PDA

View Full Version : laminated arched back van stewmac



stijnkenens
28 februari 2012, 01:01
Een vraagje :

Ik heb de vraag gekregen om indien mogelijk een custom kopie te bouwen van een es125.
Omdat die instrumenten volledig gelamineerd zijn ben ik op zoek gegaan naar voorgevormde rug/top platen.

En bij stewmac verkopen ze 'dit' (http://www.stewmac.com/shop/Bodies,_necks,_wood/Archtop_guitar_back,_top,_and_sides/Laminated_Arched_Maple_Back.html)

Heeft er al iemand ervaring met dit stukje hout, en of je zoiets ook als top kan gebruiken?

Er zijn nog mogelijkheden, waaronder de oigun methode.
Maar ik dacht, ik gooi het even in de groep.


s.

oigun
28 februari 2012, 08:46
Het lijkt me geen probleem, en de prijs is OK. Ik geloof dat de oudere ES'en een massieve top hadden?? Dat zou je ook nog kunnen overwegen al ben je dan aan een fatsoenlijk stukje hout al snel een stuk meer kwijt...

stijnkenens
28 februari 2012, 09:28
Ik dacht het ook niet, maar ik kreeg nog al een vage mail van stewmac ...
IK kan ergens anders ook nog gelamineerde bladen krijgen, maar die zijn een pak duurder ...

Ik heb in de loop van de tijd al 2 es125's ontleed: '53 en '54: beiden volledig gelamineerd. Het bleef een budget gitaar.
Misschien dat een luxueuzere es een massief blad had.


s.

Thunders1988
28 februari 2012, 10:08
Volgens deze (http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/273300-1959-es-335td-proto-build.html) bouwers hadden ze gewoon allemaal gelamineerde boven- en rugbladen...

Mr.Fingers
28 februari 2012, 10:34
Klopt, iedere ES-gitaar heeft een gelamineerde kast. De L-reeks is massief.

stijnkenens
28 februari 2012, 13:42
Jep, dat topic op TDPRI heb ik ook al gezien, een beetje zot wat die mannen doen, maar kom ...
Ik heb hier een reuze pers in het atelier, en een openstaande schuld bij onze aller bekende mallen frezer, dus misschien moet ik het gewoon zelf doen ...
Hopelijk komt hier een leuk vervolg aan, maar dan moet ik de klant nog wat kneden !!!


s.

oigun
28 februari 2012, 14:27
Klopt, iedere ES-gitaar heeft een gelamineerde kast. De L-reeks is massief.

Je hebt gelijk!

stijnkenens
28 februari 2012, 17:53
Jammer, blijkbaar zijn die ruggen geshaped voor rechtshandige gitaren, wat dus wil zeggen: asymmetrisch, zodat je indien gewild een cutaway kan zagen.
Dus enkel te gebruiken als rug voor een rechtshandige gitaar, en dan waarschijnlijk liefst met cutaway !
Maar dat is echt niet te zien op foto ... jammer, de zoektocht gaat verder.


s.

Ukeloeder
28 februari 2012, 18:03
Werd je door zo'n vermaledijde bakboordse snarenknoper op pad gestuurd? Oef, wat een naar volk toch met hun strapatsen. Laat 'm maar normaal leren spelen. De hork!

pueblo
28 februari 2012, 18:31
deze ben je waarschijnlijk ook al tegengekomen?
http://acme-archtops.com/

vroeger wist ik nog een andere site, maar die vind ik precies niet meer

stijnkenens
28 februari 2012, 19:03
@ Pueblo:
HOLST (www.pacinfo.com/~sholst/laminatedplates.htm)
En die eerste kende ik inderdaad ook.

@ Ukeloeder: Gelukkig niet, het is een normale gitarist.
Maar ik had mijn vraag zo geformuleerd aan stewmac.
Als je er een links en rechtshandige, of een double cutaway mee kan maken, dan zou die rug symetrisch zijn, en dus bruikbaar voor rug EN top. Maar jammer genoeg is dat niet het geval. Je hebt dus een bobbel aan de ene kant en een vlak stuk aan de andere...


s.

Zjef
28 februari 2012, 20:07
Is zelf lamineren geen optie? Oigun-style?

stijnkenens
28 februari 2012, 20:58
Eerst zien of de opdracht erdoor komt, en dan wat ideeën uitwerken :)


s.

pueblo
28 februari 2012, 23:23
het was nog een andere site, maar misschien is dat bedrijf failliet gegaan?

stijnkenens
1 maart 2012, 00:08
Het blijkt dat de klant toe hapt, dus binnenkort het eerste gesprek, en dan beslissen wat we gaan doen, ik denk: zelf maken, vacuüm of persen, dat gaan we nog even aanzien.

Dit wordt nog spannend !!!


s.