PDA

View Full Version : Gebogen rackoor / rack oor : tips om te herstellen?



DemolitionColorScheme
28 februari 2012, 16:53
Ik was vandaag vreugdelijk toen de postbezorger aanbelde en mijn tc electronic 1210 kwam brengen. Alleen was ik wat minder vreugdelijk toen ik hem uit de doos haalde; het rechter rackoor is compleet omgebogen:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/tc1210-EARBEND.jpg

Ik heb hem geprobeerd om te buigen. Heb er een theedoek omgedaan en proberen te buigen met een tang, maar dat metaal is zo stevig en dik dat ik er geen beweging in krijg. Zijn er hier tips voor? Heeft iemand dit vaker meegemaakt, zo ja, hoe heb je dit opgelost?

morris
28 februari 2012, 17:16
Aiii...
Die was dan niet goed verpakt! Wie heeft hem verstuurd?
Het enige wat je kunt proberen is de frontplaat demonteren, in een werkbank vastzetten en dan met 2 baco's naast elkaar voorzichtig proberen terug te buigen. En hopen dat ie niet breekt. Geluk bij een ongeluk; hij lijkt niet getordeerd?

DemolitionColorScheme
28 februari 2012, 17:39
Aiii...
Die was dan niet goed verpakt! Wie heeft hem verstuurd?
Het enige wat je kunt proberen is de frontplaat demonteren, in een werkbank vastzetten en dan met 2 baco's naast elkaar voorzichtig proberen terug te buigen. En hopen dat ie niet breekt. Geluk bij een ongeluk; hij lijkt niet getordeerd?
Heb hem gekocht vanaf Marktplaats. Ik denk niet echt dat het er toe doet wie hem heeft verstuurd. ;)
Anyways, ja, voor die tip was ik al bang. Ik hem geen werkbank en ken ook niemand met een werkbank. Ik ben alleen wel echt bang dat hij breekt, want als ik hem met een tang probeer te buigen, dan voel ik totaal geen beweging maar hoor ik wel een beetje gekraak. Hij is niet gedraaid, nee.

bass blom
28 februari 2012, 18:12
een balkje er achter zetten, wat stevig tegen een muur ofzo ligt en dan voorzichtig met een ander stuk hout op/in de buurt van de schroeven tikken met een hamer?

morris
28 februari 2012, 18:17
Ik denk niet echt dat het er toe doet wie hem heeft verstuurd. ;)


Wat jij wil...
Als ik aan de receiving end van zo'n pakketje zou zitten had ie toch echt wel een probleempje...

DemolitionColorScheme
28 februari 2012, 21:40
Wat jij wil...
Als ik aan de receiving end van zo'n pakketje zou zitten had ie toch echt wel een probleempje...
Ik heb hem ook gemaild en ga hem nu ook nog eens bellen. Ik vind het alleen niet zo professioneel om op een forum zo zijn naam door het vuil te halen, want ik geloof niet dat zulke dingen opzettelijk gebeuren.

Gretsch 5120
28 februari 2012, 22:50
Ik zou 'm in de bankschoef zetten en langzaam terug buigen; zeker niet met hamers of ander gereedschap er op tikken. Denk zelf niet datie zal afbreken, maar wellicht dat de verf beschadigt. Denk wel dat het altijd zichtbaar zal blijven.

DemolitionColorScheme
28 februari 2012, 23:22
Ik zou 'm in de bankschoef zetten en langzaam terug buigen; zeker niet met hamers of ander gereedschap er op tikken. Denk zelf niet datie zal afbreken, maar wellicht dat de verf beschadigt. Denk wel dat het altijd zichtbaar zal blijven.
Ja, dat ga ik binnenkort ook doen. Komt wel goed, hoop ik. Lakschade is onvermijdelijk, ja.

Liquid_Metal
29 februari 2012, 13:47
Ik ben absoluut geen metaalbewerker, maar ik kan me voorstellen dat met langzaam terugbuigen in de bankschroef/werkbank dagen bedoeld wordt (dat je dus niet probeert dat ding in twee uurtjes weer terug te krijgen). Daarbij, kan temperatuur helpen? Metaal wordt buigzamer bij hogere temperatuur, maar ik weet niet hoe realiseerbaar dat is.

