PDA

View Full Version : Power-amp vraagje



bassopotmus
6 juni 2003, 20:53
Goed me is nu pas een beetje into het rack gebeuren, maar in hoeverre beinvloed een power amp je sound dat je (natuurlijk) met je pre maakt?

Ik bedoel ik wil eens een goede pre kopen, maar kan ik dan zon'n willekeurige stereo amp eronder zetten? Of maat het veel uit (natuurlijk verschil in SS/tube)

sorry voor de stupid questions

kokeleko
6 juni 2003, 22:31
Dat maakt heel veel uit, heb jaren met een 9200 gespeelt ( EL34 ), maar toen ik een VHT 2/50/2 kocht, ging er een wereld voor me open.
Veel meer druk , dynamiek , gewoon veel prettiger in het oor op hoge volumes. Natuurlijk heeft een klasse preamp of gewoon een middenmoot preamp een hele grote invloed, maar ga er niet van uit dat een poweramp er alleen is om volume te maken.

bassopotmus
8 juni 2003, 21:01
aha, thanks...dus wel degelijk geluids verschil. Heb je nog leuke tips voor merken ofzo?

Liefst iets van 2x600 watt, dat worden me cabs, allebei 600 watt

kokeleko
8 juni 2003, 21:30
Twee x 600 watt , jij bent zeker bassist :-D , van bassgear weet ik niet zoveel van had ik ook niet van je begrepen, maar ja als je bass...puntmuts heet :razz:

bassopotmus
9 juni 2003, 17:21
jup, naja als je 2x600 gitaar doet kan ook(lijkt me alleen wat erg overdreven).
Maakt niet uit, zoeken we nog ff verder..(gouden gids)

Phyrexian
11 juni 2003, 16:09
Hey Basso,

poweramps, als je ze voor een bass-rig gaat gebruiken, zijn meestal solid-state. Deze geven héle cleane power. Ze versterken met andere woorden 'gewoon' het signaal dat van je preamp komt.
Er zijn ook buizenpoweramps voor bass (minder gebruikt) en die kleuren de sound wel. Voor bass wil je gewoon veel headroom en die krijg je van goeie PA-poweramps (QSC, Peavey, Yamaha, ...)

morris
12 juni 2003, 01:19
Hey basso,

Zoals ik al zei in een eerder draadje, koop toch gewoon een EBS Fafner....
beter dan dat wordt het toch niet.... ZUllen we wedden dat je daar een heel mooi rack met accesoires omheen kunt bouwen???

bassopotmus
12 juni 2003, 11:44
Ja die fafner...Maar ik heb al een jaar ofzo een sound in me kop van een Gallien Krueger die ik teste...man wat een sound. Precies goed.
Ik heb nu al een hughes cabinet, maar die gaat niet meer weg, of voor de nieuwere versie, dus 2 cabs van 600 watt rms @4 ohm.

Dus, nog zoiets, als ik een 600 watt amp heb, heb ik geen 600 watt in elk cab.
Maar then again 2x600 is mischien wel overkill..

Phyrexian
12 juni 2003, 12:17
Maar then again 2x600 is mischien wel overkill..

... No, you don't! Liever te veel power dan te weinig! Je kan makkelijker je amp stiller zetten dan luider, wanneer hij niet meer luider kan.

Mijn SVT-3 Pro draait altijd op 3/4 van zijn power om mijn volume te halen; ik heb dringend een tweede cabinet nodig!

bassopotmus
12 juni 2003, 18:24
right headroom heb je nooit te weinig, hehehe
Goh met ampeg power nodig...draai je nu op 8 ohm zeker?

Phyrexian
12 juni 2003, 18:41
right headroom heb je nooit te weinig, hehehe
Goh met ampeg power nodig...draai je nu op 8 ohm zeker?

yeah draait maar op 8 ohm... een peavey 410 tvx 8 ohm, al het geluid blaast onder mij door eigenlijk, ik wil er zo'n tweede bovenop waardoor er meer geluidsdruk is; het geluid zit dan ook meer op oorhoogte.
als ik verder van mijn cab zou kunnen staan zou ik alles beter horen, maar dat gaat niet (repetitiekot staat nokvol met allerhande gear (drum, 2 orgels (!?), gitaarversterkers, megazanginstallatie...)

Phyrexian
12 juni 2003, 18:43
allez, ik kan de amp nog wel luider zetten hoor, en met de grafische eq kan ik ook nog boosten, maar ik heb niet veel zin om m'n amp te cranken.

bassopotmus
17 juni 2003, 11:53
als je je cab wat tilt, dus wat meer naar het plafond laat blazen heb je mischien meer geluid naar jou toe? Ik draai trouwens ook op 8 ohm..achja ooit gaan we voor het hele rataplan

Phyrexian
17 juni 2003, 12:19
Da's waar, tiltback lost ook veel op. Maar dat kan niet in onze ruimte. Op mijn cabinet staat nog een enorme Peavey TNT combo... ik zie het niet zitten om héél die zooi te kantelen. :roll: