PDA

View Full Version : Mesa Stiletto i.c.m. Musicman Luke....



jutter
27 februari 2012, 21:48
Ik ben al een tijdje op zoek naar een versterker die goed matcht met mijn Musicman Luke. Op verschillende fora lees ik dat de Mesa MarkIII, IV en V een veel gebruikte versterker is i.c.m. een Luke. Nu staat er een Stiletto Deuce II te koop op MP en vroeg mij af of deze geschikt is voor de Luke (actieve EMG's). Genre is pop, rock en blues.
Wie kan mij meer vertellen? Of is het meer een metal versterker? En wat is het verschil tusen een Deuce I en Deuce II? En wat is een normale 2ehands prijs voor een Stiletto?

arjanb01
27 februari 2012, 22:15
Andere amps die goed matchen met een luke zijn: engl, rivera maar ook marshalls zoals een jvm of een jcm 900, waarover ik speelde tijdens de wraak van salland.

jutter
27 februari 2012, 22:20
Andere amps die goed matchen met een luke zijn: engl, rivera maar ook marshalls zoals een jvm of een jcm 900, waarover ik speelde tijdens de wraak van salland.

Hoi Arjan! Je hebt een PM.

Er zijn veel types van Engl's, Rivera's en Marshalls JVM/JCM. Heb je een idee/ervaring welke er het beste bij zou passen?

jutter
27 februari 2012, 22:23
Het mooiste zou zijn dat ik Lukathers sound kan benaderen....
Budget is niet hoger dan 1300,00.....

Squier4ever
27 februari 2012, 23:17
Het mooiste zou zijn dat ik Lukathers sound kan benaderen....
Budget is niet hoger dan 1300,00.....

CAE preamp en dikke poweramp, oftwel een rackje?

jutter
27 februari 2012, 23:19
CAE preamp en dikke poweramp, oftwel een rackje?

Daar heb ik ook aan gedacht maar dat wordt me teveel gesleep. Moet maar niet.

arjanb01
28 februari 2012, 18:27
Engl screamer of zelfs met mijn thunder will do the job! Beetje chorus en delay erover icm gmajor in de loop! Binnen je budget!

jutter
28 februari 2012, 18:33
Engl screamer of zelfs met mijn thunder will do the job! Beetje chorus en delay erover icm gmajor in de loop! Binnen je budget!

Die screamer ben ik niet zo gecharmeerd van; vond hem niet strak en te schel. Ben nu op zoek naar een Bogner Shiva. Steve speelt tenslotte ook over Bogner. Weliswaar de Extacy, maar de Shiva moet het trucje ook kunnen doen lijkt mij.

Misery Signals
28 februari 2012, 18:35
Actieve EMG's voor pop en blues, jakkes. Een sound zo dood als een pier. Vooraleer je twijfels of een versterker metal is, kan je beter die metal elementen eruit gooien en voor iets gematigder en organischer gaan. Een Stiletto moet voor 900 te scoren zijn als je goed uitkijkt. Zijn totaal niet gewild, ook al zijn het goeie amps.

MS

jutter
28 februari 2012, 18:41
Actieve EMG's voor pop en blues, jakkes. Een sound zo dood als een pier. Vooraleer je twijfels of een versterker metal is, kan je beter die metal elementen eruit gooien en voor iets gematigder en organischer gaan. Een Stiletto moet voor 900 te scoren zijn als je goed uitkijkt. Zijn totaal niet gewild, ook al zijn het goeie amps.

MS

Ik kan S.L. zijn geluid niet dood noemen.
Waarom zijn die Stiletto's niet gewild?

Misery Signals
28 februari 2012, 18:46
Simpel... omdat hij tegen de Rectifier als broertje moeten optornen. Gepresenteerd als de heavy Mesa met EL34's. Echter in een Rectifier kunnen er ook EL34's. En dat is zo'n icoon qua looks en mojo, dat die amp vrij snel in' t vergeetstraatje is gesukkeld.
Prijzen gingen van 2500 voor een Deuce bij de release, tot al snel 1400 Euro voor dezelfde amp een jaar later. Ik ben fan, heb hem al vaak bespeeld, maar ik zou er zelf nooit eentje kopen. tenzij voor 800 Euro of zo, zodat ik zeker ben dat ik mijn broek er niet aan scheur moest ik hem herverkopen.

