PDA

View Full Version : Fender '69/'72 bass amps



blindmouse
27 februari 2012, 21:44
Verschillende Fender Basversterkers van rond 1970 hebben van de anodes van de voorbuizen via 220K weerstanden een verbinding met pin 2 van de fasedraaier. In deze verbinding zit een keramische condensator.
In de Super Bassman heeft deze condensator een waarde van 330pF, in de Bantam Bass-versterker is de cap 680pF en in de Bassman Ten (50 en 70W) .01. Waartoe deze verschillende waarden? In mijn Bantam Bass Amp staat aan de pre-amp kant een spanning van plus/min 260VDC, aan de andere kant van de 330pF condensator een spanning van rond de 40VDC. Is deze laatste waarde ok?

PeeVee
7 maart 2012, 08:36
Hoe hoger de waarde, des te meer laag er wordt doorgelaten. De waarde .01 is typisch een waarde die "alles" doorlaat. De Super Bassman (135) heeft daar bij mijn weten, net als bij de Bassman 10, ook 10 nF (= .01) zitten. In blackface gitaar amps kom je typisch .001 tegen en als ik me niet vergis in de bf Bandmaster 500 pF. Deze waardes laten wat minder sublaag door, dat maakt de amp minder "boemerig". Het is een goede plek om wat sublaag kwijt te raken. 500 pF vond ik in een Bandmaster te laag (eigenlijk geen echt laag meer, alleen nog midlaag), in mijn bf Super Reverbs zit 1000 pF (.001). Zit die 330 pF er origineel in?

M.b.t. je tweede vraag: de anodes van de preamp hebben spanning nodig, vandaar dat je daar 260 VDC meet. Een condensator laat geen gelijkstroom door, dus die 40VDC aan de andere kant heeft verder weinig te maken met de spanning aan de andere kant. De condensator laat juist alleen de wisselstroom door (= LF = geluid) op de stuurroosters van de fasedraaier.

muziekschuur
7 maart 2012, 11:41
Hmm. Wat zouden de waardes zijn in de Fender PS400?

blindmouse
8 maart 2012, 09:21
Peevee, dank voor je informatie!

jacky
8 maart 2012, 16:30
Hmm. Wat zouden de waardes zijn in de Fender PS400?

ff in het schema kijken mischien ;-)

PeeVee
11 maart 2012, 15:57
Totaal ander circuit. De 400PS heeft, als ik me niet vergis, een trafo als fasedraaier dat wordt aangestuurd door een een 6V6 of 6L6. Tussen de preamp en de 6V6 zal ongetwijfeld een koppelcap zitten. De juiste/beste waarde is afhankelijk van de impedantie op dat punt. Het is best mogelijk dat de PS400 op dat punt wat afgeknepen is. Sublaag was in die dagen ook niet zo hip als tegenwoordig. Waarde gewoon verdubbelen en luisteren naar het resultaat.