DemolitionColorScheme
29 februari 2012, 13:50
Ik ben absoluut geen metaalbewerker, maar ik kan me voorstellen dat met langzaam terugbuigen in de bankschroef/werkbank dagen bedoeld wordt (dat je dus niet probeert dat ding in twee uurtjes weer terug te krijgen). Daarbij, kan temperatuur helpen? Metaal wordt buigzamer bij hogere temperatuur, maar ik weet niet hoe realiseerbaar dat is.
Geen idee, betreffende hoe snel of langzaam dat moet. Ik ga binnenkort bij iemand langs en dat zien we wel hoe het gaat.
Betreffende hogere tempraturen: vast, maar dat is out of the question. :P

LemmyNL
29 februari 2012, 14:13
Als je 'm kunt demonteren is het een stuk eenvoudiger en je loopt ook nog eens niet het risico dat je iets anders stuktrekt; dat gekraak kan best een bevestiging zijn of iets wat je nu vrolijk meebuigt. Zou je 'm los kunnen maken, dan is het in een wip weer rechtgebogen.

DemolitionColorScheme
29 februari 2012, 14:20
Als je 'm kunt demonteren is het een stuk eenvoudiger en je loopt ook nog eens niet het risico dat je iets anders stuktrekt; dat gekraak kan best een bevestiging zijn of iets wat je nu vrolijk meebuigt. Zou je 'm los kunnen maken, dan is het in een wip weer rechtgebogen.
True! Zal eens kijken of mijn huidige inbussleutels passen.

marter544
29 februari 2012, 15:33
Idd, los halen, en tussen 2 vlakke dingen klemmen. Liefst 2 dikke stukken metaal met 4 bouten er door heen oid., met een gasbrander er op moet het dan helemaal lukken. Voor de lak is het niet erg goed..

DemolitionColorScheme
29 februari 2012, 16:45
Ik ga niet met een gasbrander op dat ding zitten, beste heren, haha.
Anyways, net geprobeerd met een inbussleutel de faceplate eraf te halen, maar ik draai me een ons. Er zit beweging in, maar voor de rest komt het niet los. Daarbij kan ik de knoppen ook niet van de pots aftrekken ...

Nielsje
29 februari 2012, 18:49
Gasbrander is nergens voor nodig. Idem voor meerdere stukken staal.
Hoe dik is het nou, 2.5, 3 mm?

Omslachtig maar meer werk: faceplate loshalen en striprechtzetten in de bankschroef.
Gewoon het gebogen deel inklemmen, en dan gewoon een ruk geven aan de strip.
Gaat niets mis.

Je kan ook het hele ding dus ook op die manier inklemmen. Dan wel iets voorzichtiger zijn met het rukken aan het ding :)
Je moet hem natuurlijk iets verder doorzetten, want het veert iets terug.

Niet te bang zijn: het is gewoon staal.

DemolitionColorScheme
29 februari 2012, 18:50
Yup. Ik heb geen banschroef hier staan, maar ik ga volgende week ergens langs. Faceplate loshalen lijkt niet te lukken.

Nielsje
1 maart 2012, 11:04
Dan het oor gewoon in de bankschroef klemmen en met wat beleid het ding rechtzetten.

DemolitionColorScheme
1 maart 2012, 11:05
Yup, dat was ik ook van plan.

Dirk_Hendrik
1 maart 2012, 18:37
Meerdere goede tips maart allemaal met vreemde opmerkingen. Die gasbrander volg ik echt niet.

Idd demonteren. Met bankschroeven en inklemmen kom je inderdaad een heel eind maar dus weer niet "met en ruk" maar gewoon gecontroleerd terugzetten. Ja. Je blijft het altijd zien.

Ik zou eens kijken of je niet gewoon een goede autoplaatwerker in de buurt hebt zitten. Die snappen dit soort klusjes prima.

(edit)
Waarom krijg je dat frontje niet los? (En vergeet niet dat je te doen hebt met spantangknoppen. Eerst het gekleurde dipje van de knop af, dan met een platte schroevendraaier de spanner losdraaien.