MS

jutter
28 februari 2012, 18:53
Simpel... omdat hij tegen de Rectifier als broertje moeten optornen. Gepresenteerd als de heavy Mesa met EL34's. Echter in een Rectifier kunnen er ook EL34's. En dat is zo'n icoon qua looks en mojo, dat die amp vrij snel in' t vergeetstraatje is gesukkeld.
Prijzen gingen van 2500 voor een Deuce bij de release, tot al snel 1400 Euro voor dezelfde amp een jaar later. Ik ben fan, heb hem al vaak bespeeld, maar ik zou er zelf nooit eentje kopen. tenzij voor 800 Euro of zo, zodat ik zeker ben dat ik mijn broek er niet aan scheur moest ik hem herverkopen.

MS

Heb j ervaring met de Mini Rectifier? Volgens verscheidene fora moet dit ook een lekkere amp zijn. Misschien wat ik zoek?

Misery Signals
28 februari 2012, 18:59
Heb hem al bespeeld. Lekker ampje maar veel te duur voor wat het is, de Engl Gigmaster was minstens even goed voor minder dan de helft van 't geld. Ik ben sowieso voor de vaak vergeten veelzijdigheid van een Rectifier, maar die veelzijdigheid wordt ook bepaald door de recto tubes. En die heeft een Mini rectifier niet. Koop je een Mesa en wil je blues en pop, zie dan dat je een model met recto tubes hebt.
In jouw richting zou ik de H&K Tubemeister ook eens flink testen, als 15 watt geen probleem vormt. Fenomenaal geluid toen ik die in Musicstore testte.

MS

jutter
28 februari 2012, 19:05
Heb hem al bespeeld. Lekker ampje maar veel te duur voor wat het is, de Engl Gigmaster was minstens even goed voor minder dan de helft van 't geld. Ik ben sowieso voor de vaak vergeten veelzijdigheid van een Rectifier, maar die veelzijdigheid wordt ook bepaald door de recto tubes. En die heeft een Mini rectifier niet. Koop je een Mesa en wil je blues en pop, zie dan dat je een model met recto tubes hebt.
In jouw richting zou ik de H&K Tubemeister ook eens flink testen, als 15 watt geen probleem vormt. Fenomenaal geluid toen ik die in Musicstore testte.

MS

Ik ben een leek betreft Mesa maar lees er wel over omdat ik op zoek ben; kun jij mij vertellen wat 'recto tubes' zijn? En welke Mesa's hebben dit?

arjanb01
28 februari 2012, 19:07
Bogner shiva will do the job, alleen ben je er met 1300eu tweedehands niet. Reken op 1600eu minimaal tweedehands. Lukather haalt zijn sound uit elke amp, staar je daar niet te blind op. Engls hebben een lekkere scheur, heel rond en zeker lukatherish!
Ik krijg uit mn thunder prima lukather leads uit mn thunder icm mn luke.
En het zijn betaalbare amps!

Misery Signals
28 februari 2012, 19:11
Recto tubes maken het geluid in een Mesa bruiner, vuiler, losser.
Heads van Mesa dat zo'n tubes hebben zijn een Rectifier, Roadking, Stiletto, Lonestar,...
Vooral die laatste amp niet vergeten, als het niet echt heavy gain moet zijn.
Andy timmons, één van de meest smaakvolle virtuozen op vlak van spelen en sound,
gebruikt een Stiletto icm een Lonestar.


http://www.youtube.com/watch?v=KUj5vh9h47I

Een Bogner Shiva kan ook, maar die wordt met wat gain snel wollig vind ik, is ook minder veelzijdig. BTW alle drie de Shiva's op MP gaan al voor minder dan 1600, zelfs één combo en één head met case. In België eentje 1325 en zelfs eentje met een Bogner 2x12 kast erbij voor 1600. De tijd dat Shiva's gezocht, exclusief en duur waren, lijkt ook wel voorbij vrees ik.

MS

Erik70
28 februari 2012, 19:36
Bogner shiva will do the job, alleen ben je er met 1300eu tweedehands niet. Reken op 1600eu minimaal tweedehands. Lukather haalt zijn sound uit elke amp, staar je daar niet te blind op. Engls hebben een lekkere scheur, heel rond en zeker lukatherish!
Ik krijg uit mn thunder prima lukather leads uit mn thunder icm mn luke.
En het zijn betaalbare amps!

