PDA

View Full Version : Gary Moore sustain ...



RullyRulez
28 februari 2012, 15:07
In Gary Moore's Parisienne Walkways zit op een bepaald moment een noot met een hele lange sustain (de noot g opgeduwd naar een a).
Hoe doet hij dat op zijn Gibson Les Paul met Marshall versterker (bridge pickup?)

... Of met andere woorden ... hoe krijg ik dat voor mekaar op mijn Tokai Les Paul met Fender Mustang III verstekertje? :lp: Ik kan hier overigens (best aardig een Marshall versterker op simuleren)

Harald
28 februari 2012, 15:23
Ik gok zo dat Gary Moore bij de mensen hoorde die op een aardig volume spelen. En dan is het een kwestie van op de goede plek gaan staan. Sound met wat gain, en weten waar je moet zijn om die noot te laten zingen. Die plek kan voor A anders zijn dan voor G of F#, en dat is per podium ook weer anders. Heb in het verleden (meestal gunnen ze me de tijd helaas niet :( ) wel eens specifiek voor een nummer plekken afgetaped op het podium. Wil je het beheersbaar doen kom je daar eigenlijk niet onder uit. Maar goed, kost wel tijd, en je moet natuurlijk ook wat plek hebben op het podium.

Meer gain, en een compressor kunnen ook helpen. Maar het kan ook heel mooi met een heel beschaafde gain... luister maar eens hiernaar, op 1'01'' begint een noot die zo mooi rond zingt dat ik 'vergat' het riedeltje af te maken. We hebben er toen een eindje overgezet. Als je goed luistert hoor je die noot daar gewoon onder door gaan. Ik had verwacht dat Han daar die noot weg zou faden. Maar goed, dit is een leuk klein detail, waarvan ik vermoed dat het nog bijna niemand is opgevallen! Ook leuk. Als het lukt met die sustain kan ik daar als Santana fan altijd van genieten. Soms iets te :D


http://www.youtube.com/watch?v=Oxt0T8jmTbM

Harald
28 februari 2012, 15:32
http://www.youtube.com/watch?v=380TQfBgYa0

Tegen het einde doet Vai even iets met feedback, je ziet hem dan ook opzij stappen om op de goede plek te staan.

Gearjunkie
29 februari 2012, 23:04
Juist het omgekeerde vond ik knap: Gary speelde zowat continu met zijn volumepot om zijn gitaar stil te houden. Dat zat helemaal in zijn spel verweven.

Comfortably Daniel
2 maart 2012, 09:36
Inderdaad erg knap hoe hij over het algemeen z'n gitaar behoorlijk stil kon houden!

Maar zoals hierboven staat; Of volume flink omhoog, of iets gaan doen met gain en compressie. Dan inderdaad het juiste plekje vinden voor een gecontroleerde feedback.