thuis checken, toen ik hem kocht heb ik hem met pin betaald en heb een bon met serie nummer, ik ben dus in feite ingedekt. Maar je weet het nooit natuurlijk....

Jasper.
5 maart 2012, 19:32
Waar blijft die NGD eigenlijk? :D