Precies. Luke heb ik de laaste tijd over CAE, Marshall en Bogner zien en horen spelen. Altijd heeft hij ZIJN sound.
Het is dus zeker méér dan alleen de amp die het doet.
Inderdaad, een lekkere delay en een beetje chorus doen al een hoop. Maar zeker ook zijn speelstijl. Probeer zijn feel en timing eens te benaderen en je klinkt op een acoustic al meer Luke-like dan op ZIJN set met ZIJN gitaar zonder een vleugje van zijn speeltechniek.

Maar als je het dan toch persé in de amp wil zoeken (weet hoe het hier werkt.. als iemand eenmaal iets in zijn hoofd heeft.. ;-) zoek het dan in een Brits gevoicede amp.. iets Marshallachtigs. Engl is zeker een optie. Ik zou dan geen Mesa kiezen.

Henri H
28 februari 2012, 19:39
Ik heb een Deuce I, en het grootste verschil schijnt te zitten in het 2e kanaal, fluid mode, welke ik nooit gebruik.
Ik vind het een erg veelzijdige, en fijne versterker, maar ik gebruik geen actieve elementen, wel o.a. een MM Axis Super Sport.
De master volume is dusdanig goed, dat ie op laag volume ook goed klinkt.
De reden dat ie niet populair is: onbekend maakt onbemind, simpel, en je moet natuurlijk wel van de looks houden. De mijne heeft krokodillenleer. :cooler:
Ik gebruik hem in een rock-coverband, maar ook voor pop is ie zeer geschikt. Het cleane kanaal kan erg leuk ingesteld worden, zodat ie Fender-achtig gaat klinken, clean met een rand (crunch mode), lekkerrrr. :)
De Tite gain mode op het 2e kanaal is voor mij het meest bruikbaar als "AC/DC-basis sound".
Ik gebruik 2 tubescreamers (meestal apart) om hem te boosten naar lead/high gain.

Aanrader!

jutter
28 februari 2012, 20:45
Precies. Luke heb ik de laaste tijd over CAE, Marshall en Bogner zien en horen spelen. Altijd heeft hij ZIJN sound.
Het is dus zeker méér dan alleen de amp die het doet.
Inderdaad, een lekkere delay en een beetje chorus doen al een hoop. Maar zeker ook zijn speelstijl. Probeer zijn feel en timing eens te benaderen en je klinkt op een acoustic al meer Luke-like dan op ZIJN set met ZIJN gitaar zonder een vleugje van zijn speeltechniek.

Maar als je het dan toch persé in de amp wil zoeken (weet hoe het hier werkt.. als iemand eenmaal iets in zijn hoofd heeft.. ;-) zoek het dan in een Brits gevoicede amp.. iets Marshallachtigs. Engl is zeker een optie. Ik zou dan geen Mesa kiezen.

Heb je ook helemaal gelijk in. Sommigen beweren dat ik verdacht veel als Gilmour klink. Kan het ook niet helpen. Ik ben zeker door Gilmour beinvloed maar heb zeker zijn gear niet. Maar ik wil ook niet als Lukather klinken; wel vind ik zijn sound erg inspirerend. Vandaar mijn vraag naar een passende amp.

arjanb01
28 februari 2012, 21:15
Brits gevoicede amps denk ik, met een ronde tone. De multitone set van mij had die lukather sound ook. Maar die had je verkocht, toch?
En verder veel amps in de winkel testen die jou wat lijken.

groovieguitarguus
1 mei 2012, 19:19
Hoi Jutter....

Ben je er al uit?

Je zegt dat je geen Rack wil... maar je kan ook denken aan b.v. een 19" Triaxis 20/20 poweramp en b.v. een GMajor2.
Truc van Luke... Stukje D-tune in je effect... Delay... flinke drive.... en gaan...
Je hoeft met een rack niet perse Stereo... dus klein cabinet... Kan ook handzaam zijn..

jutter
2 mei 2012, 00:14
Hoi Jutter....

Ben je er al uit?

Je zegt dat je geen Rack wil... maar je kan ook denken aan b.v. een 19" Triaxis 20/20 poweramp en b.v. een GMajor2.
Truc van Luke... Stukje D-tune in je effect... Delay... flinke drive.... en gaan...
Je hoeft met een rack niet perse Stereo... dus klein cabinet... Kan ook handzaam zijn..

Ik ben nog steeds zoekende :D
Denk wel dat ik het moet gaan zoeken in Brits gevoicede amps.

groovieguitarguus
2 mei 2012, 18:27
Hmmm... Als ik denk aan 'Luke' denk ik echt in de richting van Mesa...

