PDA

View Full Version : Eko akoestische twaalfsnaar



Kipnugget
27 februari 2012, 23:02
Ik kwam in de kringloopwinkel in het dorp een oude Eko twaalfsnaar tegen. Volgens het internet schijnen oude Eko Rangers relatief onverwoestbaar te zijn en verder een geinig gitaartje voor erbij of naast het kampvuur. Maar nou zat de Eko die ik tegenkwam met een gebrek; hij mist 4 van de 12 stemmechanieken. Voor de vijf tientjes die ze ervoor vragen, zou het nog de moeite zijn om daar wat tuners bij te zoeken?

Ben benieuwd naar de meningen!

Thesandman
28 februari 2012, 07:57
Hey,

Geen idee of je die nog zal vinden (want ik vrees dat deze niet meer worden gemaakt).
Misschien ga je moeten kijken om deze te vervangen door non-eko-ranger-tuners.

geert1976
28 februari 2012, 10:22
Eko Rangers zijn prima gitaartjes.

Ik heb zelf ook een oude 12 snarige Ranger en die voldoet prima en ja, ze zijn onverwoestbaar en ze klinken ook nog eens prima.
Effe de actie checken, kan is groot dat je de hals moet shimmen, maar dat is een werkje van een kwartiertje.

de 6 on a strip openback tuners die erop zitten, zijn her en der nog wel te krijgen.
Indien de gitaar helemaal ok is, zijn die 5 tientjes voor nieuwe tuners goed besteed.

Voor Rangers wordt nog wel redelijk goed betaald hoor, zie ze vaak voor bedragen tussen de E 150,00 en E 250,00 van eigenaar wisselen, vooral de exemplaren met een ingebouwd elementje zijn gewoon erg gewild.

Wat vooral fijn is bij deze gitaar, is dat de topkam 48 mm breed is en je meer ruimte hebt voor je vingers, in tegenstelling tot veel 12 snarigen die bij de topkam "slechts" 43 mm is

Kipnugget
29 februari 2012, 22:45
Bedankt voor de reacties!
Ik ga morgenochtend de gitaar nog even flink inspecteren en de afstand tussen de stemmechanieken opmeten. Die 6-on-a-strip-tuners heb ik zo gauw nog niet kunnen vinden, dus misschien moet er wat anders op (six-in-a-row-tuners, van bijvoorbeeld Kluson?).

Als er tuners te vinden zijn klinkt het als een leuk gitaartje!

wietse
29 februari 2012, 23:50
en anders gewoon 12 losse tuners, dat past altijd.
verwacht geen wonderen kwa geluid ze willen nog wel eens dozig klinken maar als je er een elementje op zet dan kan je er veel plezier aan beleven.

Kipnugget
1 maart 2012, 00:36
Dat is uiteraard het backup-plan, maar de originele of iets wat er op lijkt is natuurlijk het mooiste. Ik ben benieuwd hoe goed -of slecht- hij klinkt. In het ergste geval hang ik 'm aan de muur bij de verzameling, want het is geen lelijk gitaartje.

geert1976
1 maart 2012, 00:47
Dat is uiteraard het backup-plan, maar de originele of iets wat er op lijkt is natuurlijk het mooiste. Ik ben benieuwd hoe goed -of slecht- hij klinkt. In het ergste geval hang ik 'm aan de muur bij de verzameling, want het is geen lelijk gitaartje.

http://link.marktplaats.nl/535756145

Deze meneer heeft nog originele

Kipnugget
1 maart 2012, 00:59
Hee, mooie tip! Bedankt! Voor de prijs van die mechanieken hoef ik het ook bijna niet te laten. Morgen bericht wat het gaat worden.

wietse
1 maart 2012, 01:12
Ik ben benieuwd hoe goed -of slecht- hij klinkt.
ik zeg henk wijngaard, die speelde ook altijd op een EKO ranger 12, tenminste in zijn begin jaren.

zoon van Piet
1 maart 2012, 10:13
Eko's verkoopslogan van destijds luidde: 90% van een gibson voor 10% van de prijs.
Ze klinken soms niet slecht, maar hebben meestal geen volume. Toch zijn het leuke gitaren, want ze kosten niks en als deze beschaving ooit opgegraven wordt, zullen die gitaren gewoon nog steeds intact zijn.

geert1976
1 maart 2012, 10:27
Eko's verkoopslogan van destijds luidde: 90% van een gibson voor 10% van de prijs.
Ze klinken soms niet slecht, maar hebben meestal geen volume. Toch zijn het leuke gitaren, want ze kosten niks en als deze beschaving ooit opgegraven wordt, zullen die gitaren gewoon nog steeds intact zijn.