DemolitionColorScheme
1 maart 2012, 18:45
(edit)
Waarom krijg je dat frontje niet los? (En vergeet niet dat je te doen hebt met spantangknoppen. Eerst het gekleurde dipje van de knop af, dan met een platte schroevendraaier de spanner losdraaien.
Verrek! Je hebt gelijk! Alleen is dat allemaal hardstikke leuk, maar ik krijg die 4 schroeven die daar aan de zijkant zitten niet los.
Ach ja, het moet opzich wel lukken met het rack eraan. Zo groot is deze gelukkig niet.

jerome
1 maart 2012, 19:45
Volgens Nielsje is die voorplaat van staal maar het lijkt mij eerder alumium en dat is een stuk zachter en makkelijker te buigen.
Maar hou er eens een magneetje bij, dan weet je het zeker...
Als ie van aluminium is dan zou ik zou m lekker laten zitten.
Ik zou een lange Baco nemen en terugbuigen.
Wel aan de voorzijde een dun plaatje alumium of koper (1 mm dik of zo) in de Baco meeklemmen om beschadigingen te voorkomen.

obiwanjacobi
2 maart 2012, 20:25
Grote probleem bij 'zomaar' terug buigen is dat je waarschijnlijk er altijd een 'golfje' in blijft houden. Aangezien de huidige bocht duidelijk is onstaan door te buigen om de zijkant van de kast; als je dit zou terug buigen terwijl de plaat niet gefixeerd is, gaat de bocht die er nu inzit er waarschijnlijk niet helemaal uit maar creeer je een nieuwe bocht, de andere kant op, er vlak achter.

Je kan proberen om die bevestigingspunten te gebruiken om de frontplaat alu (geen staal imho) daarmee te fixeren en de lip dan geklemd tussen twee stukken hout voorzichtig terug te buigen (denk: arbeid = lengte arm x kracht). Ik zou er niet aan gaan rukken, want van te ver buigen wordt het niet beter. Desnoods langzaam kracht op zetten met een dubbel stuk touw dat je langzaam met een dikke schroevendraaier opdraait. Kijk regelmatig hoe het ermee staat (2 mans klus?).

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is...

[2c]

Remork1970
18 april 2012, 22:08
Volgens mij maak je de beste kans om het weer recht te krijgen door de hele frontplaat te demonteren en in een flinke bankschroef weer plat te knijpen.
Dus knoppen van de potmeters afhalen en potmeters voorzichtig losschroeven, imbusjes voorop losdraaien en losnemen dat paneel.
Kan op de foto niet zien hoe het ding in elkaar zit maar volgens mij moet dat kunnen.
Dan op naar iemand met een grote bankschroef en het gebogen gedeelte helemaal (horizontaal) tussen de kaken van de bankschroef houden en de kaken naar elkaar toe draaien.
Zeker niet gaan kloten met bahcos e.d.!
Lakschade kun je wel voorkomen door er stukjes dun karton tussen te houden, denk aan diepvriespizzadozenkarton.
En met dat woord kun je ook nog hoge ogen gooien tijdens een potje scrabble, dus wat wil je meer?

DemolitionColorScheme
18 april 2012, 22:20
Dit topic mag wel dicht, hoor ... 1210 is inmiddels verkocht wegens opsparen van vakantiegeld.

Nielsje
20 april 2012, 14:33
Volgens Nielsje is die voorplaat van staal maar het lijkt mij eerder alumium en dat is een stuk zachter en makkelijker te buigen.
Maar hou er eens een magneetje bij, dan weet je het zeker...

Ja, daar ging ik even van uit. Als het alu is buigt het makkelijker, maar moet je er ook wel iets voorzichtiger mee omgaan.


Dit topic mag wel dicht, hoor ... 1210 is inmiddels verkocht wegens opsparen van vakantiegeld.

Ja, ho effe! Hoe heb je het nou opgelost?
Ben weel benieuwd.

Interessant argument ook: je spaart vakantiegeld op, en daarom verkoop je hem?

DemolitionColorScheme
20 april 2012, 14:35
Ja, ho effe! Hoe heb je het nou opgelost?
Ben weel benieuwd.

Interessant argument ook: je spaart vakantiegeld op, en daarom verkoop je hem?
Nope, niet opgelost, maar hij paste nog in het rack. Dus zo erg was het niet. Heb bij verkoop ook duidelijk vermeld dat het oor gebogen was.
En was is er raar aan iets verkopen om meer geld te hebben voor een vakantie? Ik ga in Juni naar Griekenland en dat pakte wat duurder uit dan ik en m'n vriendin gedacht hadden, dus de 1210 verkocht en er staat nog wat spul te koop.

ruezzz
29 april 2012, 11:50
Naar Griekenland? Dan blijft de tip van Jerome toch van kracht.
"ik zou een lange baco nemen" en daarna nog 10... ;-)

DemolitionColorScheme
29 april 2012, 12:29
haha! Right on!