Er staat op MP een Rivera Top (Knucklehead). 1000,- dacht ik... heeft Steve ook een tijd op gespeeld.
Niet zijn meest te gekke sound...

Thiez
2 mei 2012, 19:28
In het 2e hands tips topic kwam een rivera rake 55 watt voorbij voor 450 euro inclusief cabinetje. Misschien is dat wat voor je?

jutter
2 mei 2012, 23:39
Ik heb sinds een week de Mesa Mark V. Helaas in combinatie met mijn Luke niet echt de sound die ik zoek. Mijn zoektocht gaat weer verder :D

groovieguitarguus
3 mei 2012, 00:02
En nu is de Mark V weer te koop? Of is het diegene met los cabinet op MP?

Je kan zeker proberen om het scheurkanaal te combineren met een drive pedaal...
Met mijn MKIII was de combi met een Fulldrive samen met het Overdrive kanaal (dan uiteraard niet teveel gain)... heel gaaf.
Het pedaal maakte de sound wat strakker. Beetje Delay en D-tune... Denk dat je wel blij wordt... ;-)

jutter
3 mei 2012, 00:08
En nu is de Mark V weer te koop? Of is het diegene met los cabinet op MP?

Je kan zeker proberen om het scheurkanaal te combineren met een drive pedaal...
Met mijn MKIII was de combi met een Fulldrive samen met het Overdrive kanaal (dan uiteraard niet teveel gain)... heel gaaf.
Het pedaal maakte de sound wat strakker. Beetje Delay en D-tune... Denk dat je wel blij wordt... ;-)

Ja, die is van mij! Tenminste er staat maar één te koop op MP. Vanavond heb ik een andere gitaar geleend van een forummer/vriend die ik binnenkort op de Mesa ga testen. Hopelijk matcht die beter dan mijn Luke. Dan weet ik waar ik het moet zoeken: of de versterker of de Luke.......

groovieguitarguus
3 mei 2012, 09:17
Mmm... Jutter.... 't is dat je zo'n eind uit de richting woont (Regio Drenthe / Friesland toch?)...

Anders was je zeker in de Zaanstreek ook een keer welkom.
Kon je ook eens Wat Valley Arts aan de tand voelen in combi met mijn rack.

gr. Guus

Luke-wannabe
3 mei 2012, 10:17
De Stiletto is een heel gave versterker, maar ik vraag me af of je daar echt een hi-fi Luke-sound mee gaat krijgen. Het is namelijk meer een 'Rock 'n Roll' versterker vind ik zelf. Beetje gruizig en Marshall-achtig..

Mr. Dynamite
3 mei 2012, 17:57
De Stiletto is een heel gave versterker, maar ik vraag me af of je daar echt een hi-fi Luke-sound mee gaat krijgen. Het is namelijk meer een 'Rock 'n Roll' versterker vind ik zelf. Beetje gruizig en Marshall-achtig..

Klopt, duidelijk de 'marshall' van mesa, heeft wel een ander karakter dan andere modellen die ik getest heb.
Maar ook wel een eigen sound, 't is ook geen echte marshall ofzo.

Henri H
3 mei 2012, 21:14
Klopt, duidelijk de 'marshall' van mesa, heeft wel een ander karakter dan andere modellen die ik getest heb.
Maar ook wel een eigen sound, 't is ook geen echte marshall ofzo.Jij verkoopt 'm dus alweer? Bevalt ie niet?
Ik blijf van mening dat de Stiletto wel degelijk een gave versterker is, en ook "de Lukather sound" zul je er wel uit kunnen halen.
Of het ook JOUW Lukather sound is hangt van jou (vingers) af.
Misschien moet je de fluid drive mode daarvoor gebruiken.
Bij mij blijft ie in ieder geval naar volle tevredenheid in gebruik, naast mijn JCM 800 2204 en JMP 2204.
Die laatste krijgt binnenkort nieuwe filter caps trouwens, want de sound is nog niet zoals ik het me had voorgesteld, maar dat terzijde.

TimoSomers
3 mei 2012, 21:58
Laney GH50L/VH100R of die nieuwe serie (ironheart/lionheart). !!!

Zeker ff checken, ik vind het WAANZINNIG goede versterkers voor een prikke (ik gebruik zelf 2x Laney GH50L in stereo. G sharp met delay en chorus erop en je hebt echt een dikke lukather sound).

jutter
3 mei 2012, 22:11
Laney GH50L/VH100R of die nieuwe serie (ironheart/lionheart). !!!