Die van mij wel gelukkig, klinkt erg mooi en speelt ook nog eens heel comfortabel.
Ik heb er een klankgatelementje opgezet, stokoud, uit dezelfde jaren.

Ik ben erg tevreden met de gitaar en hij zit eigenlijk best goed in elkaar, ik heb enkel de hals iets geshimd en de actie is nu erg laag.
Gebruik hem erg vaak en speel er vaak Sandman van America op:)

zoon van Piet
1 maart 2012, 12:16
Die van mij wel gelukkig, klinkt erg mooi en speelt ook nog eens heel comfortabel.
Ik heb er een klankgatelementje opgezet, stokoud, uit dezelfde jaren.

Ik ben erg tevreden met de gitaar en hij zit eigenlijk best goed in elkaar, ik heb enkel de hals iets geshimd en de actie is nu erg laag.
Gebruik hem erg vaak en speel er vaak Sandman van America op:)

Ik wil er eigenlijk ook niet al te negatief over doen.. de halzen zijn vaak behoorlijk goed en voelen prima aan. Eko's zijn bovendien vaak goed bespeelbaar ( te maken) en eenvoudig af te stellen. En 12snarige Eko's zijn er volop, ze waren toen erg populair. En als je zo'n ding voor wat tientjes kunt scoren, heb je er een leuke gitaar aan.

Ik heb een Eko Navajo-12, die ooit een traumatische ervaring moet hebben ondergaan. een flink gat in de zijkant, bij de schouder. Maar als gezegd zijn ze oerdegelijk, want behalve een extra klankgat heeft ie er geen gevolgen van ondervonden..

roger
1 maart 2012, 15:16
Ik zag dat ze ook wel Moose Killers werden genoemd: Een eland doodslaan en gewoon doorspelen! Ik heb er nog we op zolder liggen met vastgeroeste mechanieken...(een Eko dan, geen eland...)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kipnugget
1 maart 2012, 19:42
Helaas vandaag toch geen tijd gehad om te gaan kijken, dus wordt het zaterdag. Hopelijk staat de Eko er dan nog, want zo te horen is het de moeite van het knutselen wel waard (en gelukkig hou ik wel van knutselen).
En kennelijk kan ik 'm altijd nog gebruiken om inbrekers mee te verjagen!:seriousf:

wietse
1 maart 2012, 20:25
Helaas vandaag toch geen tijd gehad om te gaan kijken, dus wordt het zaterdag. Hopelijk staat de Eko er dan nog

je hebt hem niet gelijk meegenomen?
zal hij wel weg zijn, bij een kringloopzaak gelden vaak dezelfde regels als op een rommelmarkt als je iets leuks ziet dat je wilt hebben en de prijs is goed, pakken en kopen, anders koopt een ander hem wel in kringloopzaken komen genoeg handelaars die weten wat die dingen op ebay doen dus ik geef je weinig kans.

Kipnugget
1 maart 2012, 22:00
Toen ik 'm zag staan had ik geen idee wat voor gitaar het was en of het de moeite was zonder die stemmechanieken, dus heb ik 'm niet meteen meegenomen. En dankzij de 40-urige werkweek kan ik alleen maar duimen dat hij er zaterdagmorgen nog staat;)

Midwolda
2 maart 2012, 06:21
Kun je gelijk door voor de mechanieken: http://link.marktplaats.nl/536406320

Kipnugget
4 maart 2012, 01:43
Daar is ze dan:

http://dl.dropbox.com/u/1710580/Foto%27s%20voor%20fora/Gitaarnet/Eko%20twaalfsnaar%20topic/Eko%20headstock.jpg

http://dl.dropbox.com/u/1710580/Foto%27s%20voor%20fora/Gitaarnet/Eko%20twaalfsnaar%20topic/Eko%20body.jpg

http://dl.dropbox.com/u/1710580/Foto%27s%20voor%20fora/Gitaarnet/Eko%20twaalfsnaar%20topic/Eko%20klankgat.jpg

Ik heb vrijdag gehaast om nog voor sluitingstijd in de winkels te zijn, bleek het koopavond te zijn. Maar de Eko stond er nog en ik heb nog heel even geplingeld op de vijf overgebleven snaren voor ik haar meenam.
Ze is duidelijk al naar menig kampvuur en festival gesleept, getuige de butsen en builen overal over de body. Wat tegenviel is dat er één enkel busje mist bij de stemmechanieken, maar daar is mee te leven. Wat erger is, is het gescheurde hout van de brug. Langs de tweede rij pinnetjes zit er een flinke scheur in. Maar als ik mij niet vergis is de brug afneembaar en dus te repareren of na te maken.
Dat wordt lekker klussen dus!

Erje
4 maart 2012, 08:59
Mooi !
Het elementje is wel heel mooi aangebracht. De knoppen op het bovenblad en de dikke zwarte slagplaat vind ik persoonlijk wat minder. De hals is mooi afgewerkt en zo te zien is het geen gelamineerde hals wat bij Eko wel eens het geval was. Ik heb ook wel eens Eko's gezien waar het logo durft los te komen. Bij Eko heb ik ook wel eens een kam gezien met een snaargeleider met slechts 6 gaatjes waar telkens 2 snaren doormoeten. De tuners zou ik meteen allemaal vervangen wat imo veel stemfrustratie zal besparen. Zijn de frets nog ok? Ik heb een yamaha FG260 (12, klinkt fantastisch) en van de eertse 6 frets blijft niet veel over. Dat zal ook klussen worden...
Ik ben benieuwd naar jou resultaat!
Erje

Kipnugget
5 maart 2012, 19:38
De tuners zou ik meteen allemaal vervangen

http://dl.dropbox.com/u/1710580/Foto%27s%20voor%20fora/Gitaarnet/Eko%20twaalfsnaar%20topic/Eko%20tuners.jpg

Vervangen? Nee joh:seriousf:
Zonder dollen, ik heb de stemmechanieken besteld uit de advertentie die hieronder door Midwolda en Geert1976 getipt werd (thanks guys!). Dan is het nog overwegen wat ik met de brug ga doen; misschien houdt hij het wel gewoon en is een goeie poetsbeurt voldoende om deze gitaar weer speelbaar te maken.

vederlicht
5 maart 2012, 21:57
Al heel wat jaren heb ik zo'n stokoude Eko 12 in een hoekje van de kamer staan. 8 jaar geleden ontdekte ik een scheur in het hout vanaf de brug die inmiddels tot onderaan is doorgelopen. Ik heb de snaren verwijderd en zo staat ie nog steeds, wat hulpeloos in de kamer. Vanuit nostalgische gevoelens kon ik nog niet besluiten hem weg te doen. Toen ie nog helemaal gezond was werd ik er trouwens regelmatig ziek van als de snaren weer eens vernieuwd moesten worden en het op stemmen aankwam. Een flinke klus en daarnaast gebruikte ik hem te weinig. Ik heb trouwens geen idee waardoor die scheur ontstaan is. Misschien toch een wat zwak familielid tussen de sterke Eko-familieleden.
Vederlicht♫

wietse
5 maart 2012, 22:01
weet je zeker dat de scheur in het hout zit? want eko's staan bekend om het feit dat die dikke laklaag gaat scheuren, en dat lijkt soms net of het hout gescheurd is.

vederlicht
11 maart 2012, 22:22
weet je zeker dat de scheur in het hout zit? want eko's staan bekend om het feit dat die dikke laklaag gaat scheuren, en dat lijkt soms net of het hout gescheurd is.

Ja, dat weet ik zeker. Aan de binnenkant kan ik de scheur duidelijk voelen. Helaas, ik had ook liever dat het de lak was geweest.
Vederlicht♫

Kipnugget
18 maart 2012, 21:42
Die scheuren in de lak zie ik ook op deze Eko, gelukkig is er behalve de brug geen hout gescheurd. Die lakscheuren laat ik gewoon zitten, dat heeft wel karakter vind ik.

Ik wou een klein opknap-verslagje maken, dus ik heb in zelfbouw een topic gestart, klikkerdeklik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153667-Eko-Ranger-XII-bespeelbaar-maken&p=2812821) voor de geïnteresseerden.