Zeker ff checken, ik vind het WAANZINNIG goede versterkers voor een prikke (ik gebruik zelf 2x Laney GH50L in stereo. G sharp met delay en chorus erop en je hebt echt een dikke lukather sound).

Vraagjes: Clean blijft clean op hoger volume?
Welke cab/speakers gebruik je?

TimoSomers
4 mei 2012, 00:09
Clean blijft clean op hoger volume! (of je moet echt gek gaan doen met het volume).
Ik gebruik de laney 2x12 cabs (2 stuks) erbij. 1 lionheart cab en 1 'normale' laney cab.

jutter
4 mei 2012, 00:19
Clean blijft clean op hoger volume! (of je moet echt gek gaan doen met het volume).
Ik gebruik de laney 2x12 cabs (2 stuks) erbij. 1 lionheart cab en 1 'normale' laney cab.

Thanks! Heb net wat clipjes beluisterd; klinkt zeker niet verkeerd! In de praktijk zal het natuurlijk anders klinken maar het heeft me wel aangezet om deze versterkers uit te proberen!

Ik hou niet zo van pedalen, nou ja een delay'tje vind ik prima. Maar hoe is het overdrive kanaal van deze Laney's? Gebruik jij die of gebruik je pedaaltjes?

TimoSomers
4 mei 2012, 00:31
Ik zou ze zeker ff testen inderdaad!

Juist het overdrive kanaal is fantastisch. Ik gebruik alleen een tubescreamer om het wat strakker te krijgen, maar dat doe ik op IEDERE amp. De Laneys zijn bijzonder dynamisch en reageren heel erg direct op je spel. Als je je volumeknop terug draait ben je gewoon heerlijk clean met een randje en draai je hem open heb je dikke high gain. Heel cool!

jutter
4 mei 2012, 00:35
Ik zou ze zeker ff testen inderdaad!

Juist het overdrive kanaal is fantastisch. Ik gebruik alleen een tubescreamer om het wat strakker te krijgen, maar dat doe ik op IEDERE amp. De Laneys zijn bijzonder dynamisch en reageren heel erg direct op je spel. Als je je volumeknop terug draait ben je gewoon heerlijk clean met een randje en draai je hem open heb je dikke high gain. Heel cool!

Wat voor tubescreamer gebruik je?

jutter
4 mei 2012, 00:47
Laney GH50L/VH100R of die nieuwe serie (ironheart/lionheart). !!!

Zeker ff checken, ik vind het WAANZINNIG goede versterkers voor een prikke (ik gebruik zelf 2x Laney GH50L in stereo. G sharp met delay en chorus erop en je hebt echt een dikke lukather sound).

Maar is de GH50L niet een éénkanaals? Hier staat er namelijk een te koop: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=156564

TimoSomers
4 mei 2012, 01:11
Ibanez TS808 (reissue)

Inderdaad 1 kanaals, daarom plaatste ik de VH100R er ook bij als suggestie (meer kanalen).

De GH50L heeft echter wel een losse gain (drive eigenlijk) switch, waarmee je eigenlijk dus toch 2 kanalen hebt.
Als je dan ook nog een tubescreamer ervoor hebt kun je van echt clean naar echt (heel) high gain.

Mr. Dynamite
4 mei 2012, 12:19
Jij verkoopt 'm dus alweer? Bevalt ie niet?
Ik blijf van mening dat de Stiletto wel degelijk een gave versterker is, en ook "de Lukather sound" zul je er wel uit kunnen halen.
Of het ook JOUW Lukather sound is hangt van jou (vingers) af.
Misschien moet je de fluid drive mode daarvoor gebruiken.
Bij mij blijft ie in ieder geval naar volle tevredenheid in gebruik, naast mijn JCM 800 2204 en JMP 2204.
Die laatste krijgt binnenkort nieuwe filter caps trouwens, want de sound is nog niet zoals ik het me had voorgesteld, maar dat terzijde.

Nee hij bevalt nog prima, en heb er ook nog niet zo'n haast mee, doet z'n werk nog prima.
Maar een poosje geleden heb ik op een bluesbreaker clone gespeeld en was toen eigenlijk wel verkocht..
Lees: ik moet een tele en zo'n ding :D

Er een naast aanschaffen, zoals jij zit er niet in dus ja dan moet er iets plaats maken hè ;)
Maar ik blijf erbij, het is een fijne amp.